اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

دانشمند ایرانی اسیر در آمریکا: مأموران آمریکایی اجازه می‌دهند کرونا مردم را بکشد

دانشمند ایرانی اسیر در ایالات متحده از وضعیت فجیع بازداشتگاه‌های این کشور و رفتار غیرانسانی مأموران حفاظت مرزی و گمرکی آمریکا در بحبوحه شیوع کرونا پرده برداشت.

دانشمند ایرانی اسیر در آمریکا: مأموران آمریکایی اجازه می‌دهند کرونا مردم را بکشد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دکتر «سیروس عسگری» دانشمند ایرانی که علی‌رغم تبرئه شدن از نقض تحریم‌های ایران در دادگاه آمریکا، هنوز در بازداشتگاه به سر می‌برد، می‌گوید مأموران آمریکایی از ارائه ماسک و مواد ضد عفونی‌کننده به زندانی‌ها امتناع می‌کنند.

دکتر عسگری در مصاحبه با خبرنگار روزنامه «گاردین»، ضمن اشاره به وضعیت آلوده و پر ازدحام بازداشتگاه‌های «پلیس مهاجرت و گمرک ایالات متحده» (با نام اختصاری آیس)، گفت مأموران این سازمان تقریبا هیچ اقدامی برای مقابله با شیوع ویروس «کووید۱۹» در این مکان‌ها انجام نمی‌دهند و بیماران مبتلا را به حال خودشان رها می‌کنند تا بمیرند.

این دانشمند ۵۹ ساله ایرانی، توضیح داد: «تاسیسات بازداشتگاه آیس در الکساندریا در [ایالت] لوئیزیانا هیچ تدابیر نظافتی پایه هم ندارد و دائم بازداشتی‌های جدید از سراسر این کشور بدون هیچ استراتژی برای کاهش تهدید کووید۱۹ به آنجا آورده می‌شود».

دکتر عسگری که به‌صورت تلفنی از بازداشتگاه آیس در الکساندریا با گاردین صحبت می‌کرد، ادامه داد: «تنها گزینه امن [برای جلوگیری از شیوع کرونا] تعطیلی کل این تاسیسات به دلیل شرایط اسفناک آن است. این بازداشتگاه، مکانی با ۴۰۰ تختخواب است که افراد در آن نباید بیش از ۷۲ ساعت بازداشت باشند و در واقع ایستگاه پایانی پیش از اخراج (دیپورت) شدن [از آمریکا] است».

وی با بیان اینکه به دلیل شیوع جهانی کرونا و توقف بسیاری از پروازهای بین‌المللی، اداره پلیس مهاجرت و گمرک آمریکا (آیس) بازداشتی‌ها را برای چندین روز در تاسیسات خود نگه می‌دارد و به افراد جدید که عموماً در فضای بیرونی در معرض ابتلا به کرونا قرار داشتند، کیسه خواب‌های نامناسب ارائه می‌کند.

این دانشمند ایرانی درباره وضعیت فجیع بازداشتگاه‌های آیس در آمریکا نکات زیر را به صورت موردی بیان کرد:

  • بازداشتی‌ها هیچ دسترسی به ماسک و مواد ضد عفونی‌کننده ندارند.
  • این تاسیسات از نظافت معمول تخت‌ها یا مکان‌های خواب برخوردار نیست.
  • وی علی‌رغم سابقه بیماری تنفسی، برای دو هفته حتی اجازه استفاده از ماسک شخصی خودش را نیز نداشت.
  • بازداشتی‌ها با مشکل نظافت مواجه هستند و تاسیسات نیز بوی تعفن می‌دهد.
  • به دلیل اینکه بازداشتگاه الکساندریا برای نگهداری موقت افراد استفاده می‌شود، هیچگونه خدمات لباس‌شویی در آن ارائه نمی‌شود.
  • نه تنها دستورالعمل‌های فاصله‌گذاری فیزیکی، بلکه هیچکدام از اصول بهداشتی درباره ویروس کرونا رعایت نمی‌شود.

دکتر عسگری اظهار داشت: «[مأموران] آیس طوری به افراد نگاه می‌کنند، گویی که آنها انسان نیستند بلکه اشیائی هستند که باید از شرشان خلاص شوند. شیوه برخورد آنها با ما واقعا وحشتناک است. گمان نمی‌کنم افراد زیادی در آمریکا از چیزی که در این جعبه‌ی سیاه رخ می‌دهد، آگاه باشند».

گاردین در ادامه نوشت که وضعیت این بازداشتگاه، به صورت خاص برای این دانشمند ایرانی بسیار نگران‌کننده است زیرا با توجه به سابقه بیماری تنفسی وی، در صورت مبتلا شدن به ویروس کووید۱۹، احتمال بروز «ذات‌الریه» در او وجود دارد. عسگری درباره عواقب ابتلای احتمالی به کرونا می‌گوید: «گمان نمی‌کنم دوام بیاورم».

بر اساس این گزارش، وکلای دکتر عسگری می‌گویند پرونده وی بسیار آزاردهنده است زیرا هیچ منطق یا توجیه قانونی برای تداوم بازداشت وی وجود ندارد، مخصوصا با در نظر گرفتن این مسئله که او و همسرش در سال ۲۰۱۷ با روادید معتبر به آمریکا سفر کردند اما از همان ابتدا مورد پیگیرد دولت این کشور قرار گرفتند.

وی درباره وضعیت اسفناک بازداشتگاه آیس می‌گوید که غذا در این تاسیسات بسیار ناکافی است و فقط یک وعده غذای گرم در ساعت ۵ عصر و دو وعده غذای بسیار کم به عنوان صبحانه و ناهار به آنها داده می‌شود و هیچ راهی برای تهیه خوراکی از خارج از آنجا نیست. همچنین به دلیل شلوغی زیاد و حضور ۱۰۰ نفر در یک اتاق بازداشتگاه، او مجبور است برای خوابیدن دستمال کاغذی در گوش‌هایش بگذارد و اکنون به اختلال خواب دچار شده است.

دکتر عسگری، استاد دانشگاه شریف و دانش‌آموخته رشته «مهندسی و علم مواد»، در ماه نوامبر به اتهام بی‌اساس سرقت اطلاعات محرمانه تجاری مرتبط با فعالیت‌های خودش در دانشگاه «اوهایو»، متهم شد اما دولت آمریکا نتوانست در دادگاه اتهامات علیه وی را ثابت کند و بدین ترتیب او مبری شد.

وی از روز دهم مارس (۲۰ اسفند ۹۸) به بازداشتگاه الکساندریا منتقل شده و خواستار بازگشت به ایران است اما مأموران آیس اجازه استفاده وی از پرواز بازگشت یا حتی آزادی موقت برای دیدار با خانواده خود در آمریکا را نمی‌دهند.

انتهای پیام/ص 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول