اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

اوضاع صنعت نفت شیل آمریکا بدتر خواهد شد

افزایش مازاد عرضه نفت در بازار جهانی به دلیل کاهش تقاضا به خاطر شیوع ویروس کرونا حاکی از آن است که اوضاع صنعت نفت شیل آمریکا به سمت بدتر شدن پیش می‌رود.

اوضاع صنعت نفت شیل آمریکا بدتر خواهد شد

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشا تودی، با توجه به آن که قیمت نفت شیل آمریکا در حال نوسان در محدوده 20 دلار در هر بشکه است و از سوی دیگر شاهد پیش بینی افزایش مازاد عرضه نفت به بازار جهانی به خاطر کاهش تقاضا ناشی از شیوع ویروس کرونا هستیم، در آینده شاهد بدتر شدن اوضاع در صنعت نفت آمریکا خواهیم بود.

روز یکشنبه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، وضعیت اضطراری اجتماعی در آمریکا به خاطر شیوع کرونا را تا پایان ماه آوریل تمدید کرد و از طرح قبلی خود برای از سرگیری شرایط عادی در اقتصاد آمریکا تا عید شکرگزاری عقب نشینی کرد. 

از طرف دیگر هنوز مهر بودجه 2 میلیارد دلاری تخصیص داده شده از سوی کنگره آمریکا برای کمک به اقتصاد این کشور در تقابل با کرونا خشک نشده، حالا صحبت از چهارمین طرح کنگره برای مقابله با کرونا به میان آمده است.

تاکنون 193 میلیون نفر در آمریکا به دلیل شیوع ویروس کرونا در معرض نوعی قرنطینه قرار گرفته‌اند. در اوایل ماه مارس برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بودند که در سال 2020 شاهد منفی شدن تقاضای نفت خواهیم بود و 220 هزار بشکه از تقاضای نفت در بازار جهانی کاهش خواهد یافت.

با رسیدن به اواسط ماه می پیش بینی‌ها بسیار منفی‌تر شد و حاکی از آن بود که در سه ماهه دوم سال جاری شاهد کاهش 10 میلیون بشکه‌ای تقاضای نفت در بازار جهانی خواهیم بود. 

چند روز پس از آن برخی دیگر از کارشناسان پیش بینی کردند که تقاضای نفت در سه ماهه دوم حتی بین 13 تا 14 میلیون بشکه کاهش خواهد یافت.

هفته گذشته آژانس بین المللی انرژی هشدار داد که این کاهش تقاضا می‌تواند تا 20 میلیون بشکه در روز از مصرف نفت در بازار جهانی بکاهد. البته ممکن است طی روزهای آینده این پیش بینی‌های منفی حتی بدتر هم شود. طی روزهای گذشته و حتی امروز هم شاهد کاهش قابل توجه قیمت نفت در بازار جهانی بوده‌ایم.

موسسه JBC انرژی اعلام کرده است که از منظر ما شرایط حاکی از افزایش آگاهی نسبت به روند شکستن تقاضا در بازار است که می‌تواند به از بین رفتن 20 درصد تقاضا در بازار جهانی منجر شود و ما تقریبا روی این مسئله برای ماه‌های آوریل و می حساب کرده‌ایم.

شاهد آن هستیم که بازارها سریع‌تر از آن چیزی که پیش بینی می‌شد افت کرده‌اند. در برخی از حوزه‌ها در بازارهای جهانی شاهد سقوط شدید قیمت‌ها هستیم.                                              

کامرز بانک هم گزارش داده که به صورت روزانه پیش بینی‌ها از منفی‌تر شدن اوضاع حکایت دارد و در بخش عرضه هم هیچ نشانه‌ای از اجماع و توافق بین روسیه و عربستان برای بهبود اوضاع قیمت نفت وجود ندارد.

توجه کارشناسان حالا به ظرفیت ذخیره انبارهای نفت جهان معطوف شده که ممکن است طی هفته‌ها و یا چند ماه آینده شاهد پر شدن این ظرفیت نیز باشیم.

جورنار تون هاگن، مدیر بخش بازار نفت موسسه ریستاد انرژی می‌گوید: چرخه تامین در بازار نفت به دلیل کاهش شدید تقاضا به شدت مختل شده است و همین مسئله باعث عقب‌نشینی تمام جایگزین‌ها برای جبران این اختلال در ماه‌های آوریل و می هستیم.

وی تاکید کرد: شاهد افزایش انبار فراورده‌های نفتی در حوزه‌های ساحلی هستیم و پالایشگاه‌ها در جهان قیمت محصولات خود را کاهش داده‌اند. از سوی دیگر میزان قراردادهای ذخیره نفت به صورت شناور نیز رشد چشم‌گیری داشته است. 

بلومبرگ نیز اخیرا گزارش داده است که شرکت اپراتور خطوط لوله پلینز آل امریکن با ارسال نامه به شرکت‌های تولید کننده نفت در آمریکا خواستار کاهش تولید نفت آنها شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که دیگر شرکت‌های خطوط لوله در آمریکا هم درخواست‌های مشابهی را از شرکت‌های تولید کننده نفت کرده‌اند. 

شرکت پلینز اعلام کرده است که ما در قالب ارائه این درخواست‌ها خواستار کاهش تولید نفت در قبال شیوع گسترده ویروس کرونا هستیم. 

بانک گلدمن ساکس آمریکا پیش بینی کرده است که تولید نفت این کشور در سه ماهه دوم سال 2020 روزانه 1.4 میلیون بشکه کاهش خواهد داشت. 

با توجه به بالا بودن مازاد عرضه در بازار و از آن جا که شاهد پر شدن انبارهای نفت در جهان در آینده نزدیک خواهیم بود، پیش بینی‌ها حاکی از آن است که شاهد کاهش بیشتر قیمت نفت در بازار خواهیم بود. 

کارشناسان بانک گلدمن ساکس می‌گویند، به همین دلایل شاهد کاهش تولید خواهیم بود.

طی هفته گذشته تعداد دکل‌های نفتی و گازی آمریکا 44 واحد کاهش یافت که بیشترین سقوط هفتگی تعداد آنها طی 4 سال گذشته محسوب می‌شود. 

نکته حائز اهمیت این است که از این 44 دکل 23 دکل کاهش یافته مربوط به میدان شیل پرمیان که بزرگ‌ترین میدان نفت شیل آمریکا محسوب می‌شود، بوده است.

بانک آمریکا هم اعلام کرده همه چیز در بازار نفت به این بستگی دارد که چگونه طی ماه‌های آینده جهان بتواند شیوع ویروس کرونا را کنترل کند و یا این که در این مسئله شکست خورده و این شیوع به سال آینده کشیده شود.

این بانک تاکید کرد: انتظار بازار نفت جهانی این است که طی 3 تا 4 ماه آینده اوضاع کنترل شده و به شرایط عادی باز گردد، اما در صورتی که این شوک وارد شده به بازار جهانی برای 12 ماه و یا حتی بیشتر طول بکشد، مازاد عرضه شدید نفت به بازار قیمت نفت را برای مدت زمان زیادی زیر 30 دلار نگاه داشته و شاهد بدتر شدن اوضاع خواهیم بود.

در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا حدود 2.3 میلیارد نفر در جهان در شرایطی شبیه به قرنطینه به سر می‌برند و اوضاع در اروپا و آمریکا اصلا خوب نیست. 

اوضاع زمانی بدتر شده است که اخیرا روسیه و عربستان هم نتوانستند برای کنترل عرضه به بازار توافق کنند و اعلام کرده‌اند، طی روزهای آینده عرضه نفت به بازار جهانی را به شدت افزایش خواهند داد.

دولت آمریکا هم که پیش تر دستور داده بود انبارهای نفت این کشور با ارزان شدن قیمت پر شوند، از این تصمیم عقب نشینی کرده و بخشی از این ظرفیت را در اختیار شرکت‌ها قرار داده‌اند.

با توجه به آن که هزینه تولید نفت شیل آمریکا بسیار بیشتر از هزینه تولید نفت متعارف در کشورهای خاورمیانه و روسیه است، تداوم شرایط کنونی و پایین بودن شدید قیمت نفت باعث خواهد شد که اوضاع بحران زده این صنعت در آمریکا در آینده بدتر هم شود.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول