اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

پاتک گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی به کرونا/ «سین سلامت» هدیه بچه‌های مسجد تبریز به مردم

یک اطلاع رسانی در گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی کافی بود تا دانشجویان بسیجی جهادگر دانشگاه‌های تبریز را دور هم جمع کرده و برای یک کار جهادی آنها را در مسجد اشرف الانبیاء دورهم گرد آورد.

پاتک گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی به کرونا/ «سین سلامت» هدیه بچه‌های مسجد تبریز به مردم

برگزاری فارس از تبریز- معصومه درخشان: این روزها جوانان جهادی مساجد را سنگر خود کرده‌اند، البته نه اینکه مساجد قبل از این سنگر نبوده باشند بلکه مساجد از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی سنگر انقلابند. چه آن روزهایی که مساجد سنگر مبارزات مردمی برای پیروزی انقلاب بود و چه در هشت سال دفاع مقدس که پشتیبانی از رزمندگان را بر عهده داشت و چه این روزها که جوانان جهادی برای مبارزه با کرونا مساجد را سنگر خود کرده‌اند.

در هشت سال دفاع مقدس مادران و پدران در پشت جبهه و در مساجد مواد غذایی و خشکبار بسته‌بندی می‌کردند، مادران برای فرزندان رزمنده خود شال و کلاه و لباس‌های زمستانی می‌بافتند، برایشان لباس، مواد غذایی و ... درست کرده و آنها را بر رزمندگان اسلام می‌فرستادند.

این روزها که در میدان جنگ مبارزه با کرونا هستیم  پدران و مادران سنگرها را به دست جوان‌ها سپرده‌اند، اکنون جوانان هستند که برای سلامتی پدر و مادر خود آستین‌ها را بالا زده‌اند و تلاش می‌کنند تا پدر و مادرها و سالمندان به سلامت روزگار بگذرانند.

 

جمع دانشجویان جهادی در مسجد اشرف الانبیاء

یکی از این سنگرهای جهادی مسجد اشرف الانبیاء در خیابان شهید منتظری (مارالان) تبریز است، یک اطلاع‌رسانی در گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی کافی بود تا دانشجویان بسیجی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشگاه آزاد، پیام نور، سهند و غیرانتفاعی‌های تبریز را دور هم جمع کرده و برای انجام کار جهادی آنها را در مسجد اشرف الانبیاء دورهم گرد آورد. حالا دانشجویان یک شبکه شدند و به سایر دوستان خود در دانشگاه‌های دیگر خبر دادند که بیایید کاری کنیم ماندگار و جهادی تا در صحنه میدان جنگ مبارزه با کرونا ما نیز سهیم باشیم.

آنها وقتی دیدند برخی افراد سودجو سوداگران کرونا شدند و با احتکار و گران‌فروشی و کم فروشی ماسک و لوازم بهداشتی باری بر دوش مردم و جامعه پزشکی تحمیل کردند به صورت خودجوش به صحنه آمدند و دست در دست هم در شهر تبریز فعالیت جهادی خود را در مساجد آغاز کردند.


تولید 25 هزار عدد ماسک توسط دانشجویان جهادی 

آنها در این مسجد که جمع شدند تقسیم کار کردند چند گروه  ضدعفونی کردن معابر عمومی شهر را عهده‌دار شدند، به طوری که ضدعفونی ۱۰۰ نقطه پرخطر تبریز توسط دانشجویان جهادگر انجام شد.

گروهی دیگر توزیع بسته‌های بهداشتی را در مناطق پرخطر بر عهده گرفتند  و تعدادی از آنها نیز برای تولید ماسک و کاهش دغدغه مردم برای تهیه ماسک آستین‌ها را بالا زدند و به کمک یکی از خیران که دستگاه برشکاری ماسک را در اختیار آنان قرار داده بود به کار برشکاری ماسک می‌پردازند. تاکنون 25 هزار ماسک توسط دانشجویان بسیجی آذربایجان‌شرقی تولید شده است.

ماسک‌ها در ابتدا در مسجد مسجد اشرف الانبیاء برش زده می‌شوند و سپس برای دوخت به کارگاه‌ها و خانه‌هایی که در آنها ماسک دوخته می‌شود ارسال می‌شود.

وقتی وارد مسجد اشرف الانبیاء شدم  با جوانان کم سن و سالی روبه‌رو بودم که مشتاقانه در حال اندازه‌گیری و برشکاری ماسک‌ها بودند. یک عدد چرخ خیاطی در گوشه‌ای از مسجد تعبیه شده بود نشان می‌داد آنها دستی در دوخت ماسک نیز داشتند.

گروه جهادی امام موسی صدر

دانشجویان جهادی که با آنها دیدار می‌کنم اعضای گروه جهادی امام موسی صدر دفتر تبریز هستند که زیر نظر بسیج دانشجویی فعال هستند و رسول وکالتی دانشجوی رشته مهندسی برق، سرپرست گروه جهادی امام موسی صدر است.

رسول وکالتی در ابتدای صحبت‌هایش از فعالیت گروه جهادی امام موسی صدر سخن گفت و افزود: ۶ سال است که این گروه جهادی فعالیت خود را در زمینه محرومیت‌زدایی آغاز کرده است.

این گروه جهادی در حوزه‌ها و بخش‌های مختلفی از جمله فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی و محرومیت‌زدایی در روستاهای محروم فعالیت می‌کند احداث خانه محروم و پل‌سازی در مناطق محروم و کم برخوردار استان از دیگر فعالیت‌های این گروه جهادی است که در طی این ۶ سال انجام می‌دهند.

سرپرست گروه جهادی امام موسی صدر با اشاره به انتشار ویروس کرونا و شرایط پیش آمده در کشور افزود: با انتشار و شیوع ویروس کرونا فعالیت آنان وارد فاز جدیدی شده و اعضای این گروه جهادی فعالیت خود را در مساجد متمرکز کرده‌اند.


برشکاری در مسجد، دوخت در منزل

وی اظهار داشت: ما بر اساس احساس وظیفه اجتماعی خود خواستیم در این کار خیر نیز قدم برداریم، بنابراین با همکاری پایگاه مسجد اشرف الانبیاء تصمیم گرفته شد کارهای مقدماتی تهیه و دوخت ماسک  از جمله برشکاری ماسک را انجام دهیم، طی روزهای آینده نیز برشکاری لباس‌های ایزوله بیمارستانی را آغاز می‌کنیم.

وکالتی با تاکید بر اینکه در این مسجد فقط کار برشکاری صورت می‌گیرد خاطرنشان کرد: در این کارگاه در هر شیفت ۱۵ نفر از دوستان فعال هستند و درحال حاضر فقط برشکاری انجام می‌شود. مواد اولیه بعد از برشکاری در بین کارگاه‌ها و خانواده‌هایی که در منزل خودشان ماسک می‌دوزند ارسال می‌شود.

بنا به گفته وی دستگاه برش که دانشجویان با آن کار برشکاری ماسک‌ها را انجام می‌دهند توسط یک فرد خیر به آنها اهداء شده  و روزانه حداقل دو هزار ماسک برشکاری می‌شوند.

دانشجوی جهادگر تبریزی با تاکید بر استرلیزه شدن ماسک‌های تولیدی گفت: ماسک‌های تولیدی در اختیار سپاه ناحیه تبریز قرار داده شده  و پس از آن استرلیزه کردن  به صورت رایگان در اختیار عموم مردم قرار داده می‌شود.

 

آخر راه مقاومت پیروزی است

وکالتی یکی از مهم‌ترین اهداف گروه‌های جهادی را در تهیه ماسک کم کردن دغدغه‌های مردم ذکر کرد و اظهار داشت: مهم‌ترین هدف ما رفع دغدغه مردم است.در ابتدا برخی از افراد سودجو با احتکار، گران‌فروشی و کم فروشی ماسک و لوازم بهداشتی مشکلات مردم را اضافه کردند. ما دانشجویان بسیجی دست به دست هم داده‌ایم تا با تولید ماسک، مردم حداقل دغدغه تهیه ماسک نداشته باشند.

وکالتی گفت: ما اینجا تلاش می‌کنیم تا به همنوعان خود خدمت کرده و از مردم حمایت کنیم
با وجودی که دانشگاه‌ها تعطیل است و دانشجویان علاقه‌مند هستند در ایام تعطیلات عید نوروز کنار خانواده‌هایشان باشند ولی وقتی فراخوان کار جهادی منتشر شد آنها از همان اولین روزهای فعالیت که قبل از تحویل سال بود اینجا بوده و اصلا به فکر عید و سال نو نیستند بلکه به صورت خودجوش و جهادی  از ساعت ۱۰صبح تا ۱۰شب به صورت جهادی کار می‌کنند.


جوانان امروز رهرو راه شهدا

سرپرست گروه جهادی امام موسی صدر تبریز با مقایسه تلاش جهادی جوانان در طی یک ماه اخیر با دوران هشت سال دفاع مقدس خاطرنشان کرد: جوانانی که در مساجد و پایگاه‌ها به اقدامات جهای مشغول هستند هیچ کدام جنگ و هشت سال دفاع مقدس را ندیده‌اند. نسل‌ها عوض شده ولی این جوانان با راه شهدا و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس آشنا هستند. جوانان امروز با تاسی از جوانان هشت سال دفاع مقدس راه مقاومت و ایستادگی را به خوبی آموخته‌اند و آخر راه مقاومت پیروزی است.

وی با اشاره به سایر فعالیت‌های این گروه جهادی اظهار داشت: ضدعفونی کردن معابر، تهیه و پخش مواد ضدعفونی در مناطق محروم و پرخطر بخش دیگری از زحمت‌ها و تلاش‌های دانشجویان بسیجی است.

دانشجوی جهادگر با اشاره به فعالیت خواهران  بسیجی نیز گفت: بسیج دانشجویی خواهران نیز در دانشگاه فرهنگیان مستقر بوده و با همکاری « موکب بانوان شهدا» در حال تولید ماسک هستند.

همچنین تعدادی از دانشجویان بسیجی در زمینه تولید محتوا اعم از تراکت و پوستر در مورد نکات رعایت بهداشتی در فضای مجازی فعال بوده و تاکنون تعدادی از پوسترها در سطح شهر توزیع شده است.


خواهش می‌کنیم در خانه بمانید

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی همه شهروندان باید به توصیه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا دقت کنند ادامه داد: کادر پزشکی و درمان با تمام توان در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا هستند، خواهش می‌کنیم مردم در خانه بمانید تا زنجیره شیوع کرونا قطع شود.

 

برشکاری 700 هزار ماسک 

یوسف پیرایش یکی از اعضای گروه جهادی امام موسی صدر نیز به خبرنگار فارس در تبریز گفت: در ابتدا تصمیم گرفته بودیم در این کارگاه تولید ماسک انجام دهیم ولی دیدیم برشکاری ماسک‌ها و توزیع آن به سایر کارگاه‌ها و خانه‌هایی که مشغول دوخت ماسک هستند کار دوخت و توزیع را راحت‌تر می‌کند بنابراین این کارگاه به کارگاه برشکاری ماسک تبدیل شد تا کارها سریع تر انجام شود.

پیرایش با بیان اینکه در محدوده خیابان حافظ و شهید منتظری( مارالان)  بیش از ۱۰خانه و کارگاه ماسک تولید می‌کنند ادامه داد: این کارگاه از ۲۸ اسفندماه کار خود را آغاز کرده و در طی این مدت  ماسک‌های برش زده شده به خانه‌ها و کارگاه‌هایی که ماسک می‌دوزند توزیع شده است.

وی ادامه داد: در طی این یک هفته بیش از 700 هزار عدد ماسک برشکاری شده و برای دوخت به کارگاه‌ها ارسال شده‌اند. باید گفت در کارگاه‌های دیگر نیز کار برش‌کاری و دوخت انجام می‌شود ولی کارگاه مسجد اشرف الانبیاء گسترده‌تر از بقیه کارگاه‌ها فعالیت می‌کند.

 

دلگرمی مردم مناطق محروم به فعالیت‌های جهادگران

پیرایش با اشاره به اینکه کارگاه‌های دوخت ماسک در این منطقه زیر نظر سپاه غدیر تبریز است ادامه داد: مواد اولیه از طریق سپاه ناحیه غدیر تامین می‌شود و تا هر زمان که نیاز است ما هستیم و طبق هماهنگی‌های صورت گرفته طی روزهای آینده برشکاری و دوخت لباس ایزوله و گان که مخصوص جراحی است آغاز می شود.

 دانشجویان جهادی اظهار می‌کنند فعالیت‌های جهادی آنها در مناطق محروم باعث دلگرمی و خوشحالی مردم در مناطق محروم و کم برخودار شده و اعتماد آنان را به نظام اسلامی  بیشتر و قوی‌تر کرده است. مردمی که دلشان به فعالیت‌های محرومیت‌زدایی و جهادی جهادگران علم و سازندگی گرم است.

انتهای پیام/60020/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول