اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

لزوم بررسی رابطه نگرش معنویت با سلامت جسم و روان

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران با بیان اینکه یادآوری نیازمندی انسان به خدا یکی از حکمتهای حوادث است، گفت:حوادثی مانند شیوع بیماری کرونا برای انسان درس‌ها و عبرت‌های فراوانی دارد، و یکی از راه‌های مقابله با این بلایا تقویت ارتباط معنوی با پروردگار است.

لزوم بررسی رابطه نگرش معنویت با سلامت جسم و روان

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، این روزها مردم از ترس جان شان از هم دوری می‌کنند، انگار امروز داریم شمایی دور از آن «واقعه بزرگ» را می‌بینیم، واقعه‌ای که حتماً اتفاق خواهد افتاد و همه ما این آیات را با تمام وجود درک خواهیم کرد. 

اهمیت معنویت و رشد معنوی در انسان، در چند دهه گذشته به صورتی روز افزون توجه روان شناسان و متخصصان بهداشت روانی را به خود جلب کرده است.

امروزه بیش از هر زمان دیگری شاهد تجارب استرس‌زایی هستیم که بهداشت روان افراد را به مخاطره انداخته و باعث بروز ناراحتی‌های روانی در انسان می‌شوند.

تجارب نشان می‌دهد که در ایران بسیاری از اختلالات روانی – عاطفی و حتی بین شخصی در تعامل با مسائل معنوی و مذهبی قرار دارد و بدون توجه به حساسیت نسبت به این تعامل، تشخیص و درمان، موفقیت آمیز نخواهد بود.

اختلال‌هایی نظیر وسواس، اضطراب، افسردگی، احساس گناه، تعارض‌های درونی و بین فردی از نمونه هایی است که در تعامل با باورها و نگرش‌های مذهبی قرار دارد، بنابراین می توان از راهبردهای معنوی به عنوان نوعی ابزار مکمل در کنار سایر رویکردها با دقت و حساسیت خاص استفاده کرد.

باکمی تأمل در ابتلائات و امتحانات این دنیا در می‌یابیم که سختی‌ها، ناخوشی‌ها و ابتلائات این دنیا، فرصتی ویژه را برای پیرایش از ناخالصی‌ها و زنگار‌ها فراهم و زمینه را برای رشد و تعالی انسان آماده می‌کند و ناملایمات و آزمایش‌ها، بستری را برای بروز و ظهور بندگان نیکوکردار و دیگران فراهم می‌کند.

سیدجعفر ساداتی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: وقتی قرآن و سوره های مربوط به اتفاقات روز قیامت را می‌خواندیم از خود می‌پرسیدیم مگر می‌شود روزی برادر پشت برادر را خالی کند؟ گیرم که این بشود اما چگونه می‌شود پدر و مادر که نماد مهرورزی، محبت و حمایت هستند از فرزند روی برگیرند و دوری کنند، چرا پدر و مادر از فرزند می‌گریزد و فرزند از پدر و مادر؟ احتمالاً آیات قرآن را با تردید می‌خواندیم و دنبال نشانه و اثبات آن واقعه می‌گشتیم.

وی ادامه می‌دهد: کرونا با تمام نحوستش، بازگو کننده ملموس آیات مربوط به رفتار انسان‌ها در قیامت شد، وقتی شنیدیم پدران و مادران بسیاری به فرزندان خود پیغام دادند که برای عید امسال به دیدنشان نیایند، وقتی کراهت رفت و آمد میان خواهر و برادر را دیدیم.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران می‌گوید: وقتی دوستان و آشنایان فراوانی را دیدیم که ندیدن همدیگر را ترجیح دادند، همه اینها جلوه ای کوچک از حالات انسان‌ها در قیامت برایمان تداعی شد که در آیات 34 تا 36 سوره مبارکه «عبس» آمده است، "یوم یفرالمرء من اخیه" روزی که آدمی فرار می‌کند از برادرش! فقط این نیست بلکه یک مرحله بالاتر"وامه و ابیه" و از مادر و پدرش و حتی"وصاحبه و بنیه" بله، و از همسر و فرزندانش هم می‌گریزد!

ساداتی ادامه می‌دهد: این روزها مردم از ترس جان شان از هم دوری می‌کنند، مادر فرزندش را بغل نمی‌کند و پدر دست فرزند را نمی‌گیرد! اقوام و آشنایان به دیدن یکدیگر نمی‌روند، حتی اگر عزیزترین کس ما از دنیا برود جنازه‌اش را به ما نمی‌دهند تا برای آخرین بار ببینیمش و خداحافظی کنیم و غریبانه دفنش می‌کنند!

وی بیان می‌کند: مجالس ممنوع، نماز جمعه و جماعات که این همه برایش ثواب گفته اند ممنوع، تعاملات و رفتارهای اجتماعی، صله رحم، دید و بازدید ممنوع! آری تحمل این روزها بسیار سخت است، انگار امروز داریم شمایی دور از آن «واقعه بزرگ» را می‌بینیم، واقعه‌ای که حتماً اتفاق خواهد افتاد و همه ما این آیات را با تمام وجود درک خواهیم کرد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران می‌گوید: مع الوصف اما ما اعتقاد به آن حقیقتی داریم که در آیات 5 و 6 سوره مبارکه «الشرح» بیان شده است"فان مع العسر یسرا" پس با هر سختی آسانی است و با تأکید تکرار شده است که"ان مع العسر یسرا" با هر سختی آسانی است، اعتقاد به خدا و آخرت، کلید امید به آینده است و باعث ایجاد معنی و هدفمندی برای زندگی می‌شود، افرادی که احساس معناداری و هدفمندی زندگی را داشته باشند در زمان بحران بهتر با شرایط کنار می‌آیند و امید به لطف خدا آنان را قادر می‌سازد که آشفتگی روانی کمتری را تجربه کنند.

ساداتی با بیان اینکه یادآوری نیازمندی انسان به خدا یکی از حکمتهای حوادث است، بنابراین حوادثی مانند شیوع بیماری کرونا برای انسان درس‌ها و عبرت‌های فراوانی دارد، می گوید: یکی از راه‌های مقابله با این بلایا تقویت ارتباط معنوی با پروردگار است، اعتقاد راسخ به قدرت لایزال الهی و فهم آیه" یدالله فوق ایدیهم" که اراده و قدرت خداوند از همه قدرت‌ها و علوم و تدبیر بشری بالاتر است و بشر به هر علم و فنونی هم که دست یابد در برابر قدرت یک ویروس میکرونی ناتوان می‌ماند، حال زمانش رسیده فارغ از هر دین و مذهبی به خودش پناه ببریم! تا از خزائن رحمت بیکران و محبت سرشارش بهره‌مند شویم.

انتهای پیام/86041/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول