اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

مروری بر سفارشات دینی مردم در «فارس من» برای شکست کرونا

کرونا هیچ اگر فائده نداشت، دست‌کم دل‌ها را متوجه آسمان کرد. این گزارش درباره پیشنهادات دینی است که شما برای شکست بیماری در «فارس من» فرستاده‌اید.

مروری بر سفارشات دینی مردم در «فارس من» برای شکست کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس؛ شعبان ماه دعا است؛ ماه عیدی گرفتن از بهترین‌های خدا. این روزها ولی حال خیلی‌ها خوب نیست. چه آن‌ها که خانه‌نشین شدند؛ چه دیگرانی که عزیز از دست دادند. کرونا نقشه‌های عیدانه‌ی همه را نقش بر آب کرد. هیچ ساز و کار معتبری تا امروز برای درمان بیماری شناخته نشده است. چاره‌ای نیست؛ دوباره باید متوسل به آسمان شد. از درگاه صاحب این ماه طلب عافیت کرد. مطلبی که مکرراً در سوژه‌های شما در «فارس من» هم وجود داشت.

 

اول| پیشنهادات مردم تا نیمه شعبان؛ دعا و استغاثه از درگاه بقیه‌الله‌الاعظم

بزرگ‌ترین مولود ماه مهدی(عج) است. صاحب عصر و این دوران؛ مردی که سررشته‌دار امور عالم است. بی‌جا نیست اگر حالا که کار بالا گرفته، دل‌ها متوجه آن وجود نازنین شده. آن‌هم وقتی خودشان در نامه به شیخ مفید فرمودند از احوال شیعیان آگاهند و از سرپرستی آن‌ها هیچ‌گاه غفلت نمی‌کنند. راه فراری جز التماس و توسل به درگاه نورانی حضرت باقی نمانده است. موضوعی که متواتراً از جانب کاربران «فارس من» هم مورد توجه قرار گرفت.

مثلاً این کمپین که پیشنهاد می‌کند تا روز نیمه‌شعبان رأس ساعت ۸ همه دعای فرج بخوانند. حامیان کمپین معتقدند: «اگر به‌صورت ملی بتوان با هماهنگی مساجد، پایگاه‌های بسیج و صداوسیما رأس ساعت همه دعای فرج بخوانند خیلی خوب است. برای آن‌که سفارش علما درتوسل جمعی با تجمیع قلوب در زمان واحد محقق شود. و بعد در طول نورافشانی هم ذکر «یا مهدی» همه از پشت بام‌ها و بلندگوهای مساجد همزمان مثلاً باصدای سید رضا نریمانی پخش شود.»

 

یا این کمپین با ده‌ها امضا که از مردم می‌خواهد تا نیمه‌شعبان خانوادگی «ختم صلوات» کنند. در این کمپین آمده است: «بیاییم حالا که رفت‌وآمدهای خانوادگی مقدور نیست، با خویشان و فامیل دسته‌جمعی هر شب تا نیمه‌شعبان ۱۴ هزار صلوات به نیت ۱۴ معصوم علیهم‌السلام بفرستیم. به حضرات معصومین متوسل شویم تا نزد خدا شفاعت کنند و ما را از این بلا نجات دهند. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.»

در کمپین دیگری که با همین حال‌وهوا در «فارس من» به ثبت رسیده، از مردم می‌خواهد در برابر کرونا از منجی موعود(عج) استغاثه کنند. در این پویش آمده است: «آیت‌الله کعبی نماینده خوزستان در خبرگان رهبری، با اشاره به فراگیری کرونا ضمن توصیه به رعایت مسائل بهداشتی پیشنهاد کردند تا هفته جهانی برای «طلب امداد الهی و توجه دل‌ها و اعلام اضطرار و نیاز به منجی موعود(عج)» اعلام شود. بلاء جهانی است؛ بهتر است تضرع هم جهانی شود.»

 

حالا که فواره‌ی عقل بشری ساز و کاری بهتر از «شستن دست» و «خانه‌نشینی» برای مقابله با بیماری نمی‌شناسد، چاره‌ای جز توسل نیست. ‌همین کمپین‌ها، همین در کنار هم بودن‌ها، همین توسل‌های دست‌جمعی شاید دل‌های مردم را هرچه بیشتر متوجه صاحب‌العصر کند. آن‌طور که علما گفتند اصلاً یکی از حکمت‌های بلا همین است؛ نومیدی از وسایل دنیا و توجه به آسمان. خداوند به همه رحم کند.

 

دوم| یک گلایه از تلویزیون؛ چرا دعای هفتم صحیفه سجادیه کم پخش می‌شود؟

دعای هفتم صحیفه، مناجاتی است که زین‌العابدین(ع) هنگام گرفتاری‌ها می‌خواند. مناجاتی که البته مورد توصیه‌ی رهبر معظم انقلاب برای رفع کرونا بود. آیت‌الله خامنه‌ای درحاشیه مراسم روز طبیعت با اشاره به شیوع کرونا در کشور فرمودند: «خدا ما را موظف کرده در قبال سلامت خود و دیگران احساس مسئولیت کنیم. لذا هر چه به جلوگیری از شیوع این بیماری کمک کند، حسنه و هر چه به شیوع آن کمک کند، سیئه است.»

 

 

حالا گروهی از مردم با تشکیل یک کمپین در «فارس من» از سیما بدلیل توجه کمتر به پخش این مناجات گلایه کردند. در این کمپین آمده است: «چقدر خوب می‌شد اگر قرائت دعای هفتم صحیفه آن‌طور که رهبری توصیه کردند، منظم از شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شد. هم‌چنین چقدر بهتر اگر بغیر از پخش آن، برنامه‌هایی درباره تدبر و ترجمه معانی این مناجات گران‌قدر ساخته می‌شد.»

گلایه‌ی شما را منعکس کردیم؛ امید که مورد عنایت مسؤلین سیما قرار بگیرد. قطعاً تکرار قرائت این مناجات عظیم‌الشأن آن هم این روزها، دل‌های مردم را متوجه خداوند متعال خواهد کرد. «فارس من» را میانه‌ی سجاده‌ی دعا فراموش نکنید.

 

سوم| یک پیشنهاد جالب؛ آموزش کامل نماز خواندن در فارس منتشر شود

 اصلاً یکی از حکمت‌های ابتلائات مختلفه، توجه هر چه بیشتر دل‌ها به‌پروردگار است. مطلبی که احتمالاً درباره‌ی کرونا هم صدق ‌کند. تُرک‌تازیِ این آدم‌کُشِ بی‌رحم حالا همه را در رُعب و وحشت فرو برده. مردم ترسیده‌اند؛ حق دارند. باور کردنی نیست یک موجود میکروسکُپی این‌طور تمام مظاهر تمدن بشری را یک‌تنه مختل کند. قلب‌ها بیشتر از همیشه متوجه آسمان است. مثلاً چه بسیار آدم‌هایی که شاید چندان اهل نماز نبودند هم، نمازخوان شدند.

این پیشنهاد یکی از کاربران «فارس من» است؛ پیشنهاد تبیین «آموزش کامل نماز خواندن در خبرگزاری فارس.» در این کمپین آمده است: «از خبرگزاری درخواست دارم متن کامل اقامه نماز از وضو گرفتن تا خواندن کامل نماز را در خبرگزاری منتشر کند. کودکان و نوجوانان زیادی هستند که متأسفانه نماز خواندن بلد نیستند. حتی بزرگسالانی داریم که بلد نیستند اما از گفتن آن خجالت می‌کشند. درخواست می‌کنم بصورت متنی و تصویری منتشر فرمائید.»

 

رونوشت به همکاران گروه دین‌واندیشه؛ در اولین فرصت پیشنهاد شما انجام خواهد شد. التماس‌دعا.

 

چهارم| کمپینی با هزاران امضا؛ درخواست از رهبری برای تفسیر قرآن در تلویزیون

این خانه نشستن فرصت مناسبی برای ارتباط دوباره با خدا است. برای تأمل و عبادت. و البته توسل برای رفع بلا. خیلی‌ها این روزها از این فرصت برای مطالعه و قرائت قرآن استفاده می‌کنند. قرائت آن هم با تدبر؛ با مطالعه‌ی تفسیر. چه ایده‌ای جالب‌تر از آنکه تفسیر کلام‌الله را از زبان زعمای دین شنید؟ به روایت علمای اعلام. اعلم علمای قوم این‌روزها به‌اعتقاد خیلی‌ها آیت‌الله خامنه‌ای است.

دقیقاً برای همین هزاران نفر از مردم با تشکیل یک کمپین خواستار تفسیر قرآن بابیان ایشان شده‌اند. در این کمپین آمده است: «در روزهای قرنطینه خانگی ناشی از شیوع کرونا، یکی از بهترین اقدامات، مطالعه و تفکر در قرآن و بهره‌مندی از تفاسیر علما است. از طرف دیگر رهبری به‌علت بیماری، دیدارهای مردمی و کلاس‌های تدریس را لغو کرده‌اند. بدین ترتیب تقاضا داریم اگر برایشان مقدور است، از طریق صدا و سیما برای ما مردم، آیاتی از قرآن کریم را تفسیر نمایند.»

 

این کمپین همین حالا نزدیک به ۸۰۰۰ امضا دارد و در صف پیگیری است. حتماً ما صدای شما را به دفتر معظم‌له انعکاس خواهیم داد. مصلحت هرآن‌چه ایشان تصمیم گرفتند.

 

روزهای قرنطینه به‌سختی می‌گذرد. شنیدن خبرهای روزانه از ابتلائات تازه همه را نگران کرده است. احتمالاً هیچ‌وقت انسان امروزی تصور نمی‌کرد تا این اندازه زمین‌گیر چنان مخلوق کوچکی شود. «غرور» همه‌مان را گرفته بود. کرونا هیچ اگر فائده نداشت، دست‌کم خیلی‌ها را وادار به تفکر کرد. تفکر به این‌که کجای آسمان به این بزرگی جایگاه آدمی‌زاد است. تفکر به آن‌که دقیقاً از چه زمانی چرا چگونه بشر این‌اندازه مغرور شد؟ بلکه خداوند به ما رحم کند.

 

«فارس من» در کنار شما است. پیگیری مطالبات کرونایی شما هم‌چنان ادامه دارد. روی ما حساب کنید!

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول