اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط  /  سفر

در خانه بمانیم|تماشای میراث جهانی یونسکو با یک کلیک/گردشگری مجازی در بیستون

محوطه جهانی بیستون با 200 هکتار وسعت یکی از جاذبه های گردشگری ایران است که شما می توانید به صورت مجازی از آن بازدید کنید.

در خانه بمانیم|تماشای میراث جهانی یونسکو با یک کلیک/گردشگری مجازی در بیستون

گروه تفریح و نشاط؛ سعیده اسدیان: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ضرورت خودداری از سفر در شرایط کنونی کشور، استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و سفر مجازی مناسب‌ترین راه برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری و تاریخی مناطق مختلف محسوب می شود.

شما در این نوع از گردشگری فرصتی را به دست می آورید تا سفرهایی را تجربه کنید که ممکن است رفتن به آنها هفته ها طول بکشد، بنابراین شما با گردشگری مجازی به نوعی در هزینه و زمان خود هم صرفه جویی می کنید.

 محوطه جهانی بیستون با 200 هکتار وسعت یکی از جاذبه های گردشگری ایران است که شما می توانید به صورت مجازی از آن بازدید کنید و با یک کلیک در اینجا برای ساعاتی در کنار خانواده سرگرم شده و تجربیات جدیدی را کسب کنید.

در محوطه بیستون 15 اثر تاریخی وجود دارد که اکثر آن‌ها به ثبت ملی رسیده، آثاری همچون غار شکارچیان، نیایشگاه مادی، دژ مادی، کتیبه و نقش برجسته گودرز، نقش برجسته بلاش، دامنه پارتی، پرستشگاه پارتی، فرهاد تراش، سنگ‌های تراش‌خورده، بنای ناتمام ساسانی، کاروانسرای ایلخانی، وقف نامه شیخ علیخان زنگنه وکاروانسرای صفوی.

در این تور مجازی یک راهنما در مورد بخش های مختلف این جاذبه تاریخی همچون نقش برجسته بلاش، سراب بیستون، نقش برجسته هرکول، کتیبه داریوش، نقش برجسته مهرداد دوم، غار شکارچیان و نیایشگاه پارتی توضیحاتی را ارائه می دهد.

از میان این آثار کتیبه و نقش برجسته داریوش 22 تیرماه سال 85 در شهر ویلنیوس ایتوانی به شماره 1222 در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید.

این کتیبه یکی از معتبرترین سندهای تاریخی دنیاست که پیروزی داریوش بزرگ بر گئومات مغ را شرح می دهد، در واقع داریوش قصد داشته سختی ها و داستان هایی که در هنگام به قدرت رسیدنش بر او گذشته و شورش هایی که سرکوب کرده را برای جهانیان روایت کند.

 

کتیبه و نقش برجسته داریوش

نقش برجسته داریوش اول در ارتفاع 100 متری از سطح زمین و بر روی صخره های کوه بیستون تراشیده شده است، کتیبه داریوش هم 6 متر طول و 2.30 متر عرض دارد و در مجاورت آن نقش برجسته داریوش اول هخامنشی به ارتفاع 1.78 متر در دل کوه تراشیده شده است.

در این نقش برجسته داریوش لباس فاخر پارسی به تن دارد و تاجی کنگره دار بر سر گذاشته، او پای چپ خود را به نشانه قدرت و اقتدارش بر روی سینه گئومات مغ گذاشته و گئومات نیز در حال التماس کردن است.

در پشت سر داریوش 9 اسیر بسته شده با طناب ایستاده اند، این اسیران در واقع کسانی هستند که پس از مرگ بردیا، به دروغ خود را شاه ایران نامیده و آشوب کردند. در جای جای این نقش برجسته و همچنین کتیبه آن، نقش اهورامزدا به چشم می خورد که این نشان از یکتا پرستی داریوش دارد.

 

مجسمه هرکول

مجسمه مشهور هرکول، فرد درشت و قدرتمندی را نشان می دهد که دست چپش را بر روی پای خود قرار داده، این مجسمه ارزشمند زمانی کشف شد که راه سازان مشغول تراشیدن کوه برای احداث جاده همدان به کرمانشاه بودند. در پشت این مجسمه، کتیبه ای از زمان سلوکیان وجود دارد.

 

سراب بیستون

این سراب در واقع چشمه ای است که آب آن باعث ایجاد یک دریاچه کوچک در محوطه تاریخی بیستون شده و یکی از دلایل استقرار و سکونت انسان باستان در این ناحیه، وجود همین چشمه منحصر به فرد است.

سراب بیستون در 30 کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه و در دامنه کوه بیستون قرار گرفته سرریز آب این سراب، مزارع  کشاورزی بیستون و باغات پایین دست را تغذیه می کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول