اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

دیدنی‌ها| 23 نفر، حکایت رشادت نوجوانان بزرگ

23نفر حکایت نسلی است که در برهه دوران دفاع مقدس با وجود آنکه سنشان برای نبرد تن به تن قد نمی دهد اما رشادت و بزرگ منشی شان دست کمی از جوانانی ندارد که در خط مقدم جبهه های نبرد حق علیه باطل جان خود را برای میهن ایثار می کنند.

گروه خانواده؛ مریم اویسی: روزهای تعطیلات نوروزی مصادف با اعیادی شده است که برای شیعیان اهمیت ویژه‌ای دارد. روز ولادت امام حسین (ع) که روز پاسدار نامیده شده است؛ بهترین فرصت است که با تماشای یک فیلم که وجه مشترک با نام گذاری این روز دارد؛ حال و هوای این روز را تغییر دهیم. گرچه فیلم دیدن در سینما ، جذابیت های خودش را دارد اما نمی توان از دیدن یک فیلم سینمایی در خانه و با کمترین هزینه نیز چشم پوشید. پس برای یک اکران خانوادگی فیلم سینمایی پیش قدم شوید و اعضای خانواده را برای این تماشای دسته جمعی، تشویق کنید.

پیشنهاد ما برای آنکه روز متنوعی را در کنار خانواده و در خانه داشته باشید؛ فیلم ۲۳ نفر به کارگردانی مهدی جعفری است. مهدی جعفری ، پیش از این با مدیریت فیلم برداری و البته خلق فیلم های مستند شناخته شده بود با این فیلم توانست، نام خود را در بین کارگردانان جشنواره فیلم فجر قرار دهد.

 

این فیلم برگرفته از یک داستان واقعی است که در بحبوحه دفاع مقدس و در عراق اتفاق افتاده است.گروهی از رزمندگان نوجوان ایرانی بودند که در جریان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۱ به اسارت نیروهای عراقی درآمدند. این گروه کم سن و سال بین ۱۳ تا ۱۷ سال سن داشتند و اکثراً از تیپ ثارالله کرمان اعزام شده بودند و در اردیبهشت ۱۳۶۱ در مرحله مقدماتی عملیات بیت‌المقدس در مناطق مختلف جبهه اسیر شدند.

۲۳ نفر؛ صحنه هایی از مستندات واقعی و تاریخی را در خود دارد. صحنه هایی که کمک زیادی به جلو بردن داستان و ایجاد کشش برای مخاطب می کند.ماجرای فیلم مربوط به ۲۳ نوجوانی است که اسیر نیروهای بعثی شدند و در طی دوران اسارت؛ با سختی ها و نا ملایماتی مواجه می شوند که درک آن برای نوجوانان کم سن و سال که تجربه شان از زندگی فقط در مدرسه رفتن و خانه نشینی و یا حتی کار کردن تابستانی ختم می شد ؛ بسیار دشوار و یا حتی غیر ممکن است.

 

موسیقی در این فیلم،در لحظات اوج و البته احساسی به کمک تصویر آمده است و توانسته در کنار افکت های صوتی تصاویر جذابی را به تماشاگران نمایش دهد.در فیلم‌برداری این فیلم به دلیل آنکه ، کارگردان خود ، ید طولانی و تجربه و مهارت زیادی در موضوع فیلم برداری دارد در زمان های مناسب  از نما های باز و بسته و کلوز آپ استفاده شده‌است و  استفاده از این تکنیک های فیلم برداری مناسب و فراخور سکانس بوده است.

 

با وجود این ناملایمات؛ اذیت و آزار و تفرقه افکنی بعثی‌ها ؛ اما این گروه ۲۳ نفره اتحاد خود را حفظ کردند و زیر بار شکنجه ها نه خم شدند و نه باج به دشمن دادند. آنها که در دنیای پاک و بی آلایششان ، از توطئه دشمن خبر نداشتند ، پس از اینکه متوجه قصد و نیت صدام می شوند به هر دری می زنند تا این توطئه را خنثی کنند و موفق هم می شوند.

قصه ۲۳ نفر، قصه لطیفی است از دل دنیای کودکانه ای که به تازگی مزه بلوغ را چشیده است. بازی نوجوانان در این فیلم، هم قابل باور است و هم توانسته شیطنت های پسر بچه ها را به خوبی به تصویر بکشد.البته در برخی از قسمت ها و سکانس های این فیلم ، بیشتر از آنکه شاهد فیلمی برای بزرگسالان باشیم ، به دلیل ، وجود  رگه های طنزی که توانایی لبخند زدن نوجوانان و کودکان را دارد ، این احساس در مخاطب القا می شود که شاهد فیلمی برای نوجوانان است.

 

 

23نفر حکایت نسلی است که در برهه دوران دفاع مقدس با وجود آنکه سنشان برای نبرد تن به تن قد نمی دهد اما رشادت و بزرگ منشی شان دست کمی از جوانانی ندارد که در خط مقدم جبهه های نبرد حق علیه باطل جان خود را برای میهن ایثار می کنند.

 

کارگردانی این فیلم به دلیل همکاری با بازیگران بی تجربه در بازیگری و البته سن کم کارکتر های اصلی، کار سختی است، انتظارات را کمتر می کند اما این فیلم بیشتر از آنکه از لحاظ فنی، فیلمی تحسین شده باشد ،   به دلیل ناب بودن و جذابیت های موجود در داستان برای مخاطب کشش ایجاد می کند و این داستان است که بار جذب مخاطب را بر دوش می کشد. به طور کلی نمی توان ، از فیلم 23 نفر انتظار دریافت جوایز بین المللی و ملی داشت و آن  را در حد و انتظار دریافت سیمرغ دانست.

23نفر حکایت نسلی است که در برهه دوران دفاع مقدس با وجود آنکه سنشان برای نبرد تن به تن قد نمی دهد اما رشادت و بزرگ منشی شان دست کمی از جوانانی ندارد که در خط مقدم جبهه های نبرد حق علیه باطل جان خود را برای میهن ایثار می کنند.

در کنار داستان ۲۳ نوجوان، موضوع ملا صالح قاری اسیر ایرانی در زندان عراق و تصور اسرای ایرانی از نفوذی بودن و یا وطن فروش بودن این فرد و البته واقعی بودن این شخصیت از دیگر داستان های جانبی این فیلم سینمایی است که موجب شده تا لحظه ای از فیلم بدون ماجرا و هیجان خالی نماند. مظلومیت این اسیر وفادار به کشور حتی زمان بازگشت به کشور ، به تنهایی می تواند سوژه ای برای خلق یک فیلم سینمایی باشد.

موسیقی در این فیلم، در لحظات اوج و البته احساسی به کمک تصویر آمده است و توانسته در کنار افکت های صوتی تصاویر جذابی را به تماشاگران نمایش دهد.در فیلم‌برداری این فیلم به دلیل آنکه ، کارگردان خود ، ید طولانی و تجربه و مهارت زیادی در موضوع فیلم برداری دارد در زمان های مناسب  از نما های باز و بسته و کلوز آپ استفاده شده‌است و  استفاده از این تکنیک های فیلم برداری مناسب و فراخور سکانس بوده است.

۲۳ نفر در مجموع فیلمی است که می تواند با کشش داستانی و ایجاد هیجان در سکانس های مختلف و برانگیخته کردن احساسات تماشاگران ، مخاطب را تا پایان فیلم همراه کند.بد نیست در روزی که به نام پاسدار مزین شده است با رشادت پاسداران این مرز وبوم هم آشنا شده و لحظاتی از دورهمی خانوادگی را به تماشای این فیلم اختصاص دهیم.

 

ناگفته نماند که 23 نفر از آن فیلم هایی است که شهید حاج قاسم سلیمانی در روزهای فیلم برداری به پشت صحنه فیلم رفت و از بازیگران و عوامل فیلم قدردانی کرد. 

 

 

23 نفر را می توانید این روزها در نماوا ببینید. 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول