اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

متخصصان علوم زیستی رویان داوطلبانه پای کار مقابله با کرونا آمدند

متخصصان پژوهشگاه رویان با سال‌ها تجربه در زمینه‌های تخصصی علوم زیستی از جمله ژنتیک، سلولی و مولکولی داوطلبانه پای کار مقابله با ویروس کرونا آمده‌اند و با مشارکت در تست نمونه‌های تشخیص کرونا، پیگیری مباحث تخصصی و تجربه‌های جهانی و تهیه دستورالعمل‌های علمی برای کاهش سرعت رشد بیماری تلاش می‌کنند.

متخصصان علوم زیستی رویان داوطلبانه پای کار مقابله با کرونا آمدند

گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، فاطمه سامعی؛ شیوع ویروس کرونا در ایران و حتی در جهان یک تجربه جدید از نظر مواجه با یک بیماری همه‌گیر و گسترده بود.

بیشتر کشورها تجربه این چنین بیماری با این مشخصات و فراگیری را نداشته‌اند و هر کشوری به شکل خود برای مقابله با ویروس کرونا آماده شد.

از روز اول اعلام نخستین نمونه‌ مثبت ویروس کرونا در کشور، بسیج اغلب مجموعه‌ها برای کمک به مهار این بیماری آغاز شد. از بخش درمان گرفته تا تولید ملزومات مقابله با کرونا و هم‌فکری متخصصان که هر یک به نوعی  داوطلبانه و و خیرخواهانه در مقام کمک برآمدند

در ایران هم در نخستین روزهای اعلام نمونه‌های مثبت این بیماری، بیشتر مجموعه‌های کشور برای مشارکت در کمک بسته به نوع فعالیت و خدمات خود بسیج شدند. از مرکز اصلی مقابله با بیماری یعنی بخش درمان گرفته تا بخش های تولیدی که ملزومات مقابله با ویروس کرونا را تولید کردند تا بخش‌های پژوهشی و علمی که برای هم‌افزایی و ارایه تخصص‌ پا پیش گذاشتند و در نهایت شاهد انواع فعالیت‌های مرتبط با مقابله با بیماری کرونا با روح داوطلبانه و خیرخواهانه در کشور بودیم.

ویدئوی زیر از تلاش مختصصان رویان برای کمک به کنترل ویروس کرونا تهیه شده است:

پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی یکی از مجموعه‌های برتر تحقیقاتی در کشور در زمینه پزشکی و سلامت است که همواره در نوآوری در تحقیقات و ارایه درمان‌های تازه سرآمد بوده است، درباره خدمتی که این پژوهشگاه در شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور ارایه داده با عبدالحسین شاهوردی رئیس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی گفت‌وگو کرده‌ایم.

در گفت‌وگوی خبرنگار فارس با عبدالحسین شاهوردی رئیس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی می‌خوانید:

*فعالیت آزمایشگاه مولکولی رویان برای تشخیص کرونا

*اولین ورود پژوهشگاه رویان به موضوع ویروس شناسی

*وقتی سال‌ها تجربه ژنتیک، سلولی، مولکولی در اقدام داوطلبانه به کار گرفته می‌شود

*امکان افزایش تست‌های تشخیص کرونا تا روزانه هزار نمونه در آزمایشگاه رویان

* تشخیص نمونه‌ها در کمترین زمان و با کمترین خطا

*شناسایی ناقلین گام مهم در کنترل ویروس کرونا

*معنی عملی وقتی می‌‌گوییم پیشگیری بهتر از درمان است

*مشارکت موسسه تحقیقاتی درمانی رویان در طرح غربالگری وزارت بهداشت با راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص مولکولی 

*متخصصان پژوهشگاه رویان با تجربه سال‌ها داوطلبانه پای کار آمده‌اند

*تهیه دستورالعمل‌های علمی و مستند مرتبط با شرایط شیوع ویروس کرونا

*پاسخ به سوالات و نگرانی های شایع مردم درباره ویروس کرونا

*تشخیص تست‌ کرونا در پژوهشگاه رویان

فارس: پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی یکی از مجموعه‌های برتر تحقیقاتی در کشور در زمینه پزشکی و سلامت است، آیا این پژوهشگاه در شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور خدمتی قابل ارایه دارد؟

شاهوردی: در حال حاضر نیاز کشور به تشخیص بیشتر مبتلایان به ویروس کرونا است و شاهد افزایش بسیار زیاد فعالیت بیمارستان‌های درگیر با کرونا و دیگر بیمارستان‌ها هستیم و با توجه به این نیاز تصمیم به راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص کرونا در پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی گرفتیم.

 تا قبل از این پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی به بحث ویروس شناسی وارد نشده بود اما با توجه به تجربه پژوهشگاه رویان در فعالیت‌های تحقیقاتی در زمینه ژنتیک، سلولی، مولکولی، سلول‌های بنیادی و سلول‌ درمانی، توانایی راه‌اندازی آزمایشگاه مولکولی را در پژوهشگاه رویان داشتیم و به صورت داوطلبانه و در راستای رسالت اجتماعی پژوهشگاه رویان، این آزمایشگاه را برای تشخیص تست‌های مبتلایان به ویروس کرونا راه‌اندازی کرده‌ایم و با پاس کردن استانداردهای وزارت بهداشت، تایید آزمایشگاه تشخیص مولکولی رویان را از این وزارتخانه اخذ کردیم.

به این ترتیب با همکاری بیمارستان لقمان، مسیح دانشوری و موسسه انستیتو پاستور ایران، آزمایشگاه مولکولی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی فعالیت می‌کند تا بتوانیم به آزمایشگاه‌های موجود در کشور که در زمینه تشخیص ویروس کرونا فعالیت می‌کنند کمک کنیم.

 پژوهشگاه رویان با توجه به تجربه خود در تحقیقات مولکولی، آزمایشگاه مولکولی را برای تشخیص راه‌اندازی کرده‌ و نمونه‌هایی که در برخی بیمارستان‌ها از بیماران مشکوک به کرونا گرفته می‌شود برای تشخیص به آزمایشگاه رویان ارسال می‌شود 

 این فعالیت‌ها با مشارکت بیمارستان‌ها انجام می‌شود. به این معنی که با برخی از بیمارستان‌ها در تعامل هستیم و آنها نمونه‌هایی که از بیماران دریافت کرد‌ه‌اند را به آزمایشگاه فعال در پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی ارسال می‌کنند و متخصصان رویان کار تشخیص روی این نمونه‌ها را انجام می‌دهند.ظرفیت آزمایشگاه تشخیص مولکولی پژوهشگاه رویان تست روزانه ۲۰۰ نمونه است که البته امکان افزایش ظرفیت آزمایشگاه تا هزار نمونه در هر روز وجود دارد.

در این آزمایشگاه علاوه بر تشخیص نمونه‌ها در کمترین زمان و با کمترین خطا، سلامت کارکنان هم تأمین می‌شود.

*اهمیت دو چندان پیشگیری در موفقیت درمان

فارس: در همکاری رویان و بیمارستان‌ها در آزمایشگاه تشخیص مولکولی بدست آوردن چه نتیجه‌‌ای هدف‌گذاری شده است و هدف نهایی فعالیت تحقیقاتی  پژوهشگاه رویان در این زمینه چیست؟

شاهوردی: در حال حاضر در بحث ویروس کرونا موضوع تشخیص و سرعت بالا در تشخیص مد نظر است.  در بحث تشخیص تاکید بر این است که هر چه سریع‌تر تشخیص صورت بگیرد تا بتوانند افراد آلوده به ویروس کرونا را مدیریت کنند، زیرا با توجه به اینکه افرادی که درگیر و حامل این ویروس هستند ممکن است علامتی از ابتلا به این ویروس نداشته باشند یا علائم محدودی داشته باشند و بتوانند این افراد را ایزوله و قرنطینه کنند تا افراد ناقل نتوانند بیماری را در جامعه انتقال دهند. 

در حال حاضر بحث تشخیص از این منظر دارای اهمیت دوچندان است که اگر فرد آلوده و ناقل ویروس کرونا شناسایی و مدیریت شود با درمان‌های زودتری که می‌گیرد از بسیاری از مراحل شدید بیماری جلوگیری می‌شود. بیش‌تر از موضوع درمان بیماری کرونا موضوع جلوگیری از انتقال بیماری از فرد آلوده به فرد سالم و پیشگیری از گردش ویروس در جامعه جدی است

در حال حاضر بحث تشخیص از این منظر دارای اهمیت دوچندان است و این طور نیست که بگوییم کارهایی که اکنون می‌کنیم برای این است که بیماری را سریع‌تر درمان کنیم. فعلا این بیماری دارای خط سیری و دوره‌ای است که اگر فرد آلوده و ناقل ویروس کرونا شناسایی و مدیریت شود با درمان‌های زودتری که می‌گیرد از بسیاری از مراحل شدید بیماری جلوگیری می‌شود. بیش‌تر از موضوع درمان بیماری کرونا موضوع جلوگیری از انتقال بیماری از فرد آلوده به فرد سالم و پیشگیری از گردش ویروس در جامعه جدی است.

این موارد بخشی از کارهایی است که پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون انجام داده است.

*مشارکت پژوهشگاه رویان در طرح غربالگری وزارت بهداشت

فارس: پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی برای حضور در طرح غربالگری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم اعلام کرده بود چه فعالیت مضاعفی در این همکاری انجام خواهد شد؟

شاهوردی: در حال حاضر مردم در سامانه‌هایی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره کرونا اعلام کرده اطلاعات خود را ثبت می‌کنند و به سوالاتی درباره اینکه چه علائمی از بیماری کرونا را دارند که نشان دهنده احتمال بیمار شدن یا بیمار بودن فرد است پاسخ می‌دهند، هدف از این طرح شناسایی ناقلین ویروس کرونا و فراخوانی این افراد است که پس از ارزیابی، در صورت مبتلا بودن به موقع از سایرین جدا شوند و با ایزوله‌سازی افراد ناقل، انتقال ویروس کرونا از یک فرد به فرد دیگر و شیوع بیماری در جامعه کنترل شود.

هدف از شناسایی ناقلین ویروس کرونا، فراخوانی افراد بیمار است که در صورت مبتلا بودن به موقع از سایرین جدا شوند و با ایزوله‌سازی افراد ناقل، انتقال ویروس از یک فرد به فرد دیگر متوقف و شیوع بیماری در جامعه کنترل شود

آزمایشگاه تشخیص طبی کرونا که شکل گرفته است در قالب همراهی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، به این معنی که آزمایشگاه  تشخیص طبی کرونا در پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از آزمایشگاه‌های طرح غربالگری وزارت بهداشت محسوب می‌شود و در این طرح افرادی که نمونه‌گیری می‌شوند در آزمایشگاه‌هایی مانند رویان سرویس‌ می‌گیرند.

*متخصصان پژوهشگاه رویان با تجربه سال‌ها داوطلبانه پای کار آمده‌اند

فارس: علاوه بر کمک پژوهشگاه رویان با ایجاد آزمایشگاه تشخیص کرونا، چه اقدامات دیگری در پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در رابطه با بیماری ویروس کرونا در دست انجام است؟

شاهوردی: علاوه بر اقدامات مربوط به تشخیص ویروس در آزمایشگاه تشخیص کرونا پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی، متخصصان رویان در تخصص‌های مختلف زیستی با تجربه سال‌ها فعالیت در مباحث ژنتیک، سلولی و مولکولی به صورت داوطلبانه پای کار آمده‌اند و یکی از اقداماتی که هم‌اکنون توسط متخصصان رویان در حال انجام است تهیه دستورالعمل‌هایی علمی مرتبط با شرایط شیوع ویروس است. این دستورالعمل‌ها به صورت علمی و مستند نکاتی را مطرح می‌کنند که افراد با رعایت این نکات می‌توانند محافظت خود و دیگران را در برابر ابتلا به این ویروس افزایش دهند.

*بررسی ابعاد موضوع کرونا و پاسخ به سوالات مردم

متخصصان پژوهشگاه رویان با تجربه سال‌ها در حوزه‌های مختلف زیستی داوطلبانه پای کار آمده‌اند و در حال تهیه دستورالعمل‌هایی علمی و مستند برای شرایط شیوع ویروس هستند و در معاونت آموزشی رویان هم اطلاع‌رسانی علمی و مستند درباره کرونا برای عموم مردم و جامعه در حال ارایه است و به بسیاری از سوالات و نگرانی‌های شایع در ذهن مردم پاسخ می‌دهد

یکی دیگر از فعالیت‌های همکاران ما در پژوهشگاه رویان در بعد عمومی ویروس کرونا و اطلاع‌رسانی علمی برای عموم مردم و برای جامعه است که توسط معاونت آموزشی پژوهشگاه رویان انجام می‌شود. در این کار معاونت آموزشی رویان مباحث علمی و تخصصی مرتبط با بیماری ویروس کرونا را با متخصصان هر حوزه مطرح می‌کند و حتی به برخی از سوالات و موضوعات شایعی که در ذهن مردم است هم می‌پردازند تا در نهایت کاری علمی هم برای مردم و هم برای متخصصان انجام شود. مطالبی که در این باره تهیه می‌شود از طریق شبکه‌های اجتماعی معاونت آموزش رویان در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

علاوه بر این، همکاران ما در پژوهشگاه رویان با متخصصانی از کشورهای دیگر هم گفت‌وگو و تبادل نظر می‌کنند که اخیرا سمیناری مجازی با همکاری پژوهشگاه رویان و یک دانشگاه علوم پزشکی با حضور متخصصان دانشگاه علوم پزشکی چین برگزار شد و در این سمینار در زمینه تجربه پزشکان چینی تبادل اطلاعات شد و متخصصان ایرانی هم در جریان تجربه‌های متخصصان چینی قرار گرفتند. در آینده هم قرار است سمیناری مجازی با حضور متخصصانی از کشورهای دیگر برگزار شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول