اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

کارگران از یاد رفته/ بی‌ثبات کاران را در شرایط کرونایی دریابید

کارگران خویش‌فرما و شاغل در مشاغل خرد را می‌توان بی شک آسیب‌دیده‌ترین قشر در بحران کرونا دانست.

کارگران از یاد رفته/ بی‌ثبات کاران را در شرایط کرونایی دریابید

خبرگزاری فارس، فسا - پس از جدی‌تر  شدن شیوع ویروس کرونا، تلفنم چند بار به صدا درآمد و شماره‌هایی ناشناس روی صفحه گوشیم می‌افتاد.

پس از پاسخگویی، با کارگرانی مواجه می‌شدم که پس از معرفی خود از وضعیت معیشتی این روزهایشان گلایه می‌کردند و انگار تنها یک گوش برای شنیدن درد و دل‌هایشان نیاز داشتند.

آنها ناراحت هستند که کارهایشان به‌اجبار و یا خودخواسته تعطیل‌شده و دیگر هیچ راه درآمدی جز یارانه نقدی ندارند.

با فاکتورگیری از دیگر بی‌ثباتی کارها در فسا، حدود ۵ هزار کارگر ساختمانی در این شهرستان وجود دارد که در این روزهای کرونایی بیکار و در منزل خود بدون هیچ راه درآمدی در حال گذراندن این روزهای سخت تحمیل‌شده بوده و نیاز به نگاه جدی‌تری از سوی دولت به خود هستند.

چند تن از کارگران معترض می‌خواستند از جانب آنها به مسئولان بگویم که در کنار تلاش‌های خود جهت خاتمه دادن به بحران شیوع ویروس کرونا توجهی نیز به افرادی که کرونا کسب‌وکارشان را در روزهای عید از سکه انداخته، توجه داشته باشند.

به همین منظور سراغ رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مسئول کمیته امداد امام خمینی (ره) همچنین مسئول کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد پیشگیری و مدیریت کرونای شهرستان رفتم.

بیمه بیکاری به کارگران خویش فرما تعلق نمی‌گیرد

رئیس اداره تعاون و رفاه اجتماعی فسا اظهار می‌کند: کارگرانی که کارگاه کاری آنها برای پیشگیری از شیوع کرونا تعطیل‌شده، می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه بیمه بیکاری، مقرری بیکاری را از ابتدای اسفند تا آخر اردیبهشت‌ماه دریافت کنند.

محمدحسین رستمیان با تأکید بر اینکه این حمایت از کارگرانی بوده که مشمول قانون کار هستند، ادامه می‌دهد: سایر اقشار همچون کارگران ساختمانی و رانندگان که کارفرمایی ندارند که بر اساس قانون کار موظف به پرداخت بیمه و حقوق آنها باشد، شامل این حمایت نمی‌شوند.

وی در جواب خبرنگار فارس مبنی بر وظیفه دولت در قبال کارگران می‌گوید: وزارت کار تعهدی در قبال اقشاری که بیمه آنها به‌صورت خویش‌فرما بوده، ندارد.

رستمیان با اشاره به اینکه مشکلات ایجادشده برای بی‌ثبات کارها در این برهه، کشوری بوده اضافه می‌کند:  مشکلات موجود منعکس شده است و امیدواریم که گامی در جهت بهبود وضعیت معیشت برای دیگر کارگران شهرستان و کشور نیز برداشته شود.

به گزارش فارس، کارگران فصلی و ساختمانی با بحران بیکاری بیگانه نیستند و در طول سال نیز عدم تعلق بیمه بیکاری در ایامی که موفق به یافتن کار نبودند، گریبانشان را گرفته است.

بحث احراز و اشتغال کارگران به کار ساختمانی موجب شده تا بسیاری از کارگران حمایت بیمه‌ای نداشته باشند و حال با تهدید ویروس کرونا این بی‌ثبات کارها از هیچ‌گونه حمایت بیمه‌ای بهره نمی‌برند که این خود به مشکل معیشت بیشتر این کارگران و خانواده‌هایشان دامن می‌زند.
 

افزودن بیش از چهارصد خانوار به جمع یارانه بگیران سه برابری

رئیس کمیته امداد شهرستان فسا به خبرنگار فارس می‌گوید: چند روز پیش از واریز یارانه نقدی اسفندماه، به ما اعلام شد که تعدادی از کارگران و دیگر افراد آسیب‌دیده‌ بحران کرونا را که تحت پوشش کمیته امداد بوده را شناسایی و در سیستم ثبت‌نام کنیم.

وی افزود: ما نیز افراد را پالایش و به دولت اعلام کرده و 450 خانوار به جمع دیگر خانوارهایی که از فرصت یارانه سه برابری بهره می‌بردند، اضافه کردیم.

کیهان‌پور بیان می‌کند: افراد تحت حمایت کمیته امداد یا کارگر هستند یا توانایی کار ندارند و سبد غذایی و بهداشتی بین این مددجویان توزیع می‌شود.

رئیس کمیته امداد فسا با اشاره به برگزاری جشن عاطفه‌ها، اضافه می‌کند: هزینه‌های به‌دست‌آمده از این جشن میان افراد آسیب‌دیده در شرایط کنونی توزیع شده است.

وی با اشاره به کاسب‌هایی که با اخذ وام اشتغال از کمیته امداد کاری راه انداخته بودند و البته تحت پوشش این کمیته نیز هستند، افزود: پرداخت وام ۵ میلیون تومانی قرض‌الحسنه به آنها قطعی شده و البته در صورت رسیدن بودجه جدید به کاسب‌های تحت پوشش خود نیز، مقداری برای معیشت پرداخت می‌شود.

به گزارش فارس، اقدام‌های احتیاطی دولت و حاکمیت برای مقابله با انتشار شیوع ویروس کرونا با قوت ادامه دارد و البته به‌اجبار بسیاری از کارها  در این روزها به تعطیلی روی آوردند.

ارگران به‌عنوان بزرگ‌ترین بخش از جامعه‌ ایرانی که با خانوارهای خود نیمی از جمعیت کشورمان را تشکیل می‌دهند، در این روزهای کرونا ستیزی نیازمند این بوده که برای حراست از سلامتی و معیشت خود و خانواده‌شان برنامه‌ای در دستور کار دولت و حاکمیت قرار گیرد.

ستادی مردمی در کنار اقشار آسیب‌دیده

در ادامه مسئول کمیته مردمی ستاد پیشگیری از کرونا شهرستان فسا نیز در خصوص حمایت از کارگران فسایی می‌گوید: سعی ما بر این بوده تا قشر آسیب‌پذیر شهرستان را تحت حمایت خود درآورده و بسته‌های بهداشتی و غذایی را که آنها نیز از کمک‌های مردمی تأمین‌شده است ، در اختیار آنها قرار دهیم.

محمد راهوار بابیان اینکه در حد توان از آسیب‌دیدگان حمایت کرده اما شهر بزرگ و نیازمندان زیاد هستند، افزود: کاش دولت فکری برای این افراد کرده و به کرونا نیز همچون بحران‌هایی نظیر زلزله و سیل نگاه کند و تسهیلاتی همچون وام‌های بلاعوض و کم‌بهره به کارگران و آسیب‌دیدگان ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه مسؤولان دلسوز بوده اما همیشه مردم پیشتاز هستند، اضافه می‌کند: همین‌که مسؤولان فضایی ایجاد کردند تا جوانان انقلابی باروحیه جهادی بتوانند عاشقانه خدمت کنند جای تقدیر و تشکر دارد.

راهوار در ادامه  بابیان اینکه ستاد پیشگیری از کرونا مردمی است، اضافه می‌کند: برای پخش بسته‌های کمکی با بهزیستی و کمیته شهرستان هماهنگ هستیم تا بتوانیم از دوباره‌کاری پرهیز کرده و خانواده‌های بیشتری تحت پوشش قرار گیرند.

وی می‌گوید: شعار ستاد این بوده که هرکدام از ما یک حاج قاسم هستیم و الان حاج قاسم بودن را در این می‌بینیم که در کنار مردم بوده و آنها را تنها نگذاریم و برای سلامتی شادی و نشاط آنها تلاش کنیم.

گزارش: زهرا زارع پور

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول