اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

روایت جهادگران مبارزه با کرونا در الموت/ قرارگاه پیشرفت و آبادانی در کنار 35 روستای محروم

جهادگران قرارگاه پیشرفت و آبادانی امروز و در شرایط بحران به کمک مردم روستاهای محروم آمده‌اند، حسین مرادی روحانی جوان، ضدعفونی منازل روستایی، توزیع بسته‌های غذایی و بهداشتی، اقدامات ایمنی و سلامتی و بسیج پرستاران و کادر درمانی در خدمت به اهالی 35 روستای الموت شرقی را روایت می‌کند.

روایت جهادگران مبارزه با کرونا در الموت/ قرارگاه پیشرفت و آبادانی در کنار 35 روستای محروم

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، جهادگران قرارگاه پیشرفت و آبادانی این روزها آرام و قرار ندارند و در هر شرایطی پای‌کار هستند تا باری از دوش مردم و علی‌الخصوص محرومین و نیازمندان جامعهٔ روستایی بردارند. حسین مرادی، روحانی که پیشتر با عنوان عمو روحانی روستای آتان به مخاطبان معرفی شد هم از همین گروه است، او در کنار منبر و سخنرانی، اهل عمل و کار هم هست. از هیچ فعالیتی دریغ نمی‌کند و یک جهادگر به تمام معنا است. در شرایط کنونی کشور نیز که ویروس کرونا در نقطه نقطهٔ این سرزمین شیوع پیدا کرده است، وظیفهٔ خود می‌داند که به هر طریق ممکن، روستاییان بی‌پناه را از این بیماری مصون بدارد.


گام نخست؛ دعوت به مشارکت‌های مردمی

حجت‌الاسلام حسین مرادی معروف به عمو روحانی، امام جماعت روستای آتان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین در رابطه با نحوهٔ مقابله با شیوع کرونا می‌گوید: به محض این‌که بحث شیوع کرونا در کشور مطرح شد، اولین کار ما این بود کسانی از اهالی روستاهای الموت‌شرقی را که در شهر بودند به مشارکت دعوت کردیم تا در تهیهٔ اقلام بهداشتی، مواد ضدعفونی کننده، ماسک و دستکش برای اهالی روستا همکاری کنند. با قرارگاه پیشرفت و آبادانی نیز رایزنی‌های داشتیم که بتوانیم فعالیت‌هایی در این زمینه انجام دهیم، زیرا مردم این منطقه محروم هستند و نیاز به کمک و یاری دارند. وی ادامه می‌دهد: اقلام بهداشتی و لوازم مورد نیاز جهت مقابله با ویروس کرونا را تهیه کردیم و منزل به منزل این اقلام را تقدیم اهالی روستاها نمودیم و وضعیت ویروس و نحوهٔ شیوع بیماری و علائم اولیهٔ آن را برای آن‌ها شرح دادیم و طریقهٔ مراقبت‌های لازم را نیز توضیح دادیم تا تلاش کنند با خودمراقبتی، از جان خود و اطرافیان محافظت کنند.


استفاده از فرصت فضای مجازی جهت هماهنگی‌های لازم

حسین مرادی نه تنها در خدمت اهالی روستای آتان است، بلکه به کمک قرارگاه پیشرفت و آبادانی به 35 روستای دیگر در الموت شرقی نیز خدمت‌رسانی می‌کنند. او اظهار می‌کند: با توجه به این‌که در ایام تعطیلات نوروز قرار داریم مسئلهٔ بسیار مهم سفر به روستاها به بهانهٔ بازدید از اقوام یا حتی فرار از کرونا است. ما تلاش کردیم در گروه‌های مجازی به مردم شهر که اصالتاً اهل روستاهای الموت شرقی هستند اعلام کنیم حتی‌الامکان در این ایام به روستاها سفر نکنند یا اگر افرادی از اهالی روستا به شهر رفته‌اند و قصد بازگشت به روستا را دارند پروتکل‌های لازم را رعایت کنند، به این معنا که به‌مدت ۲ هفته با افراد دیگر ارتباط نداشته باشند و خود را قرنطینه کنند و این‌که قبل از ورود به روستا، ماشین‌های آنان را ضدعفونی کردیم.

 

ضدعفونی روستا، منزل به منزل

کرونا در کنار تمام معایب و مضراتی که برای کشور و هم‌وطنان ما به‌دنبال داشت، این مزیت را نیز داشت که باعث شد مردم ما دست به دست هم دهند تا همه با هم به‌صورت یکپارچه تلاش کنند تا شر این ویروس منحوس را از نقطه نقطهٔ شهرها و روستاها ریشه‌کن کنند. مرادی در رابطه با ضدعفونی روستای آتان عنوان می‌کند: ما علاوه بر آموزش‌های منزل به منزل که برای اهالی روستا در رابطه با ویروس کرونا داشتیم، با همکاری بخشداری و دهیاری شروع به ضدعفونی روستاها، کوچه‌ها و درب منازل و حتی ماشین‌های ورودی کردیم و اعلام نمودیم کسانی که از شهر به روستا می‌آیند یا به ضرورت به خارج از روستا می‌روند، قبل از ورود به روستا ماشین‌هایشان را ضدعفونی خواهیم کرد.

 

دانشجویان جهادگر، پای‌کار مبارزه با کرونا در روستاها

طی سال‌های اخیر هر حادثه‌ٔ ناگواری که در کشور رخ داده است، دانشجویان جهادگر جزو نخستین گروه‌هایی بوده‌اند که وارد میدان شده‌اند تا به مردم مناطق محروم خدمت‌رسانی کنند. در رابطه با مسئلهٔ مبارزه با کرونا نیز این مسئله صادق است و ستاد دانشجویی مبارزه با کرونا متشکل از دانشجویان جهادگر رشته‌های پزشکی، پرستاری و رشته‌های مرتبط پای‌کار آمده‌اند و خانه به خانه روستائیان را معاینه کرده‌اند. مرادی در این رابطه بیان می‌کند: طبق هماهنگی‌هایی که با ستاد دانشجویی مبارزه با کرونا انجام شد، یک گروه از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین به روستاهای هنیز و آتان آمدند و اهالی را منزل به منزل ویزیت کردند و به آنان آموزش‌های لازم را جهت مقابله با ویروس کرونا دادند. علی‌الخصوص این جهادگران عزیز تمرکز زیادی روی افرادی که به تازگی از شهر به روستا آمده بودند یا کسانی که در یک ماههٔ اخیر به شهر سفر کرده بودند، داشتند که به لطف خدا مورد خاصی از ابتلا به این ویروس در این روستاها مشاهده نشد.

 

از مردم شهر تقاضا می‌کنیم در این شرایط به روستاها سفر نکنند

حجت‌الاسلام مرادی در رابطه با سفرهای احتمالی مردم شهر به روستاها در ایام تعطیلات نوروز می‌گوید: الحمدلله در بخش الموت شرقی فرهنگ بسیار خوبی حاکم است و اکثر روستائیان به فرزندانشان اعلام کرده‌اند که در تعطیلات نوروز به روستا سفر نکنند. این مسئله تا حدود زیادی رعایت می‌شود، ولی باز هم به‌صورت محدود یا بنا بر ضرورت برخی‌ها در این ایام به روستاها سفر می‌کنند، ما عاجزانه و دوستانه از عزیزانی که والدین یا اقوام آن‌ها در روستاها هستند درخواست می‌کنیم در این ایام به‌دلیل حفظ جان عزیزان خود به روستاها سفر نکنند، زیرا بیشتر روستاهائیان افرادی مسن و به‌شدت آسیب‌پذیر در بحث کرونا هستند و محرومیت آنان و دور بودن از مراکز درمانی باعث می‌شود اگر خدای نکرده اتفاقی برای این عزیزان رخ دهد، ضربهٔ غیرقابل جبرانی به جامعهٔ روستایی ما وارد شود.

 

 

توزیع هدیه‌های نوروزی بین اقشار محروم روستایی

خوش‌بختانه ایرانیان از دیرباز رسوم خوبی در رابطه کمک به هم‌نوعان خود، علی‌الخصوص در ایامی مانند عید نوروز و ماه مبارک رمضان داشته‌اند و همیشه هوای هم‌نوعان ضعیف‌تر از خود را داشته‌اند. عمو روحانی پای‌کار روستای آتان نیز هوای مردم محروم روستا را دارد و در همه حال یار و یاور آن‌هاست و تلاش می‌کند شادی را بیش از پیش به زحمت‌کشان روستایی هدیه دهد. وی در رابطه با کمک‌های ماهیانه‌ای که به روستاییان می‌شود، می‌گوید: ما به‌طور ماهانه بحث حمایت از اقشار محروم و ضعیف را داریم. پیش از آغاز نوروز نیز بسته‌هایی متشکل از برنج، مرغ، گوشت و هم‌چنین اقلام بهداشتی و شوینده را تهیه کردیم و بین محرومین روستا توزیع کردیم. در بحث تأمین پوشاک جهت ایام نوروز نیز تلاش کردیم در خدمت خانواده‌های نیازمند باشیم و با تهیهٔ البسهٔ نو، دل خانواده‌های محروم و مخصوصاً کودکان را شاد کنیم. وی ادامه می‌دهد: برخی از خانواده‌های روستایی تنها درآمدشان مربوط به فصل تابستان و در زمینهٔ باغداری یا دامداری است و این باعث می‌شود در فصول دیگر با مشکلات معیشتی مواجه شوند. ما در این منطقه 35 روستا را به‌طور مستقیم و غیرمستقیم سرکشی می‌کنیم، متأسفانه محرومیت‌های فراوانی در این منطقه وجود دارد. پیشنهادی که بنده برای این روزها دارم این است که با توجه به قرار گرفتن در سال جدید و با توجه به این‌که بسیاری از عزیزان تمایل دارند در این ایام برای اموات خود خیرات و نذورات داشته باشند، یا به‌دلیل ممنوعیت برگزاری مجالس ختم برای اموات در این ایام، هم‌وطنان عزیز می‌توانند این هزینه‌ها را به محرومین روستایی برسانند تا هم آثار مثبت انسانی آن مشهود باشد و هم این‌که ما بتوانیم از شرمندگی محرومین منطقه در بیاییم. عمو روحانی بیان می‌کند: با توجه به برآوردهایی که صورت گرفته است نیاز ماهانهٔ ما به بسته‌های غذایی جهت کمک به محرومین 35 روستای این منطقه، 300 بسته است که امید داریم با کمک‌های مردمی بتوانیم این امر را محقق کنیم.

 

عمو روحانی از بازخورد گزارش پیشین خبرگزاری فارس می‌گوید

از عمو روحانی روستای آتان می‌پرسیم که گزارش پیشین خبرگزاری فارس چه بازخوردی برای او و اهالی منطقه داشته است؟ در پاسخ می‌گوید: گزارش پیشین خبرگزاری فارس بازخورد بسیار خوبی در منطقه داشت و بسیاری از اهالی روستای آتان که در شهر بودند با بنده تماس گرفتند و تشکر کردند. بازخورد دیگر این گزارش بحث اعتقاد و ایمان آوردن به فعالیت مجموعهٔ قرارگاه پیشرفت و آبادانی و دوستان طلبه بود، زیرا بنده در این منطقه تنها نیستم و روحانیون دیگری نیز مشغول خدمت‌رسانی در مباحث اشتغال‌زایی و مهاجرت معکوس هستند و کارهای فوق‌العاده‌ای نیز انجام می‌دهند که بنده عضو کوچکی از این مجموعه هستم. وی ابراز می‌کند: البته این گزارش بازخورد کشوری نیز داشت و از رادیو تهران و رادیو قرآن و نیز صداوسیما با بنده تماس گرفتند و مصاحبه‌هایی انجام شد، اما مهم‌ترین بازخورد این است که هر پوشش خبری انگیزه‌ای جهت ادامهٔ کار است و به معرفی کارهای ما و مشارکت‌های مردمی و نتیجه‌گیری‌های بهتر کمک می‌کند تا بتوانیم آرمان شهر و جامعهٔ ایده‌آل خود را با مشارکت‌های همگانی بسازیم.


تصادف وحشتناک عمو روحانی و معجزه‌ای که رخ داد

مدتی پیش در اوایل اسفندماه، حسین مرادی در یکی از روزهای برفی که نزدیک به 80 سانت برف روی زمین نشسته بود، با پاترول یکی از اهالی در حال رفتن به جلسه‌ای مهم بوده که در شیب تند گردنهٔ آتان به اعماق دره‌ای 110 متری سقوط می‌کند و به‌طور معجزه‌آسایی از مرگ نجات پیدا می‌کند. مرادی ارادهٔ خدا و دعای مردم را دلیل زنده ماندنش می‌داند و عنوان می‌کند: این‌که بنده از این حادثه جان سالم به در بردم واقعاً معجزه بود، چون ماشین پاترول به آن محکمی کاملاً مچاله شده بود. البته طبیعی است که بنده در این حادثه آسیب‌هایی نیز دیدم، یکی از مهره‌های گردنم آسیب دید، کتف چپم در رفتگی پیدا کرد، اما خوش‌بختانه این باعث نشد که حتی یک‌روز هم استراحت کنم و به محض ترخیص از بیمارستان، مجدداً به خدمت‌رسانی مشغول شدم تا کار مردم عقب نماند. وی اضافه می‌کند: این حادثه تلنگری بود که بیش از گذشته و مصمم‌تر در بحث خدمت‌رسانی گام بردارم. البته این کارها در مقابل تلاش‌ها و محبت‌هایی که روستاییان به بنده دارند و دینی که ما به این آب و خاک و به انسانیت داریم بسیار ناچیز است. شهدا جان خود را کف دست گرفتند و برای دفاع از این مرز و بوم با جان و دل جنگیدند، کارهایی که ما انجام می‌دهیم در مقابل این جان‌فشانی‌ها، قطره‌ای در مقابل دریاست.


به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت‌الاسلام مرادی معروف به عمو روحانی از طلبه‌های برجسته‌ای است که زندگی در تهران را رها کرده و به همراه خانواده به روستای آتان آمده تا گامی برای محرومین و مستضعفین منطقهٔ الموت بردارد. او از آن‌دسته روحانی‌هایی است که در همهٔ مباحث دستی بر آتش دارد و از کمک به اشتغال‌زایی تا موارد تربیتی و آموزشی را به روستائیان ارائه می‌دهد و عشق به خدمت در وجودش نهادینه شده است.

 

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول