اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

جای خالی «بخش خصوصی با دغدغه تعلیم و تربیتی» در «شاد»

برخی گروه‌های تعلیم و تربیتی از سال‌ها پیش که وزارت آموزش و پرورش به دنبال آموزش در فضای مجازی نبود، با دغدغه تعلیم و تربیت به آموزش مجازی توجه کردند، برنامه‌ریزی داشتند و حتی برخی مدارس را به خود جذب کردند اما حالا به نظر می‌رسد، نه تنها جایگاهی برای آنان در نظر گرفته نشده بلکه دغدغه تعلیم و تربیتی آنها نیز نادیده گرفته شده است.

جای خالی «بخش خصوصی با دغدغه تعلیم و تربیتی» در «شاد»

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: از زمانی که مدارس کشور به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا تعطیل شد، دستگاه تعلیم و تربیت به دنبال راه حلی بود تا کسری ساعات آموزشی را جبران کند و دانش‌آموزان از آموزش عقب نمانند. 

اولین راه‌حل آموزش و پرورش، برنامه‌های آموزش دروس از طریق تلویزیون بود که ابتدا در یک شبکه و آن هم شبکه آموزش و بعد هم در شبکه 4 در حال انجام است؛ اما این روش کافی نبود و به عبارت دیگر مشکلات خاص خود را دارد به عنوان مثال آیا واقعاً تمام دانش‌آموزان پای تلویزیون می‌نشینند؟ آیا روش معلمی که در تلویزیون آموزش ارائه می‌دهد، با روش معلم کلاس درس دانش‌آموزان یکسان است؟

البته در این مدت، مدارس خودشان پای کار بودند و آموزش مجازی ارائه می‌کردند؛ مهرزاد حمیدی 28 اسفند سال 98 در چهارمین گردهمایی مشترک مدیران و معاونان ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها و اعضای شورای معاونان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: شعار «آموزش تعطیل نیست» جنبه عملی به خود گرفته است و با ۱۰سوالی که در سامانه جامع ارزیابی و عملکرد در مورد آموزش‌های مجازی پرسیده شده است، حدود ۱۰۰هزار مدرسه پاسخ داده‌اند که آموزش‌های مجازی از روش‌های مختلف در مدارس آنان پیگیری می‌شود که این آمار ۹۱ درصد مدارس کشور را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه برای راستی آزمایی پاسخ مدیران با سامانه دیگری پیش بینی شده است، گفت: ۱۰ هزار نفر از والدین در سامانه دیگری به پرسش‌های ما پاسخ دادند و اداره کل ارزیابی و عملکرد به همراه انجمن اولیا و مربیان هم اقدام به پرسش از اعضای انجمن اولیا و مدیران مدارس در مورد نحوه انجام آموزش‌های مجازی کردند که این دو گروه هم نظرات مدیران مدارس را تأیید کردند.

حمیدی گفت: احصای اطلاعاتی که برای راستی آزمایی صورت گرفت با هم مقایسه و مشخص شد، ۸۵درصد مدیران مدارس و ۸۶ درصد مناطق آموزش و پرورش اعلام کرده‌اند که آموزش‌های مجازی در مدرسه و مناطق آنها صورت می‌گیرد. همچنین ۸۲درصد والدین دانش‌آموزان و ۷۵درصد انجمن اولیا و مربیان گفتند که آموزش مجازی برای دانش آموزان در حال انجام است.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش با اشاره به مقایسه این نظر سنجی‌ها گفت: بر این اساس از هر کانال که آموزش مجازی را بررسی کرده‌ایم مشاهده می‌کنیم که آموزش مجازی در حال انجام است، لذا جهاد آموزشی بزرگی در وزارت آموزش و پرورش اتفاق افتاده است.

اما وزارت آموزش و پرورش به فکر یک برنامه جامع در آموزش مجازی بود؛ محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش 26 اسفند در یک برنامه تلویزیونی گفـت: آموزش های آنلاین یکی از ابزارهای جبران زمان از دست رفته است اما یک ابزار مهم برای عدالت آموزشی نیز محسوب می شود که از این طریق همه می‌توانند از خدمات آموزشی مناسب تری برخوردار شوند.

در دستورالعمل اجرای شاد آمده است: آموزش دانش‌آموزان از طریق فضای مجازی، از تکالیف مقرر در سند تحول بنیادین و از ضروت‌های امروز نظام‌های آموزشی و تربیتی است؛ به ویژه آنکه مداخله مدیریتی صحیح در عرصه فضای مجازی مورد استفاده دانش‌آموزان، از جمله برنامه‌های ضروری و تحولی مؤکد وزارت آموزش و پرورش بوده است.

شرایط و نیاز اجتماعی امروز، تعطیلی مدارس و طولانی شدن آن، اجرای این برنامه‌های تکلیفی را جهت کاهش دغدغه های اجتماعی بیش از پیش ضروری ساخته و به اجرایی شدن آن، سرعتی مضاعف بخشیده است.

در این راستا، وزارت آموزش و پرورش با مشارکت پیام‌رسان‌های داخلی، شبکه اجتماعی دانش‌آموزان(شاد) را جهت ایجاد بستری مساعد برای فعالیت‌های آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان و معلمان، راه‌اندازی کرده است.

آموزش و پرورش 5 پیام‌رسان را به مدارس معرفی کرده است که یکی از آنها را برای انجام فعالیت در شبکه شاد انتخاب کنند؛ این 5 پیام‌رسان شامل سروش، بله، گپ، آیگپ و روبیکاست.

البته در این مدت انتقادهایی هم مطرح شد مبنی بر اینکه چرا فقط این 5 پیام‌رسان! و اینکه در این مدت برخی مدارس در پیام‌رسان‌های خارجی کار می‌کردند و موفق هم بودند و بر این اساس باید از این پیام‌رسان‌ها کوچ کنند.

برخی نیز معتقد بودند که در میان این پیام‌رسان‌ها برخی از تبلیغات بالاتر برخوردارند و شانس پیام‌رسان‌های دیگر کمتر است.

وزارت آموزش و پرورش دهم فروردین در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «وزارت آموزش و پرورش نیز در راستای تحقق برنامه ششم توسعه، استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی در آموزش که مورد تاکید سند تحول بنیادین هم است، به راه‌اندازی شبکه اجتماعی دانش‌آموزان «شاد» اقدام کرده است که در راستای اجرایی شدن آن از ظرفیت تمام پیام‌رسان‌های داخلی که دعوت آموزش و پرورش را پذیرفته بودند، استفاده کرده است و تمامی مستندات آن موجود است، بنابراین ادعای اینکه آموزش و پرورش انحصار در استفاده از یکی از پیام رسان‌ها را مد نظر قرار داده است، از اساس تکذیب می‌شود.

براین اساس هرگونه خبر منتشر شده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی غیررسمی مبنی بر حذف گروه‌ها و کانال‌های آموزشی در پیام رسان‌های خارجی تکذیب می‌شود و آموزش و پرورش به عنوان نهاد حاکمیتی اطلاعات کاربرانش را در اختیار دارد و به هیچ دستگاه و شرکتی این اطلاعات را ارائه نمی‌دهد.

براین اساس؛ ۵پیام رسان داخلی برای همکاری در شبکه اجتماعی دانش آموزان«شاد» اعلام آمادگی کرده‌اند و آموزش و پرورش هیچ‌گونه امتیازی برای پیام رسان خاصی قائل نیست».

اما به رغم تمام این اتفاقات، این سؤال مطرح است که نقش بخش خصوصی و سایر گروه‌ها در فرایند شاد چه می‌شود؟ نهادها و گروه‌های تعلیم و تربیتی که طی سال‌های گذشته با دغدغه تعلیم و تربیت، اتفاقات خوبی را رقم زده بودند و نرم‌افزارهای آموزشی را راه‌اندازی کرده بودند، اکنون چرا باید سرخورده شوند؟

 مسعود فیاضی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی 21 اسفند با اشاره به اینکه به دلیل تعطیلی ناشی از شیوع کرونا با یک وقفه در فرایند یادگیری دانش‌آموزان مواجه شدیم، اظهار کرد: برای جبران این وقفه روش‌های گوناگونی چون آموزش از طریق فضای مجازی توسط معلمان در کنار تدریس و آموزش دروس از طریق رسانه تلویزیون در دستور کار وزارتخانه قرار دارد؛ معلمان برای موفقیت بیشتر در تدریس خود نیازمند مواد و رسانه‌های آموزشی و تربیتی تکمیلی هستند؛ از این جهت استفاده حداکثری از توان بخش خصوصی در کنار تولیدات سازمان پژوهش در دستور کار سازمان قرار دارد.

فیاضی اضافه کرد: در این راستا پلتفرم‌هایی در وزارتخانه در حال راه اندازی هستند که  امکان ورود تولیدات بخش خصوصی بعد از کنترل استانداردهای آموزشی را به فرایند آموزش مجازی معلمان فراهم می‌کنند؛ از این جهت به طور رسمی از بخش خصوصی دعوت می‌شود تا اگر در 5 قالب فیلم‌های آموزشی، نرم‌افزارهای آموزشی، وبسایت‌های آموزشی، پلتفرم‌ها و سامانه‌های آموزشی و بازی‌های آموزشی تولیداتی دارند، محصولشان را به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ارائه کرده و برای دریافت اعتبارنامه‌های 6 ماهه اقدام کنند تا امکان ورود به آموزش مجازی رسمی وزارتخانه را پیدا کنند.

وی با بیان اینکه برخی از این موسسات قبلا به سازمان مراجعه کرده و اعتبارسنجی شده‌اند که فهرست تولیداتی که معتبر تشخیص داده شده اند هم اکنون در سایت رشد roshd.ir قابل مشاهده است، افزود: موسسات و شرکت‌های متقاضی ابتدا باید وارد سامانه (http://estandard.roshd.ir) شده و درخواست خود را مطرح کنند تا مراحل اعتبارسنجی طی شده و بعد از احراز استانداردها اعتبار نامه صادر شود و محصول برای ورود به بازار رسمی آموزش و پرورش آماده شود.

این سؤال مطرح است که بخش خصوصی و گروه‌هایی که از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مجوز هم گرفته‌اند، در شبکه شاد چه جایگاهی دارند؟ نقش نظارتی بر پیام‌رسان‌ها چگونه است؟ آیا محتواهایی که هم‌اکنون در حال بارگذاری هستند، مورد رصد تعلیم و تربیتی‌ها قرار گرفته است؟

واقعا وزارت آموزش و پرورش چقدر توانسته است، اقدامات خوب بخش خصوصی به ویژه دلسوزان تعلیم و تربیت را بررسی کند و کارگروهی که برای بررسی این موضوع تشکیل داده بود، چه اقداماتی انجام داده‌اند؟ چرا نتیجه بررسی‌ها منتشر نمی‌شود؟

برخی گروه‌ها از سال‌ها پیش که وزارت آموزش و پرورش به دنبال و در فکر آموزش در فضای مجازی نبود، با دغدغه تعلیم و تربیت به آموزش مجازی نگریسته‌اند و برنامه‌ریزی داشتند و حتی برخی مدارس را به خود جذب کردند و در این مدت امتحان پس داده‌اند اما حالا به نظر می‌رسد، جایگاهی برای آنان نه تنها در نظر گرفته نشده است بلکه دغدغه تعلیم و تربیتی آنها نادیده گرفته شده است.

برخی مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه فارس من با ثبت پویشی با عنوان «رفتار عجیب آموزش‌ و پرورش؛ چرا از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت نمی‌کنید؟» خواستار پیگیری این موضوع بودند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول