اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

همه رازهای چشمه آرزوها+ فیلم

مردم منطقه «دوسر» از گذشته چشمه‌ای پر نعمت در این منطقه را «چشمه آرزوها» می‌خوانند که در ادامه داستان حسادت برخی از کشاورزان و از دست رفتن این نعمت بزرگ را روایت می‌کنند.

همه رازهای چشمه آرزوها+ فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، حکایت‌ها و داستان‌هایی در دنیا وجود دارد که شاید از دید عده‌ای از مردم  جنبه واقعیت نداشته باشند، بعضی از آنان در ارتباط با مکان‌های طبیعی و تاریخی ایران مطرح شده است که بخش جذابی از ایران شناسی را تشکیل می‌دهد و شنیدن آنها بسیار جالب و جذاب است.

چشمه آرزوها یکی از چشمه‌هایی که در بین دو کوه سر به فلک کشیده «دوسر» واقع شده است، منطقه‌ای که از گذشتگان دور محل گذران زندگی عشایر چادر نشینی بود که به سختی زندگی خود را می‌گذراندند.

منطقه «دوسر» در حد فاصل  روستای «هله سم» از توابع شهرستان چرداول در استان ایلام قرار دارد که با نسیم صبحگاهی میزبان عاشقان طبیعت است و ترسیمی از بهشت خداوندی را مجسم کرده است.

چشمه‌های مثال زدنی آب منطقه «دوسر» به یکباره خشک شدند

اما راز خشک شدن یکباره همه چشمه‌های این منطقه چه بود؟ کسی چه می‌داند شاید داستانی که مردم نقل می‌کنند بخشی از تاریخ شفاهی است که رنگ واقعیت داشته است.

حکایت چوپانان و مردمی که هنگام چرای گوسفندانشان با صدای بلند فریاد ناشکری سر می‌دادند و می‌خواستند آب چشمه‌ها فقط به زمین‌های کشاورزی خودشان سرازیر شود واقعیتی است که اهالی این منطقه از آن می‌گویند.

دعا و نفرین برای خشک شدن چشمه‌ها !

گذشتگان برای حاصلخیزی زمین‌های کشاورزی خود تلاش زیادی می‌کردند، اما باید گفت، بودند انسان‌هایی که حاصلخیزی زمین‌های کشاورزی همسایگان خود را تحمل نداشتند و از فرط حسادت شامگاهان دعا می‌کردند تا چشمه‌ها به سمت زمین‌های خودشان سرازیر شود.

در دیدگاه گذشتگان شهرت و قدرت به کسی می‌رسید که زمین‌های کشاورزی حاصلخیز و ملک زیادی داشت؛ زمین‌هایی که باعث می‌شد محصولات زیادتری را به فروش برسانند و با آن زمین‌های دیگر را نیز خریداری کنند. 

یکی از چشمه‌های پرآبی که در این منطقه سالهای دراز زمین‌ها را سیر آب می‌کرد «چشمه‌ آرزوها» نام داشت که پس از سالها خشک شد، مردم هر روز کنار چشمه می‌رفتند و به این امید که آبی جاری شود، ابراز امیدواری و دعا می‌کردند.

کفر نعمت، چشمه آرزوها را از مردم گرفت

در بین این مردم شایع است که این چشمه بخاطر حسادت برخی از زمین‌داران خشک شد چرا که آنان از روی حسادت دعا می‌کردند یا چشمه خشک شود یا به سمت زمین‌های آنان سرازیر شود.

یکی از مادران مسن این روستا در این باره می‌گوید: برخی از کشاورزان هرشب و صبح دعا می‌کردند چشمه آرزوها خشک شود، به همین خاطر و کفر نعمت این نعمت بزرگ از ما گرفته شد.

 

 

بازگشت نعمت به روستا

اما بعد از ۳۵ سال این چشمه دوباره طغیان کرده و تمام مردم را به وجد آورد، مردم و کشاورزانی که الان شکرگزار این محبت الهی هستند و هر روز  برای تفریح به این منطقه سفر می‌کنند، و کشاورزان نیز در لوای آن به کشت و کار مشول شده‌اند و از طرفی هم جوانان آرزوهایشان را به چشمه مراد یا همان آرزوها می‌گویند.

حسین محبی یکی از صاحبان ملک منطقه دوسر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، می‌گوید: حقیقتش جوشش دوباره چشمه همه ما را متحیر کرده و الان کل منطقه را سرسبز کرده است.

وی افزود: به علت بارش نزولات آسمانی، رونق گرفتن کار کشاورزان بخصوص سرسبزی ملک پدری‌ام  این چشمه امسال دوباره به جوشش آمد که خدا را شکر می‌کنیم.

این کشاورز چرداولی تصریح کرد: از مسوولین می‌خواهیم به منظور موضوعات توریستی به این منطقه زیبا توجه بیشتری داشته باشند.

به نظر می‌رسد بارش‌های سیل آسا یکی از دلایل طغیان چشمه باشد

در این راستا رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سرابله نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: ما به عنوان متولی گردشگری از مناطق دیدنی و سرسبز حمایت خواهیم کرد و تمام توان خود را برای رونق گرفتن در آن منطقه بکار خواهیم بست.

وی افزود: اگر فضای مناسبی در آن منطقه باشد و گردشگران بتوانند از آن مکان بهره ببرند فضاهایی را در آنجا به وجود می‌آوریم.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرابله بیان کرد: وجود بارشهای سیل آسا شاید یکی از دلایل جوشش چشمه‌ها و بازگشت آنان در این منطقه بوده است.

در پایان باید گفت که مردم این منطقه کماکان به این موضوع که تنها کفر نعمت عده‌ای آن چشمه پر نعمت را از مردمشان گرفته معتقدند، با این دلیل که چرا سال گذشته که بارش‌ها بیشتر بود این چشمه بازنگشت...؟

گزارش: کبری هواسی

انتهای پیام/970813/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول