اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

جزئیات اجرای زیرساخت‌ تولید در صنعت ریلی/ امسال موتور ملی در لکوموتیو مانوری نصب می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به استفاده حداکثری راه‌آهن از چهار ظرفیت قانونی برای استفاده حداکثری از تولید داخل و سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی گفت: امسال موتور ملی در لکوموتیوهای مانوری نصب می‌شود.

جزئیات اجرای زیرساخت‌ تولید در صنعت ریلی/ امسال موتور ملی در لکوموتیو مانوری نصب می‌شود

سعید رسولی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در تشریح حمایت از تولید داخل در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری در سال «جهش تولید»‌ اظهار داشت: شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده است حمایت از تولید داخل را طبق تأکیدات مقام معظم رهبری در دستور قرار دهد. 

وی افزود: سال گذشته شرکت راه‌آهن با اراده نشأت گرفته از باور قلبی حمایت از تولید داخل و توسعه اشتغال پایدار در داخل برای حمایت از تولیدات ریلی داخلی، ناوگان و خط را در دستور کار قرار داد و در این راستا کمیته مشترکی با وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل داد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: مجموعه ظرفیت‌های قانونی که به رونق تولید کمک می‌کرد را در این راستا در قالب بسته عملیاتی برای فعالان حوزه ریلی تدوین و آماده کردیم و ارائه شد.

* استفاده از ظرفیت ماده 12 قانون رفع موانع تولید

رسولی بیان کرد: سال 98از ظرفیت ماده 12 قانون رفع موانع تولید استفاده حداکثری داشتیم. این حکم بسیار مترقی قانون است و روح آن بیانگر آن است که سرمایه‌گذاری اگر منجر به صرفه‌جویی سوخت شود، اصل و سود سرمایه‌گذاری از محل صرفه‌جویی سوخت به سرمایه‌گذار برمی‌گردد. این قانون از سال 93 تصویب شد و ما مدام پیگیری کردیم که در سال 98 به ثمر نشست.

مدیرعامل راه‌آهن افزود: 22 قرارداد از محل ماده 12 قانون رفع موانع تولید منعقد کردیم که یکی از این 22 قرارداد به پول رسید و قسط اول افزایش صرفه‌جویی بخش، به سرمایه‌گذار برگشت. 

* استفاده حداکثری از ماده 67 قانون الحاق 2 

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: با استفاده از ماده 67 قانون الحاق 2 که به راه‌آهن اجازه می‌دهد سرمایه‌گذاری ریلی را برای تأمین مالی تضمین کند ظرفیت‌های مناسبی ایجاد شد؛ از این محل از بازار سرمایه کشور برای برخی شرکـت‌ها تأمین مالی کردیم و سرمایه‌گذاری‌ها در سال 98 به بهره‌برداری رسید و استفاده شد. این مسیر جدیدی بود که تأمین مالی از بازار سرمایه انجام شود.

* استفاده از ظرفیت تبصره 18 قانون بودجه سال 98

رسولی بیان کرد: ظرفیت دیگری که سال گذشته استفاده شد تبصره 18 قانون بودجه سال 98 بود؛ روز 28 اسفند سال 97 موفق شدیم تفاهم‌نامه‌ای بین رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر راه و شهرسازی برای استفاده از این ظرفیت امضا شد و با همکاری بانک‌های عامل و شرکت‌های ریلی به آن جامه عمل پوشاندیم.

وی افزود: روز 27 اسفند 98و یک سال پس از این تفاهم‌نامه آخرین مراسم برای بهره‌برداری از سومین بخش ناوگان تولید داخل در سال 98 در شرکت راه‌آهن برگزار شد و 335 دستگاه انواع ناوگان تولید داخل از محل این تفاهم‌نامه وارد ناوگان شد و ادامه آن هم در سال 99 به شبکه ریلی وارد می‌شود.

* زیرساخـت‌های لازم  برای رونق و جهش تولید در راه‌آهن ایجاد شده است 

مدیرعامل راه‌آهن بیان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری در مقدمه بیانیات خود درباره نامگذاری سال 99 اشاره کردند، در سال 98 رونق تولید بازخورد خوبی داشت.

وی افزود: شکل‌گیری یک جریان، تفکر و باور و ارائه زیرساختی است که در زمان‌های بعد به میزان پیشرفت موضوع سرعت می‌دهد. در سال 98 اراده‌ها هماهنگ شد، ظرفیت‌ها را به میدان آوردیم ضمن آنکه کارشناسان، دستگاه‌ها، کارخانجات تولیدی و سازنده‌ها، شرکت‌های خریداری، سازمان برنامه و بودجه ، بانکهای عامل  همه و همه به باور مشترک رسیدند تا 335 دستگاه ناوگان وارد شبکه ریلی شود.

رسولی گفت:‌ با فراهم‌سازی این زیرساخت‌ها پیش‌بینی می‌شود در سال 99 تولید داخل در حوزه ریلی با سرعت بیشتری شکل بگیرد.

* ورود منابع داخلی شرکت‌ها به توسعه ریلی با حمایت راه‌آهن

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: سال گذشته ظرفیت دیگری که در این حوزه به کمک آمد منابع داخلی شرکت‌ها بود و از شرکت‌ها قدردانی می‌کنیم که در صنایع ریلی به عنوان یک صنعت مادر و پیش‌رو سرمایه‌گذاری کردند. 

وی ادامه داد: باید توجه داشت که اثر القایی حمایت‌های دولت و سه ظرفیت قبلی که نام برده شد کمکی برای تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری بود. امیدواریم امسال نیز ظرفیت‌های دیگری به میدان بیاید تا شاهد شکوفایی هرچه بیشتر تولید در عرصه ریلی باشیم.

* 778 دستگاه انواع ناوگان ریلی سال گذشته وارد شبکه شد

رسولی بیان کرد: سال گذشته 778 دستگاه انواع ناوگان شامل لکوموتیو، خودکشش، واگن باری و واگن مسافری وارد ناوگان شد که همه در کارخانجات داخلی تولید شده بودند.

وی افزود: این تعداد نسبت به سال 97  به میزان 83 درصد رشد داشت ضمن آنکه در سال 98 هیچ ناوگان خارجی وارد شبکه ریلی نشد.

* تولید برخی تجهیزات ریلی در داخل  برای تامین نیاز داخل

معاون وزیر راه و شهرسازی با  تأکید براینکه کاهش چشم‌گیر وابستگی به تولید خارجی در صنعت ریلی مهم است، گفت: سال گذشته در حوزه تجهیزات برای اولین‌بار چندین تولید داخل داشته‌ایم که در این تجهیزات 100درصد وابستگی خارجی وجود داشت که در این باره می‌توان به سیستم کامل ترمز، سیستم تهویه، تکه مرکزی سوزن، چرخ مونوبلوگ و سیلندر موتور لکوموتیو اشاره کرد.

رسولی افزود: این موارد مهمی است که امیدواریم امسال به تولید انبوه برسد و ما برای صادرات این تجهیزات  و حضوردربازار های منطقه ای و  بین المللی هم آماده شویم.

* نصب موتور ملی روی لکوموتیوهای مانوری در سال جاری

وی بیان کرد: موتور ملی تولید داخل که مراحل تست راگذرانده در دستور کار قرار گرفت و مذاکرات آن به پایان رسید و امسال در لکوموتیوهای مانوری نصب خواهد شد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: مواردی که ذکر شد زیرساخت‌سازی در سال رونق تولید در حوزه ریلی بود و ما عزم جدی برای جهش تولید در سال جاری داریم و اطمینان داریم گام‌های مهم تری برخواهیم داشت. از روز ابتدایی سال 99 موضوع به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و همین سه روز پیش با مدیرعامل ایران‌خودرو در مورد تفاهمنامهای که روزهای پایانی سال 98 امضا کردیم مذاکره داشتیم و کار را شروع کرده ایم.

وی افزود: سال گذشته تفاهم‌نامه‌های مهم و کاملاً عملیاتی  برای سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی امضا کردیم که هر کدام منشأ تحول جدی در این صنعت خواه د بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: 6 تفاهم‌نامه در روزهای پایانی سال به امضا رسید که «100درصد سرمایه‌گذاری بخش غیر دولتی» و «جامع‌ بودن سرمایه‌گذاری»‌ از ویژگی‌های آن است.

رسولی افزود: سرمایه‌گذاری صفر تا 100، خطوط فرعی و آنتنی برای اتصال عمده بار به شبکه ریلی که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز است در دستور کار قرار گرفت و همکاری با صنایع بزرگ دنبال شد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول