اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

مراحل ساخت ماهواره پیام 2 پس از پرداخت هزینه فاز نخست آغاز می‌شود

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه قرارداد ساخت ماهواره پیام 2 اواخر سال گذشته منعقد شد، گفت: هر زمان هزینه فاز نخست ماهواره پیام 2 پرداخت شود مراحل ساخت آن را آغاز می‌کنیم.

مراحل ساخت ماهواره پیام 2 پس از پرداخت هزینه فاز نخست آغاز می‌شود

سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با اشاره به  آمادگی کامل این دانشگاه برای ساخت ماهواره سنجشی پیام ۲ گفت: طراحی جدید ماهواره پیام ۲ توسط سازمان فضایی تایید و مشخصات آن نهایی شده است و ساخت این ماهواره توسط دانشمندان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در صورت پرداخت هزینه فاز اول این ماهواره  مراحل ساخت آن آغاز می شود.

* تشکیل تیم های تخصصی ثابت و مقطعی برای ساخت فاز اول ماهواره

وی افزود: هر زمانی که هزینه ساخت فاز اول ماهواره برای دانشگاه واریز شود در گام اول تیم های تخصصی ثابت و همچنین گروه های مختلف مقطعی از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری تشکیل خواهد شد، البته باید بگویم نسخه جدید پیام 2 قابل مقایسه با نمونه قبلی نخواهد بود.

* استخدام مقطعی متخصصان و نخبگان برای ساخت ماهواره

معتمدی تصریح کرد: ساخت فاز اول نسخه جدید ماهواره پیام ۲ حداقل به طور میانگین یک سال طول خواهد کشید البته  برای به پایان رساندن این پروژه ملی باید برای چند سال متخصصان و نخبگان را در اجرای این پروژه استخدام کنیم تا با توجه به تغییرات و مدل های جدید فرایند تکمیل آن انجام شود.

*  یک تیم 30 نفره  به صورت ثابت فعالیت می کنند

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: برای ساخت ماهواره پیام ۲ نزدیک به ۱۰۰ نفر از دانشگاهیان شامل دانشمندان ، نخبگان و همچنین متخصصان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مشارکت دارندبه طوری که یک تیم ۳۰ نفره  به صورت ثابت فعالیت می کنند و دیگر افراد نیز که از دانشجویان هستند به طور مقطعی همکاری خواهند داشت.

* هیچ وابستگی در زنجیره فضایی به خارج از کشور نداریم

مرتضی براری رئیس سازمان فضایی کشور درباره وضعیت علم و فناوری در حوزه فضایی و ماهواره گفت: تا ۲ سال دیگر به مدار هزار کیلومتری رسیده و گام بعدی ما رسیدن به مدار ۳۶ هزار کیلومتری است و دیگر تا گام نهایی هیچ وابستگی به خارج از کشور نخواهیم داشت.

* هیچ کشوری در طول سالیان گذشته حاضر به انتقال فناوری به ایران نشد

وی با بیان اینکه امروز جوانان ما تسلط کامل بر دانش طراحی و ساخت کل زنجیره فضایی را دارند، گفت: درطول سالیان گذشته هیچ کشور پیشرو در عرصه فناوری فضایی حاضر به انتقال این فناوری به ایران نشد و حتی حاضر نبودند بر طراحی ماهواره های ما نیز نظارت داشته باشند.

* دانشمندان با  اعتقاد به اینکه «ما می توانیم» به دستاوردهای خوبی رسیده اند

براری با اشاره به خودباوری و توانمندی بالای علمی جوانان کشورمان در عرصه های مختلف فناوری و تکنولوژی، اضافه کرد: دانشمندان و متخصصان ایرانی تنها با تکیه بر توان و ظرفیت های علمی خودشان و با تعهد و خودباوری و اعتقاد به اینکه «ما می توانیم» طراحی و ساخت کل چرخه را آغاز کردند و در این مسیر موفق شده و به دستاوردهای بزرگی هم رسیده اند.

* هرپرتاب ماهواره یک تجربه علمی محسوب می شود

رئیس سازمان فضایی با اشاره به اینکه هرپرتاب یک تجربه علمی محسوب می شود، خاطرنشان کرد: امروز خوشبختانه در حوزه های طراحی و ساخت ماهواره، پایگاه پرتاب، ماهواره بر، ایستگاه کنترل و هدایت، ایستگاه دریافت و کل چرخه این تکنولوژی با تکیه بر توان دانشمندان و متخصصان ایرانی خودکفا بوده و این چرخه به روش کاملا بومی در کشور فعال است.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول