اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

دستاوردهای پژوهشگران در مقابله با کرونا/ از انجام تست‌های اولیه انسانی تا ظرفیت تولید ۳۰ دستگاه تنفس مصنوعی در روز

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر دستاوردهای پژوهشگران ایرانی در مقابله با ویروس کرونا، از انجام تست‌های اولیه انسانی مقابله با این بیماری تا ظرفیت تولید بیش از ۳۰ دستگاه تنفس مصنوعی در روز توسط شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد.

دستاوردهای پژوهشگران در مقابله با کرونا/ از انجام تست‌های اولیه انسانی تا ظرفیت تولید ۳۰ دستگاه تنفس مصنوعی در روز

اسماعیل قادری فر رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در مواجهه با شیوع کرونا، گفت: در حوزه مقابله با ویروس کرونا که به یک ابرچالش جهانی تبدیل شده، تمام دنیا درگیر مسائل مبتلابه آن هستند. خوشبختانه جامعه فناوری کشور همپا با جهادگران عرصه سلامت از روزهای نخست درگیری با کرونا تلاش‌های جدی و اثرگذاری را شروع کردند.

وی افزود: در مقابله با ویروس کرونا وزارت بهداشت و حوزه سلامت کشور سکاندار هستند و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه فناوری‌های پاسخگو به  معضل اساسی این روزهای دنیا سه گام و سه برنامه را در حوزه‌های پیشگیری، تشخیص و درمان هدف‌گذاری کرده است.

قادری فر درباره گام اول که پیشگیری است، گفت: در این حوزه تولید انواع شوینده‌ها یا مواد ضدعفونی‌کننده‌، تولید انواع ماسک‌ها و ملزوماتی که برای پیشگیری از شیوع هرچه بیشتر این بیماری را دنبال می‌کنیم وظیفه‌ای بوده که شرکت‌های دانش‌بنیان به خوبی برعهده گرفته‌اند.

رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی ادامه داد:  در حال حاضر ۳-۲ شرکت دانش‌بنیان ایرانی با فناوری‌های کاملاً بومی و عملیاتی تولید ماسک N95 را  با حداکثر ظرفیت  ۱۵۰ هزار عدد و شاید در هفته آینده به ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار ماسک N95 در کشور برسیم و با افزایش توان ماشین‌سازی این شرکت‌ها در این حوزه تلاش می‌کنیم.

وی افزود: در کارگروه فناوری مقابله با کرونا که در معاونت علمی و فناوری و در ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی شکل گرفته حتی در ایام تعطیل و سال نو عزیزان پای کار بودند و بلافاصله پیشنهاداتی که از شرکت‌های دانش‌بنیان یا حتی ایده‌های اولیه‌ایی که به ذهن فناوران می‌رسید را دریافت و مورد ارزیابی قرار می‌ دادند که در حوزه پیشگیری بتوانیم تجهیزات مورد نیاز را داشته باشیم.

قادری فر گفت: شاید مردم در یک هفته اول با مشکلات و کمبودهایی در تولید مواد ضدعفونی کننده، تولید انواع ماسک، دستکش و مواردی که مورد نیاز برای پیشگیری است مواجه بودند ولی در حال حاضر به مرحله اشباع رسیده‌ایم و سریعاً برای مردم عزیز و کادر درمانی که جهادگران عرصه سلامت هستند و شبانه‌روزی تلاش می‌کنند و جان‌شان را به خطر می‌اندازند دسترسی برای این مواد اولیه مهیا شده است. 

 

رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری به گام دوم که مربوط به بخش تشخیص است و شرکت‌های دانش بنیان را درگیر کرده اشاره کرد و گفت: برای تشخیص افراد مبتلا به ویروس کرونا یکی از نیازهای کشور کیت‌های تشخیص بوده که روزهای اول مجبور بودیم از چین وارد کنیم ولی بلافاصله کارگروه مربوطه علمی در معاونت علمی با فراخوانی که داد حدود ۳۰ تا ۴۰ شرکت دانش‌بنیان اعلام آمادگی کردند و از این میان دو شرکت دانش بنیان با توجه به استانداردهایی که وجود داشت شرایط لازم را احراز کردند و تولید کیت تشخیص کرونا توسط شرکت‌های دانش بنیان به صورت ایران ساخت عرضه می شود و ظرفیت تولید کیت تشخیص بیش از ۱۰۰ هزار کیت در روز است. 

وی در ادامه گفت: کیت‌های تشخیصی ابزاری نیست که به صورت عادی و رایج در دسترس همه مردم باشد و بخواهند استفاده کنند مگر آنهایی که به تشخیص درمانگران عرصه سلامت و پزشکان. در آزمایشگاه‌های منتخبی که وزارت بهداشت در نظر گرفته این کیت‌ها به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ بنابراین در حوزه کیت‌ها هیچ مشکلی نداریم بلکه توانسته‌ایم با توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی کیت‌ها را تولید کنیم و جامعه فناوران سلامت مورد استفاده قرار دهند.

* محدودیتی در تولید دوربین‌های حرارتی نداریم

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری گفت: امسال شاهد کاهش چشمگیر سطح مراجعات و سفرهای مردم بودیم با این وجود برای حوزه تشخیص نیازمند دوربین‌های حرارتی در فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های مترو و اماکن پرتردد بودیم که بتوانیم از این دوربین‌ها که در کمترین زمان ممکن می‌توانند تشخص را انجام دهند، استفاده کنیم. دوربین‌های حرارتی بومی هم ساخت ایران شدند و هفته گذشته توسط یک شرکت دانش‌بنیان موفق شدیم با تسلط به دانش فنی دوربین‌های حرارتی که یکی از فناوری‌های پیشرفته و پیچیده در دنیا است در یکی از گرمخانه‌های وابسته به تهران که روزانه ۸ هزار نفر را میزبانی می‌کند نصب کنیم. این دوربین‌ها براساس استانداردهای روز دنیا طراحی و تولید شده‌اند و تا هفته آینده امکان بیشتری را بسته به تقاضا، مجهز به دوربین‌های حرارتی پیشرفته شرکت‌های ایرانی خواهیم کرد.

وی افزود: شاید یکی از دلایلی که این روزها آمارها دقیق‌تر شده ابزارهای مورد نیاز برای شناسایی بیماران است که فراهم شده و جهادگران عرصه سلامت و وزارت بهداشت سریع‌تر و نزدیک‌تر می‌توانند بیماران بالقوه را شناسایی، قرنطینه و در سیر مراحل درمان قرار دهند و امیدوارم بتوانیم با پویش در خانه بمانید بزودی  شاهد قطع زنجیره این بیماری باشیم و به سمت مسیر سلامت گام برداریم.

قادری فر به گام سوم که بحث درمان است اشاره کرد و گفت: در حوزه درمان، شرکت های دانش‌بنیان ایرانی در بخش دارو و واکسن مورد نیاز همپا با محققان و فناوران برجسته بین‌المللی در حال تلاش هستند. البته دسترسی به واکسن یا داروی این بیماری نوظهور و نوپدید طبیعتاً حدود ۳ تا ۵ ماه زمان نیاز دارد و آنچه امروز حائز اهمیت است این است که فناوران و نخبگان ایرانی در حوزه‌های مختلف پزشکی و ژنتیکی به صورت شبانه‌روزی مشغول فعالیت هستند تا به منشاء و روش‌های درمانی و پیش‌گیری در واکسیناسیون این بیماری دست پیدا کنند.

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی‌های بسیار دقیق، هوشمندانه و هدفمندی که معاونت علمی با همکاری نزدیک وزارت بهداشت در سازمان غذا و دارو برقرار شده، فناوران در حوزه واکسن و دارو در حال تلاش و پژوهش هستند تا با توفیقاتی که نایل شده با عزم جهادی بتوانیم به هدف مورد نظر برسیم. در بحث واکسن و دارو باید کارآزمایی حیوانی لازم انجام شود و بعد روی جامعه هدف انسانی تست و مجوزهای لازم از کمیته اخلاق پزشکی دریافت شود و با اخذ و اطمینان ۱۰۰درصدی استانداردهای لازم از سازمان غذا و دارو اگر به محصول نهایی رسیدیم آن را از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی خواهیم کرد تا بتوانیم در این زمینه گام جدی در حوزه درمان برداریم.

وی ادامه داد: جهادگران عرصه سلامت در حال حاضر با داروهای ایرانی مشغول درمان بیمارانی هستند که در ICU و بیمارستان‌ها دوران نقاهت را می‌‌گذرانند و  فناوران و بخش داروسازی سلامت همچنان با صلابت و اقتدار با وجود برقراری شدیدترین تحریم‌هایی که علیه ملت ایران وضع شده، کار درمان برای بیماران را بدون وقفه انجام می‌دهند و ان‌شاءالله بتوانیم داروهای خاص حوزه بیماری کرونا را هم تولید کنیم.

* ظرفیت تولید بیش از ۳۰ دستگاه تنفس مصنوعی در روز

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری از تولید دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) توسط ۳-۲ شرکت دانش بنیان نیز خبر داد و گفت: بیماران کرونایی که در بخش icu بستری می شوند دچار عارضه تنفسی هستند که استفاده از دستگاه ونتیلاتور تنفس را برای این بیماران به صورت کامل انجام می دهد. 

وی گفت: این دستگاه به نحوی طراحی شده که هوای قابل تنفس با درصد اکسیژن بیشتر را به داخل ریه پمپاژ و دی اکسید کربن را از داخل ریه خارج می‌کند و خوشبختانه ظرفیت تولید این دستگاه به بیش از ۳۰ عدد در روز رسیده است. 

* انجام تست‌های اولیه انسانی برای درمان بیماران کرونایی توسط پلاسمای افراد بهبود یافته 

قادری فر درباره انجام تست های اولیه برای درمان بیماران کرونایی توسط پلاسمای افراد بهبود یافته نیز گفت: خوشبختانه طی چند روز گذشته  مراحل اولیه کارآزمایی بالینی برای بیماران حوزه انسانی تست شده که یکی از روش های نوینی است که در دنیا با ابتکار دانشمندان و جوانان ایرانی به کار می رود؛ فناوری هایی که در لبه دانش و مرز دانش هستند. 

رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند در کنار این نغمت و آسیب هایی که ناشی از بیماری وجود دارد در حال یک رزمایش بزرگ ملی و مردمی برای مقابله بیولوژیک با یک پدیده نوظهور در دنیا هستیم، امیدوارم با همت اندیشمندان و شرکت‌های دانش بنیان بتوانیم از این مرحله سخت عبور کنیم‌.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول