اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان غربی

بهبود فضای کسب و کار از ملزومات جهش تولید است/استفاده از تمام ظرفیت‌های آذربایجان‌غربی در تحقق شعار سال

بهبود مستمر فضای کسب و کار، توجه به بخش خصوصی، مبارزه با رانت و فساد، اصلاح نظام بانکی، توسعه روابط تجاری با سایر کشورها، توجه به درون‌زایی و برون‌گرایی اقتصاد باعث توسعه صادرات خواهد شد و بدون شک تمام این موارد از ملزومات تولید هستند.

بهبود فضای کسب و کار از ملزومات جهش تولید است/استفاده از تمام ظرفیت‌های آذربایجان‌غربی در تحقق شعار سال

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، بنا به ضرورت، هر سال رهبر معظم انقلاب، متناسب با شرایط حاکم بر کشور، سال جدید را به نامی مزین می‌کنند تا مسوولان مسیری واحد برای توسعه کشور در نظر بگیرند، رهبر معظم انقلاب سال 99 را نیز به نام جهش تولید نامگذاری کردند.

برای آگاهی از اقدامات انجام شده سال گذشته و برنامه‌های در پیش رو در آذربایجان غربی، گفت وگویی با بهنام شهدی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار داشته‌ایم که مشروح آن را می‌خوانید:

فارس: عملکرد دستگاه‌های متولی تولید را در سال رونق تولید چطور ارزیابی می‌کنید؟

شهدی:با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و تحریم های شدید که تحمیل اقتصاد ایران شده است و این تحریم‌ها مشکلات و فشارهای زیادی را بر بخش تولید کشور وارد می‌کند، عملکرد دستگاه‌های اجرایی متولی تولید در چنین شرایطی قابل قبول است اما کافی و مطلوب نیست و انتظار ما از دستگاه‌های متولی این است با توان مضاعف برای سال جهش تولید اقدام کنند.

در سالی که گذشت دستگاه‌های متولی تولید برای حفظ اشتغال موجود، اقدامات و جلسات تأثیرگذاری داشتند که از آن جمله می‌توان به کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید اشاره کرد که اگر دستگاه‌های متولی تولید در این خصوص پا پس می‌کشیدند مطمئنا بسیاری از واحدهای تولیدی که در این کارگروه مورد بحث و بررسی، تصمیم‌گیری و مساعدت قرار گرفتند زمینگیر می‌شدند و اشتغال موجود را از دست می‌دادند.

فارس: چه اقداماتی در کارگروه رفع موانع تولید انجام گرفته که شما عملکرد آنرا مثبت ارزیابی می‌کنید؟

شهدی: کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید که متشکل از دستگاه‌های متولی تولید و دستگاه‌های خدمات‌رسان هستند در سال 1398 عملکرد مطلوبی در سطح استان داشته است بر اساس آمار سال گذشته تعداد 140 جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید برای بررسی و رفع مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی در استان تشکیل یافته که منجر به صدور یک هزار و 265 مصوبه شده و از این تعداد 30 درصد مربوط به تأمین سرمایه در گردش و سرمایه ثابت واحدهای تولیدی و34 درصد مربوط به استمهال تسهیلات اخذ شده توسط واحدهای تولیدی به منظور تسهیل و افزایش توان تولیدی آنها بود.

نهایتا 36 درصد آن مربوط به رفع مشکلات مالیاتی و بیمه‌ای و سایر موارد مرتبط با مشکلات مبتلا به واحدهای تولیدی بود که با اعمال و پیگیری این مصوبات در کل عملکرد دستگاه‌های اجرایی در خصوص رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی در راستای اعتلای ظرفیت تولید و افزایش اشتغال ایجاد شده مثبت ارزیابی می‌شود.

فارس: به نظر شما برگشت واحدهای راکد به چرخه تولید در سال98 ، چه تأثیری در میزان تولید استان داشت؟

شهدی: یکی از اهداف اساسی مجموعه اقتصادی استان برگرداندن واحدهای راکد یا نیمه فعال به چرخه تولید بود چرا که سرمایه‌های عظیمی در این واحدها بلااستفاده بوده و باید به چرخه تولید بازگردند ایجاد واحدهای جدید بدون شک علاوه بر زمانبر بودن، سرمایه‌گذاری‌های زیادی را می‌طلبد که در توان ساختار اقتصادی فعلی کشور نیست و سرمایه‌های زیادی که سالهاست خاک می‌خورند و می‌توان با کمی همت، تزریق سرمایه در گردش، تغییر مدیریت و یا مشاوره مدیریتی و اقتصادی، این واحدها را در کمترین زمان ممکن به عرصه تولید برگرداند.

 

فارس: سال گذشته چه اقداماتی در زمینه فعال‌سازی واحد‌های راکد انجام شده است؟

شهدی: سال گذشته اقدامات خوبی در راستای فعال سازی واحدهای راکد و نیمه فعال استان صورت گرفت که رتبه نخست را در این زمینه کسب کرده‌ایم، احیای تعداد 108 واحد غیر فعال با سرمایه‌گذاری یک هزار و450 میلیارد ریال و با اشتغال‌زایی یک هزار و 653 نفر یکی از اقدامات قابل دفاع و قابل قبول است که بر اساس آمار موجود بیش از 70 واحد صنعتی کمتر از ظرفیت اسمی فعال بوده و در آستانه تعطیلی قرار داشتند با تأمین حدود۳ هزار میلیارد ریال سرمایه، بیشتر تسهیلاتی بوده است که به این واحدها پرداخت شده است، علاوه بر حفظ اشتغال موجود یک هزار نفر اشتغال جدید را ایجاد کرده است.

فارس: از نظر شما الزامات رونق تولید و جهش تولید چیست؟ این الزامات تا چه اندازه کاربردی است؟

شهدی: سال 99 که از سوی مقام معظم رهبری سال جهش تولید نامگذاری شده است تفاوتهایی با سال قبل یعنی سال رونق تولید باید داشته باشد، چرا که جهش تفاوتهای اساسی با رونق دارد، و الزامات خاص خود را می‌طلبد.

جهش حرکت تند، آنی و سریع است در حالی که رونق یک حرکت پیوسته و مداوم است برای جهش الزاماتی چون؛ استفاده از دانش روز، کار تیمی، بهبود مستمر فضای کسب و کار، توجه به بخش خصوصی، مبارزه با رانت و فساد، اصلاح نظام بانکی، توسعه روابط تجاری با سایر کشورها، توجه به درون‌زایی و برون‌گرایی اقتصاد که باعث توسعه صادرات خواهد شد.

افزایش تولید کالا و خدمات در داخل، افزایش صادرات غیرنفتی، افزایش سهم اقتصاد استان از تجارت خارجی و جهانی، استفاده از ظرفیت‌های خالی در حوزه صنعت و معدن، کشاورزی، گردشگری و شرکتهای دانش بنیان که توانایی جهش دارند، مقررات‌زدایی، حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط ضروری است از طرفی پایه جهش تولید وابسته به منابع مالی است به همین خاطر سیستم پولی و مالی کشور، بانک‌ها و مؤسسات مالی باید حجم نقدینگی را به سمت تولید و جهش اقتصادی سوق دهند.

فارس: عملکرد بانکها در زمینه حمایت از تولیدکنندگان و کارآفرینان را در سال گذشته چطور ارزیابی می‌کنید؟ برای امسال طرح ویژه‌ای دارید؟

شهدی: در خصوص عملکرد بانکها در زمینه حمایت از تولیدکنندگان و کارآفرینان می‌توان عملکرد بانکها را در دو بخش عنوان کرد، ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی یکی از این موارد است که برابر آمار موجود میزان تسهیلات پرداختی سیستم بانکی به بخش تولید افزایش یافته و عملکرد بهتری نسبت به سالهای قبل آن داشت، این عملکرد اگر چه مناسب است ولی کافی نیست و انتظار همراهی بیشتری از سیستم بانکی استان در سال 99 داریم.

فارس: سال 99 در راستای حمایت از بحث تولید و اشتغال چه منابع مالی در نظر گرفته شده است؟

شهدی: سال گذشته از محل منابع طرح رونق تولید به 554 واحد تولیدی به مبلغ ۲ هزار 414 میلیارد ریال و از محل دیگر به 28 واحد به مبلغ یک هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است و همچنین چندین فصل پیاپی رتبه نخست را در بهبود فضای کسب و کار کسب کرده‌ایم.

سال 99 علاوه بر منابع جدیدی که از سوی دولت ابلاغ خواهد شد در نظر داریم که استفاده حداکثری از منابع داخلی بانک‌ها در راستای حمایت از بحث تولید و اشتغال داشته باشید بخش دوم عملکرد سیستم بانکی در حوزه استمهال تسهیلات اخذ شده توسط واحدهای تولیدی در سال‌های گذشته بود، سیستم بانکی استان در این حوزه اقدامات بسیار ارزشمندی انجام داده که توقف عملیات اجرایی بانکها بر علیه واحدهای تولیدی استان یکی دیگر از مواردی است که بانک‌های استان در سال 98 همکاری خوبی با کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان داشتند.

فارس: عملکرد بانکها در واگذاری تسهیلات برای رونق تولید را چطور ارزیابی می‌کنید؟

شهدی: با توجه به آمار ارائه شده عملکرد بانکهای عامل مناسب ارزیابی می‌شود ولی کافی نیست و باید سال جدید با توجه به نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری، تلاش بیشتری در راستای حمایت از واحدهای تولید انجام شود.

فارس: با توجه به نامگذاری امسال به عنوان جهش تولید توسط مقام معظم رهبری، برنامه خاصی جهت حمایت بیشتر بانکها از تولیدکنندگان در نظر گرفته شده است ؟

شهدی: در حال حاضر به دلیل شرایط خاص کشور در ارتباط با شیوع بیماری کرونا هنوز طرح‌های جدید ابلاغ نشده ولی پس از ابلاغ، معاونت اقتصادی استانداری آذربایجان‌غربی در نظر دارد با توان بیشتری در راستای نتیجه بخش بودن این طرح‌ها در استان اقدامات لازم را به انجام برساند و به طور قطع استفاده حداکثری از منابع داخلی بانک‌ها در راستای حمایت از تولید و ایجاد اشتغال یکی از برنامه‌های خاص استان است که در سال جدید تلاش بر این خواهد بود که تمام منابع بانکی در استان هزینه شود و علاوه بر آن بانک‌های عامل موظف شوند که از منابع ملی موجود نیز جذب استان کنند و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی شورای توسعه پایدار در مناطق شرق و غرب یکی از دیگر برنامه‌های خاص استان است که پیگیری‌ها در سطح ملی را برای بهره‌مندی از این پتانسیل در دستور کار سال 1399 است.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول