اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

شعبان شد و پیک عشق از راه آمد...

ماه شعبان با عطر نفس بقیه‌الله، جلوه حسین فاطمه، علمدار کربلا و سیدالساجدین از راه رسید پس دریابید آن را با مناجات، استغفار، صلوات و نوای «یا رب» برای ظهور موعود و رهایی از دردها و رنج‌ها.

شعبان شد و پیک عشق از راه آمد...

خبرگزاری فارس ـ همدان؛ تمام ماه‌ها و روزهای خدا عطر و رنگ خودشان را دارند، کافیست آدمی کمی همت کند آن وقت می‌تواند عطر و بوی عبادتش را در آن ماه استشمام کند و صدای شورانگیز لبیک خدا را در جواب نوای «یا رب» خودش بشنود، رنگ الهی بگیرد و بشود محبوب حبیب.

هرچند بعضی روزها و ماه‌ها عطر و بویشان خاص‌تر است و بیشتر تا آنجا که وقتی از راه می‌رسد اسمش دلت را می‌برد؛ «شعبان» از همان ماه‌هاست که هر روزش عطری دل‌انگیز دارد؛ ماهی که براى آن جایگاهی بزرگ و پرفضیلت در احادیث و روایات دینی گزارش شده است.

شعبان ماهی است که در آن ستارگان آسمان ولایت و امامت چشم به جهان گشودند و چه پیوند عجیبی است بین تولد اباعبداللّه(ع) در روز سوم شعبان و علمدارش عباس در روز چهارم آن، گویی آن دو یک‌ روح‌اند در دو بدن که به فاصله چند سال از هم متولد شده‌اند.  روز پنجم آن ولادت سیدالساجدین(ع) است که با صحیفه خود خواست به ما بیاموزد دعا کردن و صدا زدن خدا آداب و رسوم خودش را دارد.

و اما پانزدهم ماه شعبان ولادت قطب عالم امکان حضرت ولى‌اللّه‌الأعظم مهدى موعود است همان امامی که خداوند آمدنش را توسط اولیاء، انبیاء و اصفیاء وعده داده تا با ظهورش زمین را برای ما گلستان کند همان‌گونه که خداوند آتش را برای ابراهیم.

چه مبارک‌ماهی است شعبان، ماهی که از آن به سید و سرور ماه‌ها تعبیر شده و منسوب به پیامبر خوبی‌هاست، رسول مهربانی‌ها نیز در وصف آن مى‌فرمایند: شعبان ماه من است هر کس یک روز از این ماه را روزه بدارد بهشت بر او واجب مى‌شود.

در روایتى از حضرت صادق(ع) گزارش شده، هنگامى ماه شعبان فرا می‌رسید، پدرم امام سجاد(ع) اصحاب و یاران خود را جمع مى‌کرد و می‌فرمود: اى اصحاب من، مى‌دانید این چه ماهى است؟ این ماه شعبان است و حضرت رسول (ص) مى فرمود: شعبان ماه من است پس روزه بدارید براى دوستى و محبت پیامبر خود و براى تقرب و نزدیک شدن به پروردگار، به حق آن خدایى که جان على بن الحسین به دست قدرت اوست، سوگند یاد مى‌کنم که از پدرم حسین بن على(ع) شنیدم که او نیز از پدرش امیرالمؤمنین (ع) شنیده است که مى‌فرماید: هر کس روزه بدارد ماه شعبان را براى محبت پیامبر(ص) و تقرب به سوى خدا، خدا او را دوست دارد و او را به کرامت و بزرگوارى خود در قیامت نزدیک گرداند و بهشت را بر او واجب نماید.

اعمال زیادى در ماه شعبان وارد شده ولى براساس روایات بهترین دعاها و ذکرها در این ماه استغفار است. هر که در هر روز این ماه هفتاد مرتبه استغفار کند مثل آن است که هفتاد هزار مرتبه در ماه‌هاى دیگر استغفار کرده است. در این ماه صدقه دادن بسیار سفارش شده اگرچه به اندازه نصف دانه خرمایى باشد.

روزه در ماه شعبان به خصوص روز پنجشنبه ثوابى بسیار دارد، روایت شده در هر پنجشنبه ماه شعبان آسمان‌ها را زینت مى‌کنند، پس ملائکه عرض مى‌کنند: خداوندا! روزه‌داران این روز را بیامرز و دعاى آنها را مستجاب گردان. پیامبر(ص) در این خصوص فرموده: هر که روز دوشنبه و پنجشنبه شعبان را روزه دارد حق‌تعالى ۲۰ حاجت دنیوى و ۲۰ حاجت اخروى او را برآورده می‌سازد. در این ماه صلوات بر محمد و آل محمد(ص) بسیار سفارش شده است.

یکى از کارهایى که بزرگان و پیشوایان دین در این ماه انجام می‌دادند، مناجات با خدای رحمان و رحیم است و از جمله آنها مناجات معروف شعبانیه بوده که از امیرالمؤمنین و فرزندان اوست که در ماه شعبان مى‌خواندند و آن مناجاتى است که براى اهلش عزیز و گرامى است.

در این مناجات اظهار ادب در راه معرفت حق و سؤال و دعا و استغفار نسبت به خدا بیان شده و استدلال ظریف و لطیفى که سزاوار مقام عبودیت براى استحکام امیدوارى است ذکر شده و بند بند آن بوی قرب و لقاى خداوند و دیدار او را می‌دهد.

در فرازى از مناجات شعبانیه می‌خوانیم که « خدایا بشنو دعایم را هرگاه دعا کنم و صداى ناله‌ام را بشنو هنگامى که صدایت کنم. و به من رو کن هنگامى که تو را مناجات کنم. خدا یا اگر مرا محروم کنى چه کسى به من روزى دهد و اگر تو مرا خوار کنى چه کسى مرا یارى کند. خدایا از خشم و غضبت به تو پناه می‌برم. اگر من شایسته رحمت تو نیستم پس تو بر اینکه بر من به فضل وسیعت جود کنى شایسته‌اى...پروردگارا! عمرى را در غفلت و بی‌خبرى و فراموشى گذراندم و جوانی‌ام را در حال مستى و دورى از تو به پیرى رساندم. خدایا غرور به کرمت مرا بیدار نکرد....خدایا مرا به نور عزت فروزنده‌ات پیوند ده تا تو را بهتر بشناسم و از غیر تو جدا شوم».

در خصوص رو اول شعبان آمده که خداوند در روز اول شعبان به درهاى بهشت امر مى‌کند که باز شوید و به شاخه‌هاى درخت طوبى امر مى‌کند که شاخه‌هایش را نزدیک این دنیا بیاورد، هر کس درى از خیر و نیکى را در این روز فراگیرد، هر که نماز مستحبى در این روز ادا کند، هرکه در این روز، روزه بگیرد، هر که میان زن و شوهرش یا پدر و فرزندش یا خویشاوندانش یا مرد و زن همسایه‌اش یا مرد و زن بیگانه صلح برقرار کند، کسى که طلبى از کسى دارد از او کم کند، کسى که قرضى را که صاحبش از بازگشت آن مأیوس شده به یادآورد و آن را ادا کند، کسی که کفالت یتیمى را بر عهده بگیرد، کسی که قرآن یا چیزى از آنرا بخواند، کسیکه خدا را به یاد آورد و نعمت‌هاى او را بشمارد و او را شکر کند، کسی که مریضى را عیادت کند، کسى که به پدر و مادر یا یکى از آنها نیکى کند، کسى که جنازه‌اى تشییع کند، کسى که مصیبت‌زده را تسلیت گوید، کسى که کار خیر انجام دهد. حتماً به شاخه‌اى از درخت طوبى آویخته مى شود.

همچنین اگر درى از شر و گناه را در این روز فرا گیرد، کسى که در اداى نمازش کوتاهى کند و آن را ضایع کند، کسى که فقیرى در نزد او بیاید و او قادر بر تغییر حالش باشد و به وى نرسد ولى او را کمک نکند، کسى که بدکارى از او عذرخواهى نماید اما او عذر او را نپذیرد بلکه او را بیشتر از بدى او عقوبت کند، کسى که میان زن و شوهرش، پدر با فرزندش یا میان دو همسایه جدایى اندازد، کسى که بر تنگدستى سخت‌گیرى بگیرد، کسى که بر یتیمى جفا کند و به او آزار رساند و همچنین مال او را تباه نماید، کسى که خوانندگى کند و در آن خواندن بر معاصى و گناهان برانگیزند، کسى که کارهاى قبیح خود را در جنگها و انواع ستم هاى خود را بر بندگان بشمارد و بر آنها افتخار کند، کسى که به عیادت مریض خود نرود، کسى که جنازه‌اى را تشییع نکند به دلیل خوار و پست بودن آن فرد در نظرش، کسى که از مصیبت زده دورى نماید و به او به خاطر حقارت و کوچکى جفا کند، کسی که پدر و مادر خود یا یکى از این دو را عاق کند، حتماً به شاخ هاى درخت زقّوم آویخته مى شود البته منافقین، بیشتر به شاخه هاى او آویخته مى شوند.

اعمالی که در روز اول شعبان به آنها سفارش شده: روزه گرفتن، نماز خواندن، زکات دادن، امر به معروف و نهی از منکر، نیکی به پدر و مادر و خویشان و همسایگان، صدقه پرداختن به فقرا و مساکین و بین مردم صلح برقرار کردن.

پس این ماه برای ما شیعیان تمامش شادی و سرور و صفاست، باغی است پر از گل‌های الهی که  هم عطر حسین دارد و عباس و سجاد و هم عطر علی اکبر  و موعود خدا. بیاییم ریه‌هایمان را در بهار نوروزی با عطر نفس بقیه الله پر کنیم و زمزمه دعای عهد بشود وعده هر روزمان و بدانیم جهان بی‌ ماه شعبان رنگ آسایش نخواهد دید.

شعبان شد و پیک عشق از راه آمد                       عطر نفس بقیه الله آمد

با جلوه سجاد و ابوالفضل و حسین                یک ماه و سه خورشید در این ماه آمد

انتهای پیام/89001/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول