اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

نوسان قیمت‌ها در پی تعطیلی بازار سنتی قزوین/ مرغ ارزان شد

مهم‌ترین رویداد اقتصادی این هفته در استان قزوین کاهش قیمت گوشت مرغ بوده است. در این میان، تعطیلی بازار سنتی قزوین نیز دلیلی بر نوسان قیمت‌ها در مغازه‌های مختلف میوه و تره‌بار شده است و بازار فروش ماشین‌های وانتی جهت عرضهٔ تره‌بار داغ‌تر از گذشته شده است.

نوسان قیمت‌ها در پی تعطیلی بازار سنتی قزوین/ مرغ ارزان شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، با تعطیل شدن بازار سنتی قزوین طی چند روز گذشته به‌دلیل جلوگیری از شیوع کرونا، قیمت برخی کالاها در مغازه‌های میوه‌فروشی و تره‌بار و فروشگاه‌های اینترنتی افزایش یافته است. همین امر موجب شده تا مردم ترجیح دهند مایحتاج روزانهٔ خود را از وانت‌هایی که معمولاً بر سر میادین بساط دست‌فروشی برپا می‌کنند، تهیه کنند.

مرغ ارزان شد، تخم‌مرغ گران شد

از روز گذشته قیمت گوشت مرغ در مغازه‌های پروتئینی قزوین کاهش چشمگیری داشته است و از هر کیلو 12 هزار و 800 به هر کیلو 9 هزار و 800 تومان رسیده است. همین امر موجب شده مردم نسبت به خرید مرغ مبادرت کنند و با ترس از گران شدن مجدد این کالا، تقاضا برای خرید این کالا افزایش یابد. از سوی دیگر، نکتهٔ جالب این است که این روزها در کنار کاهش قیمت مرغ، قیمت تخم‌مرغ افزایش یافته است و قیمت هر شانه تخم‌مرغ در قزوین از 18 الی 20 هزار تومان به 20 الی 24 هزار تومان افزایش یافته است.

حبوبات دائماً رو به گرانی پیش می‌روند

یکی از کالاهایی که طی ماه‌های اخیر دائماً قیمت آن رو به گرانی پیش می‌رود انواع حبوبات است. عدس، لپه، لوبیاقرمز و لوبیاچیتی از جمله کالاهای پرمصرف این روزها هستند. طی ماه گذشته قیمت هر کیلو عدس 9 الی 12 تومان، قیمت هر کیلو لپه 15 الی 16 هزار تومان، قیمت هر کیلو لوبیاقرمز 13 هزار تومان و قیمت هر کیلو لوبیاچیتی 15 الی 16 هزار تومان بوده است، اما متأسفانه طی هفتهٔ اخیر قیمت حبوبات در قزوین به‌شدت با سیر صعودی مواجه شده است. این روزها قیمت هر کیلو عدس در قزوین 16 الی 18 هزار تومان، لپه 21 الی 22 هزار تومان، لوبیاقرمز 10 الی 21 هزار تومان و قیمت هر کیلو لوبیاچیتی 20 الی 23 هزار تومان است.

قند نیز جزو خشکباری است که قیمت آن در روزهای اخیر افزایش یافته است و از 6 هزار تومان به 8 الی 8 هزار و 500 تومان رسیده است.

 

مردم ترجیح می‌دهند تره‌بار را از وانتی‌ها خریداری کنند

این روزها با توجه به تعطیل شدن بازار سنتی قزوین، مغازه‌های فروش تره‌بار قیمت کالاها را بالا برده‌اند، به همین دلیل بیشتر مردم ترجیح می‌دهند مایحتاج روزانهٔ خود را از ماشین‌های وانتی که معمولاً در میادین بساط می‌کنند، با قیمت‌های منصفانه‌تری خریداری کنند. برای مثال این روزها قیمت پیاز در مغازه‌ها 8 الی 10 هزار تومان است، این در حالی است که وانتی‌ها پیاز را با قیمت 4 الی 5 هزار تومان عرضه می‌کنند. این موضوع برای کالاهای دیگر نیز صادق است. نکتهٔ آزار دهندهٔ دیگر این که قیمت‌ها به‌شدت در مغازه‌های مختلف متفاوت است، البته درست است که قیمت کالاها به کیفیت آن‌ها بستگی دارد، اما در برخی موارد نیز چنین نیست و یک کالا با کیفیت برابر، با قیمت‌های متفاوت در مغازه‌ها عرضه می‌شود. قیمت هر کیلو از برخی میوه‌جات و صیفی‌جات در فروش توسط وانتی‌ها به‌شرح زیر است: خیار 2 هزار و 500 الی 3 هزار تومان، گوجه‌فرنگی 2 الی 4 هزار تومان، هویج 2 هزار تومان، سیب‌زمینی 4 هزار تومان، موز 16 هزار تومان، بادمجان 4 هزار تومان، کاهو 5 هزار تومان، پرتقال 4 الی 5 هزار تومان، سیب 5 هزار تومان. حال قیمت همین کالاها را در مغازه‌های میوه‌فروشی قزوین با یکدیگر مرور می‌کنیم: خیار 5 الی 7 هزار تومان، گوجه‌فرنگی 7 هزار تومان، هویج 3 هزار تومان، سیب‌زمینی 5 هزار و 500 الی 6 هزار تومان، موز 20 الی 21 هزار تومان، بادمجان 6 الی 8 هزار تومان، کاهو 7 هزار تومان، کلم 3 هزار تومان، پرتقال 7 الی 8 هزار تومان، سیب 6 الی 7 هزار تومان، کیوی 9 الی 12 هزار تومان.

نوبرانه‌های این‌روزها

از نوبرانه‌های این‌روزهای قزوین می‌توان به چاقاله، هندوانه و توت‌فرنگی اشاره کرد. نوبرانه‌های امسال نسبت به سال‌های گذشته با قیمت کمتری عرضه می‌شوند، زیرا خوراکی‌هایی مانند چاقاله که عموماً به‌صورت فله‌ای عرضه می‌شوند در این روزهای کرونایی و از ترس انتقال ویروس، طرفداران چندانی ندارند. قیمت هر کیلو چاقاله در قزوین 40 هزار تومان، هر کیلو توت‌فرنگی 12 هزار تومان و هر کیلو هندوانه 2 الی 3 هزار تومان است.

کاهش قیمت میوه‌های تعاونی در قزوین

نکتهٔ مثبت این روزهای بازار قزوین این است که قبل از آغاز ایام نوروز، در جایگاه‌های عرضهٔ میوه‌های تعاونی قیمت هر کیلو پرتقال 5 هزار و 400 و قیمت هر کیلو سیب 6 هزار تومان بود. اما طی چند روز گذشته قیمت میوه‌های تعاونی نیز کاهش یافته و هر کیلو پرتقال 4 هزار و 300 و هر کیلو سیب 5 هزار و 700 تومان شده است. منوچهر حبیبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین دلیل این امر را پر بودن انبارهای میوه عنوان کرده است و می‌گوید قیمت میوه‌های تعاونی را کاهش داده‌ایم تا مردم قدرت خرید بیشتری داشته باشند تا از حجم میوه‌های ذخیره شده در انبارها کاسته شود، این نشان‌دهندهٔ این است که مایحتاج عمومی مردم به اندازهٔ کافی تأمین شده است و مردم نباید با تعطیلی بازار سنتی و برخی مغازه‌های غیرضرور، نگران تهیهٔ مایحتاج روزانهٔ خود باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، لازم است سازمان صمت نظارت خود را بر قیمت کالاها افزایش دهد تا هر فروشنده قیمت کالا را به دلخواه خود عرضه نکند تا قیمت‌ها دچار ثبات باشند. از سوی دیگر طرح فاصله‌گذاری اجتماعی که از روز هشتم فروردین در سراسر کشور اجرا شده است، در برخی نقاط قزوین اجرا نمی‌شود و کماکان مغازه‌ها و کسب‌و‌کارهای غیرضرور باز هستند و گویا نظارت و سخت‌گیری خاصی نیز از سوی سازمان‌های مربوطه بر این موضوع وجود ندارد. انتظار می‌رود مردم و علی‌الخصوص کسبه همکاری‌های لازم را در این زمینه با مسؤولین داشته باشند تا همه در کنار هم موفق شویم شر این ویروس منحوس را از کشور کم کنیم.

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول