اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

همراهی با فوت‌شدگان کرونا تا بسته شدن درب خانه سفید + تصاویر و فیلم

قبادیان یکی از روحانیون سوادکوه با بیان اینکه شعار قرار‌گاه ما این است که «مسجد، هیأت، حوزه تعطیل نیست و همه بچه‌های هیأتی و حزب‌الهی پای‌کار هستند» و همان‌گونه که در حوادث طبیعی پای کار بودیم در مقابله با کرونا ویروس پای کار هستیم، گفت: برای اجرای مراسم‌ها و احکام دینی برای فوت‌شدگان ویروس کرونا حضور دارم.

همراهی با فوت‌شدگان کرونا تا بسته شدن درب خانه سفید + تصاویر و فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، انجام مراسم‌های اجتماعی برای رویداد‌ها و رخداد‌ها بیانگر انسجام اجتماعی و احترام به افراد مرتبط با آن است و مرگ به عنوان غمگین‌تر ین بخش زندگی هم دارای مراسم‌ها و تشریفاتی است که اجرای آن به معنای احترام به فرد فوت‌شده و تسلی خاطر بازماندگان است.

شیوع‌جهانی ویروس کوید-19 بسیاری از آداب، رسوم، فعالیت‌های متعارف زندگی را به هم‌ریخت که چگونگی برخورد با فوت‌شدگان این رخداد یکی از بخش‌های پررنگ آن است.

 

تشییع‌جنازه، غسل میت، نماز میت، دفن با شرایط خاص به عنوان فرایند آخرین مرحله زندگی برای عزیزی است که از بین ما رفته است و ویروس کرونا بر این مراسم‌ها هم سایه سنگینی افکنده است تا درد و رنج و غم بازماندگان را دو‌چندان کند.

اگر فرض کنیم که خودمان یک روحانی هستیم و در شرایط عادی زندگی وظیفه دینی و عرفی ما اجرای مراسم‌های مرتبط با افراد فوت‌شده است ولی در شرایط بحرانی بیماری همه‌گیر کرونا باید از زوایای دیگری هم به موضوع نگاه کرد.

 

ترس از انتقال بیماری، فشار خانواده، عدم وجود امکانات کامل پوشش بهداشتی برای ارتباط با فرد فوت‌شده و اجرای مراسم‌های دینی و انتظار جامعه و خانواده متوفی به عنوان فشار‌هایی است که روحانی با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

برای آشنایی با فعالیت روحانیون مرتبط با اجرای مراسم‌های دینی برای افراد فوت‌شده به دلیل بیماری کرونا با 2 روحانی فعال شهر‌های پل‌سفید و زیراب صحبت کردیم.

*اجرای حداقل شرایط دفن دینی برای فوت‌شدگان کرونا

حجت‌الاسلام رمضان اسکندری در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان سوادکوه با اشاره به اینکه ویروس کرونا در جهان گریبان‌گیر همگان شد در پل‌سفید هم ما با این بیماری مواجه هستیم، گفت: برخی فکر می‌کرند افرادی که به دلیل کرونا فوت کردند را بدون نماز و مراسم آن دفن می‌کنند که اینگونه نیست بلکه در این ایام افرادی در روستا‌ها و شهر که به دلیل بیماری کرونا فوت کردند را با رعایت مسائل شرعی دفن کردیم و خودم حضور داشتم.

 

روحانی فعال شهرستان سوادکوه و امام جمعه موقت شهر پل‌سفید سوادکوه، افزود: با کمک حافظان سلامت که جان‌شان را برای مقابله با ویروس کرونا بر طبق اخلاص گذاشتند باید همکاری کنیم و من در ایام فراغت با باقی‌ماندن در منزل به فعالیت‌های خود می‌پردازم و تفسیر سوره شعرا و در صحیفه سجادیه کار می‌کنم.

 

اسکندری که در حاشیه مراسم فرد فوت‌شدن به دلیل کرونای شهر پل‌سفید با ما صحبت می‌کرد، خاطر نشان کرد: فوت‌شده امروز را تشییع جنازه نکردیم ولی تیمم و اقامه نماز و تشریفات دفن را انجام دادیم و افراد فوت‌شده شیعه اهل‌بیت(ع) هستند و به فتوای مقام معظم رهبری باید حداقل احکام را نسبت به فوت‌شدگان کرونا انجام دهیم.

 

 

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره برخورد خانواده و مردم با فعالیت‌های وی در این ایام، گفت: خانواده هرچند نگران هستند ولی آنها را توجیه کردم که بر طبق فتوای حضرت آقا باید حداقل احکام شرعی را برای متوفیان کرونا انجام داد و مردم هم بسیار تشکر می‌کنند و بر مواظبت از خودم اشاره دارند.

* بچه‌های حزب‌الهی پای‌کار هستند

 

حجت‌الاسلام محسن قبادیان که در بین مردم و گروه‌های مجازی شهر زیراب به عنوان یکی از فعال‌تر‌ین افراد در تهیه، تولید و توزیع ملزومات بهداشتی و غذایی و در صف اول اجرای مراسم تدفین بیماران کرونا شناخته است در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا موجب شد تا در شهرستان سوادکوه عده‌ای از جوانان انقلابی، متعهد و فعال دینی و مذهبی در قرار‌گاه حضرت ام‌البنین(س) بخش زیراب سوادکوه گرد‌هم آمدند، گفت: همگام با حافظان سلامت و پشتیبانی از آنان که در سطح کشور شاهد این فعالیت‌های زیبا هستیم در بخش زیراب هم عده‌ای از جوانان انقلابی، متعهد و فعال دینی و مذهبی در قرار‌گاه حضرت ام‌البنین(س) بخش زیراب سوادکوه گرد‌هم آمدند.

 

روحانی فعال شهرستان سوادکوه و امام جمعه موقت زیراب سوادکوه، افزود: ضد‌عفونی منازل، تولید ماسک که توزیع ۲ هزار ماسک برای مرحله اول را در حال انجام هستیم و این تعداد را به ۶ هزار ماسک می‌رسانیم، بخشی از فعالیت ما است.

وی خاطر نشان کرد: تهیه و توزیع مواد ضدعفونی‌کننده مانند الکل و ژل ضد‌عفونی‌کننده و تهیه و ارسال بسته‌های غذایی مانند آب‌میوه طبیعی، تهیه دستکش و گان بهداشتی، عسل طبیعی و گوشت برای حافظان سلامت هم اجرایی شد.

 

قبادیان با بیان اینکه شعار قرار‌گاه ما این است که «مسجد، هیأت، حوزه تعطیل نیست و همه بچه‌های هیأتی و حزب‌الهی پای‌کار هستند» و همان‌گونه که در حوادث طبیعی پای کار بودیم در مقابله با کرونا ویروس پای کار هستیم، افزود: برای اجرای مراسم‌ها و احکام دینی برای فوت‌شدگان ویروس کرونا حضور دارم.

 

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره برخورد خانواده و مردم با فعالیت‌های وی در این ایام، گفت: خانواده نگرانند ولی برای کمک به نیازمندان رضایت دادند و از همراهی و همکاری خانواده و مردم برای مقابله با کرونا تقدیر می‌کنم و مردم با تماس تلفنی و حضوری تشکر کردند که ارزشمند است.

 

 

* خط مقدم احترام به فوت‌شدگان کرونا

احترام به افراد فوت‌شده با برگزاری تشییع جنازه و حضور در مراسم‌های سوم‌، هفتم و چهلم انجام می‌شود که به دلیل همه‌گیری ویروس کوید-۱۹، امکان برگزاری این مراسم‌ها نیست ولی انجام نماز، و دفن دینی افراد فوت‌شده بر آرامش نسبی روحی خانواده متوفی کمک بزرگی است و اجرا‌کنندگان این احکام دینی را باید حافظان سلامت روحی و روانی خانواده فوت‌شدگان کرونایی و احترام به فوت‌شدگان کرونا با اجرای دستورات دینی نام‌نهاد که در کنار حافظان سلامت نقش بزرگی در مقابله ملی با کرونا دارند.

گزارش از عمران اکبرنژاد، مهر‌علی رهنمای، علی‌رضا ذاکری و ابوالفضل ذاکری

انتهای پیام/86015/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول