اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

دروغ سیزده‌مان «بیرون رفتن از خانه» باشد

و سرانجام سیزده‌بدر، جشن پایان نوروز نیز فرا رسید.در آیین باستان پارسی، این روز فرصتی برای دور کردن نحسی از زندگی است. مطابق این آیین مردم به دامان طبیعت رفته و به اصطلاح سیزده خود را به در می‌کنند تا سایه نحسی و شومی از خوشبختی‌هایشان کوتاه شود.

دروغ سیزده‌مان «بیرون رفتن از خانه» باشد

به گزارش فارس از خرم‌آباد، مطابق این رسم کهن، گویا تمام خانه‌ها در چنین روزی معروض خطر نابودی هستند و برای همین به دامان طبیعت می‌روند.

برای عشق و مرادشان سبزه گره می‌زنند و آش‌های این روز را می‌پزند و دعای سالی نیک را دارند. 

سالیان درازی است که این رسوم با آداب خاص خود انجام می‌شود اما امسال شرایط فرق کرده و خلاف همیشه دیو پلیدی‌ها در بیرون از خانه انتظار می‌کشد تا سعادت‌ها را نشانه رفته و پایانی برای آن‌ها باشد.

 

بر کسی پوشیده نیست که امسال استقبال از سیزده بدر و رفتن به دامان طبیعت، آغوش گشودن به روی این دیو ریزنقش بوده که در عین کوچکی جثه، فاجعه‌آفرین است.

ممنوعیت ورود به تفرجگاه‌های روستایی در روز طبیعت 

در این خصوص شیرزاد نجفی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با اشاره به اینکه ورود به پارک‌های جنگلی، مراتع، تفرجگاه‌ها، بوستان‌های روستایی و تردد و نشستن در مسیر جاده‌های جنگلی و مرتعی ممنوع است، خاطرنشان کرد: به منظور پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و حفظ سلامت عمومی از تمامی هم استانی‌ها تقاضامندیم از مسافرت به دامان طبیعت جدا خودداری و پرهیز کنند.

وی افزود: همچنین درخواست می‌کنیم از هر گونه تجمع انسانی در محیط‌های ذکر شده جدا خودداری کرده و با پرسنل یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان و شهرستان‌ها همکاری لازم را داشته باشند.

نجفی هدف از مسدود کردن راه‌های ورودی و خروجی پارک‌های جنگلی و تفرجگاه‌های تحت مدیریت منابع طبیعی را، پیشگیری از شیوع ویروس کرونا دانست و تصریح کرد: تحت هیچ شرایطی اجازه ورود به این مکان‌ها داده نخواهد شد.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در پایان ضمن هشدار به متخلفان حوزه منابع طبیعی بیان کرد: طی این ایام که ویروس کرونا جان هموطنان را به مخاطره انداخته، پرسنل منابع طبیعی استان مرتبا در حال گشت‌زنی عرصه‌های طبیعی بوده و اجازه تخلف به سودجویان داده نخواهد شد و چنانچه مردم با تخلفی از قبیل قطع درختان، زغال‌گیری، تخریب اراضی ملی و... روبرو شدند مراتب را با تلفن رایگان ۱۵۰۴ یگان امداد جنگل و مرتع اطلاع رسانی کنند.

انسداد مسیرهای منتهی به جاذبه‌های گردشگری استان

در این رابطه سید امین قاسمی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان نیز گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در استان و لزوم ممانعت از ایجاد تجمع در مراکز گردشگرپذیر و همچنین هماهنگی‌های صورت گرفته با ستاد مدیریت بیماری کرونا در لرستان همه مسیرهای منتهی به جاذبه‌های گردشگری و طبیعی استان مسدود شده و از ورود مسافران جلوگیری خواهد شد.

قاسمی افزود: عملیات انسداد مسیرهای مذکور با همکاری نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های اجرایی عضو کمیته نظارت بر اماکن عمومی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا انجام شده است. 

 

مدیر کمیته نظارت بر اماکن عمومی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در پایان تصریح کرد: انسداد مسیرهای منتهی به جاذبه‌های طبیعی و گردشگری استان به گونه‌ای خواهد بود که هیچ‌گونه مزاحمتی برای ساکنان محلی ایجاد نمی‌کند. 

دبیر ستاد خدمات سفر لرستان اضافه کرد: همه موزه‌ها و اماکن تاریخی استان نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند و هیچ گونه خدماتی به گردشگران ارائه نخواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از مردم خواست جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا با مسئولان همکاری لازم را داشته باشند و قطع زنجیره انتقال آن در خانه خود بمانند.

قطع زنجیره انسانی کمک بسیار خوبی برای کنترل کرونا

در این خصوص صارم رضایی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان نیز با بیان اینکه ۳۲ قطب غربالگری در مبادی ورودی و خروجی استان مستقر شده است، اظهار کرد: تاکنون ۶۷۹ هزار و ۳۷۹ نفر غربالگری شده‌اند.

وی هدف از اجرای این طرح را ارتقای سلامت و حفظ ایمنی اقشار مختلف مردم عنوان کرد و افزود: لرستان معبر خیلی از مسیرهای کشور بوده و برای همین اقدامات خوبی در راستای کنترل و جلوگیری از شیوع بیماری کرونا به عمل آمده است.

 

رضایی خاطرنشان کرد: علاوه بر تب‌سنجی در مبادی‌های استان، شناسایی افراد مشکوک در سطح شهر و ارجاع آنان به نظام سلامت و مراکز درمانی را نیز برعهده داریم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان بیان کرد: قطع کردن زنجیره انسانی کمک بسیار خوبی برای کنترل این بیماری کرده و مانع انتقال ویروس کووید ۱۹ از افراد ناقل به سالم شده است.

به گفته وی تاکنون ۲۲۶۴ نفر از اعضا و پرسنل این جمعیت در طرح غربالگری و پایش مردم شرکت و خدمات‌رسانی کرده‌اند.

متاسفانه برخی افراد رعایت نمی‌کنند

در این راستا عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی نیز با تقدیر از عملکرد کادر درمانی در استان گفت: این روزها عده‌ای از مردم در خانه‌های خود مانده‌اند و مدت‌هاست رنگ بیرون را ندیده‌اند اما متاسفانه برخی رعایت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه تعطیلی زیارت حرم اهل بیت(ع)، مساجد، نمازجمعه و حتی سفر هر ساله حضرت آقا به حرم رضوی نشان از اهمیت موضوع دارد، افزود: عده‌ کمی از افراد این موضوع را رعایت نمی‌کنند و از مردم تقاضا داریم با خودکنترلی و رعایت اصول بهداشتی و ایمنی کادر درمانی را همیاری کنند.

گودرزی بیان کرد: بیشتر بحث کرونا استرس و دلهره آن است و اگر مردم رعایت کنند قطعا از این وضعیت خارج خواهیم شد.

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تقدیر از زحمات کادر درمانی، رسانه‌ها، نیروهای مردمی بسیج و سپاه گفت: همه باید با همکاری هم در راستای قطع زنجیره انتقال بیماری کمک کنیم.

 

توقیف و جریمه خودروهای مستقر در مناطق ممنوعه

سیدموسی خادمی، استاندار لرستان نیز با اشاره به روز طبیعت و برگزاری آیین باستانی سیزده‌بدر اظهار کرد: در این روز مردم عزیز به سمت طبیعت رفته و بدون رعایت فاصله در آنجا تجمع می‌کنند که برای شیوع بیماری کرونا خطرناک است.

وی با بیان اینکه برای همین در حال اندیشیدن تمهیداتی هستیم و احتمالا این مراکز طبیعی که محل تجمع است را تعطیل می‌کنیم، گفت: در همین راستا مسیرهای ورودی به این تفرجگاه‌ها را خواهیم بست.

خادمی بیان کرد: از مردم درخواست می‌کنیم همچنان که تا به‌حال رعایت کرده‌اند و چون خیلی از مراسمات مهم مانند پنجشنبه و جمعه آخر سال، روز طبیعت نیز همکاری لازم را داشته باشند.
 
استاندار لرستان با تاکید بر اینکه اطراف شهرها و مراکز تفرجگاهی کنترل خواهند شد، افزود: از مردم خواسته می‌شود به این محل‌ها نروند چراکه احتمالا مسدود خواهند بود.

وی با اشاره به طرح کاهش زنجیره انتقالی بیماری کرونا در کشور و استان گفت: جریمه ۵۰۰ هزار تومانی با توقیف یک ماهه خودرو فقط برای مسافران و پلاک‌های غیربومی نیست بلکه هم استانی‌هایی که در محل‌های ممنوعه اعلام شده مانند تفرجگاه‌ها، پارک‌ها، و مراکز تفریحی حضور پیدا کنند، مشمول این دستورالعمل هستند.

خادمی در پایان بیان کرد: همه عزیزان چند روز آینده را رعایت کنند تا بار این بیماری سبک شده و به حالت عادی برگردد.

بیایید امسال با در خانه ماندن، باز شاهد مرگ لشگر غم باشیم و سیزده را از سرای سعادت‌مان به در کنیم. سبزه دل‌ها را به آرزوهای‌مان گره زده و صحت و تندرستی را از درگاه ایزد منان طلب کنیم و دروغ سیزده‌مان بیرون رفتن از خانه باشد.

انتهای پیام/

گزارش از سمیرا عزیزی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول