اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

شعارزدگی آفت مهم ساختاری در نظام اداری/ نظام بانکداری عامل نارضایتی عمومی

مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز شعارزدگی را آفت مهم ساختاری در نظام اداری ذکر کرد و گفت: نظام بانکداری کنونی با آرمان‌ها و افق‌های اسلامی فاصله فاحش دارد.

شعارزدگی آفت مهم ساختاری در نظام اداری/ نظام بانکداری عامل نارضایتی عمومی

محمد میلادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: همزمان با شروع سال جدید همانند سالیان گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی با نامگذاری سال جدید با عنوان «جهش تولید» ضمن ترسیم نقشه‌راه ، رویکرد کلی اقتصادی کشور را مشخص کردند.

وی ادامه داد: آنچه واضح و مبرهن است اینکه نباید حمایت از تولید داخلی را یک واحد مجرد و مستقل در نظر گرفت. حمایت از کالای داخلی فرآیندی است که در آن عوامل مختلفی نظیر تنظیم سیاست واردات و صادرات، اصلاح نظام بانکداری، تأمین و تضمین امنیت مالی سرمایه‌گذاران و اجرای بدون وقفه اقتصاد مقاومتی بر مبنای حمایت از تولید داخلی نقش بسزایی در برنامه‌ریزی‌های کلان و شکوفایی اقتصادی دارند. 

*شعارزدگی آفت مهم ساختاری در نظام اداری

میلادی، شعارزدگی آفت مهم ساختاری در نظام اداری  ذکر کرد و متذکر شد: از تهدیدات پیش روی حمایت از کالای داخلی به موضوع شعارزدگی می‌توان اشاره و از ارائه آمارهای ساختگی، وارونه نمایی و گزارش‌دهی  خلاف واقع برخی مدیران به‌عنوان آفات ساختاری در نظام اداری یاد کرد که بیشتر مبنای توهمی و تخیلی دارند تا اینکه با واقعیت‌های موجود و ملموس منطبق باشند.

اهمیت حمایت از تولید داخلی ضرورت به‌کارگیری افراد متخصص در مشاغل و حرفه‌های مرتبط را بیش از پیش روشن ساخته است تا در عرصه  اجرا و میدان عمل در سایه کار و تلاش وافر تولید داخلی در بازار عرضه با نیاز و تقاضای مردم مواجه گردد.

*توجه چندانی به اقتصاد غیرنفتی نشده است

مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز عدم توجه به اقتصاد غیرنفتی را موضوعی تهدیدآمیز دانست و گفت: تهدید دیگری که موجب تضعیف تولیدات داخلی می‌شود عدم همخوانی و هماهنگی سیاست‌های تجارت بین‌المللی کشور می‌باشد و واردات و صادرات ما بیشتر از الگوهای بازار لیبرالیستی تأثیر پذیرفته است و به خودکفایی، تولید هدفمند و اقتصاد غیرنفتی توجه چندانی نشده است. بسیار اتفاق افتاده است که دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی در خرید اقلام موردنیاز خود برای خرید اجناس و محصولات خارجی ثبت سفارش کرده‌اند تا نمونه‌های مشابه ساخت داخل کشور.

*حمایت از تولید داخلی تنها با اجرای اقتصاد مقاومتی ممکن خواهد بود

میلادی در ادامه توجه به اقتصاد مقاومتی را خواستار شد و ادامه داد: در بیان تهدیدات و آسیب‌های احتمالی که حمایت از تولید داخل را با مشکل مواجه سازد باید گفت، عدم پیگیری و اجرای اصولی اقتصاد مقاومتی است. بستر و زیرساخت حمایت از تولید داخلی تنها با اجرای اقتصاد مقاومتی ممکن بوده و این راهبرد است که شکوفایی ظرفیت‌ها و حمایت از تولید داخلی را به‌دنبال خواهد داشت.

*نظام بانکداری کنونی با آرمان‌ها و افق‌های اسلامی فاصله فاحش دارد

وی خاطرنشان کرد: نظام بانکداری معیوب کنونی در کشور از وظایف اصلی و اساسی خود منحرف شده و ضمن ایجاد نارضایتی عمومی، تولید داخل را با اخلال مواجه کرده است که از دیگر عوامل تهدیدزا در عرصه امنیت اجتماعی و شکوفایی اقتصادی محسوب می‌شود.

امروزه بانک‌ها با گم کردن اولویت‌های کاری خود بیشتر در قامت طرف قرارداد معاملات، تجارت کالا، خرید مستغلات و مشارکت در ساخت و سازهای کلان ظاهر می‌شوند تا مددکار و حمایت‌گر بخش خصوصی، از این‌رو نظام بانکداری کنونی که با آرمان‌ها و افق‌های بانکداری اسلامی فاصله فاحش دارد با مقروض ساختن بنگاه‌های کوچک تولیدی به‌واسطه وام‌های با درصد سود بالا موجب زیان‌دهی و در نتیجه ورشکستی سرمایه‌گذار،کارآفرین و حذف محصولات تولید داخل از بازار رقابتی گردیده است.

*خرید کالای تولید شده ایرانی باید به یک باور عمومی تبدیل شود

میلادی با بیان اینکه حمایت از تولید به نگاه فرهنگی شهروندان رابطه مستقیم دارد، تصریح کرد: مباحث فرهنگی نیز در حمایت از تولیدات داخلی دخیل بوده و جا دارد که کارخانه‌ها با تولید محصولات با کیفیت و رسانه‌ها با تبلیغات هدفمند اعتماد و اطمینان مردم به خرید کالای ایرانی را به یک باور عمومی گیرا و قوی تبدیل کنند تا با استراتژی خاص، ضمن حمایت از کالای داخلی، دستیابی کشور به اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ میسر گردد.

انتهای پیام/60020/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول