اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  مسئولیت های اجتماعی

پروانه‌هایی که خیال نیازمندان را از کرونا راحت کردند

به جای سر و صدای مرسوم روزهای عید صدای بی صدای سکوت در محله های قدیمی بالا گرفته است. یک ویروس با همه بی چیزی و کوچکی اش به ضرورت، یک دنیا فاصله انداخته است بین آدم هایی که تا همین دیروز معاشر هم بودند و روزشان بی هم شب نمی‌شد. با همه این حرف ها اما کوچه های خلوت این روزها پاخور جهادی‌هایی است که هیچ مانعی نمی تواند سد راه رسیدگی شان به گرفتاری نیازمندان شود. مسئول گروه خیریه پروانه ها می‌گوید در روزهای عادی سال به چشم خودمان دیده ایم که زور خانواده های بی سرپرست به زحمت به تهیه نان شب و تامین دارو برای بیمارهای شان می رسد. آن ها را با ترس جدیدی که نامش کروناست تنها نمی‌گذاریم.

پروانه‌هایی که خیال نیازمندان را از کرونا راحت کردند

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس- معصومه اصغری: کارت های روی هم سوار شده ژتون نان را توی دست هایش می‌گیرد و می‌گوید: «وقتی می‌گوییم به نان شب محتاج هستند اغراق نکرده ایم.» محبوبه میرترابی چند سالی هست که همه دل مشغولی های ساده اش را با خدمت  بی وقفه به نیازمندان محله اش تاخت زده است. حالا بیشتر نیازمندان، زنان سرپرست خانوار و خانواده هایی که پدر های از کار افتاده دارند و ساکن محله های شرقی پایتخت هستند امیدشان را به کمک های او و اعضای خیریه پروانه ها بند کرده اند.

میرترابی می‌گوید دسترسی به مواد شوینده و کالاهای بهداشتی و ضدعفونی کننده از ضرورت های مقابله و پیشگیری از بیماری کروناست. بی حساب و کتاب هم می دانیم قیمت این اقلام بالاتر از آن است که زور خانواده های نیازمندی که می‌شناسیم به خریدشان برسد. به همین دلیل در دل خیریه ای که داشتیم کارگروهی راه‌اندازی کردیم تا به طور ویژه نیازهای خانواده های تحت پوشش و به ویژه سالمندانی که چشم امیدشان به ماست را به دست شان برسانیم.

***اغراق نمی‌کنیم، به نان شب محتاج هستند 

وقتی نانواها پیش بند باز می‌کنند و از کنار تنور گر گرفته کنار می‌آیند نوبت به حساب و کتاب دفتری شان با مسئول خیریه پروانه ها می‌رسد. میرترابی می‌گوید وقتی سر وقت شاطرها می‌رویم که از صف های شلوغ خبری نباشد. نانواها با دیدن اعضای خیریه لبخند به صورت می‌آورند. خیلی زود ژتون‌ها را روی میز دخل ردیف می‌کنند و معلوم می‌شود هر خانواده نیازمند در هفته‌ای که گذشته چند نان رایگان تحویل گرفته است.

***شاطر به ما گفت خیلی‌ها نان قسطی می‌برند 

وقت حساب و کتاب شاطرها رقم آخر را به نفع خیریه گرد می‌کنند تا در ثواب این کار شریک باشند. میرترابی می‌گوید زور خیلی از خانواده هایی که تحت پوشش دارند به خرید نان هم نمی رسد چه برسد به اقلامی مثل مواد شوینده و ضد عفونی کننده. «شاطر نانوایی ها به ما می‌گفتند عده‌ای هستند که نان مصرفی شان را هم به شکل قسطی خریداری می‌کنند. ژتون هایی تهیه کردیم و آنها را به نانوایی ها رساندیم. شاطرها طبق همین ژتون‌ها به این خانوارها نان رایگان می‌دهند و خیران پنج شنبه هر هفته این هزینه ها را تقبل می کنند.»

مسئول گروه خیریه پروانه ها جانب یک احتیاط واجب را می گیرد و به ما گوشزد می‌کند اگر به نیازمندان رسیدگی نشود ممکن است سطح بهداشت پایین زنجیره انتقال را ادامه بدهد: «اگر کسی شرایطی نداشته باشد که بتواند این شوینده‌ها را در دسترس داشته باشد در نهایت ممکن است زیان آن به دیگران هم برسد. خرید مداوم مواد شوینده و ضد عفونی کننده از توان این خانواده ها خارج است. بیشتر خانواده‌هایی که تحت پوشش داریم سالمندان نیازمند هستند. به همین دلیل دست به کار شدیم تا با خرید اقلامی که به آن ها نیاز دارند کاری کنیم که کمتر در بیرون از خانه حضور داشته باشند. علاوه بر اختصاص دادن ژتون نان به سالمندان خریدهای این بزرگواران را هم برعهده گرفته‌ایم تا خطر امکان انتقال  این بیماری برای آن ها کمتر شود.

***کودکان کار را خانه‌نشین کردیم 
گروه خیریه پروانه ها ساده تر از آنچه فکرش را می کردند پا گرفته است. در ابتدا چند خانم خانه‌دار برای کمک به همسایه های کم درآمد شان دور هم جمع شدند. بعدها که صدای کمک‌های بی وقفه آن ها به این خانواده ها در محله پیچید خیلی‌های دیگر کم‌کم حتی از محله های دیگر عضو گروه آن ها در یکی از شبکه های مجازی شدند.کانالی که در آن همه اعضا در جریان ریز رسیدگی‌هایی که به محرومان می‌کردند، قرار می‌گرفتند و همین اعتماد شان را چند برابر می‌کرد: «اکنون بیش از 140 خانوار تحت پوشش این خیریه قرار دارند.

برای هر خریدی که انجام می شود فاکتور می‌گیریم و در گروه های مجازی مان منتشر می‌کنیم. با این رویه اعتماد بسیاری از خیران به فعالیت این گروه جلب شده و خوشبختانه در این روزها هم توانسته ایم  به نیاز های خانواده های محروم رسیدگی کنیم. با توجه به شیوع بیماری کرونا کار میدانی ما بیشتر از قبل شده است. اما همین رویه باعث شده تا سالمندان و بیماران و کودکان دستفروش خانواده های نیازمند کمتر از خانه بیرون بیایند و خطر انتقال بیماری به آن ها  کاهش پیدا کند.»

***دستفروشی شغل سرپرست این خانواده هاست 

میرترابی می‌گوید پیش از شدت گرفتن همه‌گیری ویروس کرونا هم  اقدام به تهیه مواد غذایی و میوه برای نیازمندان می‌کردیم اما حالا پای نیاز های دیگر هم برای این خانواده ها به میان آمده است: واقعیت این است که بیشتر این خانواده ها سطح درآمد بسیار پایینی دارند. سرپرستان آن ها مشغول به شغل های کاذب هستند و از راه دستفروشی امورات شان را می‌گذارنند. حالا که دیگر این بساط ها به دلیل شیوع کرونا برچیده شده اوضاع از همیشه برای آن ها سخت تر می‌گذرد. این روزها در همه کانال های رسانه ملی و شبکه های مجازی حرف از پیشگیری است. این که در منزل بمانیم. الان سوال اینجاست که این بنده های خدا که همین شغل کاذب را از دست داده اند چطور نیاز های اولیه شان را تامین کنند؟»

میرترابی به بسته های مواد شوینده و نایلون های میوه اشاره می‌دهد و می‌گوید: «رعایت بهداشت و تقویت سیستم ایمنی بدن پای ثابت توصیه های پیشگیری از کرونا شده اند اما خانواده هایی هستند که تهیه این اقلام جزء نیاز های درجه سوم شان قرار می‌گیرد. در واقع آن ها آموزش های لازم را دیده اند اما وقتی این اقلام را در دسترس شان ندارند چطور با خانواده های عموما پرجمعیتی که دارند از این ویروس در امان بمانند؟ امیدواریم کمک ها و تسهیلات دولت برای کمک به این اقشار تنها در حد شعار باقی نماند و گوشه ای از مشکلات این نیازمندان از این راه رتق و فتق شود.»

***پا یه پای جهادی ها 

مسئول خیریه پروانه ها می‌گوید: همکاری گروه های جهادی با یکدیگر در زمینه کمک به نیازمندان اتفاق های خوبی را رقم زده است: «اکنون بیش از 140 خانوار نیازمند را تحت پوشش قرار داده ایم و اقلامی مانند مواد شوینده، لوزام بهداشتی و بسته های ارزاق را با کمک نیروهای جهادی به طور هفتگی بین آن ها توزیع می‌کنیم. بسیاری از این خانواده‌ها در زمینه تامین دارو برای بیماران شان نیز دچار مشکل هستند و یا سالمندانی را تحت پوشش داریم که تنها زندگی می‌کنند.خدمات رسانی به این دسته از عزیزان هم در این روزها ادامه دارد. اعضای گروه میدانی ما با رعایت فاصله و مجهز با ماسک و دستکش به این خانواده ها سرکشی می‌کند و نیازهای شان به طور مرتب برای آن ها تهیه می شود تا بیشتر در خانه ها بمانند و دغدغه کمتری داشته باشند. 

***ویزیت هایی که آنلاین شده اند 

یکی از برنامه های همیشگی اعضای خیریه کمک به درمان بیماران نیازمند با مشارکت در پرداخت هزینه های درمانی و جراحی و تهیه دارو بوده است. تعدادی از این بیماران به دلیل شرایط ویژه ای که دارند هر چند روز یک بار باید توسط پزشکان ویزیت شوند و دارو ها سر وقت معینی باید به آن ها برسد. میرترابی می‌گوید تعدادی از پزشکان داوطلب به طور آنلاین در خدمت بیماران هستند: «برنامه ویزیت پزشکی ما ادامه دارد. داوخانه ها در این روزها محل تجمع بیماران و بستگان آن هاست.برای مقابله با ویروس کرونا به شهروندان توصیه شده است تا حد امکان به مراکز درمانی و داروخانه ها مراجعه نکند. پزشکان یا بیماران نسخه داروها را از طریق شبکه های مجازی به ما می رسانند و ما آن ها را تهیه می کنیم و با کمک دوستان جهادی مان این دارو ها نیز به دست این بیماران می رسد تا کمتر نیازی به شکستن قرنطینه خانگی باشد. ملت ما سختی های زیادی را پشت سر گذاشته است. ما به یاد سال های دفاع مقدس جهاد را ادامه می دهیم و یقین داریم که دوباره با همدلی و از خودگذشتگی روزهای خوش گذشته را می‌توانیم تکرار کنیم.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول