اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

هفتانه کتاب-99| شیری که می‌خواست انسان باشد

نویسنده «لافکادیو»، پشت نقاب «عمو شلبی» با کودکان سخن می‌گوید و آن‌ها را در کشف حقیقت «انسان»، راهنمایی می‌کند تا لذت خود بودن و کشف خود را به مخاطب بچشاند و برحذر دارد که از عواقب دیگر شدن، آن است که آنگاه دیگر نه خود هستی و نه دیگر.

هفتانه کتاب-99| شیری که می‌خواست انسان باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ژرفای برخی از واژگان به‌ قدری است که آدمی را برای فرا چنگ آوردن معنای آن، محکوم به اندیشیدن می‌کند، انسان و انسانیت در نگاه نخست ازجمله واژگان روشنی به نظر  می‌رسند که نیاز چندانی به بررسی و تأمل ندارند.

اما پاره‌ای از اندیشه‌های روانکاوانه و نظرگاه‌های هستی شناسانه، به خوبی این نکته را روشن ساخته‌اند که انسان، معنایی بی‌پایان و پررمز و رازی است که آدمی، تا قرن 21، همچنان نتوانسته غواص خوبی در این دریای بیکران باشد.

قصه «لافکادیو»، در پوشش زبانی طنزگونه، با مخلوطی از افسانه و داستان‌سرایی، مخاطب کم سن و سال خود را شگفت‌زده و کنجکاو می‌کند تا رفته رفته معنای «انسانیت» و «کشفِ خود» را در قالب قصه‌گویی، در جان و قلب او بنشاند.

لافکادیو، همان شیر وحشی یا سلطان جنگل است که تک تیراندازی فوق العاده شد بعد از آنکه شکارچیِ بی‌نوای خود را خورد و تفنگ او را برای تمرین به دست گرفت! آرام آرام وارد سیرک، کم کم ثروتمند شد و شخصیتی انسانی گرفت.

با اتومبیل رفت‌وآمد و می‌کرد و باسلوق می‌خورد، از آسانسورها برای بازی و بالا و پایین رفتن لذت می‌برد و... مخاطب در طول این داستان شیرین، متوجه تلخ‌کامی‌های این شیر بیچاره خواهد شد، او که حالا نه انسان واقعی است و نه شیر حقیقی، احساس پوچی کرده و به دنبال خود می‌گردد.

سیلور استاین، نویسنده موفق و روانکاو عالی این کتاب، پشت نقاب «عمو شلبی» با کودکان سخن می‌گوید و آنها را در کشف حقیقت «انسان»، راهنمایی می‌کند تا لذت خود بودن و کشف خود را به مخاطب بچشاند و برحذر دارد که از عواقب دیگر شدن، آن است که آنگاه دیگر نه خود هستی و نه دیگری!

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ص۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول