اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

تمایل سعودی‌ها به حضور عمره‌گزاران ایرانی/ ممنوعیت ورود به مسجدالحرام در سال ۹۸

سال گذشته با وجود مذاکرات ایران و عربستان برای برقراری عمره مفرده و تمایل سعودی‌ها برای ازسرگیری این سفرها، عمره مفرده برای ۶ میلیون زائر در صف انتظار برقرار نشد و عربستان به دلیل شیوع کرونا عمره را برای تمام کشورها متوقف کرد.

تمایل سعودی‌ها به حضور عمره‌گزاران ایرانی/ ممنوعیت ورود به مسجدالحرام در سال ۹۸

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، سفر عمره مفرده پس از تعرض سعودی‌ها به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده و بهانه‌تراشی‌های عربستان برای صدور ویزا به ایرانیان و حتی بازگشت یکی از پروازهای زائران عمره مفرده به کشورمان به بهانه عدم رعایت استانداردهای لازم، به دستور علی جنتی وزیر ارشاد وقت از ۲۴ فروردین‌ماه سال ۹۴ متوقف شد. 

تعطیلی عمره مفرده و توقف یک ساله حج تمتع برای ایرانیان

پس از آن با توجه به فاجعه منا در حج تمتع همان سال و قطع روابط سیاسی ایران و عربستان امیدی به برقراری سفر عمره مفرده نبود، چرا که حتی در سال ۹۵ به دلیل عدم مسؤولیت پذیری سعودی‌ها و پرداخت غرامت به شهدای مسجدالحرام و منا، ایرانیان به حج تمتع سال ۹۵ مشرف نشدند.

بر همین اساس با توجه به قطع روابط دیپلماتیک دو کشور برپایی عمره مفرده پیگیری هم نشد و مسؤولان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری با توجه به درخواست‌های زائران حج تمتع با نظر علما اقدام به برقراری حج تمتع در سال ۹۶ کرده و تفاهم‌نامه حج آن سال را بدون داشتن روابط سیاسی دو کشور با وزیر حج عربستان منعقد کردند. در این تفاهم‌نامه به عزت، امنیت و کرامت زائران ایرانی توجه ویژه شد و زائران کشورمان در صحت و سلامت به حج تمتع مشرف شدند.

انتظار ۶ میلیون ایرانی برای تشرف به عمره مفرده

اما باز هم خبری از برقراری عمره مفرده نبود تا اینکه حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسکر نماینده وقت ولی‌فقیه در امور حج و زیارت پس از برقراری موفق حج تمتع ۹۵ به لزوم برقراری عمره مفرده اشاره کرد و گفت: حدود ۶ میلیون ایرانی در نوبت عمره مفرده هستند و ما در حال مذاکره برای ازسرگیری عمره مفرده هستیم.

پس از این سخنان با توجه به موضع‌گیری برخی علما و همچنین ناراحتی خانواده شهدای منا به دلیل عدم رسیدن به نتایج مطلوب و حتی پرداخت غرامت به آن‌ها از سوی سعودی‌ها، از این ادعا معترض شدند و پس از چند ماه مجدد حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر خاطر نشان کرد که برای برقراری عمره مفرده باید منتظر نظر مقامات کشور باشیم.

آمادگی ایران برای برقراری عمره مفرده در سال ۹۸

نوسانات برپایی و عدم برپایی عمره مفرده همچنان ادامه داشت و امسال با روی کارآمدن حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، همچنان روند برقراری عمره مفرده پیگیری شد و در جلسات متعددی به این امر اشاره شد تا جایی که حتی حجت‌الاسلام نواب در جمع روحانیون کاروان‌های استان‌های آذربایجان غربی و شرقی از اراده قوی در راه‌اندازی مجدد عمره مفرده به صورت محدود خبر داد و گفت: دلیل این محدویت فراهم نبودن زیرساخت‌های ارتباطی بین دو کشور ایران و عربستان است که امیدواریم این مشکل در آینده نزدیک برطرف شود و شاهد حضور زائران بیشتری در سرزمین وحی باشیم.

تمایل عربستان برای حضور عمره‌گزاران ایرانی/ پذیرش طرف سعودی با دو شرط ایران برای برقراری عمره مفرده

پس از اینکه مسؤولان دو کشور در ایام حج تمتع برای برقراری عمره مفرده مذاکراتی داشتند و شرایط ایران در این جلسات مطرح شد، طرف سعودی تمایل زیادی برای از سرگیری سفر ایرانیان به عمره مفرده نشان داد و به نظر می‌رسید که برگزاری عمره مفرده در سال ۹۸ پس از چهار سال وقفه از سر گرفته شود. به طوری که پس  از مکاتبات بسیار طرف سعودی از پذیرفته شدن دوشرط ایران خبر داد و علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت نیز اعلام کرد که تا زمانی تمامی شروط ایران پذیرفته نشود، عمره مفرده برقرار نخواهد شد.

تضمین عزت و کرامت و امنیت زائران ایرانی و حضور مسؤولان کنسولی جمهوری اسلامی ایران در زمان عمره در عربستان و لغو قوانین سختگیرانه برای ورود اتباع عربستانی به ایران از شروط ایران برای برقراری عمره مفرده بود که دو شرط نخست مورد قبول طرف سعودی قرار گرفت.

زیرساخت‌های برقراری عمره آماده شده است

با این روند اخبار قوت گرفتن برقراری عمره مفرده منعکس شد و بسیاری منتظر برپایی عمره مفرده تا نیمه دوم سال گذشته بودند تا جایی که حتی اکبر رضایی سرپرست معاونت حج  و عمره سازمان حج و زیارت به آماده شدن زیرساخت‌های برقراری عمره مفرده برای ایرانیان خبر داد.

نبود روابط سیاسی بین ایران و عربستان و عدم تمایل وزارت خارجه به برقراری عمره

اما با توجه به نبود روابط سیاسی بین ایران و عربستان، وزارت خارجه کشورمان چندان تمایلی به برقراری عمره مفرده نشان نداد و نبود زیرساخت‌های لازم برای حمایت از عمره‌گزاران را نیز دلیل این امر عنوان کرد.

بسته شدن درهای ورودی مسجدالحرام و تعطیلی عمره مفرده برای تمامی کشورها

البته در جلسات خصوصی مسؤولان و مقامات کشور نیز با توجه به وضعیت عربستان برقراری عمره مفرده را به صلاح کشور و زائران ندانستند. همچنین اواخر سال گذشته یعنی اسفندماه با شیوع ویروس کرونا در منطقه، عربستان اقدام به ضدعفونی روزانه مسجدالحرام کرد.

پس از مدتی کوتاه سفر عمره  برای تمامی کشورها تعطیل شد و حتی سعودی‌ها برای جلوگیری از شیوع این ویروس دور تا دور کعبه را به نرده‌هایی به ارتفاع دو متر مسدود کردند، اما پس از مدتی این نرده‌ها را برداشته و تعداد انگشت‌شماری از زائران اجازه زیارت خانه خدا را کسب کردند. 

زیرساخت‌های برقراری عمره آماده، اما عمره متوقف شد

بر همین اساس، سال گذشته هم امکان برقراری عمره مفرده برای ایرانیان فراهم نشد و این امر موجب شد تا ۶ میلیون زائر همچنان با گذشت بیش از ۴ سال در صف انتظار برای برقراری عمره مفرده باشند.

به گزارش فارس، سال گذشته خانه خدا که در هر لحظه هزاران زائر از نزدیک به طواف می‌پرداختند و یک لحظه هم خالی از زائر نبود، تعطیل و خالی از زائر شد.در طول تاریخ پس از طوفان نوح و فروکش شدن آب، کعبه مورد طواف و زیارت بود. سپس در سیل ام نهشل در دوران خلیفه دوم، از آن پس در حمله حجاج به مکه در دوران ابن زبیر، سپس در سیل ١٠٣٨ هجرى ودر دوران سلطان مراد عثمانى، آنگاه در دوران حمله به مسجدالحرام از سوى جهیمان العتیبى در سال ١٣٥٨ شمسى  واکنون که کعبه خالى از طواف کنندگان شده است. بنابراین، رخداد کنونى، ششمین حادثه‌اى به شمار مى‌آید که کعبه از زائر تهى شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول