اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

روحانیون جهادگر گلستانی، همدرد داغدیدگان کرونا/ مسلمان بدون عزت و احترام دفن نمی‌شود

و باز هم طبل رسوایی شبکه‌های فارسی‌زبان معاند در شبهه‌افکنی تدفین اموات کرونایی نواخته شد، روحانیون جهادگر گلستانی با اقامه نماز میت و تلقین متوفیان کرونا به‌ صورت صلواتی به‌ خط شدند، تا نشان دهند «مسلمان بدون عزت و احترام دفن نمی‌شود».

روحانیون جهادگر گلستانی، همدرد داغدیدگان کرونا/ مسلمان بدون عزت و احترام دفن نمی‌شود

خبرگزاری فارس، گرگان - روایت دو روحانی جهادی در روزهای کرونایی از تدفین و تیمم متوفیان «کووید 19» گرچه تلخ و غم‌انگیز است اما صحنه همدلی آنجایی به زیبایی هویدا می‌شود که فعالان قرارگاه شهید سلیمانی استان گلستان با نیت «فقط برای رضای خدا» برای اقامه نماز میت و تلقین متوفیان کرونایی به‌صورت صلواتی و رایگان وارد میدان می‌شوند با این اعتقاد که «مسلمان بدون عزت و احترام دفن نمی‌شود».

تهیه این گزارش از یک دست‌نوشته شروع شد با این مضمون که «باسمه تعالی و له الحمد؛ برای اقامه نماز و تلقین (صلواتی و رایگان) با حجت‌الاسلام آلوستانی تماس بگیرید مستقر در روستای الازمن، گروه جهادی سردار شهید سلیمانی (فقط برای رضای خدا)».

در این دستنوشته شماره روحانی جهادی مستقر در روستا هم ثبت شده بود؛ همین اطلاعات ما را برای تهیه گزارش مصمم کرد، تا روایتگر تلاش کسانی باشیم که با لباس روحانیت برای تسکین آلام داغدیدگان همچون همیشه ایام در کنار مردم هستند و بیشترین هجمه شبکه‌های معاند فارسی‌زبان به سمت آنها روانه شده است. 

 

*حرفهای سرشار از معنویت روحانیون جهادی تسکین‌دهنده دل داغدیدگان گلستانی

حجت‌الاسلام ابوالقاسم آلوستانی امام جماعت روستای الازمن که نه هراس ویروس کرونا او را از خدمت به مردم خانه‌نشین کرده و نه نگاه مادی‌گرایانه در حرکتی که پیش گرفته دارد، فقط برای اینکه ادای تکلیف کند مسوولیت سخت و سنگین تدفین فوت‌شدگان کرونایی را عهده‌دار شده است.

 

 

در آئین تدفین متوفیان کرونایی که این روزها غریبانه به خاک سپرده می‌شوند نقش روحانیونی امثال حاج‌آقا آلوستانی برای صاحبان عزا بسیار تسکین‌دهنده است، وقتی عزیزی در زیر خروارها خاک آرام می‌گیرد، اشک‌هایی بی‌صدا بر پهنای صورت جاری می‌شوند و تنها حرفهایی آرامت می‌کند که سرشار از معنویت است.

* پوشیدن لباس رزم روحانیت برای خدمت به ملت

این روحانی جهادگر بر این باور اعتقاد دارد و تاکید می‌کند اگر امام خامنه‌ای بگوید جان بدهید، جانمان را می‌دهیم و در این اعتقاد تعارف نداریم، در راه خدمت به این مردم و نظام اسلامی جان‌فدا می‌شویم، روحانیت همیشه ثابت کرده در کنار مردم است و حالا در زمان شیوع کرونا این ویروس منحوس، به‌گونه دیگری لباس رزم پوشیده و خادم مردم است.

گاهی شبهه‌افکنی در فضای مجازی به قدری داغ و آزاردهنده و در نظر مردم باورپذیر جلوه می‌کند که تنها کسانی که در صحنه عمل میدان‌داری می‌کنند می‌توانند رشته‌های معاندان را در بروز شایعاتی که به شیوه دفن اموات کرونایی مطرح شده پنبه کنند، روحانیون جهادی گلستان در پاسخ به شبهات و شایعات این روزهای فضای مجازی به خانواده‌های داغدار تاکید دارند «مگر ما مرده‌ایم که مسلمان بدون قرائت نماز میت، تلقین، عزت و احترام دفن شود، همیشه کنار مردم هستیم و این وظیفه ما است».

* لحظات غم‌انگیز خداحافظی با بهترین عزیزان زندگی

محل آرام گرفتن اجساد فوت شدگان در روستای الازمن شهرستان علی‌آباد کتول جایی است که فقط تعدادی از جهادگران روحانی و بسیجی برای انجام مراسم تدفین در کنار خانواده صاحبان عزا قرار گرفتند، لحظاتی غم‌انگیز برای خداحافظی با بهترین عزیزان زندگی که با هیچ قلمی قابل توصیف نیست.

فرصتی دست می‌دهد تا با یکی از روحانیون جهادی 32 ساله که برای تبلیغ دین حدود هشت سالی می‌شود که از شهرستان فاروج «خراسان‌شمالی» با اتفاق همسر و فرزندش به استان گلستان آمده است و تقریبا به مدت دو سال در مناطق محروم به عنوان نیروی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه نینوا استان گلستان در روستای «الازمن» فعالیت دارد، مصاحبه کنیم.

همسر این طلبه جوان باردار است و یک پسر قرار است در ماه‌های آینده به زندگی آنها پا بگذارد اما این دلبستگی و عشق به خانواده سبب نشده تا ترس از ویروس کرونا بر جان و دل روحانی جوان غلبه کند.

*روایت فعالیت روحانی جهادی در روزهای کرونایی

با «ابراهیم خرم‌دل» طلبه جهادی که خیلی راغب به رسانه‌ای شدن فعالیت‌هایش نبود به دلیل اهمیت روشنگری اذهان عمومی وارد مصاحبه می‌شویم، او می‌گوید وقتی دیدم وضعیت شهرستان در پی شیوع کرونا به هم ریخت با اینکه ما در روستا بودیم و کارهای پیشگیری به صورت خانه به خانه در روستا انجام می‌شد حتی آموزش ضد عفونی کردن را به عنوان امام روستا عهده‌دار بودیم اما لازم دیدیم در این شرایط با توان بیشتری به کمک مردم بیاییم.

طلبه جهادگر بسیجی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس استان گلستان روزهایی را روایت می‌کند که در ابتدای شیوع کرونا خیلی غیرمنتظره بود؛ از اینکه غسالخانه و قبرستان‌ها اکثراً تعطیل شدند و حتی مسوولان این اماکن در محل خدمت‌شان حاضر نشدند، اکثر کسبه آن منطقه مغازه‌های خود را تعطیل کرده بودند برای اینکه میت روی زمین نماند کار تدفین را انجام می‌دادند.

او می‌گوید ما مطلع شده بودیم کسانی که می‌خواهند برای تدفین اموات کرونایی به‌صورت جهادی وارد عمل شوند بدون اینکه اجرتی بگیرند می‌توانند درخواست خود را اعلام کنند.

خرم‌دل از واجب کفایی بودن اعمال غسل، کفن، نماز و دفن میّت سخن به میان می‌آورد، از اینکه بر خود تکلیف شرعی دانسته حالا که ردای روحانیت بر تن دارد، رسالتی سخت و سنگین بر عهده‌اش است و باید ادای دین کند.

* تشکیل قرارگاه «سردار سلیمانی» با نیت کمک به بیماران کرونایی

این طلبه جهادی از احساس درونی خود می‌گوید از اینکه در بستر روزهای کرونایی شاید خانواده و همسر باردارش رضایت ندهند او در این عرصه پای بگذارد اما بر خلاف آنچه تصور می‌کرد خانواده و همسرش به او می‌گویند امروز وقتش رسیده که وظیفه‌ات را انجام دهی، دفاع از وطن یک روز در سوریه معنا می‌شود و امروز اینجا سوریه ما است.

خرم‌دل به تشکیل قرارگاهی با نام «سردار شهید سلیمانی» اشاره می‌کند، از اینکه با نیت شهدا در این نقطه برای کمک به مردم مصمم‌تر از گذشته ایستاده است، و تقریبا ۲۰ روز می‌شود که در بیمارستان به‌صورت شیفتی مشغول فعالیت است گرچه در روزهای نخست، تجهیزات کاری برای اموات کرونایی در حد کافی نبود و جهادگران مجبور می‌شوند با هزینه شخصی ملزومات ابتدایی را تهیه کنند.

*جهادگران مشکلات را به جان خریده‌اند

روحانی جوان از بهبود شرایط این روزها در تجهیز امکانات سخن می‌گوید گرچه هنوز هم نقصان‌هایی وجود دارد که باید برطرف شوند، جهادگران همه مشکلات را به جان خریده‌اند تا خم به ابروی مردم نیاید، تا کمتر زیر بار فشارهای روانی و اقتصادی کمر خم کنند، خرم‌دل ابیاتی را به زبان می‌آورد که بر آن اعتقاد دارد «گر نگهدار من آن است که من می‌دانم شیشه را در بغل سنگ نگه می‌دارد».

این طلبه جهادگر درباره اینکه قبل از ما خیلی افراد در این مسیر فداکاری کردند، سخن می‌گوید از اینکه علاقه‌ای به رسانه‌ای شدن فعالیت‌هایش ندارد، می‌گوید به عنوان یک طلبه برای کمک به بهبود شرایط کشورم تلاش می‌کنم، اما با هجمه‌هایی که در فضای مجازی دیدم لازم است روشنگری‌هایی صورت بگیرد، متاسفانه در شبکه‌های مجازی شبهات و شایعات به راحتی دست به دست می‌شوند که امنیت روانی را به مخاطره می‌اندازند.

* با اعلام کد 100 تن‌مان می‌لرزید/ شیب تلفات کرونا نزولی شد

خرم‌دل اشاره می‌کند که مردم باید بدانند در اوضاعی که در عافیت پول می‌گرفتند و این کارها را انجام می‌دهند اکنون در این زمان همه چیز حتی پارچه کفن و تجهیز میت رایگان انجام می‌شود، با حاج‌آقا آلوستانی امام جماعت روستا هماهنگ کردیم در طی شبانه‌روز از ساعت هشت صبح تا 14 حتی ساعت 16 عصر بدون اینکه چیزی بخوریم، با لباس‌هایی که به سختی در آن سر می‌کنیم «لباس‌هایی برای فعالیت در سردخانه برای تجهیز فوت‌شدگان کرونایی» که اعمال کفن میت به صورت شرعی انجام شود.

این طلبه جهادی ادامه می‌دهد روزهای نخست شیوع این ویروس یادم است که روزانه بین هشت الی 9 نفر فوتی اعم از کرونایی و غیرکرونایی برای انجام تیمم به سردخانه می‌آوردند، به خانواده متوفیان اعلام می‌کردیم که میت غیرکرونایی باید حتما غسل شود اما به دلیل اینکه غسالخانه تعطیل بود در سردخانه بیمارستان اعمال شرعی میت انجام می‌گرفت، در بیمارستان وقتی کد ۹۹ و ۱۰۰ را اعلام می‌کردند حالمان مساعد نبود، تا می‌گفتند کد ۱۰۰ ؛ تن ما هم می‌لرزید، خوشبختانه اکنون شیب تلفات کرونا کم شده و روزانه دو فوتی کرونایی آورده می‌شود.

*اموات با رعایت موازین شرعی تدفین می‌شوند

خرم‌دل از شبهاتی که عده‌ای در فضای مجازی پیرامون شیوه تدفین اموات کرونایی مطرح کردند گلایه دارد و می‌گوید بعضا به دلیل اینکه جزئیات ماجرا را نمی‌دانند؛ این شایعات را می‌سازند، وقتی میت به سردخانه منتقل می‌شود داخل پلاستیک کاملا پیچیده شده است ما در سردخانه، میت پلمب شده را باز و تمیز کنیم حتی اگر خونی باشد آن را پاک و تیمم می‌دهیم و دوباره اینها را کفن می‌کنیم و بعد از این عمل، میت داخل کاورهای بیمارستان قرار داده می‌شود به جهت اینکه ویروس انتشار پیدا نکند، کسی اجازه ندارد اموات کرونایی را از کاور درآورد، مردم بدانند که در بیمارستان بخشی به عنوان سردخانه وجود دارد و بچه‌های جهادی اعمال شرعی میت را انجام می‌دهند و نمی‌گذارند که میت بدون غسل و تیمم برای تدفین برده شود، برخی از مردم به دلیل اینکه می‌بینند میت با کاور بیمارستان دفن می‌شود تصور می‌کنند که اموات بدون رعایت موازین شرعی تدفین می‌شوند، در حالیکه چنین نیست.

این طلبه جهادی ابراز می‌کند با امام جماعت روستا هماهنگ کردیم که در منظر عمومی نماز جماعت بر پیکر اموات کرونایی خوانده شود تا برخی فکر نکنند متوفیان بدون انجام شرعیات دفن می‌شوند.

================

تهیه گزارش: زهره رجبی

================

انتهای پیام/83001/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول