اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

نقشه خوانی عملیات روانی دویچه وله فارسی در ماجرای کرونا در ایران

ثمره نهایی خط عملیات روانی دویچه وله فارسی نسبت به ماجرای کرونا در ایران، ایجاد گسست میان مردم و نظام و حفظ و افزایش وابستگی فکری و قلبی به غرب(مخصوصا آلمان) در مخاطب عام این رسانه خواهد بود.

نقشه خوانی عملیات روانی دویچه وله فارسی در ماجرای کرونا در ایران

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس رسانه های معاند از ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایران، خط خبری خاصی را در پیش گرفته اند که تحقیق و بررسی دقیق آن، نتایج قابل تأملی به دست می دهد.

با بررسی تحلیلی عناوین خبری سایت دویچه‌وله فارسی در بازه زمانی ۳۰ دی تا ۲۹ اسفند می توان گفت که این رسانه از یک سناریوی سه بعدی برای پیش‌برد اهداف خود استفاده کرده است:

۱) خط‌دهی عمومی

خط‌دهی و فضاسازی عمومی؛ ایجاد حس بی‌اعتمادی و ناامیدی مردم نسبت به نظام و ایجاد تفرقه بین مردم و مسئولین، تخریب نمادها و عقاید مذهبی به عنوان پایگاه ایدئولوژیک نظام، از جمله اهداف این بخش است.

البته مدیران رسانه‌ای دویچه‌وله به حفظ وجهه مثبت آلمان و غرب در ذهن مخاطب خود حساس‌اند و اجازه نمی‌دهند که تخریب‌ها و بار منفی حاصل از شیوع کرونا این ذهنیت را خراب کند.

ثمره نهایی این خط عملیات روانی، ایجاد گسست میان مردم و نظام و حفظ و افزایش وابستگی فکری و قلبی به غرب(مخصوصا آلمان) در مخاطب عام این رسانه خواهد بود.

۲) خط‌دهی/ تقویت نهادهای اجتماعی

گروه‌های مردم‌نهاد یا همان NGO ها در گذشته در مواردی خواسته یا ناخواسته بازوی میدانی کشورهای غربی شده اند. حلقه‌های واسطی که در نبود یا محدودیت سفارت‌های رسمی با گروه‌های مختلف مردم ارتباط می‌گیرند و در قالب حل مشکلات روزمره اعتماد آنان را جلب می‌کند و به تبع؛ اعتماد آنان را از نظام اسلامی می‌زدایند و در مواقع لزوم آنان را به کار می‌گیرند.

در جریان کرونا دویچه‌وله با گروه های ایرانی فعال در حوزه «کودکان کار» ارتباط گرفت و خود را مدافع حقوق کارگران، قشر محروم و زنان جلوه داد و از این طریق به خط‌دهی یا تقویت نهادهای اجتماعی- مردمی هم‌سو پرداخت.

ثمره نهایی این بعد از عملیات روانی، ارتباط‌گیری غیرمستقیم با قشر محروم و یا جهت‌دهی و تقویت گروه‌های مردم نهاد هم‌سو و در نهایت استفاده از این ارتباطات برای بحران فعلی یا بحران‌های احتمالی آتی است.

۳) خط‌دهی/ تقویت نهادها و شخصیت‌های مسئله‌دار سیاسی

- خط‌دهی یا تقویت نهادها و شخصیت‌های مسئله‌دار سیاسی در راستای اهداف زیر پرداخت:
- فشار برای قرنطینه شهری

- سوء استفاده از بحران کرونا برای پذیرش رسمی دستورالعمل‌های FATF

- سوء استفاده از بحران کرونا برای کشاندن کشور به مذاکره جهت رفع تحریم
فشار برای آزادی زندانیان سیاسی- امنیتی

ثمره نهایی این بعد از عملیات روانی، استفاده احساسی و حساب‌نشده از ابزار قرنطینه و تحمیل پیامدهای منفی بهداشتی، روانی، اجتماعی، و به سازش کشاندن کشور در برابر خواسته‌های غرب و آزادسازی یاران و سربازان میدانی غرب برای پیش‌برد اهداف این کشورها در بحران فعلی یا بحران‌های آتی است.

متن کامل این پژوهش که توسط جمعی از محققان حوزوی انجام و در کانال روزنه (rozaneebefarda@) منتشر شده را می توانید از لینک زیر دریافت کنید:

 نقشه خوانی عملیات روانی #دویچه_وله_فارسی در ماجرای کرونا در ایران نقشه خوانی عملیات روانی #دویچه_وله_فارسی در ماجرای کرونا در ایران  

گفتنی است قسمت نخست این پژوهش به نقشه خوانی عملیات روانی بی بی سی در ماجرای کرونا در ایران اختصاص داشت که از این طریق قابل دریافت است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول