اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

دولت در ۶ ماه اول سال ۹۸| از مدیریت سیل ویرانگر تا استعفای وزیر

مهم‌ترین وقایع دولت در ۶ ماه اول سال ۹۸ که شامل مدیریت سیل ویرانگرنوروزی تا آغاز فعالیت ستاد انتخابات کشور و استعفای وزیر آموزش و پرورش بود را در این گزارش مرور می‌کنیم.

دولت در ۶ ماه اول سال ۹۸| از مدیریت سیل ویرانگر تا استعفای وزیر

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس: سال ۱۳۹۸ بدون تردید یکی از پر حادثه ترین سالهای پس از انقلاب برای دولت  بوده است؛ این موضوع تا حدی پیش رفت که رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود فرمودند :«سال ۹۸ برای ملّت ایران یک سال پُرتلاطم بود؛ سالی بود که با سیل آغاز شد، با کرونا تمام شد. در طول سال هم حوادث گوناگونی برای کشور و برای برخی از مردم کشور پیش آمد؛ حوادثی از قبیل زلزله، تحریمها و امثال اینها. اوج این حوادث عبارت بود از جنایت تروریستی آمریکا و شهادت سردار نامدار ایران و اسلام، شهید سلیمانی. در طول سال گرفتاری‌های مردم هم کم نبود؛ سال به این شکل گذشت؛ بنابراین سال سختی بود. لکن نکته‌ی مهم این است که در کنار سختی‌ها، سربلندی‌هایی هم در این سال وجود داشت که بعضی از آنها هم بی‌سابقه بود و ملّت ایران به معنای واقعی کلمه درخشید.»

در گزارش پیش رو در نظر داریم مهمترین رویدادهایی که دولت در سال ۱۳۹۸ با آن روبرو بود را در دو شش ماه اول و دوم سال گذشته مرور کنیم.

*اظهار امیدواری روحانی درباره خدمات بیشتر دولت به مردم در سال ۹۸

رئیس جمهور پنج‌شنبه اول فروردین پس از بازدید از مجموعه تولیدی صنایع شیر ایران (پگاه) در جمع خبرنگاران با اشاره به نامگذاری سال ۱۳۹۸ هجری شمسی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سال «رونق تولید» تصریح کرد: امسال به عنوان سال رونق تولید نامگذاری شده و همه تلاش دولت ، مردم و کارآفرینان باید بر تولید بیشتر با کمیت بالاتر و کیفیت بهتر باشد.

روحانی اظهار امیدواری کرد دولت در سال ۱۳۹۸ بتواند خدمات بیشتر و سهل‌تری برای مردم داشته باشد و ملت ایران بتواند در برابر دشمنان خود به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کند.

*سیل ویرانگر بهاری

از همان آغاز سال ۹۸ رفته‌رفته اخبار مربوط به سیل ویرانگر مناطق شمال شرق کشور به صدر اخبار رسانه‌ها آمد. 

سوم فروردین ۹۸؛ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور  به منظور بازدید از مناطق سیل زده استان‌های گلستان و مازندران به این دو استان سفر می‌کند. همچنین پیش از آن سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور از اختصاص ٢٠ میلیارد جهت مدیریت بحران اولیه به ٤ استان سیل زده خبر داده بود.

رحمانی فضلی نیز با حضور در ستاد مدیریت بحران شهرستان آق‌قلا گفت:  دستگاه‌های اجرایی همه اقداماتی که باید در مراحل ابتدایی این سیل و بحران انجام دهند صورت داده‌اند این در حالی است که ۶۰ درصد بارش سالانه در ظرف چند روز منجر به طغیان رودخانه و آب‌گرفتگی خیابان‌ها و جاری شدن سیل شده است.

وی درباره دلیل اصلی سرایت سیل به شهرها گفت:‌ دلیل اصلی رسوب‌گذاری در رودخانه‌هاست و به همین جهت دستور دادیم تا ۶ بیل مکانیکی مسیرها را برای تخلیه آب‌های رسوب شده و استفاده از پمپ‌های ویژه کارها خود را آغاز کنند. 

همچنین وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که چرا دیر به مناطق سیل زده عزیمت کرده است، گفت: در این چند روز باید در تهران هماهنگی‌های چند استان و چند منطقه را در سطح ملی انجام می‌دادیم.

*برکناری استاندار گلستان توسط جهانگیری

چهارم فروردین؛ معاون اول رئیس جمهور پس از غیبت مناف هاشمی استاندار گلستان در جریان رسیدگی به وضعیت سیل‌زدگان این استان، او را برکنار کرد و میرمحمد غراوی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری را با حفظ سمت به عنوان سرپرست استانداری گلستان منصوب کرد. جهانگیری در این باره بیان داشت که مدیران باید از جان و آبروی خود مایه بگذارند تا مردم در امان باشند و اگر کسی نمی‌تواند اینطور عمل کند نباید مسئولیت قبول کند.

جهانگیری با حضور در روستای تالاپشت شهرستان سیمرغ، به همراه وزیر جهاد کشاورزی، وزیر نیرو، استاندار و جمعی از مدیران از این روستای سیل زده بازدید کرد و از نزدیک در جریان مشکلات و مسائل مردم ساکن این روستا قرار گرفت.

معاون اول رئیس جمهور همچنین در حاشیه این بازدید در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن ابراز همدردی با مردم سیل زده استان مازندران خاطرنشان کرد: باید خدا را شکر کنیم که میزان تلفات و خطرات جانی نسبت به بزرگی این سیل بسیار کم بوده اگرچه آسیب رسیدن حتی به یک نفر هم برای دولت ناراحت کننده است.

*نبود رئیس جمهور در بحران سیل

در چند روز ابتدایی درگیری کشور با سیلاب که سطح وسیعی از استان گلستان و مازندران را فرا گرفته بود و باعث بروز مشکلات زیادی برای هم میهنان شده است این سوال از سوی مردم و رسانه‌ها مطرح بود که چرا خبری از حسن روحانی در طول این بحران‌ها نیست؟

برخی منابع خبری در فضای مجازی بیان داشتند که رئیس جمهور برای بهره برداری کافی از تعطیلات نوروز در قشم به سر می‌برد و در تمام کوران اتفاقات گلستان و مازندران تنها با یک تماس تلفنی جویای احوال مردم چند استان کشور شده است. اما اذهان عمومی منتظر بودند تا شاهد حضور فعال تر رئیس جمهور خود در کنار ملت باشند.

ششم فروردین؛ حسن روحانی در جلسه مدیریت بحران کشورگفت: من از ارتش و سپاه می‌خواهم برای تخلیه و کار مهندسی که هر دو توانمندی بسیار خوبی دارند اقدام کنند و بقیه دستگاه‌ها هم باید در این زمینه امکانات خود را بیاورند و سریع‌تر آب از شهرها تخلیه شود.

روحانی با تاکید بر اینکه قدم اول تخلیه آب از شهرها است، بیان داشت:  از آقای رحمانی فضلی وزیر کشور تشکر می‌کنم که در این چند روز در استان گلستان ماندند و کارها را به صورت مستمر دنبال می‌کند. با اینکه می‌دانستم استان های دیگر هم مشکل دارد و ایشان باید به آنها هم رسیدگی کند تأکید کردم که وی در استان گلستان بخاطر شرایط ویژه‌ای که دارد بماند.

رئیس جمهور با تشکر از  پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر خاطر نشان کرد: از سپاه و ارتش هم تشکر می‌کنم و ان‌شالله تلاش‌شان مضاعف شود برای اینکه مردم با خیال راحت بتوانند به خانه های خود برگردند و خانه های خود را ترمیم و تعمیرکنند.

در همین روز مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، با صدور اطلاعیه‌ای، اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها، مبنی بر ورود سیلاب به گمیشان را خلاف واقع برشمرد. بر اساس گزارش سرپرست استانداری گلستان که در شهر گمیشان مستقر است، شرایط گمیشان عادی و تحت کنترل است و با مجموعه اقدامات بعمل آمده از سوی دستگاه های مختلف و بسیج مردمی، سیلاب مطلقا وارد شهر نشده و روال عادی زندگی مردم در جریان است.

هفتم فروردین؛ روحانی پس از ورود به استان مازندران که دومین منطقه بحرانی سیل تا ان زمان بود عازم روستای کردخیل شد و از این منطقه که در اثر سیل و آبگرفتگی دچار خسارت شده بازدید کرد.

روحانی همینطور عصر چهارشنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان حاضر و از نزدیک در جریان امور مربوط به مهر سیلاب در استان گلستان قرار گرفت. 

نهم فروردین؛  حسن روحانی برای بررسی وضعیت سیلاب در خوزستان از طریق فرودگاه بین المللی اهواز وارد این استان شد. وی پس از حضور در این استان به صورت هوایی از وضعیت هور العظیم، اراضی کشاورزی و آبگرفتگی پس از باران های اخیر در استان خوزستان بازدید کرد.

دهم فروردین؛ با دستور رحمانی فضلی ستاد مدیریت بحران کشور در وزارت خانه متبوعش آغاز بکار کرد. معاون اول رئیس جمهور نیز در همین روز با اشاره به پیامدهای بارش های اخیر طی تویئتی نوشت: بارش های اخیرپیامدهای مثبت ومنفی مختلفی داشت؛ هم همبستگی اجتماعی را بالا برد،هم کم آبی کشور را جبران کرد و هم متأسفانه به دلیل خطاهای مدیریتی و انسانی و دست اندازی در طبیعت، حوادث ناگوار جانباختن جمعی ازهموطنان عزیزرا درپی داشت. با اعلام ورودسامانه بارشی جدید، لزوم توجه به هشدارها جدی تر است.

یازدهم فروردین؛ با ادامه روند بارش‌های بهاری و جریان سیلاب در استان‌های مختلف، سخنگوى وزارت کشور از آماده باش بودن شوراى هماهنگى مدیریت بحران ٢٣ استان به طور ٢٤ ساعته در پى ورود سامانه بارشى جدید به منظور مقابله با سیل خبر داد.

*رایگان شدن ویزای عراق

هفدهم فروردین؛ در همین اثنایی که کشور درگیر سیل بود خبری خوشایند برای مردم کشورمان که زائران عتبات عالیات بودند را رئیس جمهور در نشست خبری مشترک با عادل عبدالمهدی نخست وزیر وقت عراق بیان داشت و تاکید کرد که اولین توافق ما تا امروز رایگان شدن ویزا بین ایران و عراق است که از این نعمت امیدواریم هم مردم ایران هم مردم عراق استفاده کنند و روابط دو ملت تسهیل‌تر و بهتر شود.

برای نخستین بار در روابط دو کشور ایران و عراق هزینه ویزا برای اتباع دو کشور رایگان شد. این اتفاق باعث شد ستاد اربعین که بر عهده وزارت کشور بود پیش بینی حضور چشمگیر مردم در راهپیمایی اربعین حسینی را می داد.

*توصیه های رهبر انقلاب به رئیس جمهور برای جبران خسارات سیل‌زده‌ها 

بیست و ششم فروردین؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به درخواست مجوز رئیس‌جمهور برای برداشت از صندوق توسعه ملی به منظور تأمین بخشی از هزینه‌های ناشی از خسارات سیل های اخیر، جدیت دستگاه های مسئول در پیگیری و جبران خسارت های مالی سنگین سیل بویژه خسارت های وارده بر کشاورزان را لازم دانستند و از دولت خواستند که با استفاده از محلهای قانونی موجود، سریعاً اقدامات لازم را آغاز کند و در ادامه پس از جمع‌بندی وضعیت و در صورت نیاز، برداشت از صندوق توسعه ملی مورد تأیید خواهد بود.

توصیه های رهبر انقلاب به رئیس دولت در مورد چگونگی تامین هزینه‌های ناشی از خسارات سیل بسیار راهگشا بود و علی رغم مخالفت با برداشت از صندوق توسعه ملی نشان از اشراف ایشان به امور اجرایی را داشت.

*اعلام تقویم زمانبندی انتخابات مجلس و خبرگان به شورای نگهبان

انتخابات مجلس شورای اسلامی برای تعیین منتخبان ۲۹۰ کرسی و همزمان انتخابات اولین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ۵ استان تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و قم در سراسر کشور در سال ۹۸ باید برگزار می شد.

بیست و هفتم فروردین؛  سیدسلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور، از ارسال کلیات و برنامه زمان بندی برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میان دوره ای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری به شورای نگهبان خبر داد و اظهار کرد: آموزش های دست اندرکاران و مجریان برگزاری انتخابات در چند سطح انجام خواهد شد.

چهارم اردیبهشت؛ جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور گفت: رضایتمندی مردم از مدیران و دستگاه های مختلف اجرایی سبب افزایش مشارکت آنان در انتخابات می شود که این امر باید همواره مورد توجه مسئولان باشد.

وی بیان کرد: ایجاد زمینه های مشارکت بالای مردم در انتخابات امسال مجلس شورای اسلامی در اولویت است.

هفتم اردیبهشت؛ با توجه به برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در پایان سال جاری، رحمانی فضلی وزیر کشور با صدور حکمی، جمال عرف معاون سیاسی وزارت کشور را به عنوان رئیس ستاد انتخابات کشور منصوب کرد.

وزیر کشور همچنین در حکم دیگری، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور را به عنوان رییس ستاد امنیت انتخابات تعیین کرد.

دهم اردیبهشت؛ ستاد انتخابات کشور محرومان از ثبت نام در انتخابات را اعلام کرد، این اتفاق طی اطلاعیه‌ای با عنوان اطلاعیه شماره (۱) ستاد انتخابات کشور منتشر شد.

*طعم بهاری گرانفروشی در کشور

روند صعودی قیمت کالاها در کشور که از سال گذشته شروع شده بود در سال 98 با قدرت بیشتری ظهور پیدا کرد که باعث واکنش مسئولین قوای سه گانه از جمله رئیس جمهور شد.

دهم اردیبهشت؛ روحانی در همین راستا به وزاری صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و کشور دستور داد تا به منظور کنترل و نظارت بر قیمت کالاها و خدمات، اقدامات لازم و موثر را در توزیع، عرضه و فروش کالاها با قیمت مناسب به عمل آوردند.

همچنین حسن روحانی به وزیر دادگستری دستور داد تا سازمان تعزیرات حکومتی با گران فروشان مطابق با قوانین و مقررات برخورد کند.

*مقابله با تحریم های نفتی آمریکا

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن برجام، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. کاخ سفید همچنین در ابتدای سال ۹۸ اعلام کرد که قصد ندارد معافیت‌های مربوط به خرید نفت از ایران را که در روزهای آینده به پایان می‌رسید در ضرب‌الاجل جدید تمدید کند. 

دولت آمریکا  آبان‌ماه سال ۹۷، هشت کشور از جمله چین را از تحریم‌های نفتی معاف کرده بود.

 روحانی در سی‌امین جشنواره ملی قدردانی از کارگران نمونه کشوری در دهم اردیبهشت ۹۸ تاکید کرد که  ممکن است از یک راه درها را بر روی ما ببندند، اما یک باب وجود ندارد که آمریکا فشار می‌آورد تا بسته شود، بلکه هنوز ۶درب وجود دارد و ما با قدرت به صادرات نفت ادامه خواهیم داد.

* عدم تصمیم یکپارچه در زمینه بنزین در دولت

مصرف بنزین از ابتدای سال به بیش از ۹۱ میلیون لیتر در روز رسیده بود و همینطور در کنار آن خطر قاچاق نیز به شدن احساس می شد. در همین اثنا یک منبع آگاه اطلاع داده بود که احتمالاً از روز پنج‌شنبه دوازدهم اردیبهشت دولت طرح سهمیه‌بندی بنزین اجرایی کند. 

 فشار نمایندگان مجلس و همچنین صف‌های طولانی که در برخی از شهرستان‌ها پشت جایگاه‌های بنزین ایجاد شده بود، موجب شد تا دولت تصمیم خود را تغییر دهد و اجرای سهمیه بندی بنزین را به تعویق بیندازد.

سید رمضان شجاعی کیاسری دبیر ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور در همین باره ضمن تکذیب اخبار و شایعات مبنی ‌بر افزایش قیمت و سمیه‌بندی بنزین، اعلام کرد: تاکنون هیچ تصمیمی نسبت به مقدار سهمیه یا زمان سهمیه‌بندی بنزین گرفته نشده است و این موضوع در دست بررسی است.

*آغاز کاهش تعهدات برجامی با دستور روحانی

ترامپ سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه ۹۷) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند. 

هجدهم اردیبهشت؛ حسن روحانی در جلسه هیات دولت، دستور توقف فروش اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین را صادر کرد. 

طبق تصمیم شورای عالی امنیت ملی، امروز از طرف من 5 نامه به سران 5 کشور باقی‌مانده در برجام ارسال شد.

وی ادامه داد: در این نامه‌ها ما به طرف‌هایمان اعلام کردیم که یک سال به توصیه‌های شما ما صبر کردیم و این صبر ما یک قدرت بزرگ ملی و روحی در تاریخ است، همان‌طور که مقاومت ما تاریخی است و همان‌گونه که دیپلماسی ما تاریخی است، صبر ما هم استراتژیک است، ما یک سال حوصله کردیم و صبر کردیم و به تمام تعهدات خود پایبند بودیم.

رئیس جمهور در ادامه گفت: امروز ما نمی‌‌خواهیم از برجام خارج شویم؛ همه مردم ما و جهان بدانند که امروز پایان برجام نیست بلکه امروز روز گام جدید در برجام و طبق برجام و در چارچوب برجام است.

وی ادامه داد: برجام در بندهای ۲۴ و ۲۶ و ۳۶ به ما حق داده است که اگر طرف مقابل ما تعهد خود را نقض کند ما آن را در کمیسیون مشترک مطرح کنیم و یک زمانبندی پیش‌بینی کرده‌ایم که از آن هم ما عبور کردیم.

روحانی گفت: هم در سطح معاونین و هم در سطح وزرا آن کمیسیون مشترک تشکیل شد و متأسفانه با وجود آنکه اروپاییان و دوستانمان بارها و بارها تأکید کردند که ما خروج آمریکا را به نحوی جبران می‌کنیم و به تعهدات خود عمل می‌کنیم اما در مقام عمل شاهد آن نبودیم.

وی ادامه داد: امروز ما به سران ۵ کشور اعلام کردیم که از دو اقدامی که تاکنون انجام می‌دادیم صرفنظر خواهیم کرد؛ این دو اقدام در واقع به یک بیان ساده دو فروش بوده است یعنی ما هر وقت مواد غنی شده‌مان به ۳۰۰کیلوگرم می‌رسید ما اضافه بر آن را به کشوری می‌فروختیم و در عوض آن کیک زرد می‌گرفتیم.

رئیس جمهور گفت: امروز این فروش متوقف می‌شود؛ فروش دوم فروش آب سنگین است که هر وقت از ۱۳۰ تن تجاوز می‌کرد ما آن مقدار اضافی را به کشوری می‌فروختیم؛ امروز این فروش را هم متوقف می‌کنیم، پس کل اقدام امروز جمهوری اسلامی ایران توقف دو اقدام است و به یک معنا دو فروش را انجام نمی‌دهیم؛ نه اورانیوم غنی شده را از امروز می‌فروشیم، نه آب سنگین‌مان را. البته اگر در مذاکرات به نتیجه برسیم به نقطه اول برمی‌گردیم.

شورای عالی امنیت ملی هم با صدور بیانیه ای خطاب به کشورهای عضو برجام، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

* تصویب لایحه شفافیت در هیات دولت

بیست و پنجم اردیبهشت؛ هیات وزیران با بررسی مواد دیگری از لایحه شفافیت، کار بررسی و تصویب این لایحه را به پایان رساند.

لایحه شفافیت در دو سطح تکالیف عام و اختصاصی، مهمترین حوزه‌‏های شفافیت را مورد توجه قرار داده که در سه دسته «شفافیت وظایف، اختیارات، مأموریت‏ها و صلاحیت‏ها»، «شفافیت فرآیندهای سازمانی» شامل آیین اقدامات و تصمیمات و «شفافیت اطلاعات سازمانی» تقسیم‌بندی شده بود.

محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور درباره این لایحه گفت: برای مقابله ریشه‌ای با فساد، تامین حقوق عمومی مردم و اطلاع یافتن از آنچه که به حق و تکلیف مربوط می‌شود، افزایش سرمایه اجتماعی، اعتماد عمومی و مشارکت اجتماعی، باید دسترسی مردم را به اطلاعات به صورت حداکثری تأمین کنیم.

نهاوندیان افزود: در این خصوص سه محور مورد تاکید قرار گرفت، اول آنکه مردم حق دارند نسبت به آنچه که به اداره امور عمومی مربوط می شود به خصوص بیت المال اطلاع داشته باشند، دوم اینکه هر شهروندی حق دارد به مسائل مربوط به خودش و تصمیم گیری هایی که در مورد آن می شود دسترسی داشته باشد و سوم هم تکلیفی که همه دستگاه ها نسبت به حراست اطلاعات خصوصی افراد دارند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور بیان کرد: این لایحه به صورت جامع به آن نگاه شده. همه موسسات حاکمیتی در قوای مقننه، مجریه و قضائیه تحت شمول این لایحه هستند. حتی نهادهای موسسات خصوصی که عهده‌دار وظایف عمومی هم تحت شمول این قانون قرار گرفتند. 

* دو لایحه مربوط به الحاق به معاهده های پالرمو و CFT در راس کار دولت

یکم خرداد؛  لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور در مورد روند بررسی لوایح چهارگانه در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: دو مورد از لوایح چهارگانه اصلاح و تصویب  و آیین نامه‌های آن هم تصویب شد. دو لایحه مربوط به الحاق به معاهده های پالرمو و CFT همچنان در دستور کار مجمع قرار دارد.

جنیدی در پاسخ به این پرسش که یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشته CFT و پالرمو از دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام خارج شده است؛ تصریح کرد: اولا این گفته تلویحی است و صریح نیست؛ ثانیا اصلا عملی نیست چراکه موضوعی که برای مجمع ارسال می شود  باید در زمان مشخصی به آن رسیدگی شود. حداکثر تا همین پنج ماه آینده مجمع تشخیص مصلحت نظام  باید به این موضوع رسیدگی کند.

وی ادامه داد: بر اساس دو قانونی که قبلا تصویب شده یعنی قانون مبارزه با پولشویی و تروریسم قدم های حقوقی برقرارشده است. دو لایحه مربوط به معاهدات دیگر مانده است. احتمالش هست که بار دیگر تعلیق ایران از لیست کشورهای غیر همکار را تمدید کنند. به هر حال همیشه باید این طور فرض کنیم که خطر عدم تمدید صفر نیست این خطر اگر درصدش خیلی بالا نباشد باید از آن دوری کنیم.

*علی ربیعی سخنگوی دولت شد

سه شنبه ۵ تیر ۹۷، محمد باقر نوبخت برای آخرین بار در پشت تریبون سخنگویی دولت قرار گرفت و از آن روز تا سوم خرداد ۹۸ ، ۳۱۷ روز پست سخنگویی دولت بدون متصدی مانده بود.اما در این روز  علی ربیعی وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی سمت سخنگویی دولت را برعهده گرفت.

ربیعی درباره علل پذیرش این سمت در یادداشتی نوشت: دوست دارم سال‌ها تجربه‌ام در زمینه ارتباطات و رسانه، ارتباط‌گیری با مردم و اقشار مختلف، و تجربه مدیر ارشد دولتی بودن را به‌کار بگیرم تا در خلق سخن جدید و سخنگویی که رابط دولت و ملت باشد، به‌کار بگیرم. می‌خواهم سازماندهی مناسب‌تری در نظام اطلاع‌رسانی دولت ایجاد کرده و رابطه دولت و ملت را بسیار بیش از گذشته دوسویه کنم. دولت و ملت به گفت‌وشنودی مستمر سخت نیازمندند. امید، راه‌حل‌ها و چشم‌اندازهای روشن از دل گفت‌وگو و نه قهر و عدم ارتباط، سر بر می‌آورند. سعی می‌کنم هم‌زمان سخنگوی دولت و ملت باشم. 

*استعفای سیدمحمد بطحایی از وزارت آموزش و پرورش

شانزدهم خرداد؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور با استعفای سیدمحمد بطحایی از وزارت آموزش و پرورش موافقت کرد.

در این باره، دفتر سخنگوی دولت با اعلام اینکه سرپرست وزارت آموزش و پرورش روز شنبه منصوب خواهد شد، خاطرنشان کرد: سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش به‌منظور شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی از سمت خود استعفا داده است و رئیس جمهوری نیز پیش از اتمام موعد مقرر مسئولان جهت پذیرش استعفا برای کاندیداتوری مجلس با این استعفا موافقت کرده است. 

نوزدهم خرداد؛ رئیس جمهور در حکمی سید جواد حسینی را به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش منصوب کرد.

*سفر روحانی به قرقیزستان و تاجیکستان

بیست خرداد؛ رئیس جمهور کشورمان برای شرکت در نشست سران عضو اجلاس های «شانگهای» و «سیکا» به قرقیزستان و تاجیکستان سفر می‌کند.

پرویز اسملاعیلی معاون وقت ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور ضمن اعلام این مطلب، گفت: حجت الاسلام حسن روحانی عصر پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ به دعوت رسمی رئیس جمهوری قرقیزستان برای شرکت و سخنرانی در نشست شورای سران کشورهای عضو سازمان شانگهای به بیشکک سفر خواهد کرد. رئیس جمهور علاوه بر سخنرانی در این نشست، دیدارهای دوجانبه ای نیز با سران هیاتهای شرکت کننده در اجلاس شانگهای خواهد داشت.

وی به دومین مرحله از سفر رئیس جمهوری به کشور تاجیکستان اشاره و گفت: روحانی همزمان با پایان نشست سران شانگهای، بیشکک را برای شرکت و سخنرانی در پنجمین نشست سران کنفرانس تعامل و اقدامات اعتماد ساز در آسیا «سیکا» به سوی شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان ترک خواهد کرد.

*شینزو آبه در تهران

بیست و دوم خرداد؛ شینزو آبه نخست وزیر ژاپن وارد تهران شد و مورد استقبال محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان قرار گرفت.

سخنگوی دولت در مورد سفر نخست وزیر ژاپن به ایران گفت: این سفر در چارچوب روابط سنتی و دیرینه دو کشور و در جهت توسعه روابط دوجانبه و گفتگوهای مورد علاقه طرفین انجام می شود.

خبرگزاری کیودو ژاپن اعلام کرده بود که سفر شینزو آبه به تهران فرصتی برای تقویت موقعیت توکیو در آستانه نشست گروه ۲۰ در ژاپن است.

نخست وزیر ژاپن در این سفر با رهبر معظم انقلاب و حسن روحانی رئیس جمهور دیدار و گفت‌وگو کرد.

*محورهای اصلی دیپلماسی روحانی در «بیشکک» و «دوشنبه» چه بود؟

بیست و سوم خرداد؛ حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان، سفر خود به ۲ شهر «بیشکک» و «دوشنبه» را به منظور شرکت در دو اجلاس مهم آسیایی آغاز کرد.

رئیس جمهور ابتدا به بیشکک پایتخت قرقیزستان رفت تا در نوزدهمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای شرکت کند. سازمان همکاری شانگهای سازمانی بین ‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه سیاسی، اقتصادی و امنیتی بنیان گذاشته شد. چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان و هند اعضای اصلی و ایران، مغولستان، افغانستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند.

روحانی در سخنرانی خود در این اجلاس، محور اصلی بیاناتش را به تروریسم، افراط‌گرایی، یکجانبه‌گرایی، مداخله کشورهای فرامنطقه‌ای در امور سایر مناطق و دخالت در امور داخلی سایر کشورها اختصاص داد.

رئیس جمهور ایران اسلامی، در نشست شورای سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای همچنین تاکید کرد: مناطق پیرامونی ما با بحران‌های متعددی روبرو است که با از بین بردن زیرساخت‌های اولیه کشورها و بازتولید ناامنی، این مناطق را در شرایط حساسی قرار داده است. از سوی دیگر دولت آمریکا طی دو سال گذشته با  استفاده ابزاری از ظرفیت اقتصادی، مالی و نظامی خود و با اتخاذ رویکرد تهاجمی، کلیه ساختارها و قواعد بین‌المللی را بر هم زده و به تهدیدی جدی برای ثبات منطقه و جهان تبدیل شده است.

رئیس قوه مجریه در بخشی از سخنان خود در این اجلاس حائز اهمیت در آسیا اظهار داشت: ما در عراق و سوریه برای صلح جنگیده ایم. در افغانستان برای نبرد با افراط گرایی در تعامل با سازمان ملل متحد نقش سازنده ای ایفا کرده ایم و در یمن برای برقراری صلح از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌ایم. ما همواره درهای گفتگوها و همکاری‌های منطقه‌ای و دوجانبه را با همه همسایگان خود بازگذاشته‌‌ایم و حتی برای حل مسأله فلسطین هم رویکرد دموکراتیک با مراجعه به آرای عمومی را ارائه کرده‌ایم. ما نمی‌خواهیم هیچ ملتی را به دریا بریزیم و غرق کنیم.

وی در ادامه سخنرانی خود، گریزی نیز به برجام و نقش آمریکا در افزایش بحران منطقه زد و خاطر نشان کرد: برجام دستاورد مهم دیپلماسی چندجانبه است که اثبات کرد چنانچه اراده سیاسی لازم وجود داشته باشد می‌توان، برای حل هر مشکلی به جای تحریم و جنگ از طریق گفتگو و مصالحه بهتر به نتیجه رسید. جمهوری اسلامی ایران به تصریح 15 گزارش‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کلیه تعهدات خویش عمل نموده است، اما متأسفانه آمریکا به طور یکجانبه از برجام خارج شده و دیگر طرف‌ها و کشورها را نیز مورد تهدید قرار می‌دهد تا قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، که خواستار روابط عادی تجاری با ایران است، را نقض کنند.

روحانی اما تنها به این موضوع بسنده نکرد و با توجه به رویکرد خصمانه دولت آمریکا گفت که جمهوری اسلامی ایران در چارچوب ظرفیت‌های برجام از اعضای باقی‌مانده در توافق می‌خواهد، هر چه سریع‌تر به تعهدات خود در بهره‌مندی جمهوری اسلامی ایران از منافع اقتصادی برجام عمل کنند.

روحانی همچنین پس از حضور در اجلاس شانگهای در دومین مرحله از سفر سه روزه خود به منظورشرکت در پنجمین کنفرانس «تعادل و اعتماد سازی در آسیا» (سیکا) از بیشکک عازم دوشنبه پایتخت تاجیکستان خواهد شد.

روحانی باز هم تروریسم و یکجانبه گرایی را سرلوحه متن سخنرانی خود قرار داد. در این اجلاس با تاکید بر اهمیت جایگاه تاریخی قاره آسیا اظهار داشت که سرمایه‌ای که نزد ما است برای ساختن جهانی عاری از تبعیض، تروریسم، انحصارگرایی، زورگویی و بی‌عدالتی کافی است. مجمع حاضر قطعاً می‌تواند در سایه تدبیر رهبران و درایت مردم خود با بهره‌گیری از این میراث کهن، نه تنها برای آسیا، بلکه برای کل جهان، الهام بخش و تأثیر گذار باشد.

رئیس دولت تدبیرو امید اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نقش‌آفرین کلیدی در منطقه، بارها آمادگی خود را برای تدوین و تصویب ساز و کارهای دوجانبه و چندجانبه سیاسی و امنیتی به منظور تضمین صلح و امنیت همگانی اعلام کرده و در این راه از هرگونه تعامل و تبادل نظر با کشورهای عضو سیکا در خصوص راه‌های مواجهه با چالش‌ها و مقابله با تهدیدات موجود استقبال کرده است.

اما کلید دار پاستور به همین موضوع بسنده نکرد و مانند سخنرانی خود در «بیشکک» مداخلات خارجی برخی قدرت‌ها در امور داخلی کشورهای منطقه خاورمیانه، سیاست‌های قهرآمیز یکجانبه‌گرایانه، تروریسم و افراط‌گرایی، پیمان‌شکنی و قانون‌گریزی آشکار آنان در موضوعات مربوط به صلح و امنیت بین‌المللی از جمله قرارداد مهم هسته‌ای ایران موسوم به برجام، را یاد آور شود و تاکید کرد که منطقه ما را به یکی از بحران‌خیزترین و بی‌ثبات‌ترین مناطق جهان تبدیل کرده است. 

روحانی خطابه خود به سمت شرکت کنندگان در این اجلاس از خروج آمریکا از برجام بی نصیب نگذاشت. وی تاکید کرد که اجرای کامل تعهدات ایران بارها به تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده و با وجود خروج آمریکا، از سرگیری تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه این کشور و نیز حمایت ناچیز سایر طرف‌های موافقتنامه از آن، همچنان معتقد هستیم که انجام تعهدات پذیرفته شده توسط کلیه طرف‌های ذی‌ربط، نقش مهمی در افزایش ثبات منطقه‌ای و جهانی ایفا خواهد کرد.

روحانی در این باره افزود: بدیهی است ایران به صورت یک طرفه نمی‌تواند تنها طرف متعهد به برجام باقی بماند و سایر کشورها نیز لازم است سهم خود را برای حفظ این توافق مهم بپردازند. اکنون که نهایت حسن نیت و شکیبایی استراتژیک ما از یک سو و قانون‌شکنی آمریکا از سوی دیگر بر همگان ثابت شده است، جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام آمادگی برای هرگونه تعامل، تصمیم گرفته است تا طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام اجرای تعهداتش را برای بازگرداندن توازن در توافق مزبور کاهش دهد. در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب، به ناچار اقدامات بیشتری انجام خواهیم داد.

رئیس جمهور در جایی دیگر از سخنان خود تاکید کرد: معضل دیرینه‌ فلسطین، همچنان به عنوان مهم‌ترین عامل ناامنی و گسترش خشونت در منطقه و جهان خودنمایی می‌کند. بی‌توجهی جامعه بین‌المللی به اقدامات نامشروع رژیم اسراییل، اقدام غیرقانونی در امر انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف و حمایت از الحاق ارتفاعات جولان به قلمرو رژیم صهیونیستی، استمرار سیاست‌های توسعه‌طلبانه را به دنبال داشته و موجب شده است تا رسیدن به راه‌حلی جامع و عادلانه برای این بحران، بیش از گذشته از دسترس دور شود. جامعه بین‌المللی باید به وظیفه خود برای احقاق حقوق مردم فلسطین از جمله تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف عمل کند. حل و فصل عادلانه مسأله‌ فلسطین و احقاق حقوق فلسطینیان، کلید بازگشت ثبات و امنیت پایدار و توسعه‌ی اقتصادی منطقه جنوب غرب آسیاست.

رئیس دولت دوازدهم در خاتمه سخنانش بیان داشت که دلیل حساسیت شرایط کنونی و ضرورت مقابله با یکجانبه‌گرایی، شایسته است ما کشورهای عضوِ سیکا با اتخاذ سیاست‌های هوشمندانه، روند چندجانبه گرایی را تقویت و زمینه‌های جدیدی در ساحت همکاری‌های سیاسی ـ امنیتی، اقتصادی و تجاری، مستقل از رویکرد‌های یکجانبه‌گرایانه برخی از کشورها کشف و همکاری‌های خود را گسترش دهیم و با مشارکت در طرح همکاری‌های بین‌منطقه‌ای با سایر مناطق جغرافیایی روابط خود را تعمیق و با یکجانبه‌گرایی مقابله کنیم. 

روحانی اما پایان سخنان خود را اینگونه روایت کرد که در شرایط امروز جهان، یک کشور به تنهایی قادر به مقابله با چالش‌ها و استفاده از فرصت‌ها نبوده و دستیابی به سطح قابل قبولی از صلح، ثبات و توسعه، نیازمند گسترش همکاری و گفتگوهای منطقه‌ای با هدف تقویت تفاهم است. سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر همکاری، هم‌افزایی و یافتن راه‌های دستیابی به منافع مشترک، سود متقابل و در یک کلمه، سیاست برد ـ برد است. در همین چارچوب، مشارکت با کشورهای منطقه و استفاده از ساز و کار گفتگوهای چندجانبه در قالب نشست‌های سیکا را بسیار مفید، ضروری و کارگشا می‌دانیم.

حسن روحانی دو تاکید عمده در دو اجلاس خود در قرقیزستان و تاجیکستان داشت. ابتدا تروریسم را در انواع آن معنی و سپس با ارئه راهکار سعی کرد اقدامات ترامپ در مواجهه با ایران و منطقه را از نوع تروریسم نوین معنا کند.

اما رئیس جمهور برای اثبات سخنانش به یک اهرم دیگر برای فهم تروریسم نیاز داشت. او به سران کشورهای آسیایی حاضر در این دو اجلاس خطر یکجانبه گرایی را گوشزد کرد. خطری که با اقدامات اخیر آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی یاران منطقه‌ای‌ شان می‌تواند دامن هر کدام از این کشورها را بگیرد. 

روحانی به نظر با استفاده از زمان سخنرانی در این دو اجلاس سعی داشته به تمام موضوعات مورد مناقشه در منطقه غرب آسیا بپردازد و لاجرم این اقدام را به خوبی انجام داده است. او علل جدال در منطقه را به خوبی شناسایی کرده و آمریکا و رژیم اسرائیل را عامل تمام این مشکلات می‌داند.

گریز رئیس جمهور به مساله فلسطین که هیچگاه نباید در حاشیه قرار گیرد از دیگر اقدامات قابل توجه در این سفر بود. 

برجام و نقش همیشگی آن در سخنان سیاست خارجی محور روحانی نیز مثل همیشه نقش خود را در کلید واژگان رئیس جمهور ایفا کرد.

*قهر جهانگیری با روحانی 

دوم تیرماه یکی از سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان خبری مبنی بر بحث تند روحانی با جهانگیری و قهر معاون اول منتشر کرد و نوشت: در پی بروز مباحثه‌ای در جلسه‌ای در روز شنبه، روحانی خطاب به جهانگیری می‌گوید که شما و اصلاح‌ طلبان به دنبال سرنگونی دولت هستید. جهانگیری، اما در واکنش به این سخنان روحانی، اظهارات تندی بر زبان نمی‌آورد، اما تصمیم به ترک جلسه را می‌گیرد، اما لاریجانی از او می‌خواهد جلسه را ترک نکند. جهانگیری پس از پایان جلسه، راهی منزل شده و در محل کار خود حاضر نمی‌شود.

کاظم پالیزدار مشاور معاون اول رئیس جمهور در گفت و گو با خبرگزاری فارس، در مورد این موضوع ، گفت: جلسه هیات دولت دقایقی پیش آغاز شده و آقای جهانگیری هم با قوت در این جلسه حضور دارند.

*«اینستکس» ساختار قطره‌چکانی، غیرحقوقی

همزمان با تماس های مکرر مکرون و روحانی، اخباری از آغار فعالیت سامانه جایگزین مبادلات رسمی پولی با جهان به گوش می رسید. پس از خروج آمریکا از برجام، اروپایی‌ها  تنبل وار اظهار کردند که قصد حمایت از برجام را داشته و تمام تلاش خود را در به حداقل رساندن آثار تحریم‌های آمریکا علیه ایران خواهند کرد.  پس از گذشت ماه‌ها و دادن وعده‌های تکراری در راه‌اندازی ساز و کار مالی اروپایی (spv) با ایران برای ادامه مبادلات تجاری، نهایتا این کانال مالی با نام اینستکس در فرانسه ثبت و مدیریت آن را پر شیفر آلمانی با سابقه طولانی مدیریت در کامرز بانک بر عهده گرفت.

حنیف غفاری کارشناس مسائل بین الملل در این باره خاطر نشان کرد: ترامپ از برجام خارج شد اما مناسبات و ارتباطات پشت پرده آمریکا و فرانسه علیه ایران باقی ماند. فرانسه به نمایندگی از تروئیکای اروپایی طی یک سال اخیر مذاکرات مستمری را با آمریکا داشته به صورت خاص «لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه با مایک پمپئو در این خصوص،‌ در ارتباط هستند تا بتوانند سیاست‌های مشترکی علیه ایران به اجرا درآورند.

وی تاکید کرد:  «اینستکس» محصول همان مناسبات و مذاکرات پشت پرده است. یعنی اینکه ما فکر کنیم «اینستکس» محصولی از اراده واقعی از سمت اروپا است و خروجی یک همکاری جمعی و واقعی از سمت کشورهای اروپایی برای نجات برجام است یک پیش فرض کاملا غلطی خواهد بود.

دوازدهم تیر؛  محمّدجواد ظریف، وزیر امور خارجه  با اشاره به کانال مالی اروپایی‌ها موسوم به اینستکس گفت: بعد از اینکه ترامپ از برجام خارج شد، ما جلسه‌ای در سطح وزاری خارجه ایران و سه کشور اروپایی برگزار کردیم و بعد از آن دو جلسه با حضور وزرای خارجه اعضای باقی‌مانده در برجام برگزار شد.

وی ادامه داد: در جلسه ۳ کشور و جلسات بعدی، اروپایی‌ها ۱۱ تعهد را اعلام کردند. این یازده شامل فروش نفت ایران، بازگشت پول نفت ایران، سرمایه‌گذاری در ایران، حمل و نقل، هوانوردی و کشتیرانی است. این تعهدات در همان روز به‌طور رسمی اعلام شد و اروپایی‌ها متعهد شدند که آن‌ها را انجام دهند.

ظریف با بیان اینکه در هیچ کدام از تعهدات ۱۱ گانه اروپا، اینستکس یا ساز و کار ویژه مالی وجود ندارد. اینستکس اگر عملیاتی بشود، تازه مقدمه‌ای می‌شود بر ۱۱ تعهد. لذا اروپایی‌ها باید یازده تعهد را انجام بدهد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در ماده ۳ ضمیمه برجام به‌صراحت آمده که اینکه اروپا اقدامی کرده و قانونی لغو کرده، کافی نیست بلکه آثار آن را باید نشان دهد. لذا ما صریحاً گفته‌ایم که تا زمانی که اروپا به برجام متعهد باشد ما هم متعهد خواهیم بود، منتها همانطور که اروپایی‌ها تعهداتشان را انجام دهند ما هم انجام می‌دهیم.

*برداشت گام دوم کاهش تعهدات برجامی

شانزدهم تیر؛ ربیعی، عراقچی و کمالوندی تصمیمات جدید ایران را درباره کاهش تعهدات برجامی اعلام کردند. بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در نشست خبری مشترک به همراه سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و علی ربیعی سخنگوی دولت به تشریح جزییات اقدامات ایران در راستای بیانیه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر توقف برخی تعهدات برجامی در پایان فرصت ۶۰ روزه به طرف‌های برجامی پرداخت.

وی یادآور شد: گام اول، اگر زمان می‌برد تا سقف ذخایر اورانیوم به بالای ۳۰۰ کیلو برسد و یا در بحث آب سنگین، ولی در اقدام دوم، زمان دیگر مطرح نیست و دفعتا واحد است. الان رونوشت تغییرات صورت گرفته را به نماینده آژانس در ایران تحویل دادیم و تا چند ساعت دیگر کارهای فنی به اتمام می‌رسد و فرآیند غنی سازی بالای ۳.۶۷ درصد شروع می‌شود.

عراقچی معاون وزیر خارجه گفت: ما مفهومی به نام ۱+۵ را دیگر به رسمیت نمی‌شناسیم. آمریکا از برجام خارج شده و از هیچ مکانیسم داخل توافق نمی‌تواند استفاده کند، ولی در قالب جلسات ایران و ۱+۴ می‌تواند حضور داشته باشد آن هم به شرط رفع تحریم‌ها.

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در این نشست گفت: دستور العمل ما این است که از غنی‌سازی ۳/۶۷ عبور کنیم و این میزان مربوط به نیاز ما است.

* ابلاغ آیین‌نامه استخراج رمزارزها از سوی جهانگیری

سیزدهم مرداد؛ معاون اول رئیس جمهور آیین‌نامه اجرایی استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده(رمزارزها) در کشور را به منظور ایجاد بستری امن، کم هزینه و پرسرعت برای تبادلات اقتصادی ابلاغ کرد.

مطابق این آیین‌نامه، استفاده از رمزارزها (فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده) صرفاً با قبول مسئولیت خطرپذیری (ریسک) از سوی متعاملان صورت می گیرد و مشمول حمایت و ضمانت دولت و نظام بانکی نبوده و استفاده از آن در مبادلات داخل کشور مجاز نیست.

براساس این مصوبه، استخراج فرآورده های پردازشی رمزنگاری شده رمزارزها (ماینینگ) با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است.

همچنین سازمان ملی استاندارد ایران موظف است با همکاری وزارت‌خانه‌های نیرو و ارتباطات و فناوری اطلاعات، برچسب انرژی و استانداردهای کیفیت توان الکترونیکی و استانداردهای فناورانه مرتبط برای تولید و واردات تجهیزات فرآورده های پردازش رمزنگاری شده رمزارزها (ماینینگ) را تدوین و ابلاغ نماید.

افزون بر این، تأمین برق متقاضیان استخراج رمزارزها صرفاً با دریافت انشعاب برق از شبکه سراسری یا احداث نیروگاه جدید خارج از شبکه سراسری صورت می گیرد. تعرفه برق متقاضیان استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده رمزارزها (ماینینگ) با قیمت متوسط ریالی برق صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما که توسط وزارت نیرو تعیین و اعلام می گردد، محاسبه و اعمال خواهد شد.

همچنین تعرفه سوخت گاز مورد نیاز متقاضیان استفاده کننده از برق تولیدی خارج از شبکه وزارت نیرو با قیمت ۷۰ درصد متوسط ریالی گاز صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما محاسبه می شود و تعرفه سوخت مایع نیز با قیمت متوسط ریالی سوخت مایع صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما که توسط وزارت نفت تعیین و اعلام می گردد، محاسبه و اعمال خواهد شد.

گفتنی است، مصرف برق و گاز برای استخراج رمزارزها (ماینینگ) در ساعات و زمان اوج مصرف ممنوع است.

*تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

با پیگیری‌های بعمل آمده در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجلس تغییر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارتخانه مصوب شد.

بیست و هشتم مرداد؛ رئیس‌جمهور قانون تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را برای اجرا به نهاد ریاست جمهوری و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد.

* مونسان و حاجی میرزایی وزیر شدند

دوازدهم شهریور ؛ رئیس جمهور با استناد به اصول ۸۷ و ۱۳۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با عنایت به رای اعتماد روز سه شنبه ۱۲ شهریور ماه ۹۸ مجلس شورای اسلامی، طی حکمی محسن حاجی میرزایی را به سمت وزیر آموزش و پرورش منصوب کرد.

همچنین روحانی با استناد به اصول ۸۷ و ۱۳۳ قانون اساسی کشورمان و با عنایت به رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی، علی‌اصغر مونسان را به سمت « وزیر میراث فرهنگی منصوب کرده بود، طی پیوست حکمی در دو بخش عمومی و تخصصی، اولویت های سی و چهارگانه این وزارتخانه را ابلاغ کرد.

* گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای از میانه شهریور

سیزدهم شهریور؛ رئیس جمهور در پایان نشست سران سه قوه اعلام کرد: ایران گام سوم کاهش تعهدات برجامی را از روز جمعه بر خواهد داشت و در چارچوب آن سازمان انرژی اتمی باید هر آنچه کشور در زمینه تحقیق وتوسعه فناوری هسته ای نیاز دارد، اقدام کند.

وی گفت: اقدامات ایران در چارچوب مقررات آژانس خواهد بود  و مهلت ۶۰ روزه دیگری پیش روی اروپاست و هر زمان به تعهدات خود برگردند ما هم به تعهدات برجامی بر می گردیم.

*حسین سیمایی صراف دبیر هیات دولت شد

معاون اول رئیس جمهور در حکمی حسین سیمایی صراف را به استناد ماده ۱۹ آیین‌نامه داخلی هیات دولت به عنوان دبیر این هیات منصوب کرد.

پیش از این محسن حاجی میرزایی این سمت را بر عهده داشت که به عنوان  وزیر آموزش و پرورش منصوب شده بود.

انتهای پیام/

 

 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول