اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

احمد نجفی: تولید خرما شغل خانوادگی ما است/ تجربه اجرایی متفاوت در «فرش قرمز»

مجری برنامه «فرش قرمز» گفت: ما خیلی سعی کردیم روراست و بدون هیچ خط قرمزی این برنامه را ضبط و اجرا کنیم.

احمد نجفی:  تولید خرما شغل خانوادگی ما است/ تجربه اجرایی متفاوت در «فرش قرمز»

**خبرگزاری فارس-گروه رادیو و تلویزیون: احمد نجفی را خیلی ها با همان نقش معروف کارآگاه علوی می شناسند. پلیسی که با به کارگیری مهارت و توانایی هایی که داشت متهمان را در دام می انداخت و محبوب مخاطبان تلویزیونی شده بود. بعد از آن نجفی از حیطه بازی فاصله گرفت و به سمت اجرا رفت و بعد از فوت منوچهر نوذری مجری برنامه پرمخاطب دیگری مثل صندلی داغ شد.

برنامه ای که سردمدار برنامه های خودمانی و از جنس مردم در تلویزیون و شبکه دو بود. نجفی با همان سبک خاص و نوع صحبت کردنش در ذهن همه ما جای گرفته است و در هر کاری حضور داشته باشد خاطره کارهای قبلی را برایمان تداعی می کند

او این روزها اجرای برنامه «فرش قرمز» را برای شبکه ایران کالا و در حمایت از تولید کنندگان داخلی به عهده دارد و برای بار چهارم اجرای تلویزیونی را تجربه می کند. با او درباره این برنامه و دغدغه هایی که خود برای تولید و صنعت در داخل کشور دارد گفت‌وگو کردیم.

** شما مدتی است که اجرای برنامه فرش قرمز را برای نوروز و پخش از شبکه ایران کالا به عهده دارید. هدف اصلی از طراحی چنین برنامه ای فقط حمایت از کالای ایرانی است؟

- این برنامه هم از آن برنامه های شناسایی و آشنایی مردم بیشتر نسبت به کارهایی که در این دوره انجام می شود و سختی کار تولید کننده ها و مشکلاتی که با آنها روبرو هستند مثل همه مشکلات اقتصادی می پردازیم. بیشتر معرفی صنایع و تولید کننده هایی است که دارند از جان و دل کار می کنند و مشکلاتشان را می پرسیم ضمنا خودمان انتقادهایی به برخی کارکردها داریم و بسیار صریح و بی واسطه بیانشان می کنیم.

 

**چقدر این نوع برنامه ها می تواند در صنعت تولید و حمایت از تولید کننده های کالاهای ایرانی تاثیر گذار باشد؟

- امیدوارم تاثیرگذار باشد. ببینید این برنامه از آن برنامه هایی است که باید جا بیفتد و خودش خودش را نشان دهد و اینطوری نیست که از حالا بگوییم حتما تاثیر مثبت و منفی دارد. منفی که ندارد بیشتر واسطه های تولید، مشکلاتشان و حتی کارهایی که در این سالها کردند را بررسی می کنیم. اما در هر حال فکر می کنم برنامه خوبی شده باشد.

** صاحبان نشان های تجاری که به برنامه فرش قرمز می آیند از افراد شناخته شده و برندهای مطرح هستند؟

- بله اغلبشان صاحبان شرکت های بسیار بزرگی هستند که کارهای بسیار درخشانی دارند و با همه سختی ها دارند کار می کنند و فکر می کنم حقشان هست که در این شرایط به این عزیزان پرداخته شود. آنهم در شرایط تحریم و نا به سامانی و متاسفانه عدم رسیدگی کامل به وضعیت تولید و ... پرداخته می شود.

** یکی از اهداف این برنامه در حقیقت الگوسازی است.

- دقیقا همینطور است. یکی از بخش هایی که مورد توجه ما بوده و هست این است که با صحبت با چنین افرادی در اصل برای مردم الگوسازی کنیم.

** شما در این شرایط کرونا و قرنطینه که اغلب افراد در خانه هایشان ماندند و برای خریدهای ضروری فقط بیرون می روند، چطور این برنامه را ضبط می کنید؟

- ما تا قبل از عید نوروز ضبط داشتیم و خیلی با احتیاط کار می کردیم. شب ها زمانی که مجتمع ایران مال تعطیل می شد ما کارمان را شروع می کردیم و تا نزدیک های ۷ صبح ادامه می دادیم. همان زمان روزانه بالغ بر ۵۰ بار با اسپری ضدعفونی کننده خود و محل ضبط را استریل می کردیم.

اما چاره ای نداریم چونکه ایام عید است و مردم در خانه ماندند و باید سرگرم شوند. ممکن است افرادی که در کار اقتصادی هستند ببینند و تشویق شوند. به هر حال باید برای گروه های مختلف جامعه برنامه تولید کرد. با وضعیتی که پیش آمده وظیفه مان این است و نباید بنشینیم و دست روی دست بگذاریم.

** شما چند سال پیش و بعد از فوت منوچهر نوذری، اجرای برنامه صندلی داغ را برای نوروز به عهده داشتید. برنامه ای که در زمان خودش بسیار یکه تاز بود و یکی از پرمخاطب ترین برنامه های تلویزیونی به شمار می رفت.

-بله ولی نوروز امسال هم نوروز خاصی است و باید با حوصله و سختی تولید کنیم و ان شاءالله نظر عده ای که هدفمان هستند را جلب کنیم.

 ** یکی از هدف گذاری های این برنامه علاوه بر صاحبان مشاغل، آشنایی مردم عادی با انواع مشاغل اقتصادی است.

- بله و امیدواریم مردم دیگر هم با این فعالیت ها آشنا شوند. یکی از ضرورت های تولید فرش قرمز این بود که مردم عادی نیز با مشکلات و معضلات تولید آشنا شوند. خیلی از محصولات در داخل کشورمان تولید می شود و مردم از این خط تولید و مشکلاتی که بعضا در تولید آنها وجود دارد آشنا نیستند و ما صفر تا صد این چرخه تولید اقتصادی را در فرش قرمز مطرح می کنیم.

** یکی از کارهایی که به تازگی شبکه ایران کالا انجام داده است استفاده از چهره های مردمی در هنر برای اجرای برنامه های اقتصادی است.

- خب بلاشک اجرا توسط افرادی که چهره هستند تاثیر می گذارد. منتهی باید این چهره ها هم بتوانند نظرهای بیننده ها را نیز جلب کنند و این درست نیست که یک چهره به برنامه تلویزیونی بیاید و اجرا کند و برنامه خنثی باشد و تاثیرگذار نباشد.  ما خیلی سعی کردیم روراست و بدون هیچ خط قرمزی این برنامه را ضبط و اجرا کنیم.

** یعنی برای این برنامه از خط قرمزها عبور کردید؟

- خط قرمزی هم ندارد چراکه همه می دانند وضع تولید و صنایع در سراسر دنیا به چه صورت است به خصوص در این ایام وظیفه ما حمایت از تولید کنندگان واقعی است و افرادی که محصولاتی به نفع و مورد استفاده مردم تولید می کنند.

 

** خودتان منهای اجرا و بازیگری چقدر دغدغه تولید کننده های داخلی را دارید؟

- همیشه و از کودکی در فکر تولید بودم. مرحوم پدرم همیشه می گفت کشور به تولید نیاز دارد و هیچ چیز مهمتر از تولید نیست. این واقعیت شاید از ده سالگی در ذهن من بوده است. هم اینکه مقداری آرامم می کند که به این مسائل بپردازم و هم اینکه تشویقم می کند تا به این بخش ورودی داشته باشم. این دغدغه همیشگی من بوده است و اگر تولید نباشد آینده و اقتصاد کشور به جایی نمی رسد.

** شما که دغدغه تولید و حمایت از تولید کننده های ایرانی دارید، تا به حال برایتان پیش آمده که تصمیم بگیرید و کاری را تولید کنید؟

- الان و در این شرایط اقتصادی هیچ کس دوست ندارد کار تولیدی را شروع کند.

** قبل تر چطور؟ مثلا دو سه سال پیش هم نمی خواستید کاری تولیدی را برای شهر خودتان راه بیندازید؟

- بله یک کارهایی انجام دادم اما الان دیگر با مسائلی که در خرمشهر هست نمی توانم ادامه اش دهم. عدم مدیریت صحیحی که در خوزستان وجود دارد کار کردن را در آن منطقه خیلی سخت تر کرده است. خودم دغدغه زیاد دارم به خصوص در مورد خوزستان، سیستان و کردستان و مناطقی که با این محرومیت ها روبرو هستند. هر چند در این سالها کارهای زیادی انجام شده است و بی انصافی است اگر نگویم، اما کافی نیست به خصوص در خوزستان چونکه ما توقع داریم به خاطر وضعیت کشاورزی آن منطقه مسئولین به آنجا رسیدگی کنند.

** استان خوزستان از جمله استان های کشورمان است که با وجود این سالها و پیشرفت تکنولوژی هنوز هم همان بافت قدیمی و فرسوده خود را حفظ کرده است.

- استان خوزستان استان ثروتمندی است اما نمی بینیم که این ثروت به درستی پخش شود در صورتیکه اگر دانش کافی وجود داشت این شهر هم می توانست به آنچه لایقش هست برسد. باید فکری اساسی برای خاک و سیل و .. در این منطقه کرد. نه درختکاری کردیم و نه برای آب آنجا انجام دادیم. آیا توانستیم صنایع را طوری راه بیندازیم که غیر از پتروشیمی صنعت دیگری در آنجا ظهور کند؟ ما امکانات فراوانی در این منطقه در بخش شیلات و کشاورزی داریم و این تعداد بسیار زیاد هستند.

** فکر می کنید بهترین تولیدی که می توان در این شهر انجام داد تولیدهای کشاورزی است؟

- بله، ما در خوزستان می توانیم بین ده تا پانزده میلیارد دلار خرما در کشاورزی تولید کنیم اما سوالم این است که چرا تا به حال چنین تولیدی نداشتیم؟ تولید خرما در حقیقت تخصص خانوادگی ما در خوزستان است و این شغل بالغ بر ۸۰ سال در خانواده ما قدمت آبا و اجدادی دارد.

 ** و الان شغل شما از رونق افتاده است؟

- این روزها خیلی ناراحت و دلگیر هستم وقتی می بینم یک روزی در شهرمان بهترین خرمای جهان را تامین می کردیم با تمیزترین بسته بندی و کیفیتی مرغوب اما الان واقعا شرایط خوبی برای کار کردن درآنجا وجود ندارد. علی رغم اینکه همین الان توان تولید بیش از ۱۰۰ هزار تن خرما در شهر را داریم. تصور کنید از فروش خرمایی که در جنوب هست می توانیم ده ها محصول از خرما درست کرده و صادر کنیم. اتفاقا نیاز دنیا است و این نیست که فقط بگوییم خرمای تنها را بخورند. شیره خرما و شیرینی خرما و سایر مشتقاتش. الان هم دو کارگاه وجود دارد و به طور دستی کار می کنند و متاسفانه این مسئله مرا خیلی اذیت می کند و سرمایه هنگفتی به نام منطقه آزاد وجود دارد اما بهره ای از آن برده نمی شود. ما توقع داشتیم تا این منطقه آزاد تحولی در کشور ایجاد کند و خرمشهر حالت سکون دارد.

** شما در برنامه فرش قرمز به این جریان خرمشهر که شهر آبا و اجدادی تان هست اشاره می کنید؟

- مدام اشاره می کنم و درباره همین ها حرف می زنم. تا جایی که بعضی اوقات دوستان با شوخی اشاره می کنند که درباره مسائل دیگر هم حرف بزن. همه مردم می دانند که من سایر استان ها را هم دوست دارم اما درباره شهرخودم اطلاعات بیشتری دارم که بتوانم به خوبی صحبت کنم. ناراحتم از اینکه می بینم در بلوچستان کاری که باید انجام می شده نشده است. مدیریت های ما مدیریت جهادی و مدیریت های طولانی مدت نیست و بیشتر دوستان در تعارف هستند. اتفاقا اگر برخی از این قوانین را بردارند همین بخش خصوصی می تواند صدها برابر بهتر از این کار کند. کشاورزی در خوزستان می تواند صادرات عجیب و غریبی راه بیندازد و ما در خوزستان می توانیم سالی دو بار برداشت کنیم به خاطر شرایط آب و هوایی. اما این کار را نمی کنیم.

** مهمان هایی که در فرش قرمز حضور پیدا می کنند چطور انتخاب می شوند؟

- قبلش با این افراد صحبت می شود و خود کارخانه ها را مورد ارزیابی قرار می دهیم که کجا بیشتر این صنایع در جامعه کاربرد دارند و با آنها تماس گرفته و صحبت می کنیم و بعد به یک نتیجه ای می رسیم و بعد در برنامه حاضر می شوند. سعی می کنیم تبلیغ و تشویق کنیم تا عده بیشتری آمده و مشکلاتشان و محصولاتشان را معرفی کنند. منتهی کارخانه و کارگاه های بزرگی هستند و کارهای پیش پا افتاده نیستند و افرادی هستند که چرخ صنعت را می چرخانند.

** یعنی از افرادی که به تازگی کارشان را شروع کردند در این برنامه دعوت نکردید؟

- نه بیشتر افرادی هستند که سوابق قرن دارند و کار دارند و باید دید شاید در فصل های بعدی به این افراد هم پرداخته شود.

 

** آیا بعد از این ۲۰ قسمت این برنامه ادامه دارد؟

- هنوز معلوم نیست. باید دید و این به همکاری صنایع بستگی دارد و صنایع بزرگ ما کمی خنثی شدند و برخی از اینها به خاطر مالیات هم که شده دوست ندارند زیاد خودشان را معرفی کنند و سعی می کنند در کنار باشند. اتفاقا به این قوانین و مسائل مالیاتی زیاد پرداختیم. برای صاحبان مشاغل تکلیف روشن نیست و هر روز با یک قیمت دلار باید کار کنند و می گویند اینطوری نمی شود تجارت کردو همین نوسانات ارز باعث بلاتکلیفی شان شده است و به همین خاطر شرایط سختی برای این عزیزان ایجاد شده است. باید نرخ ثابتی وجود داشته باشد تا این تولید کنندگان نیز بتوانند به راحتی کارشان را ادامه دهند.

** غیر از اجرای فرش قرمز، به کار دیگری مشغول نیستید؟

- نه، چندی پیش بازیم در سریال «نفوذ» تمام شد و دیگر درگیر کاری نشدم. از طرفی قبل از نوروز می خواستم فیلم سینمایی ام را شروع کنم که دیگر به خاطر شیوع بیماری کرونا نتوانستم تولیدش را شروع کنم. 

به گزارش فارس، «فرش قرمز» به معرفی ظرفیت‌های بازار بزرگ تولیدکنندگان ایرانی می‌پردازد.

رویکرد حداکثری در ترغیب تولید، امیدبخشی، خودباوری و خوداتکایی از جمله اهداف تولید «فرش قرمز» است که با میزبانی برندهای موفق ایرانی نظیراستیل البرز، مارال چرم، زاگرس پوش، نامی نو و ... با شعار «فرشی قرمز در بازار بزرگ ایران برای شما تولید کنندگان ایرانی پهن کردیم» پخش می‌شود.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول