اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

طرد از جامعه مهمترین عامل عدم مراجعه به مراکز پزشکی/ بررسی عوامل ترس از اعلام ابتلا به کرونا

برخی از افراد ابتلا شدن خود به ویروس کرونا را اعلام نکرده و یا حتی به مراکز پزشکی نیز مراجعه نمی‌کنند، این موضوع مهمترین عامل قطع نشدن زنجیره کرونا در کشور است.

طرد از جامعه مهمترین عامل عدم مراجعه به مراکز پزشکی/ بررسی عوامل ترس از اعلام ابتلا به کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، این روزها کشور، درگیر ویروس سمج کرونا است، ویروسی که به سرعت در حال انتشار است و بسیاری را نگران کرده است.
یکسری از افراد به صورت فداکارانه و پیشگیرانه کار می‌کنند اما یکسری دیگر از افراد هستند که ممکن است درگیر ویروس کرونا و حتی علائم آن باشند که با این حال به فکر تشخیص و درمان نیستند و با انجام کارهای روزانه اطرافیان خود را به این ویروس مبتلا کرده و آن ها را به کام مرگ می‌کشانند.

عدم مراجعه به پزشک در صورت ابتلا، زنجیره کرونا را مستحکم می‌کند

روح الله همتی متخصص داخلی و فوق تخصص قلب و عروق و اینترونشن از پزشکان آماده خدمت مشاوره تلفنی کرونا، گفت: به دلیل اطلاعات کم از کرونا، جدی نگرفتن، نگرانی و استیگمای اجتماعی و فرهنگی با وجود داشتن علائم کرونا و یا خودآگاهی از این که در معرض خطر ابتلای اجتماعی، شغلی و خانوادگی این بیماری هستند درصدی از افراد به سامانه غربالگری سلامت ملی، مراکز معرفی شده از طریق وزارتخانه و دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان جهت غربالگری، تشخیص و درمان مراجعه نمی‌کنند.

وی افزود: این موضوع موجب ماندگاری زنجیره‌های انتشار و همه گیری و عدم برآورد و مدیریت صحیح این اپیدمی شده که نهایتاً منجر به شیوع بیشتر آن می‌شوند که خسارت‌های جدی و اسفناک فردی، اجتماعی و ملی رخ خواهد داد.

پس از مشکوک شدن به کرونا به پزشک مراجعه کنید

محبوب رستمزاد مدیر روابط عمومی علوم پزشکی استان ایلام نیز، گفت: مراجعه نکردن به بیمارستان و نادیده گرفتن علائم آن موجب می‌شود ریه‌ها به صورت کامل درگیر شود و مشکلات جبران ناپذیری را به وجود آورد.

وی افزود: در صورت دیدن علائم با مراجعه به پزشک هم درمان بهتر و هم سریعتر صورت می‌گیرد و هزینه کمتری را برای دولت به وجود می‌آورد.

مدیر روابط عمومی علوم پزشکی استان ایلام، تصریح کرد: از مردم خواهشمندم جهت اطلاع از این بیماری درسامانه Salamat.gov.ir ثبت نام کنند تا همکاران بهداشتی افراد بیمار را شناسایی و زنجیره انتقال بیماری را از بین ببرند.

انگ خوردن در جوامع سنتی مهمترین عدم اطلاع و مراجعه به مراکز پزشکی

در ادامه سعدالله عزتی دکترای جامعه شناسی، در خصوص بار روانی این بیماری به خبرنگار فارس در ایلام، گفت: به دلیل عدم آمادگی کشور و مردم برای مقابله با ویروس کرونا و ورود ناگهانی آن به کشور، و نداشتن اطلاعات کافی یا اطلاعات نادرست باعث شکل گیری موج ذهنیت ونگرش توأم با دلهره و استرس در جامعه شد.

وی افزود: این نگرش منفی همراه با ترس مضاعف سبب شد که مردم به دلیل ترس از برچسب خوردن و انگ دانستن آن از روی نا آگاهی خود اظهاری و خود مراقبتی نکنند و موجب شیوع هر چه بیشتر آن شوند.

این جامعه شناس تصریح کرد: در یک جامعه سنتی انگ خوردن آثار و تبعات اجتماعی نامطلوب بسیاری دارد و بهترین راه آموزش و اطلاع رسانی از طریق رسانه‌های قابل اعتماد است.

ترس طرد شدن از جامعه یکی از دلایل عدم اعلام ابتلا به کرونا

امیر عبدالحسینی دکترای روانشناسی نیز در این راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: در روانشناسی موضوعی تحت عنوان آستیگمای اجتماعی یا انگ اجتماعی که از پیامدهای روانی اجتماعی بیماری‌های واگیردار بخصوص بیماری نو ظهور کرونا است وجود دارد.

وی افزود: مردم نگران هستند که در جامعه طرد شوند و مورد انزوای اجتماعی قرار گیرند و این اتفاق موجب پنهان کاری مردم از ابتلا به کرونا می‌شود.

این روانشناس، تصریح کرد: عدم اعتماد مردم به برخی از امکانات پزشکی مناسب، عادت کردن مردم به خود درمانی، عدم آگاهی مردم، عدم همدلی و همدردی برخی مسوولین، عدم وجود دارویی مناسب و عدم آگاهی مردم در مورد مدت زمان درگیر شدن به کرونا  از دیگر دلایل پنهان کاری است.

انتهای پیام/9708

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول