اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  غرب از نگاه غرب

هوش مصنوعی صوتی: آغاز تحلیل رفتن تفکر انسانی

شرکت های بزرگ فناوری در حال جا انداختن خود به عنوان واقعیت یاب های جهان و دروازه بانان کل دانش بشری هستند. به خاطر داشته باشید که شرکت های بزرگ فناوری ارتباطات بسیار نزدیکی با «مجموعه نظامی اطلاعاتی» دارند. اگر اوضاع بر همین منوال پیش رود، 3 شرکت (گوگل، اپل و آمازون) تقریبا بر کل دانش بشری کنترل پیدا خواهند کرد.

هوش مصنوعی صوتی: آغاز تحلیل رفتن تفکر انسانی

گروه غرب از نگاه غرب خبرگزاری فارس: هوش مصنوعی صوتی در حال تبدیل شدن به بخشی از زندگی روزمره بسیاری از مردم است. این فناوری چه به شکل استوانه ای کوچک روی پیشخان آشپزخانه تان باشد (مثل اکوی شرکت آمازون، آلکسای شرکت گوگل هوم یا اسیستانت شرکت گوگل) یا صرفا از طریق رایانه یا گوشی هوشمندتان فعال شود (مثل سیری شرکت اپل یا کورتانای شرکت مایکروسافت)، کارتل شرکت های بزرگ فناوری در حال تشویق ما به استفاده از هوش مصنوعی صوتی برای هر چیزی و هر کاری هستند. آنها می خواهند که این ابزارهای هوش مصنوعی صوتی به تنها منبع تامین تمام اطلاعات مورد نیاز شما – دایره کوچک شبه علم شما – تبدیل شوند. از آنجا که هوش مصنوعی صوتی  بدون دخالت دست و تنها از طریق صدا فعال می شود، عده زیادی از مردم نیازهای خود را از طریق آن برطرف می کنند. تنها حسن این فناوری در سهولت و راحتی استفاده از آن است. اطلاعات یابی هوش مصنوعی صوتی حتی کمتر از دیگر اشکال هوش مصنوعی قابل راستی آزمایی است، چون چگونه می توان احتمال داد کاربران پاسخ های آن را راستی آزمایی کنند، وقتی که این کار با هدف اصلی آن یعنی سهولت و راحتی در تضاد قرار می گیرد؟ آیا ما در حال ورود به جهانی از انفعال فکری هستیم که در آن تفکر انسانی به شدت تحلیل پیدا می کند یا حتی از بین می رود؟

شرکت های بزرگ فناوری: اربابان جدید معرفت شناسی
شرکت های بزرگ فناوری در حال جا انداختن خود به عنوان واقعیت یاب های جهان و دروازه بانان کل دانش بشری هستند. به خاطر داشته باشید که شرکت های بزرگ فناوری ارتباطات بسیار نزدیکی با «مجموعه نظامی اطلاعاتی» دارند (و بودجه های اولیه آنها را این مجموعه تامین کرده است.) اگر اوضاع بر همین منوال پیش رود، 3 شرکت (گوگل، اپل و آمازون) تقریبا بر کل دانش بشری کنترل پیدا خواهند کرد. معرفت شناسی را «تئوری دانش به خصوص در ارتباط با شیوه ها، اعتبار و دامنه آن» تعریف می کنند. معرفت شناسی به معنای «انجام تحقیقات پیرامون چیزی است که بین باور توجیه شده با نظرات و دیدگاه های فردی تمیز می گذارد.» شرکت های بزرگ فناوری می خواهند که شما فقط از  طریق هوش مصنوعی آنها به اطلاعات دست پیدا کنید. البته هر نوع هوش مصنوعی از جمله هوش مصنوعی صوتی صرفا به خوبی اطلاعات و الگوریتم هایی است که برای آن برنامه ریزی شده است. این نکته به شکل دردناکی در انبوه شواهد مربوط به سوگیری های گوگل مشهود شده که نشان می دهند وجود یک موتور جستجو یا هوش مصنوعی خنثی و بی طرف غیرممکن است. به این مقاله بسیار خوب در قسمت پیشنهادهای خودکار موتور جستجوی گوگل نگاهی بیندازید: به نوشته گوگل «غذای ارگانیک یک...دروغ، شرمساری، افسانه، اتلاف پول و ترفند بازاریابی است.» الگوریتم های تعبیه شده در یک هوش مصنوعی خاص همیشه به ضرورت بازتاب دهنده جهان بینی، سوگیری ها و محدودیت های برنامه نویسان آنهاست. این سئوالی بی پاسخ باقی می ماند که آیا هوش مصنوعی خودیادگیرنده اصولا خواهد توانست بر این محدودیت های اولیه غلبه کند یا نه، اما من تردید دارم.

 بیانیه ماموریت گوگل و سازماندهی مجدد آلفابت
 در مورد گوگل طی چند سال گذشته آنها تغییراتی را در ساختار و شعار این شرکت اعمال کرده اند و  حرف هایی در مورد تغییر دادن بیانیه ماموریت آنها نیز مطرح شده است. در سال 2018 آنها شعار تبلیغاتی «کار بدی نکن» را کنار گذاشته اند، حرکتی که با توجه به حجم همکاری های آنها با طرف ظلم و جور، کار مناسبی به نظر می آید. گوگل در زمینه سانسور به دولت آمریکا، در زمینه کنترل و نظارت با کمک هوش مصنوعی ( پروژه ماون) به ارتش آمریکا و در زمینه سانسور (پروژه سنجاقک) به دولت چین کمک کرده است. در سال 2015 آنها «آلفابت» را به عنوان شرکت مادر مالک گوگل مورد تجدید سازمان قرار دادند. باید بگویم که اسم «آلفابت» - از میان آلفا تا امگا، تمام حروف الفبا– حاکی از آن است که تمام این حرف ها صحت دارد و اینکه گوگل خواهان چیزی  کمتر از این نیست که به یگانه حافظ دانش بشری تبدیل شود. این شرکت خواهان انحصار حداکثری است: انحصار کامل بر کل دانش بشری. در بیانیه ماموریت فعلی گوگل آمده است که ماموریت این شرکت، «سازماندهی اطلاعات جهان و قابل دسترسی و سودمند کردن آن در سطحی جهانی» است. شاید این شرکت به این دلیل احساس کرده  که باید تغییراتی در بیانیه ماموریت خود ایجاد کند که قبلا کار سازماندهی اطلاعات را انجام داده است؛ گام بعدی به دست آوردن نفوذ، کنترل کردن و تملک این اطلاعات است. همانطور که در مقاله ام در مورد «دفترکل خودخواهانه» اشاره کرده ام، گوگل رویای هدایت خود روند تکامل انسان را در سر دارد.

الگوی تکامل هوش مصنوعی: از خدمتکار به ارباب
اگر می خواهید بفهمید که دستور کار هوش مصنوعی و دستور کار هوشمند (زیرا هر دو یکی و یک چیز هستند) چگونه کار می کند، نگاهی بیندازید به گرایش ها و الگوهای تاریخی. هوش مصنوعی به عنوان یک دستیار اختیاری ارائه شد بعد گسترش پیدا کرد، سپس از اختیاری (داوطلبانه) به اجباری (به ضرب و زور تهدید به جریمه و/ یا حتی زندان) تبدیل شد. این همان طرحی است که در مورد خودروهای خودران / اتومبیل های بی راننده، کنتورهای هوشمند، شهرهای هوشمند / دستور کار 2030 و غیره نیز صدق می کند. در مورد ایده هوش مصنوعی صوتی می بینیم که چگونه این «دستیار مجازی» در این طرح جای می گیرد. در ابتدا اختیار اینکه این هوش مصنوعی چه اطلاعاتی را دریافت کند با شماست، سپس پیشنهادهای خودکار به شکل خزنده ای وارد کار می شود و در مرحله بعد هوش مصنوعی صوتی  به شما «توصیه هایی» خواهد داد، اما البته «این کار را به خاطر خیر و صلاح خودتان انجام می دهد.» بعد از آن هوش مصنوعی به آرامی از فرمان های شما سرپیچی می کند و به جای آن محصولات یا اطلاعاتی را برایتان تدارک می بیند که خودش دوست دارد شما از آنها مطلع باشید. متاسفم، شما نمی توانید این محصول را آنلاین سفارش دهید، چون بیش از حد چاق کننده است، متاسفم نمی توانید این موسیقی را گوش کنید، چون حاوی اشعاری است که با عرف تضاد دارند؛ این دستیار از آنچه که در اخبار اتفاق افتاده، نسخه رسمی بهداشتی شده ای را در اختیارتان قرار خواهد داد تا بی مورد موجب ناراحتی و عذاب شما نشود که به خاطر آن مجبور شوید دیدگاه های  متناقض و متضاد با واقعیت را از خود دور کنید.

هوش مصنوعی صوتی: فروشگاهی برای کل دیدگاه شما از واقعیت؟
این درست است که ما در جهانی از اطلاعات ناراست و نادرست زندگی می کنیم. با این حال آیا کل پدیده خبرهای جعلی برای این به راه افتاده که مردم را در خود غرق و آنها را تشویق کند تا برای به دست آوردن جواب «درست» در دریایی از اطلاعات نادرست، به هوش مصنوعی صوتی روی آورند؟ این نقل قول شوک آور و افشاکننده را از اریک اشمیت مدیرعامل پیشین گوگل (در مصاحبه ای که سال 2005 با چارلی رز انجام داده) به خاطر دارید که از جاه طلبی های گوگل  برای تغییر شکل دادن از تنها سازمان دهنده اطلاعات (بر اساس هر دو بیانیه ماموریت خود) به کنترل کننده اطلاعات (متناسب با یک دروازه  بان دیجیتال یا اصطلاح متناسب تر حسگر دیجیتال) چنین سخن گفته بود: «موقع تایپ کردن از رایانه ام می خواهم نشانم دهد که چه چیزی را باید تایپ کنم.»
«وقتی که از گوگل استفاده می کنید،  بیشتر از یک پاسخ را دریافت می کنید؟ البته که می کنید. خب این یک  باگ یا خطای نرم افزاری است. ما در هر ثانیه با باگ های بیشتری در جهان مواجه می شویم، چون باید بتوانیم پاسخ صحیح را درست  به موقع در اختیار شما قرار دهیم. ما باید بدانیم که منظور شما چیست. شما باید دنبال اطلاعات باشید. ما باید این اطلاعات را دقیقا درست به دست بیاوریم و باید آن را به زبانی که صحبت می کنید به شما برسانیم و هرگز هم نباید مرتکب اشتباه شویم. این چالش ماست.»
پنج سال بعد یعنی در سال 2010 اشمیت در مصاحبه ای با مایکل رز  در این باره سخن گفت که گوگل تلاش دارد از همه ما به عنوان بخشی از یک «بشریت انبوه شده»، «انسان های بهتری» بسازد . سخت است فراموش کرد که این نوع زبان و طرز تفکر چه شباهت انکارناپذیری با اهداف ابرانسان گرایی دارد. برای نسل کودکانی که هم اکنون با اکوی آمازون یا هوم گوگل در خانواده ها بزرگ می شوند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا آنها کاملا به این ایده خو خواهند گرفت که هر وقت خواستید از چیزی آگاه شوید، فقط کافی است از هوش مصنوعی صوتی بپرسید؟ آیا آنها ناخودآگاه این ایده را خواهند پذیرفت که هوش مصنوعی صوتی سرچشمه اصلی  تمام دانش و معرفت است؟ و زمانی که کنجکاوی به شما روی می آورد، اولین جایی که به سراغش می روید، وحی گاه هوش مصنوعی واقع بر پیشخان آشپزخانه تان است؟ چه بر سر تحقیق و جستجوی پر زحمت و راسخ، بر سر کندوکاو در میان انبوهی از مقالات، گزارش ها یا کتاب های مختلف برای به دست آوردن وسیع ترین طیف ممکن از دیدگاه ها و نظرات، بر سر آگاه کردن کامل خودتان و سر و سامان دادن به ذهنتان خواهد آمد؟ چه بر سر جستجوی چالش آور و با این حال پاداش دهنده حقیقت خواهد آمد؟ آیا ما در آینده خود دیگر حتی شکیبایی لازم برای انجام جستجوی واقعی را خواهیم داشت؟

هوش مصنوعی صوتی: میانبری به سمت تله اسکرین جرج اورولی
موضوع این مقاله مربوط به کاربست های تفکر انسانی است. اما در این مطلب حتی به زیرپا گذاشتن فاحش حریم خصوصی از سوی این وسایل نزدیک هم نشده ام. با وجود این اطمینان  خاطر دروغینی که شرکت های بزرگ فناوری به مردم می دهند، «آنها همیشه به شما گوش می دهند.» شما با به خانه بردن این وسایل، با رضایت خاطر به برادر بزرگ اجازه می دهید تا در خصوصی ترین لحظات زندگی تان سرک بکشد و آنها را زیر نظر بگیرد. ابتدا این کار از طریق صوتی خواهد بود و بعدا ویدئو نیز به آن اضافه خواهد شد. مثل هر وسیله هوشمندی که هم اکنون در بازار است، آنها میانبری هستند به سوی هدف غایی «سیستم»: نظارت دائمی بر شما و ضبط تک تک افکارتان.

چه اتفاقی برای تفکر انسانی خواهد افتاد؟
گریز از این نتیجه گیری دشوار است که فناوری هوش مصنوعی صوتی به احتمال زیاد نسل های آینده را برای انفعال فکری برنامه ریزی می کند . هوش مصنوعی صوتی به سادگی خود را بر واقعیات و اطلاعات یابی تحمیل می کند، چرا که این کار را بدون دخالت دست انجام می دهد. این فناوری به مردم یاد می دهد یک «پاسخ درست» را برای هر موضوعی بخواهند و بپذیرند، با وجود این واقعیت که برخی مسائل به شدت پیچیده و چند وجهی اند و تنها یک پاسخ ندارند. برای کسانی که با دسیسه «نظم نوین جهانی» آشنا نیستند، چنین به نظر خواهد رسید که تقلیل یافتن تفکر انسانی که در پیش رو داریم، تصادفی رخ خواهد داد ( چون مردم معصومانه به این فناوری جدید واکنش نشان می دهند و راحتی و سهولت را بر شکیبایی و تحمل ترجیح می دهند) نه بر اساس دسیسه ای از پیش طراحی شده ( زیرا شرکت های بزرگ فناوری در طرف اربابان این نظم نوین جهانی قرار دارند). با این حال حرکت به سمت تضعیف تفکر انسانی و تبدیل کردن آن به ماشین و هوش مصنوعی، یک دستور کار کاملا طراحی شده است.
حقیقت این است که رایانه ها گوی بلورین نیستید. شرکت های بزرگ فناوری  وعده چیزی را می دهند که هرگز نمی توانند انجام دهند. هیچ کس نمی تواند کار اندیشیدن را برای شما انجام دهد. هیچ کس نمی تواند کاری کند که شما درک و برداشتی پالوده شده را از یک مسئله پیچیده به دست بیاورید. فقط شمایید که می توانید چنین کاری کنید. خریدار این وعده دروغین شرکت های بزرگ فناوری نباشید؛ چرا که نه تنها به شکل گزنده ای سرخورده خواهید شد، بلکه با محدود کردن درک خود از چیستی زندگی و کیستی خودتان، در مسیر بردگی گام برخواهید داشت.
نویسنده: ماکیا فریمن (Makia Freeman) روزنامه نگار و پژوهشگر
منبع: https://b2n.ir/018169

 انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول