اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

مستثنی بودن کسب و کارهای دفع آفات در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان گفت: پیرو درخواست وزارت جهاد کشاورزی و با عنایت به مصوبه جلسه هیأت دولت، تهیه و توزیع سموم به فعالیت خود در این شرایط و اجرای طرح فاصله‌‌گذاری ادامه دهند و فعال باشند تا کشاورزان در این زمینه برای تولید محصولات خود با مشکلی مواجه نشوند.

مستثنی بودن کسب و کارهای دفع آفات در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی

روح‌الله حسنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: پیرو درخواست وزارت جهاد کشاورزی و با عنایت به مصوبه جلسه هیأت دولت مقرر شد که کسب و کارهای مربوط به دفع آفات شامل تهیه و توزیع سموم به فعالیت خود در این شرایط و اجرای طرح فاصله‌‌گذاری ادامه دهند و فعال باشند تا کشاورزان در این زمینه برای تولید محصولات خود با مشکلی مواجه نشوند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان با بیان اینکه مصرف بهینه کود (شیمیایی، آلی و زیستی) و تغذیه متعادل گیاه به عنوان مهمترین عوامل حاصلخیزکننده خاک و  محلول غذایی مورد نیاز گیاه در کشت هیدروپونیک از مهمترین دغدغه‌های بخش کشاورزی است دستیابی به تولید پایدار و امنیت غذا و توجه به حاصلخیزی خاک کلید پایداری را بیش از پیش آشکار می‌کند.

وی ضعیف شدن خاک به دلیل کشت مستمر، استفاده از کودها و سم با کیفیت را در کشت محصولات کشاورزی لازم و ضروری دانست و افزود: با استفاده از سموم با کیفیت در محصولات کشاورزی و تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر و ورود دانش به این حوزه میزان واردات سم در گیاه کاهش خواهد یافت.

حسنی ادامه داد: کاربرد مواد شیمیایی مختلف، از جمله سموم یا آفتکش‌ها (pesticides ) در خاک مزایای زیادی دارد و از جمله این مزایا می‌توان به دوام بیشتر، حفاظت در برابر اشعه ماوراء بنفش، کاربرد سریع، هزینه کارگری کم، تاثیر زیست محیطی مناسب و امکان هدف قرار دادن یک منطقه خاص اشاره کرد که در مقابل کاربرد سموم در خاک مستلزم این است که آن ماده دارای خواص فیزیکی شیمیایی خاصی باشد‌، بنابراین نوع مصرف، زمانبندی مصرف، مقدار مورد نیاز سم بستگی به هدف کاربرد آن دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان کاهش ضایعات در بخش کشاورزی را به شناسایی بخش‌‌های مربوطه دانست و افزود: بیشترین ضایعات در بخش کشاورزی در برداشت محصول و رساندن به بازار صورت می‌گیرد که با اصلاح روش‌های کشاورزی، افزایش دانش، سرمایه‌گذاری، داشتن تجهیزات و ماشین آلات نوساز با استفاده از تکنولوژی‌های جدید استفاده از حشرات و سموم غیر شیمیایی که از عصاره گیاهان گرفته می‌شود مثل عصاره سیر و همچنین به کارگیری عمل بیوتکنولوژی "حداقل ضایعات را خواهیم داشت.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به علم بیوتکنولوژی در مقاوم‌سازی گیاه و کاهش مصرف سم یادآور شد: با استفاده از این علم، در ژنتیک گیاه‌ ژنی را منتقل می‌کنند که به طور ذاتی گیاه را در مقابله با قارچ و باکتری‌های موجود در طبیعت مقاوم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از سموم کشاورزی تاثیر جزئی و منفی در خود گیاه بر جای می‌گذارد که باعث کاهش عملکرد و کندی رشد محصولات می‌شود، که از طریق بافت چربی در تغذیه حیوان وارد زنجیره غذایی انسان می‌شود، بنابراین استفاده از کودهای با کیفیت و سموم کشاورزی در کاهش اثرات مخرب و دریافت خدمات از واحدهای مجاز ارائه دهنده  نهاده‌های کشاورزی را خواستار شد که خود می‌تواند به حفظ تولید پایدار، امنیت غذا، عملکرد مناسب و حفظ محیط زیست نائل شود.

انتهای پیام/73005ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول