اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

پروژه ساحلی اهواز - ملاثانی؛ از تعلل سازمان همیاری تا مانع‌تراشی شرکت نفت

۳ سال از آغاز پروژه احداث جاده ساحلی اهواز - ملاثانی می‌گذرد اما علی‌رغم اختصاص بودجه، بنا بر اعلام شهرداری‌های اهواز و شیبان، پروژه با تعلل سازمان همیاری شهرداری‌ها و مانع‌تراشی نفت متوقف شده است.

پروژه ساحلی اهواز - ملاثانی؛ از تعلل سازمان همیاری تا مانع‌تراشی شرکت نفت

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، اردیبهشت ماه سال 96 بود که پروژه جاده ساحلی اهواز- ملاثانی با حضور استاندار خوزستان و سایر مسوولان کلنگ‌زنی شد‌.

این طرح از پل سوم اهواز و در ضلع شرقی رودخانه کارون آغاز  و با گذر از شهرهای شیبان و ویس به ملاثانی منتهی می‌شود.

 این جاده ساحلی ۴۸ کیلومتری، در محدوده‌های شهری به 4 قطعه تقسیم و مقرر شد شهردار هر کدام از شهرها یک مسیر از این قطعات را اجرا کنند و در زمان کلنگ‌زنی این پروژه مبلغ  75 میلیارد تومان اعتبار برای آن مصوب شد.

 جاده ساحلی اهواز ملاثانی در محدوده روستایی

در این پروژه احداث جاده ساحلی که از مناطق روستایی می‌گذرد به عهده اداره کل راه و شهرسازی استان گذاشته شد.

علی عیدی‌وندی معاونت مهندسی ساخت و توسعه اداره کل راه و شهرسازی خوزستان در این رابطه اظهار کرد: قطعه اول این پروژه به طول 14.313 کیلومتر(شیبان- ویس) و با اعتبار 65 میلیارد تومان  و قطعه دوم به طول 6.2کیلومتر (ویس- ملاثانی) و با اعتبار 24 میلیارد تومان در حوزه اداره کل راه و شهرسازی خوزستان است.

وی با بیان اینکه هنوز اعتباری برای بخشی که تعهد ما است مشخص نشده، گفت: اکنون 6.2 کیلومتر محدوده ویس تا ملاثانی به شرط تامین اعتبار آماده مناقصه است.

تاسیسات نفتی کار اجرای پروژه ساحلی اهواز را متوقف کرد

وحید معینی زاده معاون عمرانی و فنی شهرداری اهواز، وجود تاسیسات نفتی را مانع تکمیل پروژه عنوان کرد و گفت: پروژه احداث جاده ساحلی اهواز- ملاثانی ( حدفاصل پل سوم تا شیبان تعهد شهرداری اهواز) در سه مقطع در حال فعالیت است، مقطع اول از پل سوم آغاز و تا بعد از تاسیسات «واش واتر» شرکت نفت ادامه دارد که اینجا حدود 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما به دلیل برخورد  با تاسیسات واش واتر (تاسیسات آبی نفتی) و لزوم عبور از لوله‌های نفت، شرکت نفت اجازه ادامه کار را به ما نداد.

وی افزود: در جلسه‌ای که پیرامون حل این مشکل تشکیل شد مقرر شد اداره راه و شهرسازی استان مشاوری را جهت طراحی نحوه عبور از لوله‌های نفتی و تاسیسات واش واتر را مشخص کند که اکنون در این مرحله کار متوقف شده است.

معینی زاده با تاکید بر اینکه مشکل اصلی ما در اجرای مقطع دوم این پروژه است، گفت: در این مقطع چندین معارض داشتیم که موفق شدیم موافقت آن‌ها را به دست بیاریم و پروژه تا 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما به دلیل وجود چاه نفت نیز اجازه ادامه پروژه داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه تاسیسات و محدوده چاه‌های شرکت نفت کار پروژه را  قفل کرده، عنوان کرد: اگر شرکت نفت اجازه دهد به سرعت می‌توانیم پروژه را به بهره‌برداری برسانیم.

تکمیل فاز نخست ساحلی ملاثانی

خلیل مرداسی رئیس شورای شهر ملاثانی اظهار کرد: فاز اول پروژه ساحلی به صورت کامل به اتمام رسید و در فاز دوم برای تامین اعتبار از سازمان برنامه و بودجه  اقدام کردیم؛ در فاز اول ندافیه به ملاثانی متصل شد و دیوار چینی دانشگاه ملاثانی که برای  گذشتن جاده لازم بود در مراحل پایانی است.

 

واگذاری جاده ساحلی شیبان به سازمان همیاری با ترک تشریفات

بنا بر این گزارش، عملیات اجرایی پروژه جاده ساحلی در سه مقطع اهواز، ویس و ملاثانی با برگزاری مناقصه به پیمانکار برنده واگذار شد اما در مقطع شیبان استانداری خوزستان با ترک تشریفات پروژه را در اختیار سازمان همیاری شهرداری خوزستان گذاشت تا این سازمان که ماشین‌آلات و تخصص لازم را ندارد، اقدام به جذب پیمانکار کند.

حسین جاسم نژاد معاون شهرداری شیبان در این رابطه گفت: این پروژه در مقطع شیبان به طول 6 کیلومتر است و در حریم شهر واقع شده و جزو محدوده خدماتی شهر نیست و شهرداری موظف به انجام آن نبود اما در دوره شهردار قبلی زمانی که موضوع این پروژه مطرح شد شهردار معتقد بود  توانایی اجرای پروژه را به شرط تزریق اعتبارات و کارفرما بودن شهرداری دارد.

وی با بیان اینکه پروژه جاده ساحلی شیبان با ترک تشریفات و به دستور استاندار به سازمان همیاری شهرداری‌ها سپرده شد، گفت: پیمانکار به تعهدات خود عمل نکرده و این پروژه به دلیل ترک کارگاه توسط پیمانکار  تعطیل است.

سازمان همیاری شهرداری‌ها به میزان اعتبارات دریافتی به تعهدات خود عمل نکرد

جاسم‌نژاد افزود: در فاز اول برای 2.5 کیلومتر  این پروژه مبلغ  3میلیارد و 500 میلیون تومان به سازمان همیاری‌ها داده شد اما پیمانکار در فاز اول فقط در حد زیرسازی کار انجام داد و به لایه بیس و آسفالت نرسید در حالی که طبق نقشه باید 2.5 کیلومتر خاک‌ریزی و تسطیح می‌کرد.

وی تملک اراضی، تغییر رقوم و تغییر نقشه‌ها و احجام را از مشکلات مطرح شده در اجرای پروژه برشمرد و بیان کرد: در بحث تملک اراضی جلسات متعددی با مالکین انجام شد و تغییر رقوم پس از سیل فروردین 98  مطرح شد و باید در مقطع شیبان حجم خاک ریزی تا 2.5 متر هم بالا می رفت.

جاسم‌نژاد افزود: اگر چه این حجم بیش از حجم پیش‌بینی شده بود و تنها 50 درصد خاک‌ریزی از زمان وقوع سیل تا کنون انجام شد اما کار بر اساس طراحی انجام شده، پیش نرفت و خیلی از آن باقی مانده است.

وی گفت: پروژه جاده ساحلی شهر شیبان آن‌طور که انتظار داشتیم پیش نرفت و سازمان همیاری بسیار ضعیف عمل کرد و نتوانست کار را پیش ببرد.

جاسم‌نژاد افزود: این در حالی است که سازمان همیاری‌ها در بحث تزریق مالی هیچ مشکلی نداشت و به موقع همه مبالغ مورد نیاز حتی پیش از آغاز پروژه برای آن تزریق شد. 

وی گفت: نه تنها سازمان همیاری ها بلکه برخی از دستگاه‌های اجرایی برای جذب اعتبارات دیگر پیش از پایان سال مالی، سعی می‌کنند صورت وضعیت ‌های کاذب رد کنند.

وی عنوان کرد: پیمانکار این پروژه نیز به موقع تزریق مالی شد و حتی در مواقعی به هدف جذب اعتبارات سازمان همیاری پیش از موعد به حساب پیمانکار پول واریز شده بود و این در حالی است که مدعی بودند برای ادامه کار نیاز به اعتبارات دارند.

جاسم نژاد گفت: شاید همیاری شهرداری‌ها با تمام کم کاری‌های خود، بگوید ما طبق شرایط عمومی پیمان، اگر  بیش از 25 درصد احجام برآورد شده در قرارداد باشد می‌توانیم خاتمه پیمان کنیم و کار را ادامه ندهیم اما ما می گوییم لااقل به اندازه 3.5 میلیارد تومان اعتباری که گرفتید کار کنید.

 

هدر رفت اعتبارات 

حمید الوان پور نائب رئیس شورای شهر شیبان نیز در رابطه می‌گوید: پیمانکار سازمان همیاری‌ها قسمتی از کار را  با خاک ساحلی و ماسه بادی انجام داد و در زیرگذر پل‌های کمربندی و پل راه‌آهن کنار رودخانه پروژه رها شده است.

وی افزود: اکنون سیل‌بند شیبان بعد از تخریب و تعطیلی این پروژه  در معرض خطر سیل قرار گرفته است.

نائب رئیس شورای شهر شیبان با بیان اینکه هدف از اجرای هر پروژه جذب سرمایه‌گذار، توسعه و  ایجاد اشتغال در منطقه است، گفت: هدر رفت اعتبارات و حیف و میل بیت المال  توسط برخی دستگاه‌ها به علت نبود نظارت درست و  صحیح است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول