اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

بازی و سرگرمی در ایام قرنطینه به سبک اهالی جاجرم!

شیوع کرونا و قرنطینه خانگی مردم برای شکست حلقه انتقال این بیماری تاکنون چندین هفته به طول انجامیده و بازی‌های محلی و سنتی می‌تواند ازجمله راه‌هایی بری سرگرم شدن در این روزها برای اهالی خانواده‌ها باشد.

بازی و سرگرمی در ایام قرنطینه به سبک اهالی جاجرم!

به گزارش خبرگزاری فارس از جاجرم با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و استان  و تأکیدات برای در خانه ماندن قطعاً برنامه‌ریزی‌ها در منزل تغییر کرده است و حال که به دوره قرنطینه و ماندن در خانه رسیده‌ایم، قطعاً به دنبال راه‌های مختلفی برای سرگرم شدن و گذراندن این زمان سخت می‌گردیم.

علاوه بر مطالعه کتاب، تماشای فیلم می‌توانیم از این فرصت برای بازی و سرگرمی  نیز استفاده کنیم که بازی‌هایی  ازجمله شطرنج، پانتومیم، دارت، اسم و فامیل و بازی‌های فکری دیگر ازجمله سرگرمی‌های درون منزل محسوب می‌شود اما بازی‌هایی نیز  درگذشته در بین خانواده‌ها مرسوم بوده و امروزه باوجود تلفن‌های همراه کمتر  به آن توجه می‌شود.

کچی بزی

مهدی میرابی، کارشناس مردم‌شناسی هنر دراین‌باره می‌گوید: یکی از بازی‌های سنتی، قدیمی و خانگی در خانواده‌های جاجرمی بازی "کچه بزی" یا" کچی بزی " به زبان جاجرمی است. اگرچه این بازی ویژه شب‌های بلند زمستان خصوصاً شب یلداست اما بازی مناسبی برای این ایام است  که باعث می‌شود اعضای خانواده در خانه بمانند و سرگرم بازی شود البته این بازی در زمستان در نشستن زیر کرسی انجام می‌شد.

میرابی می‌افزاید: این بازی به‌طوری بود که یک نفر با پنهان کردن دست خود و یا اینکه همه افراد انتخاب‌شده از یک گروه چندنفره دست‌های خود را در زیر کرسی پنهان می‌کردند یک شیء ریز و کوچک مانند ریگ را  در دست یکی از آنها پنهان می‌کردند و بعد دست‌های خود را مشت کرده و روی کرسی قرار می‌دادند تا گروه دیگری تشخیص دهد که مهره یا "کچه" در دست کدام‌یکی از افراد گروه است.

وی ادامه می‌دهد: اگر گروه مقابل تشخیص دهد که مهره در دست کدام‌یک از افراد  گروه  است برنده و امتیازی به آنها تعلق‌گرفته خواهد گرفت  این بازی در روزهای غیر زمستان مانند این ایام به شکل دیگری می‌تواند توسط افراد خانواده برگزار شود که دست‌های خود را در پشت گرفته و مهره را در دستان خود جابه جا کند.

ریگ ریگ

وی تصریح می‌کند: یکی دیگر  از بازی‌های سنتی و قدیمی در جاجرم بازی " ریگ ریگ " بازی است که در تمام فصول سال که در  منزل و خارج منزل   انجام می‌شود که بسیار سرگرم‌کننده و متحرک هوش است.

میرابی ابراز می‌دارد: این بازی نوعی نرمش دست و گردن و مهارت دیدن است و شرح بازی به این  شکل است که بازیکنان تعدادی ریگ‌های (سنگ)  تقریباً به یک اندازه و تمیز را درروی زمین قرار می‌دهند و در مقابل آنها می‌نشستند و با پرتاب کردن  یکی از آنها طرف بالا بازیکن باید یک ریگ (سنگ) را از زمین برمی‌داشت و به همین ترتیب ریگ‌های بعدی و این  کار ادامه پیدا می‌کرد تا  تمام ریگ‌ها از زمین برداشته شود.

وی ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد بازی‌کننده امتیاز به امتیازاتش اضافه می‌شود اما اگر بازی‌کننده  نتواند مهره‌ای  را که از بالا به زمین می‌افتد را بگیرد، باخته  است  و نوبت به فرد دیگری  داده می‌شود در ضمن اگر  فرد بتواند از مرحله اول عبور کند در مراحل  بعدی  باید دو سنگ و سه سنگ که  در هر طرف پرتاب‌شده باشد را بردارد.

بجول

ابراهیم صفری دیگر شهروند جاجرمی هم با اشاره بازی‌های مرسوم که در  بین اعضای خانواده برگزار می‌شد اشاره‌کرده و می‌گوید: با توجه شیوع ویروس کرونا برای سرگرمی بیشتر می‌توان بازی‌های  مانند دوز دوز، بجول، بازی شطرنج، یه قل و دو قل، اسم و فامیل، نقطه‌بازی، برای سرگرمی کودکان هم مفید است انجام داد.

وی ادامه می‌دهد: شاه شاه یا کبریت  بازی هم به آن گفته می‌شود  که روی کبریت اسم شاه،  دزد، جلاد، و  وزیر را نوشته و هر کس دزد می‌شد پادشاه حکم می‌کرد به وزیر و  وزیر به جلاد می‌گفت که  دزد  را تنبیه کند که بیشتر این  بازی‌ها بیرون از  منزل بود و به‌صورت  جمعی برگزار می‌شد.

خبرنگار: فاطمه معینی

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول