اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

افزایش شرکت های دانش بنیان در نتیجه ارتباط دانشگاه با صنعت حاصل می شود

افزایش چشمگیر شرکت های دانش بنیان، رشد تعداد و مبلغ قرارداد ها و کاهش وابستگی به منابع دولتی در نتیجه ارتباط دانشگاه با صنعت حاصل می شود.

افزایش شرکت های دانش بنیان در نتیجه ارتباط دانشگاه با صنعت حاصل می شود

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، اشتغال شاخه‌ای از توسعه اقتصادی کشور است و نمی‌توان درباره اشتغال بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور صحبت کرد. دانشگاه جوابگوی منابع انسانی مورد نیاز  جامعه است،مشکل اصلی این است که ساز و کار لازم برای برقراری ارتباط بین دانشگاه، جامعه و دولت وجود ندارد.اشکال در این است که دانشگاه‌های ما تقاضامحور نیستند به این معنا که در کشورهای توسعه یافته پروژه‌های دانشجویی صرفا بر اساس قراردادهای صنعتی منعقد می‌شوند اما در دانشگاه‌های ما این ارتباط وجود ندارد.

خبرگزاری فارس با انجام گفت وگو هایی به بررسی ارتباط بین دانشگاه و صنعت پرداخته است که در ادامه بخشی از آن را می خوانید:

 

*دولت ارتباط دانشگاه و صنعت را تقویت کند

محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: دستگاه‌های مختلفی مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت‌خانه‌های علوم، جهاد کشاورزی، صمت، بهداشت و ارتباطات وظیفه دارند ارتباط بین دانشگاه و صنعت را تقویت کنند که نتیجه این کار می‌تواند افزایش چشمگیر شرکت‌های دانش بنیان باشد.

وی افزود: البته راه‌اندازی صندوق تخصصی نوآوری و شکوفایی نیز که وظیفه کمک به شرکت‌های دانش بنیان را برعهده دارد فکر بسیار خوبی بود، هرچند که با آنچه که باید انجام می‌شد فاصله دارد؛ اما این صندوق می‌تواند با حمایت‌های لازم مانند ارائه تسهیلات، تنفس دادن در تسهیلات، مشارکت در ریسک‌پذیری و مشارکت در ثبت اختراع به تحقق اهداف شرکت‌های دانش بنیان کمک کند.

وی با بیان اینکه در آینده‌ای نه‌چندان دور حرف اول در اقتصاد را شرکت‌های دانش بنیان خواهند زد، تصریح کرد: این شرکت‌ها می‌توانند تاثیرگذاری بسیار زیادی در اقتدار و امنیت ملی نیز داشته باشند چرا که دنیا با سرعت بسیار زیادی در حوزه علم و فناوری‌ در حال تغییر است و باید پذیرفت که کشورها با مدیریت سنتی در حوزه‌های صنعت و اقتصاد قابل اداره نیستند.

زاهدی با بیان اینکه ما به تازگی توجه به شرکت‌های دانش بنیان را در دستور کار خود قرار داده‌ایم، درباره میزان پیشرفت‌ این شرکت‌ها در سال‌های اخیر، گفت: با قبول این نکته که ظرفیت‌های موجود در کشور بسیار زیادتر از سطح فعالیت‌های ما بوده، روند پیشرفت در این زمینه را متوسط ارزیابی می‌کنم.

نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما باید ظرف چهار تا پنج سال آینده، ۲۰ هزار شرکت دانش بنیان فعال در کشور داشته باشیم که هم‌اکنون این عدد در حدود چهار هزار است، پس باید پذیرفت فاصله زیاد است و برای آن برنامه‌ریزی مناسبی انجام دهیم تا از نظر کمی و کیفی به شرایط مطلوب نزدیک شویم.

زاهدی در پاسخ به این سوال که نقش شرکت‌های دانش بنیان در بهبود شرایط اقتصادی و گذر از تحریم‌ها را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: نباید به شرکت‌های دانش بنیان به عنوان یک مُسکن برای شرایط فعلی نگاه کنیم، این شرکت‌ها به عنوان جریانی علمی و تخصصی در بلندمدت می‌توانند تاثیرگذاری فراوانی در اقتصاد کشور داشته باشند و درآمد هنگفتی از صادرات فن‌آوری‌ها کسب کنند، ضمن اینکه نیازهای فناورانه داخلی کشور را نیز تامین خواهند کرد.

 

*قراردادهای دانشگاه‌ها با صنعت به مرز ۲ میلیارد تومان رسید 

محمد سعید سیف مدیر دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می گوید تعداد قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها در یک سال گذشته از حدود هزار قرارداد به ۸ هزار قرارداد افزایش یافته است. 

مدیر دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: مبلغ این قراردادها هم از حدود یک میلیارد تومان به یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان رسیده است.

سیف توضیح داد: رشد تعداد قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و افزایش مبلغ این قراردادها نشان دهنده جهت‌گیری جدید دانشگاه‌ها در توجه به موضوع مهارت‌آموزی و اشتغال برای ارتباط بیشتر دانشگاه‌ با جامعه و صنعت است.

وی اظهار امیدواری کرد که این جهت‌گیری بتواند کمک کند که توان دانشگاه‌ها شامل نیروی متخصص، نیروی تحقیقاتی و تجهیزات را به سمت پاسخگویی به نیازهای کشور سوق دهیم. 

 

*وزیر علوم: طرح «ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه» فقط مختص به صنعت نیست/ نقش جامعه پررنگ‌تر می‌شود

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هدف از اجرای طرح «ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه» تقویت ارتباط دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت از طریق تجمیع پتانسیل و راهبردهای وزارت علوم و دستگاه‌های اجرایی است و برای موفقیت در این طرح به حداکثر مشارکت و هم افزایی نیاز داریم.

وی تاکید کرد: همچنان که جلب مشارکت حداکثری دستگاه‌های اجرایی در این طرح ضروری است؛ برای هم‌افزایی پتانسل همه بخش‌های دانشگاهی در این طرح هم تلاش می‌کنیم.

*طرح «ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه» فقط مختص به صنعت نیست

برخی تصور می‌کنند طرح «ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه» مختص صنعت است و متخصصان حوزه‌های نظری ارتباطی به این طرح ندارند؛ در حالیکه این طور نیست

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر لزوم مشارکت اساتید و متخصصان علوم نظری در طرح «ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه» در کنار متخصصان صنعت تاکید کرد و اظهار داشت: به دلیل اینکه در بحث «ارتباط با صنعت» عنوان طرح به شکلی بود که ناخودآگاه ذهن‌ها به سمت بخش صنعت متمایل می‌شد، عنوان این طرح را به صورت «ارتباط با صنعت و جامعه» تغییر دادیم.

وی گفت: به این معنی که طرح «ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه» فقط مختص به صنعت نیست و بخش جامعه را هم در بر می‌گیرد.

غلامی تصریح کرد: اساتید و اعضای هیات علمی در حوزه‌های نظری وگروه های علوم انسانی باید توجه داشته باشند که به نظرات کارشناسی آنان در این طرح نیاز است و تصور نکنند که در طرح «ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه» نمی‌توانند نقشی داشته باشند یا کمکی ارایه دهند.

 

*فشار صنایع روی دانشگاه‌ها برای رفع مشکلات

علی آ‌هون‌منش رئیس اتحادیه دانشگاه غیرانتفاعی کشور  اظهار داشت: عدم ارتباط دانشگاه  و صنعت مشکل دیرینه‌ای است و مربوط به زمان حال نیست.

وی افزود: زمانی که درآمدهای دولت خوب بوده و نفت به فروش می‌رفت دولت تکنولوژی را از خارج از کشور خریداری می‌کرد و منتظر به ثمر نشستن تحقیقات نمی‌مانده، در حال حاضر هم که فروش نفت در کشور کم شده و مشکلات مادی برای دولت به وجود آمد صنایع به دانشگاه‌ها فشار وارد می‌کنند تا مشکلات صنایع را برطرف کنند. 

رئیس اتحادیه دانشگاه غیرانتفاعی کشور اضافه کرد: یک برنامه‌ریزی بلند مدت و پشتیبانی دائمی نیاز داریم که کاری به درآمدهای دولت نداشته باشد و ارتباط بین صنعت و دانشگاه به صورت ارگانیک برقرار شود و علی‌رغم اینکه دولت از نظر درآمدی وضع خوب و چشمگیری ندارد درآمدها به شدت کاهش پیدا کرده و  این ارتباط همچنان فشل مانده است. 

 

*نفوذ فناوری و نوآوری در صنعت پاسخ نیازهای جامعه را می‌دهد

خسرو پیری رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی گفت: نوآوری یک بحث مهم و اساسی است و در حوزه‌های صنعت، کشاورزی و همه حوزه‌ها است. 

* ایجاد نوآوری در صنعت توسط دانشگاه‌ها 

وی افزود: بحث مرکز نوآوری علوم انسانی و اجتماعی در دنیا به شدت اتفاق افتاده و همه دولت‌‌ها سعی می‌کنند پروژه‌هایی تحت عنوان نوآوری تعریف کنند تا بتوانند صنعت خود را در آن فناوری و نوآوری نفوذ دهند که پاسخگوی نیازهای فعلی جامعه است. 

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: در کشور با توجه به خیل عظیم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیروهای سرمایه‌ای فکری باید مرجعیت را در اختیار بگیرند و نوآوری شکل دهند. ما در این چارچوب بحث اکوسیستم نوآوری در دانشگاه را تعریف کرده‌ایم. 

* دانشجویان باید به خلاقیت و نوآوری برسند

پیری گفت: این اکوسیستم یکسری اجزا دارد، در اصل  ایجاد شبکه نوآوری در درون دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌‌ها و مراکز تحقیقاتی است که اساتید، کارشناسان و پژوهشگران را در برمی‌گیرد به طوری که در این مراکز دانشجویان می‌توانند به خلاقیت و نوآوری بپردازند و با  این کار یک موج و جنبش نوآوری در سیستم دانشگاه رخ دهد. 

 

*اعتماد صنعت به دانشگاه‌ها باعث رشد اقتصاد می‌شود

سیداحمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: هر کجا صنعت با تدبیر و یا به اجبار به دانشگاه مراجعه کرده موفق بوده است. ارتباط صنعت با جامعه و دانشگاه ویژگی‌های خوبی برای کشور خواهد داشت.با به روز شدن اطلاعات و آپدیت شدن در حوزه تولید و علم می‌توان کشور را در حالت پوست اندازی اقتصادی قرار داد. در واقع وقتی صنعت به سمت دانشگاه می‌آید که احساس نیاز به دانشگاه را لمس کند.

* شرکت‌های خودروسازی به دنبال پیشرفت نیستند

وی افزود: در حال حاضر به طور مثال شرکت‌های خودروسازی به دنبال پیشرفت نیستند و به همین خاطر است که به سوی دانشگاه‌ها نمی‌آیند. زیرا رقابت در آن شرکت‌ها وجود ندارد. در واقع می‌توان گفت دلیلی برای رقابت وجود ندارد.

* باید برنامه راهبردی دانشگاه‌ها اثرپذیری اجتماعی و استقلال نسبی باشد

معتمدی تصریح کرد: امروز شاهد آن هستیم که در حوزه‌های مختلفی مانند صنعت برق از نیروگاه گرفته تا صنایع نظامی و هسته‌ای در قسمت‌هایی که این صنایع به سمت دانشگاه حرکت کرده‌اند، به نتایج قابل تأمل و خوبی رسیده که امروز شاهد آن هستیم. باید برنامه راهبردی دانشگاه‌ها اثرپذیری اجتماعی و استقلال نسبی مالی باشد تا بتوانند میزان دستاوردهای خود را افزایش دهند.

* ۳۰ درصد حجم قراردادها در مجتمع خدمات فناوری انجام می‌شود

وی ادامه داد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر با ایجاد تکمیل زنجیره ارزش که از ۸ سال پیش شروع شده است توانسته است امروز ۷۲ مرکز کارآفرینی، ۸۲ مرکز رشد، ۸۸ صندوق پژوهشی و ۹۲ مجتمع خدمات فناوری را تاسیس کند.به طوری که ۳۰ درصد حجم قراردادهای این دانشگاه در مجتمع خدمات فناوری انجام می‌شود.

 

*اتحاد صنعت و دانشگاه وابستگی‌ آنها را به منابع دولتی از بین می‌برد

حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این رابطه اظهار داشت:  عمده‌ترین مشکلات صنعت و دانشگاه را نبود توانایی بالای دانشجویان دانست و گفت: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما توانایی بالایی از لحاظ عملی ندارند تا بتوانند حل مشکل داشته باشند. 

* اتحاد صنایع و دانشگاه‌ها در رفع مشکلات جامعه 

وی درباره توصیه شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، گفت: دانشگاه‌‌ها باید ارتباط خوبی با صنعت برقرار کنند تا بتوانند منابع مورد نیازشان در پروژه‌های صنعتی را تامین کنند؛ لذا صنایع هم باید به دانشگاه‌ها اعتماد کرده تا همواره بتوانند مشکلات را برطرف کنند همچنین تا زمانی که صنعت و دانشگاه به این سمت‌ سوق پیدا نکنند مشکلاتی که هم اینک در جامعه وجود دارد برطرف نخواهد شد. 

این نماینده مجلس یادآور شد: در صورتی که صنعت و دانشگاه ارتباط مهمی با هم داشته باشند وابستگی‌شان به منابع دولت از بین می‌رود و می‌توانند موفق‌تر عمل کنند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول