اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

اقامه خدمت بدون مرز موکب گیلانی در ایام کرونا

تبدیل موکب خدماتی موکب الزهرا به پایگاه سلامت در ایام کرونا و تجربه خدمت گذاری آن در مناطق مختلف نشان داده این موکب برای اقامه خدمت مرز نشناخته و اصل خدمت به مردم را هدف قرار داده است.

اقامه خدمت بدون مرز موکب گیلانی در ایام کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حمیدرضا دنیادیده - مواکب حسینی از اجزای جدایب‌ناپذیر حرکت عظیم همایش بین‌المللی اربعین هستند که در خلق حماسه پیوسته کانون توجه بوده و میلیون ها نفر در سراسر جهان از خوان نعمت آن متنعم شده‌اند.

مواکب ابتدا با ارایه خدمات متعدد و صلواتی به زائرین اباعبدالله الحسین علیه السلام در مسیرهای پیاده روی منتهی به کربلا از جمله نجف اشرف راه اندازی شدند و در هر دوره بر تعداد آن و خدماتشان افزوده شد اما امروزه شاهد هستیم مرز شکل‌گیری آنها و خدماتی که ارایه می شود نیز برداشته شود و هر کجا که نیاز به خدمت باشد، خادمان آن احساس تکلیف کرده و خیمه خدمت را اقامه کنند.

یکی از موکب‌های گیلانی که در ایام اربعین به خدمت زائران اباعبدالله الحسین علیه السلام در کربلا طی چندین سال متوالی مشغول بوده، موکب نورالزهرا سلام الله علیهما است.

نورالزهرا علاوه بر خدمات اسکان در شهر کربلا در چند نقطه، خدماتی نظیر تامین وعده‌های غذایی را نیز بر عهده داشت و در کنار این دو وظیفه مهم به مسایل شرعی و تامین محتوای فرهنگی زائران نیز مشغول بود.

اما تمام خدمات موکب های گیلانی از جمله نورالزهزا به خدمت زائران حسینی در کربلا محدود نیست، این موکب در ایام سیل و زلزله در نقاط مختلف کشور نیز پای کار بود و با اعزام خادمان خود البته به کمک خیران و نوع دوستان به تأمین اسکان و وعهده های غذایی گرم مشغول شد و این عمل حسنه را در کارنامه کاری خود ثبت کرد.

در پی شیوع ویروس کرونا و تبدیل آن به پاندمی نیز موکب نورالزهرا سلام الله علیها بیکار ننشسته و در جهت استقرار بهداشت عمومی و‌ تامین نیازمندی های مردم اقامه خدمت کرده که تولید نان، ملزومات بهداشت فردی استاندارد و حتی ضد عفونی معابر عمومی حاشیه شهر از نمونه‌های آن است.

محمدی ذاتی، مسؤول موکب نورالزهرا سلام الله علیها رشت در گفت‌و‌گویی که با خبرنگار فارس در خصوص خدمات خدام این موکب داشته اظهار کرده که این موکب در پی شیوع ویروس کرونا از ۱۲ اسفند در محله معلولین رشت مستقر شده و به ارایه خدمت بهداشتی به مردم مشغول است.

به گفته وی خادمین و امکانات موکب نورالزهرا سلام الله علیها با کمک های مردم تهیه شده و تامین شده‌اند و امروز باید در خدمت مردم باشند و به ارایه خدمات فوری مردم بپردازند.

کارگاه تولید نان یکی از اقدامات محوری نورالزهرا سلام الله علیها در بحران کرونا است. در این کارگاه حداقل ۱۵ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول هستند و در فرایند تهیه، تولید و توزیع نان سهیم‌اند.

 

به گفته مسؤول موکب نورالزهرا رشت، روزانه بین ۳۰۰۰ تا ۷۰۰۰ نان تولید و پس از بسته بندی بهداشتی بین مردم حاشیه شهر توسط گروه های جهادی توزیع می‌شود.

البته خدمات نورالزهرا تنها محدود به تولید و توزیع نان بهداشتی بین مردم نیست، بلکه این موکب امام حسینی مردم مدار به فکر تهیه ملزومات بهداشتی نظیر ماسک و گان پزشکی نیز هست و آستین خدامش را بالا زده است.

ذاتی در خصوص تولید ملزومات بهداشت فردی کادر سلامت و مردم که از سوی نورالزهرا تهیه و توزیع می‌شود نیز می گوید که سه کارگاه تولید ماسک و گان به همت بانوان خادم در شهرک سید احمد خمینی و همکاری دانشگاه فنی و حرفه‌ای معین راه‌اندازی شده و روزانه حداقل یک هزار ماسک و گان پزشکی تولید و در اختیار کادر پزشکی و مردم قرار می‌گیرد.

 

البته جدای از تولید نان و ملزومات بهداشت فردی، روزانه خدام نورالزهرا به محلات محروم و حاشیه شهر می روند و ضد عفونی معابر و کوچه ها را انجام می دهند و در تلاشند تا هر چه سریعتر در کنار کادر بهداشت و درمان از شر ویروس منحوس و وحشی کرونا رهایی یابند.

تبدیل موکب نورالزهرا که تنها در شهر کربلا مستقر می‌شد و به خدمات اسکان و تأمین وعده‌های غذایی می‌پرداخت، امروز به پایگاه سیار سلامت تبدیل شده و می‌تواند به الگویی موفق در اقامه خدمت بدون مرز تبدیل شود.

تبدیل ظرفیت های بالقوه منابع انسانی و بکارگیری تجهیزات موجود از حلقات گم‌شده در بسیاری از بحران‌ها هستند که نیازمند همت و پشتکار بوده و باید برای خادمان مردم در انقلاب اسلامی مورد توجه قرار بگیرد و به عنوان یک رکن به آن عمل شود.

 

 

انتهای پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول