اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

باید خودمان را برای شرایط جدید زیست اجتماعی آماده کنیم

کرونا همان ویروسی که شاید کل حجم آن در جهان به چند گرم هم نرسد، آن چنان آثار عمیقی بر حیات اجتماعی ملل مختلف جهان گذارد که تاکنون با این وسعت و این حد از تأثیر را سراغ نداریم.

باید خودمان را برای شرایط جدید زیست اجتماعی آماده کنیم

خبرگزاری فارس، هرمزگان - حسن عباسی: ویروس کرونا طی 4 ماه اخیر در جهان غوغا و بلوایی به پا کرده که تقریبا با هیچ جنگ و آشوب و درگیری و نزاع بین‌المللی قابل قیاس نیست و آنچنان آثار عمیق و گسترده‌ای بر حیات اجتماعی بشر به جای گذارده است که مثال و نمونه‌ای مشابه آن را در جهان شاهد نیستیم.

تاکنون بیش از 170 کشور مستقیما درگیر همه‌گیری این ویروس شده‌اند و کشورهایی که مدعی نظام‌های بهداشتی و درمان پیشرفته و توسعه یافته در جهان هستند با شدت بیشتری با این ویروس درگیر شده‌اند و شمار بالای کشته‌شدگان در کشورهای اروپایی بخصوص در ایتالیا، اسپانیا، آلمان و فرانسه نشان می‌دهد که قدرت فراگیری و شدت کشندگی این ویروس فراتر از تصور بشر است و درست در سال‌هایی که نظریات اجتماعی و سیاسی متوجه اوج‌گیری بشر در اتکای به خویش برای غلبه بر چالش‌ها است، اوج درماندگی انسان را در برابر یک تهدید به نمایش گذارد.

اثرات عمیقی که ناشی از شیوع ویروس کرونا بر جهان به جای خواهد ماند، اکنون اگر چه از نظرها دور است و تحلیل‌گران را هنوز وارد فاز ارزیابی این اثرات نکرده اما به قدری گسترده و وسیع خواهد بود تا سال‌ها تداوم آن را به چشم خواهیم دید.

اکنون جهان متأثر از ویروس کرونا که در شمار ریزترین موجودات عالم است، بزرگ‌ترین آسیب‌های تاریخ خود را نظاره می‌کند و این اتفاق به زودی آثار خود را از جهان پاک نخواهد کرد. شاید به جرات می‌توان گفت که این ویروس و حیات کنترل شده ناشی از آن تا سال‌ها آثار اجتماعی خود را بر جهان به جای خواهد گذارد به طوری که حتی در شیوه‌ها و شکل حیات بشری نیز شاهد تغییراتی برای در امان ماندن از آن خواهیم بود که دیگر ما را به دوران پیش از آن باز نخواهد داد.

این شیوع جهانی، معیار و محکی برای سنجش بسیاری از فاکتورهای اخلاقی انسان نیز بود. این که برخی برای سودجویی از این بیماری فراگیر به هر روش غیرانسانی از احتکار گرفته تا تقلب و گرانفروشی و ... دست زدند تا آن جا که کشورها نیز دست به راهزنی زده و محموله‌های عظیم ماسک و دستکش و داروی یکدیگر را توقیف کردند و ... همه نشانه‌های جدیدی است که بشر تا روز قبل از شیوع کرونا، نمونه‌های آن را کمتر به چشم دیده بود.

از سوی دیگر شیوع کرونا سبب خانه‌نشینی میلیاردی انسان‌ها در سراسر جهان برای در امان ماندن از این بیماری و قطع زنجیره انتقال آن شد که در نوع خود بی‌سابقه بود و این خانه‌نشینی عصر تازه‌ای از امکان فعالیت و کار بر پایه فضای وب و مجازی را پیش روی بشر گشود که می‌تواند ظرفیت و یا تهدیدی برای جهان بشمار رود.

این اولین تجربه گسترده بشر از طریق «در خانه ماندن» برای حفظ نسل خویش و دوری از مرگ بود که بسته به میزان فرهنگ و اندیشه ملت‌ها در عمل به این مهم، محقق شد.

کرونا نمایشی از اثرگذاری کوچک‌ترین موجود ممکن در عالم بر بزرگ‌ترین ساخته‌ها و داشته‌های بشر کنونی است که هزاران اثر مستقیم و غیرمستقیم از خود به جای خواهد گذارد.

انتهای پیام/3264

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول