اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط

بهار را به خانه بیاوریم / راه‌کارهاى رسیدگى به گل و گلدان‌هاى خانه

این روزها اگر دل‌تان براى طبیعت و نفس کشیدن در هواى بهار تنگ شده خوب است به سراغ گل و گلدان‌هاى قدیمى خانه بروید و دستى به سرو روى آن‌ها بکشید.

بهار را به خانه بیاوریم / راه‌کارهاى رسیدگى به گل و گلدان‌هاى خانه

گروه تفریح و نشاط؛ بهار که می آید همه چیز انگار زندگی دوباره‌ای می گیرند، درخت ها، پرنده‌گان و حتی انسان ها. حالا درست است که امسال شرایط خاص کرونا، این مهمان ناخوانده، می خواست رنگ بهار ما را کمی خاکستری کند اما قرار نیست ما هم به نیت شومش تن بدهیم.

اکثر ما در خانه گل و گیاهانی، برای بهتر شدن حالمان و زیبایی و طراوت خانه داریم. گیاهانی که در موقعیت های مختلف از گل فروشی خریده ایم، یا از آشنایی هدیه گرفته ایم و یا حتی خودمان آنها را کاشته ایم. گیاهانی که بسته به علاقه ما به آنها خیلی زیاد، زیاد یا کمی برای ما عزیزند. نکته مهم اما این است که بسیاری از ما نمی دانیم این گیاهان هم مانند ما آدم ها نیاز به مراقبت و توجه دارند تا سرحال و قوی و زیبا باشند.

 

زیاد پیش آمده که گلدان گیاهی را در خانه داشته ایم اما وقتی مشابهش را در جایی دیگر می بینیم از زیبایی و رشد آن تعجب کنیم و با خود بگوییم «راستی اینکه عین گلدونه منه، پس چرا اینقدر خوشگل تر و شاداب تره؟»

امروز اگر با ما همراه باشید کمی از فوت و فن های مراقبت و نگهداری از گیاهان خانگی را با هم مرور می کنیم.

 

اسم گیاهتان را پیدا کنید!

نکته مهم و پیش از هرچیز این است که شما اسم گیاهتان را بدانید. اسم علمی یا لااقل اسمی که به آن معروف است. وقتی اسم گیاهتان را بدانید تازه می توانید برای قدم های بعدی مراقبت از گیاهتان حرکت کنید. خب، حالا اسم گیاهتان را از کجا بدانید؟ از چند راه می توانید اسم شازده گل‌تان را بدانید. می توانید از گل فروشی محلتان بپرسید، یا در شبکه های مجازی مثل اینستاگرام و گروه های خانوادگی و دوستانه از اطرافیان بپرسید. معمولا اگر گیاه‌تان خیلی خاص و کمیاب نباشد، کسانی هستند که اسم گیاهتان را بدانند. این شاید ساده ترین راه باشد اما اگر به نتیجه نرسیدید می توانید از جستجوی تصویری گوگل هم کمک بگیرید.

 

درباره گل و گلدان‌تان تحقیق کنید

اسم گیاه‌تان را که پیدا کردید اطلاعات خام لازم را دارید. حالا کافی است سری به اینترنت بزنید و روش مراقبت از گیاهتان را جستجو کنید. اطلاعات بسیار خوبی درباره چگونگی مراقبت از گیاه تان پیدا مى‌کنید. خب حالا که فهمیدیم چطور باید گیاهمان را بشناسیم برویم سراغ اینکه اساسا گیاهان بخصوص در فصل بهار چه مراقبت هایی احتیاج دارند:

خانه گل ها را عوض کنید

انتهای زمستان و ابتدای بهار بهترین فرصت برای عوض کردن گلدان ها و اسباب کشی آنها به یک خانه جدید است. ولی باید حواستان باشد گیاهان بسیار حساس هستند و اگر نیاز به اسباب کشی نداشته باشند، در برابر تعویض گلدان قهر می کنند. حالا از کجا بفهمیم گیاهان نیاز به تعویض گلدان دارند یا نه؟ یک سری از گیاهان هستند که ریشه هایشان از سوراخ های انتهای گلدان بیرون زده، اینها قطعا دارند داد می زنند که این خانه برای ما کوچک است و خانه ما را عوض کنید.

 

 یک سری دیگر از گیاهان را اگر به سطح خاکشان دست بزنید می بینید پر از ریشه است و تقریبا خاکی در اطرافشان نمانده، این گیاهان هم داوطلب خانه بزرگتر هستند. اگر گیاهی هیچکدام از این نشانه ها را نداشت دلیلی برای تعویض گلدان وجود ندارد.یادتان باشد وقتی از تعویض گلدان صحبت می کنیم قرار نیست فضای گلدان جدید چند برابر فعلی باشد، گلدان جدید باید فقط یک سایز یا چند سانت قطر و ارتفاع بیشتری از قبلی داشته باشد.

 

حالا چطور باید گلدان را عوض کنید؟ گیاه را با دست بگیرید، و گلدان را پشت و رو کنید چند ضربه به پشت گلدان بزنید حالا گیاه را به همراه خاک های اطرافش به گلدان جدید منتقل کنید، یادتان باشد قبل از این کار چند قلوه سنگ روی سوراخ های گلدان جدید بگذارید تا آب اضافی به راحتی از انتهای گلدان خارج شود و مردابی نشود. حالا می توانید اطراف ریشه گیاه را با خاک اضافی جدید پر کنید و بعد آبیاری و تمام!

 

 

حالا با بقیه گلدان ها چه کنیم؟

بقیه گلدان هایی که به مرحله تعویض گلدان نرسیده اند هم نیاز به تجدید قوا دارند. برای این تجدید قوا دو کار باید انجام دهید: اول اینکه سطح خاک هرکدام از گلدان ها را حدود 5 تا 10 سانتیمتر از خاک قبلی خالی کنید و با خاک جدید و مقوی جایگزین کنید.

و دوم اینکه باید کود مناسب گیاهان را برای آنها استفاده کنید. دنیای کودها و تقویتی گیاهان خیلی متنوع و گسترده است اما شما با دو سه مدل از کود می توانید گیاهانتان را تقویت کنید. از گل فروشی محل یا هرجای در دسترس دیگر سه مدل کود آهن، هیومیک اسید و کود مخصوص کاکتوس ها را تهیه کنید و دو هفته یک بار از هرکدام از اینها به تناوب به گیاهانتان بدهید، البته ممکن است شما با کود کامل گیاهان آپارتمانی که مجموعه این مواد را ترکیب کرده و بصورت کود کامل ارایه می کند برخورد داشته باشید که استفاده از آن هم نیازهای غذایی گیاه شما را تامین می کند. میزان استفاده از این کودها که ممکن است مایع یا پودر باشند معمولا بر روی بسته آنها نوشته شده، با استفاده از این کودها به زودی خواهید دید که گیاهانتان چه حال خوب و بانشاطی پیدا خواهند کرد.

 

گلدان هایتان را تکثیر کنید

ابتدای بهار تا اوایل تابستان بهترین موقع برای تکثیر گیاهانتان است. بسته به اینکه چه گیاهی دارید نحوه تکثیر آن متفاوت است که براحتی می توانید بهترین روش را از اینترنت پیدا کنید اما چند راه مهم و اساسی را اینجا مرور می کنیم. تقریبا اکثر کاکتوس ها و ساکولنت ها را می توانید با جدا کردن قسمتی از گیاه و قرار دادن داخل یک گلدان جدید تکثیر کنید. فقط یادتان باشد باید بعد از جدا کردن گیاهک یا بخشی از گیاه مادر، یکی دو روز گیاهک را به حال خودش بگذارید تا پینه ببندد و در خاک جدید دچار پوسیدگی نشود.

 

 برخی دیگر از گیاهان پاجوش یا گیاهی دقیقا شبیه مادر تولید می کنند که از کنار گیاه مادر سر از خاک در می آورد. بهتر است صبر کنید این گیاه کوچک به اندازه حداقل یک سوم گیاه مادر برسد و بعد آن را با قسمت های ریشه دار جدا کنید و در خاک جدید بکارید.

 

 برخی دیگر از گیاهان مثل انواع پتوس، برگ بیدی، گل ناز یا یخ و ... را فقط کافی است از قسمتی که گیاه دارای گره است جدا کنید و در خاک جدید بکارید و گیاه جدیدی داشته باشید.

 

از چه خاکی استفاده کنیم؟

شما کافی است دو جور خاک داشته باشید تا تقریبا اکثر گیاهانتان را پوشش بدهد. یکی خاک مخصوص کاکتوس و دیگری خاک گیاهان آپارتمانی. این روزها هردوی این خاک ها را می توانید بصورت آماده از گلفروشی ها یا حتی بصورت اینترنتی تهیه کنید. تعداد کمی از گیاهان هستند که نیاز خاکی متفاوت از این دو مدل خاک داشته باشند و استفاده از همین دو نوع خاک معمولا کار شما را راه می اندازد. کاکتوس ها و ساکولنت ها را با خاک کاکتوس و بقیه گل ها و گیاهانتان را می توانید با خاک آپارتمانی تغذیه کنید.

 

چند نکته مهم

* فضای نوری مناسب هر گیاه متفاوت است و برای رشد خوب آن بسیار مهم است. سعی کنید این فضای نوری مناسب را مهیا کنید.


* گلدان جدیدی که برای قلمه یا گیاهک جدید انتخاب می کنید باید کوچک و محدود باشد، چون فضای خاکی وسیع باعث پوسیدگی گیاه جدید می شود.


* نیاز آبی هر گیاه را بشناسید و در آبیاری افراط نکنید. بسیاری از گیاهان مثل کاکتوس ها و ساکولنت ها و انواع سانسوریا معمولا به خشکی و کم آبی مقاومند اما با کمی آبیاری بیش از حد به راحتی می توانید آنها را بکشید.


* تقریبا اکثر گیاهان در آب ریشه می دهند و قابل نگهداری هستند. فقط یادتان باشد گیاهی که در آب  ریشه دار شده ریشه های تنبلی دارد که به راحتی در خاک نمی مانند و نمی گیرند، اگر گیاهی را در آب ریشه دار کردید بهتر است از زیبایی آن در آب لذت ببرید و از خیر انتقالش به خاک بگذرید.


* آنها که با گیاهان سر و کار دارند این نکته را بارها تجربه کرده اند و به آن ایمان دارند: گیاهان زنده هستند، با کمی محبت، توجه و حتی حرف زدن و صداهای مختلفی که در محیط هست می توانید رشد و شادابی آنها را چند برابر کنید.

 

انتهاى پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول