اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

سنندج به المان‌های موسیقی مزین می‌شود/نام‌گذاری میادین و کوچه‌ها به نام هنرمندان

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری سنندج گفت: سنندج به عنوان یکی از شهرهای خلاق موسیقی به المان‌های آلات موسیقی مزین می‌شود که خلاق‌بودن آن در موسیقی بیشتر برای مردم تداعی شود.

سنندج به المان‌های موسیقی مزین می‌شود/نام‌گذاری میادین و کوچه‌ها به نام هنرمندان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ایده شــهر خلاق توسط ریچارد فلوریدا در دهه 1990 مطرح شد، ریچارد با در نظرگیرى زمینه‌هاى اقتصادى و اجتماعى خلاقیت تلاش کرد، تبلور این امر در شهر را در قالب مفهوم «شهر خلاق» صورت‌بندى کند. 

یونسکو در سال 2004 میلادی طبقه‌بندی خاصی از شهرهای خلاق ارائه کرد در قالب این طبقه‌بندی شهرهایی که معیارهای خاصی را رعایت کنند، خلاق معرفی می‌شوند.

شبکه شهرهای خلاق یونسکو (UCCN) در واقع برای همکاری میان شهرهایی که خلاقیت را به عنوان عاملی راهبردی در روند توسعه پایدار شهری شناخته‌اند، تاسیس شده است.

طبق آخرین گزارش یونسکو تاکنون 66 شهر به عنوان شهرهای خلاق جهان برگزید شده‌اند.

جای‌گذاری خلاقیت و صنایع فرهنگی در قلب برنامه‌های توسعه‌ای در سطح محلی و نیز همکاری فعال در سطح جهانی مهم‌ترین هدف تاسیس این شبکه است، شبکه‌ای که دنبال شناختن ویژگی‌های منحصر به فرد هر شهر و ارتقا و شناساندن آن ویژگی‌ها به سراسر جهان است.

بهبود دسترسی و مشارکت در زندگی فرهنگی به ویژه برای گروه‌ها و اشخاص به حاشیه رانده شده و آسیب‌پذیر، افزایش تولید، توزیع و انتشا فعالیت‌های فرهنگی، کالاها و خدمات، ادغام کامل فرهنگ و خلاقیت با برنامه‌های توسعه پایدار و...از مهم‌ترین اهداف شهرهای خلاق است.

صنایع دستی و هنرهای مردمی، هنر، رسانه، سینما، طراحی، ادبیات و موسیقی هفت رشته‌ای است که  شبکه شهرهای خلاق آن را مورد توجه قرار داده و یونسکو برای هر کدام از این رشته‌ها معیارهایی را انتخاب کرده است که براساس آن شهرهای خلاق آن دسته را انتخاب می‌کند.

خــلاق، تنها به هنرمندان و کسانى کــه در فعالیت‌هاى اقتصادى مشارکت دارند خلاصه نمی‌شود، چراکه خلاقیت مى‌تواند از هر منبعى در جامعه سرچشمه بگیرد اگر خلاقیت تنها در کار هنرمندان یک ضرورت محسوب مى‌شد در شهر خلاق تلاش مى‌شود این ویژگى به همه مشاغل و صنوف تسرى پیدا کند.

9 بهمن ماه سال گذشته شهر سنندج در زمره شهرهای خلاق موسیقی دنیا قرار گرفت.

انتخاب سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی نخستین گام در مسیری است که برای حفظ آن باید تلاش‌های گسترده‌ای صورت بگیرد.

ایجاد زیرساخت‌های مختلف نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در این راستا از سوی مجموعه شهرداری و شورا با کمک و حمایت سایر بخش‌های فرهنگی و غیره در استان از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

هر چند کردستان در بحث نوروز و مراسمات این ایام همواره زبان زد بوده تا جایکه هر ساله در این ایام شاهد حضور مهمانان زیادی برای دیدن مراسمات نوروزی در شهرها و روستاهای خود بوده است اما امسال به واسطه شیوع ویروس کرونا تمام این برنامه ها با هدف حفظ سلامت مردم و جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری تعطیل شد.

انتخاب کردستان به عنوان پایتخت نوروز

کردستان قرار بود به عنوان پایتخت نوروز معرفی شود و قطعا در این میان، سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی نقشی پررنگ خواهد داشت موضوعی که متاسفانه به واسطه شیوع ویروس کرونا به سال‌های بعد موکول شد.

نخستین خروجی انتخاب به عنوان شهر خلاق بیشتر شناخته‌شدن است که منجر به جذب گردشگر در عرصه جهانی می‌شود ظرفیت قابل توجهی که علاوه بر رونق بخشی به آن خلاقیت خاص توسعه صنایع جانبی شهر را در پی خواهد داشت در نتیجه رونق صنایع خلاق و نیز ارتباطات بین‌المللی میان شهرهای خلاق می‌تواند به رونق اقتصاد و افزایش اشتغال در شهر و نیز ارزآوری در سطح ملی بینجامد.

امروز که سنندج شهر خلاق موسیقی شده مسوولان امر باید عزم خود را جزم کرده و در این مسیر گام‌های اساسی بردارند و اجازه ندهند زمان به راحتی از دست برود.

هر قدمی در این مسیر اهمیت بسزایی دارد، 5 ماه از اعلام انتخاب سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی می‌گذرد اگرچه کرونا مانع برگزاری مراسمات و برنامه‌های تدوینی شهرداری در سنندج شد، اما نصب برخی المان‌های موسیقی در سطح شهر به نوعی این موضوع شهر خلاق بودن را در ذهن مردم سنندج تداعی می‌کند.

دیپلماسی شهری و فرهنگی از ویژگی‌های شهرهای خلاق است

معاون فرهنگی، اجتماعی شهرداری سنندج اظهار کرد: سال گذشته پس از تهیه و تدوین پروپوزال‌های مختلف و همچنین معرفی ظرفیت‌های شهر سنندج در عرصه موسیقی یونسکو شهر سنندج را در ردیف شهرهای خلاق حوزه موسیقی به ثبت جهانی رساند.

سه‌رکوت نجفی تصریح کرد: شهر خلاق در حقیقت ایجاد فرصت برای همه کسانی است که توانایی‌هایی دارند اما تا کنون دیده نشده‌اند.

معاون فرهنگی، اجتماعی شهرداری سنندج اضافه کرد: وقتی به شهرهای خلاق نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که فرهنگ‌های مختلفی در آنها وجود دارد فرهنگ‌های متعدد از چهار گوشه دنیا در کنار هم قرار گرفته و به صورت شبکه‌ای کار می‌کنند، نگاه در شهرهای عضو شبکه‌های خلاق نگاه محلی نیست، نگاهی دیپلماسی است و در این نگاه سعی می‌شود که شهرهای مختلف که در این شبکه قرار گرفته‌اند از ظرفیت‌های هم استفاده و داشته‌هایشان را به اشتراک بگذارند.

نجفی اذعان داشت: در قالب قراردادها و دادوستدهای مختلف سعی بر این است که شهرهای که در این شبکه قرار دارند همدیگر را تقویت و ارتقا ببخشند.

اشتراک داشته‌های هنری و فرهنگی رسالت اصلی شبکه خلاق

وی گفت: ما زمانی کە بە شبکە شهرهای خلاق دنیا ملحق شدیم، پذیرفتیم آنچە داریم باید با دنیا بە اشتراک بگذاریم ومیراثمان امروز جز میراث جهانی است و برای دیگران نیز بە همین صورت خواهد بود.

معاون فرهنگی، اجتماعی شهرداری سنندج تصریح کرد: وقتی شهری به عنوان شهر خلاق انتخاب و معرفی می‌شود به این  معنی است کە هر آنچه در این حوزه دارند فقط میراث خودشان نیست، چون اگرغیرازاین بود نباید هیچ شهری بغیراز شهرهای امریکای بە شبکە شهرهای جهان ملحق می شودند چراکه  خالق تئوری شهرهای خلاق، ریچادفلوریدا، فردی آمریکای است.

به گفته نجفی، یکی از ویژگی‌های این شبکە، دیپلماسی شهری و دیپلماسی فرهنگی است، همانگونە کە هنرمندان ما همچون استاد کابرات با دهول، استاد ناظری با تنبور، استاد کامکار با دف، استاد کلهر با کمانچە و غیره از غرب نشان‌ها و درجەهای دکترای افتخاری می‌گیرند و ما به آن افتخار می‌کنیم باید بپذیریم سازهای آنها نیز قابل احترام است.

وی خاطرنشان کرد: اگر امروز ما جشنوارە معروفی نداریم تا از آنها تقدیر کنیم حداقل با نصب یک بنر و یک المان و سایر اقدامات به نوعی این مهم را انجام دهیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی شهرداری سنندج تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار بود تم جشنوارهای نوروزی امسال در سنندج موسیقی باشد کە با توجە بە شیوع بیماری کرونا تمامی برنامە‌های پیش‌بینی شدە لغو شد و فقط درقالب عناصر حجمی و بصری، المان‌ها و بنرها سعی شد این برندنیگ حفظ شود.

وی افزود: در فضای روانی امروز حاکم بر جامعه که کرونا مدام ذهنیت مردم را به چالش می‌کشد، نصب چند المان و بنر به نوعی می‌تواند تاثیر مثبتی به لحاظ روانی در جامعه داشته باشد.

معاون فرهنگی، اجتماعی شهرداری سنندج خاطرنشان کرد: سعی کردیم در کنار سازهایی مانند دهول، سرنا، تار،کمانچە و دیگر سازها که سنتی خودمان است، از ظرفیت ویلون نیز استفادە کنیم و در این راستا المان‌هایی در سطح شهر نصب شد.

نجفی به برخی انتقادهایی که در این زمینه در برخی کانال‌های تلگرامی انجام گرفته اشاره کرد و گفت: کاش این دوستان قبل از هرنقدی بە جایگاە این ساز در موسیقی معاصر کردها نگاهی داشتند.

وی تصریح کرد: خیلی از بزرگان ما همچون مرحوم حسن کامکار، پدر خانوادە کامکار، مرحوم یوسف زمانی، مرحوم میرزادە و ... که امروز بعنوان افتخارات موسیقی از آنها یاد می‌کنیم، نوازندە این ساز بودەاند.

وی با بیان اینکه ویلون چە خوشبختانە چە بدبختانە در موسیقی دوران معاصر ما  نقش ایفا کردە است، اذعان داشت: مگر می‌شود از آهنگ استاد حسن زیرک لذت برد و اما مدعی شد چرا ویلون..

معاون فرهنگی، اجتماعی شهرداری سنندج گفت: مرز گذاشتن آسیب است و ممکن است این ذهنیت را ایجاد کند که ما هنوز در پیله خود مانده‌ایم نگاه ما باید یک نگاه شبکه‌ای باشد آنچه آنها دارند را مورد احترام قرار دهیم و داشته‌های خودمان را نیز به اشتراک بگذاریم.

نصب المان‌ آلات موسیقی در سنندج

وی خاطرنشان کرد: برنامه شهرداری نصب المان‌ آلات موسیقی به صورت مقطعی و بعد حرفه‌ای است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری سنندج اذعان کرد: به همین منظور فراخوان ساخت المان «دف» هم منتشر شده  است.

نجفی گفت: در یک پروسه چهار ساله جدای از نصب تعدادی المان حوزه موسیقی، کوچه‌ها و خیابان‌ها هم به نام هنرمندان استان به ویژه فعالین حوزه موسیقی مزین شود.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول