اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

نقش طب ایرانی در بهبود شرایط کرونا / بهره‌مندی دیگر کشورها از طب‌های مکمل

مدیرگروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: آموزه‌های طب ایرانی با تقویت سیستم دفاعی و حفظ تعادل و قوت بدن در مقابل حمله اولیه ویروس کرونا، نقش مکمل را در کنار طب رایج برعهده دارند و در دیگر کشورها نیز در قالب طب مکمل، گیاه درمانی و طب سنتی به شدت از آن‌ها استفاده می‌شود.

نقش طب ایرانی در بهبود شرایط کرونا / بهره‌مندی دیگر کشورها از طب‌های مکمل

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، چین به مرکزیت شهر ووهان، اولین کشور درگیر با بیماری کوید ١٩ در جهان بود که در‌ حال‌ حاضر با پشت سر گذاشتن چندین ماه مبارزه با بیماری به روش‌های گوناگون توانست آن را کنترل کند و پس از دو ماه، لغو محدودیت‌ها و قرنطینه را در شهر ووهان آغاز کرد.

در این مدت علی‌رغم تلاش پژوهش‌گران سراسر جهان، هنوز درمان و دارویی قطعی برای بیماری کوید ١٩ به اثبات نرسیده است لذا در این شرایط افراد در هر نقطه از جهان، به هر شیوه‌ای که شده سعی در کنترل این بیماری دارند.

«لی گوان شی» مسؤول بخش طب چینی کرونای بیمارستان «گوآن من» پکن در نشست ویدئوکنفرانسی که با حضور متخصصان طب ایرانی و چینی برگزار شد، اظهار کرد: در معالجه ۹۰ درصد بیماران کرونا در چین، از درمان ترکیبی طب رایج و طب سنتی استفاده شده است.

پس از این نشست، «محمدرضا شمس اردکانی»، مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، در نامه‌ای به وزیر بهداشت، خواستار استفاده از ظرفیت‌های طب ایرانی در حوزه پیشگیری و درمان کرونا شد و با نظر مساعد «سعید نمکی» وزیر بهداشت و دستور او به دبیر ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، متخصصان طب ایرانی، رسما به حوزه پیشگیری و درمان کرونا در کشور وارد خواهند شد.

اعلام آمادگی متخصصان طب ایرانی اصفهان برای خدمت‌رسانی به بیماران کرونا

محمد مظاهری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان، درخصوص اقدامات گروه طب ایرانی اصفهان برای مقابله با بیماری کوید ١٩، اظهار داشت: گروه طب ایرانی دانشکده پزشکی دانشگاه اصفهان، با برگزاری یک برنامه در صداوسیما، نکات لازم را به سمع هم‌وطنان رسانده است و پزشکان عضو گروه نیز آمادگی خود را به‌منظور تریاژ بیماران در مراکز اورژانسی به مقامات ذی‌صلاح اعلام کرده‌اند ولی تا به حال ابلاغ یا دستوری در این خصوص به ما نرسیده است.

مدیر گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این‌که در ارتباط با بیماری کوید ۱۹ دو رویکرد پیشگیری و درمانی وجود دارد، عنوان کرد: هم‌وطنان ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پزشکان می‌توانند با رعایت برخی توصیه‌های طب ایرانی نیز برای پیشگیری از ابتلا به بیماری تلاش کنند.

وی افزود: برای مثال بهتر است از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های بسیار سرد مانند دوغ، ماست، گوشت گاو، سس، فست‌فود و غذاهای کارخانه‌ای مثل سالاد الویه، لازانیا و همبرگر خودداری شود.

مظاهری بیان داشت: بهتر است افراد خود را خسته نکرده و خواب کافی داشته باشند و این خواب نیز حتما قبل از نیمه شب اتفاق افتد؛ انجام حرکات ورزشی مناسب، مطالعه و رسیدگی به گل و گیاه و باغچه و شنیدن موسیقی سنتی نیز در این زمان توصیه می‌شود.

مدیر گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: هم‌وطنان برای سلامتی خود اخبار ناگوار در فضای مجازی در این زمینه را پیگیری نکنند، آن‌ها می‌توانند با دیدن فیلم‌های طنز و نقل لطیفه‌ و خندیدن و خنداندن دیگران سلامتی خود را حفظ کنند.

وی با اشاره به این‌که از دید اکثر مکاتب و طب‌های مکمل مانند طب چینی، کولون دریچه ریه است، گفت: بنابراین مسئله، افراد باید اجابت مزاج نرم داشته باشند و در این راستا استفاده از خاکشیر و ترنجبین توصیه می‌شود، همچنین استفاده از دمنوش‌های گرم مانند آویشن، نعناع و چای دارچین در هوای سرد نیز مفید است ولی افراط در آن امری منطقی نیست.

مظاهری درباره نقش طب ایرانی در کنار طب رایج در این شرایط اظهار داشت: آموزه‌های طب ایرانی با تقویت سیستم دفاعی و حفظ تعادل و قوت بدن در مقابل حمله اولیه ویروس، نقش مکمل را دارند و در دیگر کشورها نیز در قالب طب مکمل، گیاه درمانی و طب سنتی به شدت از آن‌ها استفاده می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خستگی، بیخوابی، استرس، پرخوری، درهم‌خوری و برهم‌خوری از علل مهم ضعف بدن است و ضعف قوت بدن نیز عاملی مهم برای هجوم عوامل موذی همچون ویروس کرونا است.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج۱۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول