اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

کاهش 60درصدی شایعات مرتبط با ویروس کرونا در فضای مجازی

رئیس پلیس فتا گفت: با اجرای اقدامات پیشگیرانه قضائی و اطلاع رسانی های گسترده رسانه ملی، سطح وقوع انتشار شایعات در فضای مجازی در هفته اول سال جاری در مقایسه با هفته ابتدایی اسفند ماه سال 1398 به میزان 60 درصد کاهش یافته است.

کاهش 60درصدی شایعات مرتبط با ویروس کرونا در فضای مجازی

به گزارش گروه انتظامی خبرگزاری فارس، سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا ناجا گفت: متاسفانه در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا و همچنین به موازات اطلاع رسانی مسئولان بهداشتی مبنی بر شیوع این ویروس در کشور، شاهد انتشار اخبار و تصاویر جعلی و غیرواقعی مرتبط با این ویروس با هدف تشویش اذهان عمومی و ایجاد اضطراب و نگرانی گسترده در سطح کشور از سوی شایعه سازان بودیم.

وی با بیان اینکه در ابتدا، این شایعات بیشتر در قالب ارسال تصاویر و کلیپ های جعلی و تقطیع شده نمود پیدا می کرد، ادامه داد: با گذشت زمان و به موازات اطلاع رسانی های گسترده و دائمی از سوی رسانه ملی و خبرگزاری های رسمی مشخص شد که جعل نامه ها و ابلاغیه های دولتی و تولید کلیپ های صوتی منتسب به مقامات و مسئولان کشور عمدتا از سوی معاندین خارج از کشور با هدف تخریب چهره مسئولان در خدمت رسانی به هموطنان، ارائه آمار دروغ از شمار مبتلایان و جانباختگان این بیماری و در نهایت ایجاد نارضایتی در هموطنان حکایت داشت.

رئیس پلیس فتا ناجا تصریح کرد: خوشبختانه با اقدام مثبت رسانه ملی در خنثی سازی این جریان سازی مسموم، اقدامات پیشگیرانه و قضائی در نیروی انتظامی و رصد دائمی این جریان در فضای مجازی توسط پلس فتا و با افزایش سطح سواد رسانه ای کاربران و هموطنان، سطح توجه و بازنشر این گونه شایعات در فضای مجازی به شدت کاهش یافته و همه روزه هموطنان از طریق ارتباط با سایت رسمی پلیس فتا خواهان برخورد با شایعه سازان در این فضا هستند.

وی تصریح کرد: در واقع با اقدامات پیشگیرانه، سطح وقوع انتشار شایعات در فضای مجازی در هفته اول سال جاری در مقایسه با هفته ابتدایی اسفند ماه سال 1398 به میزان 60 درصد کاهش یافته است.

این مقام ارشد انتظامی خاطرنشان کرد: شایعه سازی و تولید جریانات غیرواقعی مرتبط با شیوع کرونا ویروس و سایر شرایط بحرانی و اضطرار صرفا معطوف به این کشور نبوده بلکه در سایر کشورهای جهان که با این بیماری دسته و پنجه نرم می کنند نیز شاهد انتشار انواع شایعات و اخبار غیرواقعی هستیم.

سردار مجید همچنین تاکید کرد: البته نگرانی از وقوع شایعات در فضای مجازی یکی از آفت های اصلی این فضا محسوب می شود که به موازات اطلاع رسانه عمومی و گسترده، سطح وقوع این شایعات کم رنگ تر می شود و حتی موتورهای جستجوگر در دنیا نظیر google-، yahoo-، bing و ... در صدد طراحی پلت فرمهای شناسایی و حذف اخبار جعلی و شایعات در فضای مجازی هستند.

وی در پایان گفت: به هموطنان عزیز توصیه می کنم ضمن بی توجهی و عدم بازنشر اینگونه اخبار و شایعات که از منبع انتشار آن اطلاعی ندارد، اخبار رسمی را صرفا از رسانه ملی و خبرگزاری های رسمی دنبال کرده و با رعایت توصیه های بهداشتی و درمانی مراقب سلامت خود و جامعه باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول