اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

آقای رئیس!توپ را در زمین خبرنگاران نیاندازید

در ماجرای فرونشست زمین در میدان کشاورز آنچه امروز مطالبه رسانه‌های استان است و آن را تا حصول نتیجه پیگیری خواهند کرد، رسیدگی هر چه زودتر به حادثه‌ای است که به واسطه بی‌تدبیری، یک خانواده سه نفره را به کام مرگ کشاند.

آقای رئیس!توپ را در زمین خبرنگاران نیاندازید

خبرگزاری فارس – مهدی جعفری: شبانگاه سوم فروردین‌ماه بود که برای چندمین بار در طول سال‌های گذشته زمین در محدوده ایستگاه مترو میدان کشاورز فرونشست و این بار برخلاف دفعات گذشته، این حادثه یک خانواده را به کام مرگ کشاند و ابعاد گسترده‌تری به آن داد.

خبرنگاران و رسانه‌ها با توجه به سوابق متعدد این‌گونه حوادث، به تحلیل موضوع پرداختند و با توجه به اینکه سه نفر از شهروندان در این حادثه جان خود را از دست داده بودند حساسیت بیشتری بر روی آن به خرج داده و از مسؤولان خواستار روشن شدن زوایای علل وقوع آن شدند.

با این وجود هیچ‌کدام از رسانه‌ها دستگاه یا نهادی را مقصر معرفی نکردند و تنها در تحلیل‌هایشان با توجه به مسبوق به سابقه بودن این حادثه، گمانه‌زنی‌هایی در خصوص علل فرونشست زمین کردند و منتظر نظر کارشناسی در این خصوص شدند.

آنچه موجب بهت و تعجب اهالی رسانه در پی حادثه فرونشست زمین در محدوده ایستگاه مترو میدان کشاورز شد، اظهارات غیر کارشناسی رئیس شورای اسلامی شهر قم در خصوص نحوه ورود خبرنگاران و رسانه‌ها به این ماجرا بود.

عبدالله جلالی روز گذشته در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان قم بدون اشاره به سوابق این‌گونه حوادث در شهر قم گفت: «برخی از خبرنگاران نمی‌دانیم با چه پشتوانه‌هایی کارشناس شده‌اند، حکم صادر می‌کنند و [تنها] مانده بازداشت هم بکنند.»

در خصوص این بخش از سخنان جلالی به سوابق وی بر روی سایت شورای شهر قم مراجعه کردیم؛ وی که به لطف آرای مردم به پارلمان شهری قم راه یافته است هیچ‌گونه مدرک تحصیلی در خصوص حوزه کاری خود مدیریت شهری در کارنامه ندارد و حتی در طول سوابق کاری اش در این حوزه سابقه‌ای دیده نمی‌شود و بیشترین عمر کاری خود را در کمیته امداد امام خمینی گذرانده است.

این در حالی است که امروز بسیاری از خبرنگاران قم ضمن اینکه در حوزه کاری خود دارای سوابق ارزشمندی هستند در این حوزه تحصیلات آکادمیک نیز دارند و قطعاً به سبب جنس کار خود با مسائل و مشکلات شهر آشنا هستند.

رئیس شورای شهر قم در ادامه این جلسه به تبیین شرح وظایف خبرنگاران نیز پرداخت و خاطرنشان کرد: «وظیفه خبرنگار این است که وقتی بداند اتفاقی افتاده و کارشناسی شده است ده‌ها بار اطلاع‌رسانی کند ما هم می‌گوییم دست شما درد نکند.

اما در خصوص این بخش از سخنان جلالی باید گفت اول اینکه خبرنگاران وظیفه‌شناس هیچ‌گاه نیاز به تشکر و قدردانی کسی ندارند و دوم اینکه شما بر اساس کدام مدرک دانشگاهی‌تان در حوزه ارتباطات، رسانه و روزنامه‌نگاری برای خبرنگاران شرح وظیفه تعیین می‌کنید؟

عبدالله جلالی در پایان سخنان خود نیز تأکید کرد: «باید به صورت جدی با خبرنگارانی که این‌گونه گزارش می‌دهند و اذهان عمومی را تشویش می‌کنند برخورد شود».

آقای رئیس شورا پاسخ دهد با پشتوانه کدام مستندات کارشناسی بر مسند قضاوت نشسته و حکم بر برخورد با خبرنگاران را می‌دهد؛ آیا شما کارشناس این حوزه‌اید یا تنها به دلیل اینکه موضع‌گیری رسانه‌ها به سودتان نیست این‌گونه برافروخته‌اید؟

البته استاندار قم در این جلسه در واکنش به سخنان جلالی ضمن حمایت از رسانه‌ها، با اشاره به حادثه فرونشست زمین، به «آزادی رسانه‌ها» در ورود به مسائل مختلف اشاره کرد و گفت: «هیچ‌کدام از مدیران ما مجاز نیستند برای رسانه‌ها خط و نشان بکشند [که] چه چیز را بگویند یا نگویند.»

بهرام سرمست ضمن تأکید بر پرهیز خبرنگاران از انتشار اخبار جعلی و انتساب مطالب ناروا به مدیران، تصریح کرد: اینکه خبرنگاران "در ضایعه‌ای که در استان ایجاد شده و سه نفر از شهروندان فوت کردند، حساسیت جامعه را بالا ببرند هیچ اشکالی ندارد و باید استقبال کنیم".

گرچه موضع‌گیری منطقی استاندار در مقابل اظهارات رئیس شورای شهر قم جای امیدواری دارد تا در عصر ارتباطات، رسانه‌ها بتوانند جایگاه اصلی خود را به دست بیاورند و زمینه رشد و تعالی استان را فراهم آورند اما این اتفاقات نشان داد که رسانه‌ها و خبرنگاران تا زمانی که کار روابط عمومی سازمان‌ها و دستگاه‌ها را انجام دهند مورد احترام هستند و اگر در مواردی پا را فراتر گذاشته و انتقادی در راستای بهبود وضعیت داشته باشند مورد غضب قرار می‌گیرند و حکم بر "برخورد جدی" با آن‌ها داده می‌شود.

سخن آخر با رئیس شورای شهر؛ در شرایطی که جامعه با التهابات ناشی از شیوع ویروس کرونا روبه رو است و هر اتفاق تلخی ممکن است جامعه را با تکانه هایی روبه رو کند، بهتر است به جای حاشیه پردازی بر توجه همگان به نظر کارشناسی تاکید کنید نه اینکه تقصیر را به گردن خبرنگارانی بیاندازید که تنها جرمشان مطالبه گری و پیگیری حق شهروندان است.
آقای جلالی بهتر است فقط چند دقیقه خود را جای پدر این زوج جوان قرار دهد؛ آن وقت آیا نگاهش به موضوع همینگونه بود؟ آیا مشخص شدن مقصر اصلی حادثه را خواستار نمی شد؟

آقای رئیس! شما هم بهتر است بدون هیچ قضاوتی منتظر نتیجه تحقیقات تیم کارشناسی 5 نفره که مامور بررسی این ماجرا شده اند باشید ولی قطعا بدانید، خبرنگاران در فرونشست زمین در حاشیه میدان کشاورز مقصر نبوده اند.
انتهای پیام/2258

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول