اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

«امیدواری» و «همراهی»، سنت امام جمعه جوان در روزهای سخت کرونایی

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه همدان در شرایط سخت امروز و در جریان مقابله با کرونا در کنار مردم به عنوان یک قوت قلب، راهنما و پیشرو باقی مانده و در این آزمون جوانان را سربلند کرده است.

«امیدواری» و «همراهی»، سنت امام جمعه جوان در روزهای سخت کرونایی

خبرگزاری فارس ـ همدان، بدون تردید گذر از شرایط فعلی و شکست دادن دشمنی به نام کرونا به یک همبستگی و همدلی نیاز دارد که همه اقشار جامعه را یکدل و صاف کند، در این میان به محوری نیاز است تا همه گرد او جمع شوند و با عزمی راسخ به دنبال شکست این دشمن بشر برآیند.

خوشبختانه این محور در استان همدان به درستی شکل گرفته و همه به گرد نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه جوان همدان آمدند و او به خوبی سردمداری این حرکت عظیم را بر عهده گرفته است. بدون تردید مردم در این شرایط به راهنمایی نیاز دارند که بتواند از پیچ و خم‌هایی که این بیماری پیش می‌آورد به خوبی گذر دهد.

مجتهد جوان ما در این راه نقش حمایتگری و روحیه‌بخشی خود را به خوبی ایفا کرد، وقتی در همان روزهای اول به بیمارستان بیماران کرونایی رفت و با اهداء شاخه گل به کادر درمانی گرد و غبار خستگی را از چهره‌های آنان زدود، با کارش، پیامش را هم منتقل کرد.

آیت الله حبیب‌الله شعبانی نماینده ولی‌فقیه در استان همدان که درست در آستانه یک سالگی حضورش در این ردا با بحران کرونا مواجه شد، مبتکر بسیاری از نخستین اقدامات بود. او در همان روزهای نخستین شیوع این بیماری با تشکیل شورای تبلیغ استان متشکل از روسای حوزه‌های علمیه و نهادهای ذی‌ربط در کوتاهترین زمان ممکن نسبت به ضد عفونی کردن مساجد اقدامات لازم را انجام داد. همچنین حضور در مساجد را به منظور حفظ جان مردم و جلوگیری از شیوع این بیماری به حداقل‌ها و تنها در زمان اذان محدود کرد و در هماهنگی با شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، تا اطلاع ثانوی برگزار نماز جمعه را به تعویق انداخت.

پایان دادن به دغدغه‌ها از تجمعات در مراسم‌های مذهبی و نماز جمعه

همچنین امام جمعه جوان، از متصدیان هیأت‌های مذهبی، مداحان و فعالان مذهبی خواست که برگزاری اجتماعات مذهبی را محدود کرده و به ترویج شعائر دینی در فضای مجازی روی آورند. از همین رو بود که مداحان اهل بیت عصمت و طهارت نیز در صفحات فضای مجازی به مناسبت‌های مختلف به اجرای برنامه‌های مختلف پرداختند تا اشک برای امام حسین(ع)، شادی برای تولد امام علی(ع)، جشن ولادت باسعادت قمر بنی هاشم و امام سجاد(ع) و سید و سالار شهدا به همت مداحان در فضای مجازی صورت گرفت و نگرانی از تجمع افراد در مراسم‌های مذهبی نیز برطرف شد. ضمن آنکه امام جمعه جوان ظرفیت هیأت‌ها را به سمت ایجاد ستاد مردمی مبارزه با کرونا و انجام اقدامات موثر سوق داد و ستاد مبارزه مردمی با کرونا در همدان تشکیل و به الگویی برای تمام کشور بدل شد.

تشکیل ستاد مردمی مبارزه با کرونا

آیت‌الله شعبانی هدف از ایجاد این ستاد را انسجام، هماهنگی و هدفمندکردن کمک های مردمی در استان بیان کرد و خواستار پرهیز از موازی‌کاری، شناسایی اولویت‌ها شد و بر هدف اصلی که همانا ایجاد انسجام و هماهنگی بین تمام نیروها تأکید کرد.

او به نیکی دریافت که حضور مردم باعث خواهد شد که این ویروس هرچه زودتر ریشه‌کن شود و شرایط به حالت عادی بازگردد.

روحیه‌بخشی به کادر درمان

اقدام بعدی نماینده ولی‌فقیه در استان حضور در بخش عفونی بیمارستان سینا و محل نگهداری بیماران مبتلا به ویروس کرونا بود که به الگویی برای سایر مسؤولان بدل شد، حضور او به کادر درمانی قوت قلبی داد که در این شرایط به تجدید روحیه و قوا نیاز داشتند.

 مجتهد جوان در همه مراحل در کنار مسؤولان اجرایی حضور داشت و همین دلگرمی بود که باعث تقویت اراده‌ها شد. همچنین این حضور مداوم باعث شد که او کاستی‌ها را هشدار دهد و آنجا که لازم است به میدان بیاید.

هشدار به حضور مسافران برای مقابله با کرونا

او به سرعت در مسأله حضور مسافران در استان همدان، ورود کرد و در مناطق مختلف شهر حاضر شد تا از نزدیک مسائل را رویت کند و به طور مکرر از استاندار بخواهد به این مسأله و نگرانی مردم پایان دهد. حضور پررنگ امام جمعه باعث شد که مسؤولان نیز با قوت قلب بیشتری در این مسأله ورود کنند و به حل مشکل کمک شود چراکه در اوایل بخشی از مجریان درصدد تکذیب این اتفاق بودند اما مشاهدات مردم چیز دیگری می‌گفت. اما نماینده ولی‌فقیه در استان سریعا موضع خود را اعلام کرد و به مردم هشدار داد مسافرت‌ها کار بخش درمانی را سنگین‌تر می‌کند و بازگشت به شرایط عادی را دشوار خواهد کرد.

حضور در اجتماعات خودجوش مردمی

امام جمعه در محافل مختلف مردمی که برای کمک به بهبود شرایط پا پیش گذاشتند، حاضر شد و از نزدیک در جریان این اقدامات قرار گرفت. یکی از این محافل گروه جهادی طلاب مبارزه با کرونا بود که در زمینه ضدعفونی کردن شهر ورود کردند. اقدامات این افراد مورد تقدیر امام جمعه قرار گرفت.

سوق دادن مردم به سوی مهربانی

البته اقدامات مجتهد جوان استان به این موارد ختم نشد. او از همه کاسبان، موجران و طلبکاران خواست با بدهکاران خود با عطوفت برخورد کنند تا در این شرایط بتوانیم وضعیت اقتصادی مردم را سرپا نگاه داریم. پیام‌های امام جمعه نیز موثر افتاد و بسیاری از مالکان مراکز تجاری اجاره یک ماه خود را از مستأجران دریافت نکردند.

همچنین در اقدامی شایسته امام جمعه خواستار تعطیلی بازارهایی شد که تجمع مردمی در آنها زیاد است.

پیگیری‌های امام جمعه جوان همدان به همین جا محدود نشد، به محض اینکه متوجه شد یکی از بسیجیان جهادگر در جریان ضد عفونی کردن شهر متأسفانه یک دست خود را از دست داده است، در همان ابتدای کار از او دلجویی کرد و در جریان وضعیت او قرار گرفت؛ ضمن اینکه پیگیری‌های لازم را برای کمک به او را نیز در دستور کار خود قرار داد.

در تمام این لحظات مجتهد جوان در کنار مردم بود و سخنانش با آن لحن گیرا و صدایی رسا آرامش بخش مردمی که امروز بیشتر از هرچیزی به امید نیاز دارند... حضوری که البته هنوز هم ادامه دارد و هرجا که لازم باشد آیت‌الله جوان همدان در صحنه است.

انتهای پیام/89040/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول