اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ماجرای ذرت‌های آلوده به کجا رسید؟/ آزمایشگاه‌های اصفهان مقصد جدید معمای حل نشده

با وجود اینکه طبق آخرین اظهار نظرها بنا شده بود ذرت‌های آلوده امحا شود، اما ظاهراً قرار است معمای چند ساله ذرت‌های آلوده سرنوشت دیگری پیدا کند.

ماجرای ذرت‌های آلوده به کجا رسید؟/ آزمایشگاه‌های اصفهان مقصد جدید معمای حل نشده

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، از سال ۹۶ تاکنون ماجرای توقیف ذرت‌های آلوده در بندر امام خمینی خبرساز شده است. سال ۹۶ یکی از خبرگزاری‌ها از قول یک مقام مسؤول در بندر امام از کشف و توقیف حدود ۱۲۰ هزار تن ذرت آلوده در گمرک استان خوزستان خبر داد.

ماجرای ذرت‌های آلوده به کجا رسید؟

ماجرا گذشت تا اینکه امیر خجسته نائیب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس سال گذشته با انتقاد از عدم امحاء ذرت‌های آلوده، گفت: با بررسی گزارش ارسالی به کمیسیون اصل نود مجلس، پس از بازدید و بررسی از بندر امام خمینی در خوزستان، رئیس‌جمهور در نیمه نخست امسال دستور امحاء این ذرت‌ها را صادر کرد که با گذشت چند ماه از تشکیل کمیسیون همراه با وزرای اقتصاد، کشاورزی و صمت، طی بررسی‌های متعدد و رسانه‌ای شدن موضوع، اقدام عملیاتی در این خصوص صورت نگرفته است.

 مرتضی رضایی معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز آبان‌ماه ۹۸ از سه راهکار پیشنهادی برای تعیین تکلیف محموله ذرت‌های آلوده خبر داد و گفت: در این خصوص سه روش پیشنهاد داده شده؛ نخست اینکه به کشور مبدأ که از آنجا این ذرت‌ها وارد شده است برگردانده شود یا کشورهایی که این استانداردها شامل حال آن‌ها نمی‌شود و سخت‌گیری کمتری دارند، فروخته شود یا اینکه به‌طور کامل و با رعایت تمام شرایط زیست‌محیطی معدوم شود.

نیره پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد در نشست خبری خود اظهار کرد: ذرت‌های آلوده همچنان در گمرک هستند و هیچ مقداری از این محموله وارد کشور نشده است. قرار است این ذرت‌ها امحا شوند و مراحل انجام این کار در حال بررسی است.

رئیس سازمان ملی استاندارد تأکید کرد: به هیچ وجه امکان ندارد این ذرت‌ها وارد کشور شود و ما کنترل‌های لازم را در این مورد انجام می‌دهیم به طوری که هم در واحدهای تولیدی و هم در بازار کنترل‌هایی را انجام می‌دهیم. 

حالا بعد ازگذشت چند ماه و در شرایطی که کشور با بیماری کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند و یکی از نیازهای ضروری کشور الکل استاندارد برای استفاده در مصارفی نظیر تولید فرآورده‌های ضدعفونی است و با وجود اینکه بنا شده محموله ذرت‌های آلوده امحا شود، اما ظاهراً دولت قصد دارد تا با آزمایش مجدد روی این محموله، ذرت‌های آلوده را وارد چرخه تولید الکل کند.

سرنوشت جدید در انتظار ذرت‌های آلوده 

در همین زمینه فرشید حسن‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: محموله ذرت در بندر امام خمینی مدت‌ها محل بحث بوده که آیا مورد استفاده هست یا خیر؟ با توجه به اینکه در اصفهان آزمایشگاه استاندارد داریم در حد چند کیلو برای انجام آزمایش‌های تخصصی وارد شد که ببینیم آیا آلودگی به سموم دارد یا خیر؟

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه آزمایش‌ها به همین منظور در حال انجام است و نتیجه قطعی هنوز تعیین نشده، گفت: استانداردهای خاصی برای تولید الکل از ذرت مثل میزان فلزات سنگین یا سموم مختلف موجود در آن وجود دارد که برای استفاده در تولید الکل باید میزان هر یک بررسی شده و با استانداردها تطبیق داده شود.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور در ستاد ملی مبارزه با کرونا این مساله را به عهده اصفهان گذاشته تا کنترل بار مشکوک را بررسی کند، افزود: چند سازمان از جمله سازمان غذا و دارو به‌عنوان مرجع تعیین استاندارد غذا و دارو هستند و الان هم آزمایش‌ها بر روی چند کیلو باری که در اختیار ما قرارگرفته در حال بررسی است تا میزان سمومی که ادعا شده در آن وجود دارد تعیین شود.

حسن‌زاده در خصوص اینکه گفته می‌شود این بار به دلیل وجود سم آفلاتوکسین موجود در آن توقیف‌شده و اجازه ترخیص ندارد، ادامه داد: مرجع تشخیص آفلاتوکسین سازمان غذا و دارو و چند سازمان دیگر است و به همین منظور در حال راستی‌آزمایی برای تعیین سمومی مثل آفلاتوکسین هستیم و گزارش آزمایش‌ها را به نهادهای متولی و تصمیم‌گیر ارائه خواهیم کرد تا تصمیم نهایی را بگیرند.

تعیین نتیجه آزمایش تا چند روز آینده 

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: نتیجه آزمایش در روزهای آینده مشخص خواهد شد و به مراجع ذی‌صلاح اعلام خواهیم کرد.

وی در ادامه در خصوص جزئیات کیفیت الکل‌های مورد استفاده در فرآورده‌های ضدعفونی پایه الکل، گفت: تنها یک تولیدکننده الکل در استان اصفهان داریم که از الکل این کارخانه برای تولید فرآورده‌های ضدعفونی دست مثل ژل و... استفاده می‌کنیم که آن کارخانه زیست فرآورده اصفهان است و از سال‌ها پیش مجوز داشته و برگه آنالیز محصولات آن را هم داریم که الکل 96 درصد تولید می‌کنند و از نظر ایمنی کاملاً قابل استفاده است.

تنها کارخانه تولید الکل استاندارد در اصفهان

حسن‌زاده گفت: تا حالا به هیچ شرکت دیگری که ادعای تولید الکل در حجم‌های کمتر یا بیشتر داشتند مجوزی برای مصرف یا تولید ندادیم و کارخانه‌هایی که فرآورده‌های ضدعفونی در اصفهان تولید می‌کنند؛ الکل خود را از کارخانه زیست فرآورده اصفهان یا رازی خوزستان یا سایر شرکت‌های استانداردی که تعیین شده تأمین می‌کنند.

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عنوان کرد: همه کسانی که برای تولید الکل مراجعه کردند از آن‌ها برگه آنالیز خواسته شده و باید حتماً محصول آزمایش شود که تاکنون هم برای هیچ‌کدام مجوز صادر نشده است و برای فرآورده‌های ضدعفونی در اصفهان غیر از الکل زیست فرآورده و خوزستان از الکل دیگری استفاده نمی‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه برای تخصیص الکل به شرکت‌های سازنده فرآورده‌های ضدعفونی کمیسیونی وجود دارد، ادامه داد: کمیسیون تخصیص فرآورده‌های مربوط به کرونا داریم که با حضور نمایندگان مختلف تشکیل جلسه می‌دهد، کمیته الکل متشکل از نمایندگان دستگاه‌های مختلف هستند و واحدهای دارای مجوز که نیازمند الکل برای تولید فرآورده‌های ضدعفونی مثل ژل یا محلول‌های الکل‌پایه هستند یا برخی کارخانه‌ها که برای تولید مواد دارویی به الکل نیاز دارند درخواست و نیاز خود را اعلام می‌کنند و در کمیسیون درباره تخصیص تصمیم‌گیری می‌شود

حسن‌‌زاده بیان کرد: برای روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین که ممنوعیت تردد در سطح شهر وجود دارد در حال بررسی راهکارهایی هستیم تا اگر مردم نیاز به فرآورده‌های ضدعفونی داشته باشند بتوانیم در اختیارشان قرار دهیم.

با وجود اظهارنظرهای متفاوت درباره تعیین سرنوشت ذرت‌های آلوده که حالا در اختیار سازمان اموال تملیکی است، برخی معتقدند امکان تهیه الکل از ذرت‌های آلوده وجود. در همین زمینه رسانه‌ها در گزارشی از وجود کارخانه‌ای در شمال ایران خبر داده و گفته بودند که این کارخانه تنها کارخانه برای این کار است که می‌تواند غلات از رده خارج شده، تاریخ مصرف گذشته و آلوده را به یک ماده ضدعفونی‌کننده، نگهدارنده و حلال تبدیل کند.

مدیرعامل این کارخانه ادعا کرده بود: اگر 145 هزار تن ذرت آلوده‌ای که در بندر امام توقیف است، در اختیارش قرار بگیرد، می‌تواند خط تولید جدیدش را راه بیندازد و حدود 20 تا 25 میلیون لیتر الکل به ارزش 20 تا 25 میلیون دلار تولید کند.

انتهای پیام/63055/آ 30/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول