اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

محلول‌های ضدعفونی‌کننده خانگی بسازید

با شست‌و‌‌شو و ضدعفونی کردن درست دست‌ها و سطوح با مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده می‌توانید ویروس‌هایی که روی سطح دست و صورت و یا سطوح مختلف هستند، می‌توانید از بین ببرید.

محلول‌های ضدعفونی‌کننده خانگی بسازید

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ویروس کرونا که این روزها گسترش فراوانی را در کشور داشته است، سبب نگرانی اذهان عمومی گشته و استرس زیادی را به مردم کشور وارد کرده است. با رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی ساده می‌توان جان خود را نجات داد و ویروس‌ها را از خود دور کرد.

با شست‌و‌‌شو و ضدعفونی کردن درست دست‌ها و سطوح با مواد شوینده، می‌توانید ویروس‌هایی که روی سطح دست و صورت و یا سطوح مختلف هستند، می‌توانید از بین ببرید، زیرا ویروس را چربی احاطه کرده است و این مواد شوینده چربی را نابود می‌کنند و ویروس را از بین می‌برند.

با توجه به افزایش تقاضا برای ژل ضدعفونی‌کننده در زمان شیوع بیماری کرونا که این روزها جهان با آن مواجه شده است، باید خودمان دست به کار شویم و طرز تهیه محلول ضدعفونی کننده دست خانگی را بیاموزیم. محلول‌ ضدعفونی کننده در مواقعی استفاده می‌شود که دسترسی ما به آب و صابون نباشد و شرایط شست‌وشوی مستقیم را نداشته باشیم. در این گزارش سعی داریم، طرز تهیه محلول ضدعفونی کننده دست خانگی را برای شما بگوییم.

 

طرز تهیه محلول ضدعفونی‌کننده دست خانگی با الکل

اکثر ویروس‌ها معمولاً به وسیله الکل طبی یا اتانول کشته می‎شوند و اکثر محلول‌های ضدعفونی کننده پایه اصلی آن‌ها الکل طبی است و حدوداً این محلول‌ها باید ۷۰ درصد الکل اتانول داشته باشند تا موثر واقع شوند و ویروس‌ها را از بین ببرند.

 در روش اول برای ساخت محلول ضدعفونی‌کننده دست برای بزرگسالان باید از الکل اتانول استفاده کنیم و برای خوشبو کردن آن از اسانس‌های مختلف بسته به سلیقه خود استفاده کنید. به طور مثال نیم لیتر الکل اتانول ۷۰ درصد را با نیم لیتر ژل آلوئه‌ورا با هم مخلوط کنید؛ اگر بتوانید اسانس چای درختی در این محلول استفاده کنید بسیار بهتر می‌شود و بوی خوبی به محلول‌تان می‌دهد. ژل آلوئه‌ورا سبب می‎شود بوی نامطلوب الکل تا حدودی گرفته شود و همچنین از خشکی دست نیز جلوگیری می‌شود. مواد را در یک بطری اسپری بریزید و از آن استفاده کنید.

 

محلول ژل آلوئه‌ورا و چند قطره گلیسیرین و الکل

روش بعدی به ژل‌های آماده شباهت بیشتری دارد. برای تهیه آن باید یک پیمانه ژل آلوئه‌ورا و چند قطره گلیسیرین را با ۳ پیمانه الکل اتانول ۹۶ درصد ترکیب کرده سپس مقداری اسانس دارچین را یا اسانس درخت چای به ترکیب اضافه می‌کنیم و در آخر یک پیمانه آب مقطر را به آن اضافه کنید تا به محلول رقیقی دست پیدا کنید.

 

 

 طرز تهیه محلول ضدعفونی‌کننده دست برای کودکان

برای تهیه محلول ضدعفونی‌کننده دست کودکان نباید از مواد شیمیایی و الکل استفاده کرد چرا که پوست کودکان لطیف است و الکل سبب آسیب رساندن به پوست آن‌ها می‌شود. برای تهیه این ژل مخصوص از ۲۰ قطره روغن اسانس میکروب‌کش مخصوص کودکان و یک چهارم پیمانه ژل آلوئه‌ورا استفاده می‌کنیم، این دو را با هم ترکیب می‌کنیم و در بطری اسپری می‌ریزیم و هر زمان که به آب و صابون دسترسی نداشتیم از این محلول برای ضدعفونی کردن دست کودک‌مان استفاده می‌کنیم.

تهیه محلول ضدعفونی کننده خانگی با آب ژاول

آب ژوال یا وایتکس یا هیپوکلریت سدیم جزء گندزداهای بسیار پرکاربرد برای سطوح است که کلر موجود در آن، باکتری، قارچ و ویروس‌ها را به خوبی از بین می‌برد.  برای تهیه این محلول در ابتدا باید اصول ایمنی را رعایت کنید و حتماً از دستکش و ماسک استفاده کنید و سعی کنید کار را در جایی که شرایط تهویه داشته باشد انجام دهید.

غلظتی که آب ژاول برای گندزدایی سطوح بسیار آلوده (سرویس‌های بهداشتی) باید داشته باشد در حدود نیم درصد است که برای تهیه این محلول باید یک پیمانه وایتکس یا آب ژوال رایج در بازار (۵درصد) را در ۹ پیمانه آب مخلوط و بر روی سطوح اسپری کنیم که در مدت یک دقیقه سطوح کاملا ً آلوده گندزدایی می‌شود. به همین ترتیب برای گندزدایی سطوح نسبتاً آلوده محلول آب ژاول یک دهم درصد احتیاج است که برای آماده‌سازی آن یک پیمانه وایتکس رایج در بازار (۵ درصد) را با ۴۹ پیمانه آب مخلوط و بر روی سطوح استفاده می‌کنیم و بعد از یک دقیقه آن سطح کاملاً گندزدایی می‌شود.

از وایتکس برای گندزدایی میوه‌ و سبزیجات می‌توان استفاده کرد 

برای ضدعفونی دست با وایتکس نیز احتیاج به محلول ۵ صدم درصد آب ژاول است که برای آماده‌سازی آن نیز یک پیمانه از آب ژاول رایج در بازار را با ۹۹ پیمانه آب مخلوط و بر روی پوست دست اسپری می‌کنیم و یک دقیقه بعد کاملاً سطح پوست ضدعفونی می‌شود. لازم به ذکر است که از وایتکس برای گندزدایی میوه‌ و سبزیجات نیز می‌توان استفاده کرد که برای این منظور احتیاج به محلول یک صدم درصد وایتکس است.

بدین منظور یک پیمانه وایتکس رایج در بازار که همان وایتکس ۵ درصد است را با ۴۹ پیمانه آب، یا ۲ قاشق مرباخوری وایتکس ۵ درصد در ۵ لیتر آب را مخلوط و برای مدت ۵ دقیقه سبزیجات یا میوه را در آن قرار داده و سپس به طور کامل شست‌و‌‌شو و آب‌کشی می‌کنیم. لازم به توضیح است که الزاماً استفاده از سبزیجات و میوه‌های تازه در اولویت بوده و از استفاده محلول فوق‌الذکر برای سبزیجات و میوه‌های پلاسیده جداً خودداری کنید.

 

نکات مهم در طرز تهیه محلول ضدعفونی‌کننده دست خانگی

اگر الکل اتانول یا طبی پیدا نکردید، از الکل متانول یا صنعتی استفاده نکنید چون این دو الکل جایگزین یکدیگر نیستند.

در تهیه محلول ضدعفونی‌کننده دست که از الکل در آن استفاده می‌شود باید مراقب باشید، چرا که الکل اشتعال‌زا است.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ص۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول