اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

«شهر هوشمند» راه حلی برای روزهای قرنطینه

دبیر کارگروه شهر هوشمند انجمن سواد رسانه ای ایران گفت: یکی از ویژگی های شهر هوشمند، امکان استفاده از ربات های هوشمندی است که دارای حسگر هستند و پهباد های هشدار دهنده ای که قادر هستند رفتارهای شهروندان کنترل و هشدار های لازم انجام می شود.

«شهر هوشمند» راه حلی  برای روزهای قرنطینه

مرتضی چشمه‌نور دبیر کارگروه شهر هوشمند انجمن سواد رسانه ای ایران، در گفت و گو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، با اشاره به شهر هوشمند؛ راه حل قرنطینه، اظهار داشت: قرنطینه به معنای محدودیت در حرکت برای جلوگیری از شیوع بیماری واگیر دار است. این محدودیت باعث می شود شهروندان سبک زندگی خود را تغییر دهند و برای انجام کارهای روزانه خود، از روش های الکترونیکی و هوشمند بیشتر استفاده کنند.

وی افزود: از جمله اموری که در شهرهای هوشمند می توان به عنوان خدمات الکترونیکی از آن نام برد می توان به مواردی همچون آموزش از راه دور، خدمات پزشکی، خریدهای اینترنتی، خدمات غیر حضوری بانکی و سایر مواردی که نیاز به حضور افراد را در شهر ها به حداقل کاهش می دهد، اشاره کرد.

دبیر کارگروه شهر هوشمند انجمن سواد رسانه ای ایران تصریح کرد: شهروندان معمولا با عادت های خود زندگی می کنند و وقتی با روش جدیدی مواجه می شوند خیلی دیر آن را قبول می کنند و جمله «روش قبلی بهتر بود چرا تغییر کرد؟»  را  مرتب تکرار می کنند و  حاضر نیستند سبک زندگی خود را تغییر دهند و خیلی دیر خود را با روش های جدید هماهنگ می کنند.

وی یادآور شد: یکی از ویژگی های شهر هوشمند، امکان استفاده از ربات های هوشمندی است که دارای حسگر هستند و پهباد های هشدار دهنده ای که قادر هستند رفتارهای شهروندان کنترل و هشدار های لازم انجام می شود.

چشمه نور اظهار داشت: در زمان قرنطینه در شهرهای هوشمند، فعالیت های اجتماعی افراد از بین نمی رود بلکه با استفاده از روش های الکترونیکی و به صورت مجازی و  ارتباطات از راه دور انجام می‌شود تا بیماری کنترل شود. شغل های مانند پزشکی و پلیس و آتش نشانی که در مواقع بحرانی باید حضور بیشتری داشته باشند با استفاده از پزشکی راه دور و ربات های هوشمند و پهباد ها انجام می‌شود.

وی افزود: علاوه بر آن در زمان قرنطینه فناوری های شهر هوشمند قادر خواهند بود تا هم از فشار کاری و  خستگی پزشکان و کادر درمانی کاسته و باعث افزایش ضریب در حفظ سلامتی آنان شود و در نهایت رصد دائمی بیماران نیز در موقع شیوع بیماری از راه دور صورت پذیرد.

دبیر کارگروه شهر هوشمند انجمن سواد رسانه ای ایران تصریح کرد: در زمان قرنطینه شهری،  تکنولوژی های شهر هوشمند در حوزه آموزش این امکان را به کادر آموزشی می دهد تا ضمن تداوم کلاس ها،  آموزش ها از حالت حضوری به شیوه آموزش از راه دور و غیر حضوری تبدیل شود بدون اینکه کوچکترین خلللی در امر آموزش ایجاد شود.  

وی خاطرنشان کرد: در شهر های هوشمند و در زمان بروز و شیوع یک بیماری سامانه های هوشمند  ترافیکی و نظارتی نقش پلیس و کنترل مستقیم  و حضوری را را به خوبی ایفا کرده و در مواقع نیاز نیز ربات ها و پهباد های هشدار دهنده در معابر شهری نسبت به کنترل و اجرای وظایف مربوطه بکار گرفته می شوند.

چشمه نور اظهار داشت: فروشگاه های الکترونیکی در زمان قرنطینه در می توانند  به راحتی و با کمترین ریسک جای فروشگاه ها سنتی را گرفته و نسبت به تهیه سفارشات خرید  و تحویل آن به شهروندان به صورت الکترونیکی اقدام کنند.

وی بیان کرد: امروزه فناوری های شهر هوشمند می تواند ضمن تأمین نیازهای افراد محصور در قرنطینه نقش به سزایی در اتلاف انرژی و زمان و پیشگیری از بروز و شیوع بیماری های همه گیر داشته باشد.
علاوه بر آن کمک شایانی به نهادهای نظارتی، مراقبتی و امدادی در کنترل بیماری ها نموده و باعث تحمیل هزینه های کمتری به نیروهای انسانی خود از جمله پزشکان، پرستاران، نیروهای امدادی و اورژانس، آتش نشانان و نیروهای نظامی و انتظامی و...می کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول