اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

تخریب 25 پل در گناباد/ خسارت 500 میلیون ریالی جاده‌های بردسکن

بارندگی 48 ساعت گذشته در حالی به جاده‌های بردسکن خسارت 500 میلیون ریالی وارد کرده و 25 پل را در گناباد تخریب کرده است که در برخی از شهرستان‌های خراسان رضوی نیز خسارت چندانی نداشته است.

تخریب 25 پل در گناباد/ خسارت 500 میلیون ریالی جاده‌های بردسکن

به گزارش فارس از خراسان رضوی، بارندگی 48 ساعت گذشته در حالی به جاده‌های بردسکن خسارت 500 میلیون ریالی وارد کرده و 25 پل را در گناباد تخریب کرده که در برخی از شهرستان‌های خراسان رضوی نیز خسارت چندانی نداشته است.

خسارت 500 میلیون ریالی جاده‌های بردسکن

معاون طرح، برنامه و برنامه‌ریزی فرماندار بردسکن در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: بارندگی‌ها منجر به خسارات به راه‌های روستایی خاکی شده که اداره راه و حمل و نقل در برآورد اولیه خسارت بیش از 500 میلیون ریال را اعلام کرده‌اند.

سید مهدی عصمتی با اشاره به خسارت وارد شده به مزارع کشاورزی و باغات بردسکن، اضافه کرد: مدیریت جهاد کشاورزی ماموریت دارد توسط کارشناسان خود در صورت وارد شدن خساراتی میزان آن را اعلام کند.

وی با بیان اینکه ستاد بحران در بردسکن آماده‌باش است، افزود: احتمال اینکه به منازل غیرمقاوم در این شهرستان خسارت وارد شده باشد، وجود دارد و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روزهای آینده پس از برآورد اقدامات خود را اعلام می‌کند.

 معاون طرح، برنامه و برنامه‌ریزی فرماندار بردسکن با اعلام  اینکه با وجود پرداخت تسهیلات روستایی هنوز هم بیش از 60 درصد منازل روستایی بردسکن غیرمقاوم هستند، اضافه کرد: برابر اعلام اداره هواشناسی در هفته‌های آینده هم بارندگی داریم که نیاز است همه دستگاه‌ها تذکرات لازم را  به اهالی روستاها و افرادی که در منازل غیرمقاوم سکونت دارند، اعلام کنند.

تخریب 25 پل در گناباد

فرماندار گناباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گناباد بیان کرد: سیل در روستا پس کلوت گناباد به مزارع ، قنوات، راه‌ها و شبکه آب و برق این شهرستان آسیب زده است.

حامد قربانی افزود: سیل 25 پل در مسیر راه بیمرغ به گیسور را تخریب کرده که 2 ملیارد و 500 ریال خسارت مالی آن برآورد می‌شود.

وی ادامه داد: سیل در روستاهای گیسور، آسو اروک و بیمرغ به دام‌ها، مزارع، قنوات و شبکه‌های برق و آب نیز آسیب رسانده که هنوز میزان خسارت برآورد نشده است.

شدت بارش‌ها در خراسان رضوی با آمادگی ستاد مدیریت بحران، خسارات گسترده‌ای نداشته است

مدیرکل بحران استانداری خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: : باتوجه به آمادگی‌های لازم ستاد مدیریت بحران، همکاری‌های مردم و اطلاع‌رسانی خوب از طریق رسانه، خسارت گسترده‌ای در این استان وارد نشده، همچنین شدت بارش‌ها هم مناسب بوده، در طول ۲۴ ساعت گذشته بارش رگباری نبوده و بارش‌ها به صورت استمرار و تناوب ادامه داشته، خسارات گسترده‌ای نداشته‌ایم و مشکل خاصی وجود ندارد.

حجت علی شایان‌فر با اشاره اینکه اطلاعیه‌ها و اخطارهایی از قبل صادر شده، تصریح کرد: در تاریخ ۸ اسفندماه ۹۸ و ۲ فروردین ماه ۹۹، اطلاعیه هواشناسی اعلام و هشدارهای لازم به همه فرمانداری‌ها، دستگاه‌های اجرائی بحران‌مدار و شهرداری‌های استان ابلاغ شده، با توجه به ارسال هشدارهای به موقع، اقدامات پیشگیرانه انجام شده در سال قبل از جمله لایروبی رودخانه‌های مهم، بازگشایی مسیرها و رودخانه‌ها و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی، آمادگی لازم در نیروهای عملیاتی وجود داشته، همچنین، مدیریت به گونه‌ای انجام شده که خسارت اندکی به بخش‌های مختلف تاسیسات زیربنایی و  بخش‌های کشاورزی وارد شده و در بخش اماکن مسکونی  به  ۲ یا ۳ واحد مسکونی  خسارتی وارد شده و مشکل خاصی وجود ندارد.

وی اظهار کرد: ۱۰ تیم امدادی سیلاب هلال احمر که بیشتر در مناطقی از جمله تربت جام، بردسکن، رشتخوار، فریمان، تربت حیدریه و کاشمر مستقر هستند، به ۶۹ نفر حادثه دیده در ۶ شهرستان خراسان رضوی امدادرسانی کردند و از ۱۸ باب منزل مسکونی تخلیه آب انجام شد.

مدیرکل بحران استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: همه امکانات این استان درآمادگی کامل بوده و است، تاکنون همه راه‌های اصلی و فرعی خراسان رضوی باز است و تنها محور بسته شده این استان، محور باخرز به تایباد بود، صبح دوشنبه ۵ فروردین ماه، بعد از تخلیه آب‌ها، بازگشایی شد.

شایان‌فر افزود: بر اثر آب‌گرفتگی در محورهای روستایی، از جمله گناباد منطقه گیسور و چند منطقه روستایی دیگر، شانه  و جسم راه خسارت‌دیده و همچنین در بعضی مناطق تایباد و نقاط دیگر خراسان رضوی برخی منازل دچار آب گرفتگی شدند.

وی با اشاره به ادامه فعالیت سامانه بارشی در خراسان رضوی، اظهار کرد: بارش‌ها در تمام نقاط این استان چشمگیر بوده، بیشترین بارش تا ساعت 7:30 صبح دوشنبه ۵ فروردین ماه در تایباد با ۶۰ میلی متر بارندگی بوده، همچنین در طرقبه شاندیز ۴۴، تربت جام ۴۷ و در فریمان ۴۰ میلی‌متر بوده است‌‌.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: فعالیت این سامانه بارشی در بخش شمالی این استان کمتر از سایر نقاط بوده، به طوری که در کلات ۲۷ میلی‌متر بارش داشته‌ایم، همچنین، با انجام اقدامات پیشگیرانه و تمهیدات لازم و لایروبی رودخانه‌های کلات بعد از سیل سال گذشته، تاکنون از این شهرستان خسارت خاصی گزارش نشده است.

شایان‌فر با اشاره به اقدامات انجام شده در طرقبه شاندیز، تصریح کرد: انجام کارهای آبخیزداری در بالادست طرقبه، لایروبی رودخانه‌ها و دیوارسازی‌های انجام شده سیلاب خاصی جاری نشده، همچنین به علت تعطیل بودن رستوران‌ها و تفرجگاه‌ها و عدم حضور مردم در این مکان‌ها، خسارات خاصی گزارش نشده است.

نجات افراد گرفتار در برف در مسیر بین باغات ازغد و مجد طرقبه شاندیز

فرماندار طرقبه شاندیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: بیش از ۱۰ مورد ریزش کوه، انسداد مسیرهای ارتباطی روستایی و نجات افراد گرفتار در برف در مسیر روستای ازغد، از جمله خسارات و اقدامات انجام شده در طی بارندگی‌های ۱۲ ساعت گذشته در این شهرستان است.

سید حسن حسینی با اشاره به اینکه بارش باران در ۱۲ ساعت گذشته در سطح شهر و روستاهای رقبه شاندیز خساراتی را بر جا گذاشته، تصریح کرد: در بخش شاندیز، محور ابرده به زشک قسمتی از کوه ریزش کرده، و در رودخانه زشک به ابرده، سیلاب  مقداری سنگ بزرگ را به داخل رودخانه آورده است.

وی بیان کرد: در روستای محله زشک علیا وسفلی نیز در اثر انحراف آب رودخانه و پیش بینی احتمال خسارت و خرابی، پیگیری‌های لازم انجام شده و بیل مکانیکی برای لایروبی به محل اعزام و عملیات آغاز شده است.

فرماندار طرقبه شاندیز با اشاره به خسارت‌های وارد شده در بخش طرقبه، اظهار کرد: بیش از ۱۰ مورد ریزش کوه در این بخش داشته‌ایم، انسداد محور کنگ به نغندر و ریزش کوه و انسداد مسیر ارتباطی روستاهای اردمه، خانرود و مغان از جمله این موارد است.

حسینی افزود: به علت عملیات غیرمجاز در مجاورت رودخانه کنگ، ریزش کوه به داخل این رودخانه نیز اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به بارش حدود ۵۰ سانتی برف در ازغد، تصریح کرد:  عملیات کمک به تعدادی از در راه مانده گان در مسیر بین  باغات ازغد و مجد انجام شد.

فرماندار طرقبه شاندیز با اشاره به تخریب منازل و راه‌ها بر اثر تداوم بارندگی، اظهار کرد: چند مورد از منازل قدیمی در روستاها و  بخشی از راه ارتباطی روستای دهبار نیز در اثر تداوم بارندگی‌ها تخریب شده است.

حسینی گفت: تداوم بارندگی در طرقبه شندیز ورود گل و لای به داخل روستای مجد و همچنین چند مورد ریزش کوه در مناطق مختلف طرقبه را به همراه داشته است.

وی تاکید کرد: در تمام اتفاقات خسارات  پیش آمده بر اثر تداوم بارندگی در سطح شهر و روستاهای طرقبه شاندیز، موارد توسط  بخشداران، شهرداران، دهیاران و ادارت مرتبط پیگیری و اقدامات لازم درراستای رفع مشکلات انجام شده است.

خسارت 7 میلیارد ریالی سیل به کشاورزان تربت حیدریه

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تربت حیدریه اظهارکرد: طی بارش‌های 48 ساعت گذشته به 20 درصد از 85 هکتار مزارع زعفران در بخش‌های بایگ و کدکن خسارت وارد شد که میزان آن 3 میلیارد و 500 میلیون ریال است.

محمد رضا عباسپور ادامه داد: همچنین به 35 درصد از 140 هکتار مزارع زیرکشت گندم و جوی بخش‌های رخ و کدکن خسارت وارد شد که میزان آن 3 میلیارد و 800 میلیون ریال است.

عباسپور تصریح کرد:سازمان هواشناسی طی 48 ساعت گذشته میزان بارش در تربت حیدریه را 50.5 میلی‌متر اعلام کرد.

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه با بیان اینکه از مجموع تولیدات بخش کشاورزی این شهرستان 345 هزار تن محصولات زراعی، باغی و 75 هزار تن محصولات دامی است.

انتهای پیام/ 70031

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول