اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

«این دانش‌آموزان با نیازهای ویژه» قبل از عصر جدید کجا بودند؟!

دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به رغم مشکلات جسمی، دارای توانمندی‌ و استعدادهایی هستند و گاهی این استعداد آنقدر درخشان است که قابل باور نیست؛ اما چرا این استعدادها توسط دستگاه تعلیم و تربیت شناسایی و به جامعه معرفی نمی‌شوند؟

«این دانش‌آموزان با نیازهای ویژه» قبل از عصر جدید کجا بودند؟!

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: دانش‌آموزان با نیازهای ویژه که با عنوان دانش‌آموزان استثنایی هم از آنها یاد می‌شود تحت پوشش سـازمان آمـوزش و پـرورش استثنایی کشور تحصیل می‌کنند؛ این دانش‌آموزان در 7 گروه شامل دانش‌آموزان آسیب دیده شنوایی، دانش‌آموزان آسیب دیده بینایی، دانش‌آموزان معلول جسمی ـ حرکتی، دانش‌آموزان با کم توانی ذهنی، دانش آموزان چند معلولیتی، دانش‌آموزان اختلال رفتاری ـ هیجانی و طیف اتیسم و دانش‌آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری تقسیم‌بندی می‌شوند و تحت آموزش قرار می‌گیرند.

این دانش‌آموز به رغم آسیب‌هایی که دارند اما دارای توانمندی‌ها و استعدادهایی هستند و گاهی آنقدر درخشان که قابل باور نیست؛ اما سؤال این است که چرا این استعدادها توسط دستگاه تعلیم و تربیت شناسایی و به جامعه معرفی نمی‌شوند؟

وقتی عصر جدید در فصل دوم خود، مهران مختاریان دانش‌آموز نابغه اوتیستیک را نشان داد، تازه همگان متوجه یک استعداد شدند.

دانش‌آموز 12 ساله‌ای که تعجب همه را برانگیخت و داوران را انگشت به دهان کرد؛ مهران دانش‌آموز کلاس ششم ابتدایی آموزشگاه استثنایی باغچه بان از روستاهای شهرستان مریوان کردستان است.

سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی پس از پخش این برنامه با بیان اینکه این دانش‌آموز دارای اختلال عصبی تحولی اوتیسم است، تصریح کرد: او نابغه محاسبات تقویمی کشور با توانایی خارق العاده ذهنی است.

‌وی افزود: این دانش‌آموز تا سن پنج سالگی به غیر از کلمه آب می‌خواهم هیچ واژه‌ای دیگری را نمی‌توانست بر زبان بیاورد ولی با همت معلمان سختکوش و پر تلاش استثنایی، توانسته به یک دانش‌آموز نابغه تبدیل شود.

حسینی با بیان اینکه این دانش‌آموز در محاسبات تقویمی همه را شگفتی زده کرد، اظهار داشت: این دانش‌آموز می‌تواند تمامی ایام هفته، تبدیل تقویم شمسی به قمری و میلادی و بالعکس را در بازه زمانی  ۱۵ تا ۲۰ سال گذشته و آینده را بدون هیچ خطایی بیان کند؛ همچنین این دانش‌آموز علاوه بر این، توانایی خواندن سخت‌ترین متن‌ها را نیز دارد.

چند روز پیش هم سارا آزور از شهرستان فسا استان فارس دانش‌آموز دیگر که با نیازهای ویژه است به همراه مادر خود در برنامه عصر جدید شرکت کرد؛ او با مادرش تله‌پاتی داشت و ذهن مادر را می‌خواند.

او هم داوران را شگفت زده کرد و مورد تشویق قرار گرفت؛ رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی پس از پخش این قسمت از برنامه عصر جدید، اعلام کرد که با اهدای هدیه از دو دانش‌آموز استثنایی که در برنامه عصر جدید شبکه 3 درخشیدند، تقدیر به عمل آورد و به هر یک از 2 دانش‌آموز کارت هدیه 150 میلیون ریالی اهدا شد و البته قرار است از معلمان آنها نیز تقدیر شود.

پدر یک دانش‌آموز با نیازهای ویژه به خبرنگار فارس گفت: بچه‌های بانیازهای ویژه هر کدام دارای استعدادهایی هستند اما گاهی آنقدر خانواده‌ها درگیر هزینه‌های درمانی این بچه‌ها می‌شوند که دیگر پیگیر استعدادها نیستند.

وی افزود: به نظرم آموزش و پرورش استثنایی کشور می‌تواند در این زمینه ورود کند و واقعا چهره‌های موفق را شناسایی و معرفی کند؛ این اتفاق باعث می‌شود که خانواده‌ها هم دلگرم شوند.

اما سؤال این است که چرا باید این دانش‌آموزان بااستعداد در یک برنامه تلویزیونی شناسایی و تقدیر شوند و چرا آموزش و پرورش برنامه‌ای برای شناسایی و معرفی این استعدادها به جامعه ندارد؟

واقعا اگر این دانش‌آموز به این برنامه نمی آمدند کسی نامی از آنها می برد؟ اصلا آنها کجا بودند که آموزش و پرورش آنها را ندیده بود؟؛ تکلیف این بچه‌ها بعد از شناسایی چه می‌شود و چه برنامه‌ای برای آنها پیش‌بینی خواهد شد؟

سید جواد حسینی از زمانی که ریاست سازمان آموزش و پرورش استثنایی را بر عهده گرفته است، تلاش خود را به کار بسته تا بتواند برای این دانش‌آموزان کاری انجام دهد اما در کنار توجه و پیگیری مشکلات آموزشی و توانبخشی آنها، شناسایی استعدادهای ناب و هدایت درست آنها، گام بزرگی است که می‌تواند در برنامه امسال این سازمان باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول