اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

آینده اپیدمی کرونا ویروس به رفتار جمعی مردم بستگی دارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان گفت: آینده اپیدمی کرونا ویروس بستگی به رفتار جمعی مردم دارد، ما حداقل تا یک ماه آینده با این شرایط درگیر هستیم ولی با کمک مردم باید این بیماری را زمین‌گیر کنیم.

آینده اپیدمی کرونا ویروس به رفتار جمعی مردم بستگی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، سیدوحید احمدی طباطبایی عصر امروز در نشست خبری مجازی اظهار داشت: از ۶۶ مورد نمونه تست در ۲۴ساعت گذشته، پاسخ ۱۷ نفر با میانگین سنی ۵۴ سال در استان کرمان مثبت شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان عنوان کرد: به تفکیک حوزه‌های علوم پزشکی، حوزه علوم پزشکی کرمان ۱۹۷ نفر، رفسنجان ۲۴، علوم پزشکی جیرفت ۱۱ نفر،علوم پزشکی سیرجان هشت نفر و علوم پزشکی بم 11 نفر هستند.

وی با بیان اینکه از ابتدا تا کنون ۱۵۶ مورد ترخیصی داشتیم، افزود: در حال حاضر ۴۷ مورد بستری در بیمارستان‌های سطح استان داریم که هشت نفر بستری در آی سی یو و 11 نفر بستری در نقاهتگاه هستند.

طباطبایی با اشاره به اینکه با توجه به اول عید و شلوغی بعضی از اماکن نگرانی ما برای هفته آینده است، اظهار کرد: این ویروس به سرعت می‌تواند به افراد دیگر سرایت کند، اگر اپیدمی از ظرفیت نظام سلامت بیشتر شود سیستم دچار آسیب می‌شود و سیستم پاسخگو نمی‌تواند باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان گفت: در کرمان ما قبل از واقعه دنبال چاره بودیم و قبل از گزارش بیماری دانشگاه‌ها و مدارس تعطیل شد و پیش از واقعه ازدحام‌ها کمتر شد و با کمک مردم مداخلات در سطح جامعه و خانواده پیگیری و این باعث شد ما مانند دیگر استان‌ها غافلگیر نشویم.

وی ادامه داد: این بیماری از طریق ترشحات تنفسی منتقل می‌شود اینکه ذرات بیماری در هوا پخش شوند اینگونه نیست و این ویروس از طریق هوا انتقال پیدا نمی‌کند.

طباطبایی تصریح کرد: در اپیدمی‌ها میزان سرایت‌پذیری مطرح است اینکه هر فرد چند نفر را می‌تواند به‌طور متوسط آلوده کند اگر فرد بیشتر از یک نفر را آلوده کند شرایط برای اپیدمی فراهم می‌شود ما برای کنترل بیماری باید انتقال از فرد مبتلا را زیر یک بیاوریم، در 10 روزاول اسفند به‌طور متوسط هر یک نفر حدود چهار نفر را آلوده می‌کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان بیان داشت: احتمال انتقال ویروس در هر تماس وجود دارد و در 10 روز اول اسفند احتمال انتقال ۴ درصد بود و مردم به‌طور متوسط در روز با 10 نفر مردم تماس داشته‌اند.

وی گفت: هفته اول فرودین احتمال انتقال ۰٫۳۵ شد و مردم خیلی حساس شدند و مدت عفونت‌زایی 9 روز بود به این دلیل که بیماری داروی مشخصی نداشت و احتمال انتقال چهار درصد به سه درصد رسید.

طباطبایی خاطرنشان کرد: ما اگر تعداد تماسمان را کمتر کنیم و جداسازی بیماران در اسرع وقت صورت گیرد امید داریم میزان سرایت‌پذیری به یک نفر برسد و به طرف محوشدن برود.

وی با بیان اینکه تعطیلی اماکن عمومی باعث می‌شود تماس‌ها کمتر و شدت انتقال بیماری کمتر می‌شود، افزود: جداسازی بیماران در اسرع وقت، غربالگری و تشخیص زودرس افراد مبتلا و این کمک می‌کند مدت عفونت‌زدایی پایین بیاید.

طباطبایی با بیان اینکه نکته سوم ردیابی تماس‌ها با بیماران است یعنی افرادی که با فرد مبتلا ارتباط داشته باید علائمش مشخص شود، افزود: ما اگر بخواهیم اردیبهشت و خرداد از شر این اپیدمی خلاص شویم باید تعداد تماس‌هایمان‌ را کمتر کنیم و دوره عفونت‌زایی را پایین بیاوریم این مستلزم همکاری مردم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان گفت: در حال حاضر اگر یک نفر مبتلا باشد، طی پنج روز دو و نیم نفر را آلوده می‌کند ولی طی 30 روز ۴۰۶ نفر را آلوده می‌کند، اگر بتوانیم تعداد تماس‌هایمان‌ را کم کنیم و جداسازی بیماران در اسرع وقت صورت گیرد می‌توانیم از این اپیدمی به سلامت عبور کنیم.

طباطبایی با تأکید بر اینکه آینده اپیدمی کرونا ویروس بستگی به رفتار جمعی مردم دارد، اینکه ما بخواهیم بعد از این چگونه رفتار کنیم، خاطرنشان کرد: ما حداقل تا یک ماه آینده با این شرایط درگیر هستیم ولی با کمک مردم باید این بیماری را زمین‌گیر کنیم.

انتهای پیام/3388/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول