اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

بایسته‌های تحقق «جهش تولید»

«جهش تولید» نیازمند جهشی شگرف در بکارگیری استعداد‌ها و ایده‌های جوانان خلاق و پرانگیزه در تمامی بخش‌های اقتصادی و مدیریت کشور است. دست گذاشتن روی جهش تولید در زمانی که ظاهرا مشکلات تمام‌نشدنی است، نوید می‌دهد کسی هست که در کوران بحران‌ها به یک راه حل چند وجهی می‌اندیشد.

بایسته‌های تحقق «جهش تولید»

خبرگزاری فارس استان کردستان/ میلاد فخرایی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی کردستان؛ مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، هر سال بر اساس نیازها و اولویت‌ها، جهت اصلی حرکت کشور را مشخص نموده‌اند. نکته بسیار مهم در شکل‌گیری این سنت حسنه و راهبردی، مبنای تعیین شعار سال است، در واقع با عمق دیدگاه و اشراف کاملی که بر مسائل کشور و مردم دارند، با رویکردی آسیب‌شناسانه و توجه دقیق و علمی بر نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها، نیاز اصلی و اولویت‌دار را با معیار و ملاک منافع ملی و مصالح  عمومی تشخیص و در راستای رفع این نیاز، به صورت هوشمندانه شعار سال را تعیین و اعلام می‌فرمایند.

در دهه اخیر و از سال 1389 که با شعار «همت مضاعف و کار مضاعف» آغاز شد، نوید این داده شد که کشور با وجود تمام مشکلات باید وارد برهه جدیدی از تاریخ خود شود و در سال 1390 با شعار «جهاد اقتصادی» ادامه یافت و هر سال که جلوتر آمده‌ایم این شعارها بیشتر جنبه عملیاتی‌ترشدن به خود گرفته و سیاست‌های کشور نیز در مسیر توسعه اقتصادی قرار گرفته است و این مساله امسال در بیانات معظم‌له نمایان‌تر شد.

شرایط فعلی اقتصاد ایران برای تحقق شعارهایی نظیر «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی»، «حمایت از کالای ایرانی» یا «رونق تولید» به مراتب از سال‌های ابتدایی آغاز جنگ اقتصادی بهتر است و امروز بیش از پیش بسترهای لازم برای تحقق یک شکوفایی استعدادها و آزادشدنِ یکباره‌ ظرفیت‌های تولیدی وجود دارد و بر همین اساس است که رهبر معظم انقلاب با ملاحظه‌ آن‌ها، در یک تحلیل کاملاً واقع‌بینانه از اوضاع اقتصادی کشور و با توجه به شرایط کشور و نیازهای عمومی مردم، انتظار تلاش برای «جهش تولید» را در سال پیش رو مطرح نموده‌اند.

مشکلات اقتصادی کشور، مشکل اصلی مردم در سال‌های گذشته بوده و جنگ اقتصادی دشمن هم بر حجم این مشکلات در سال‌های اخیر افزوده است. بر اساس برآوردهای دقیق علمی، رونق‌بخشی به تولید در ایران، راه حل اصلی برای عبور از مشکلات اقتصادی کشور و مردم است.

اگرچه در سال گذشته بر مبنای شعار سال شاهد بهبود وضعیت تولید نسبت به سال‌های قبل بودیم، لیکن هدف راهبردی این شعار که می‌بایست تغییر در درآمدهای آحاد ملت و کاهش مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم شود، به طور کامل تحقق نیافت؛ بنابراین با توجه به برآورده نشدن کامل اهداف شعار سال گذشته از یک سو و آماده شدن زیرساخت‌ها برای شتاب‌گرفتن رونق تولید از دیگر سو و همچنین تکمیل سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و به منصه ظهور گذاشتن آن، برای سال ۱۳۹۹ از سوی حضرت امام خامنه‌ای شعار «جهش تولید» تعیین و اعلام شد.

نکته بسیار قابل توجه در این نامگذاری، قابل سنجش بودن میزان تحقق شعار است. یکی از اهداف طرح این شعار برای سال پیش رو قابل سنجش بودن آن در عمل فارغ از شعارزدگی مسوولان و پدیدآوردن تغییر محسوس در زندگی و معیشت مردم به لحاظ اقتصادی اعلام نمودند.

با وصف اینکه از یک سو تحریم‌های ظالمانه، فضا را در بعضی از زمینه‌ها برای کشور تنگ کرده است اما می‌توان از این شرایط که غربی‌ها در خیال خود تهدیداتی را برای کشور فراهم آورده‌اند، فرصت‌ها را شناسایی کرد و با ضربه‌پذیری حاصل از درآمد نفت و گاز کشور مقابله کرد.

از همین رو امروز به دلیل کاهش شدید و اجباری درآمدهای نفتی و پایین آمدن قیمت جهانی نفت، دولت ناگزیر به محدودکردن واردات کالاهای غیرضروری و دارای مشابه داخلی شده و همین امر می‌تواند با برنامه‌ریزی‌های دقیق و به کار بردن حداکثر توان مدیریتی به جهشی برای کشور مبدل شود.

وقتی دولت ارز لازم را برای واردات بی‌حساب و کتاب کالاهای خارجی در اختیار نداشته باشد، فضا برای تنفسِ تولیدکننده‌های داخلی بازتر می‌شود. شاخص‌های کلان اقتصادی ایران به ویژه نرخ رشد تولید ناخالص داخلی و نرخ تورم نه تنها در وضعیت دلخواه نیستند، بلکه به عنوان تهدیدی برای کشور تلقی می‌شوند؛ در این مسیر اگر بخواهیم جهش ایجاد کنیم و از وضع رکود کنونی خارج شویم و به رونق دست یابیم باید موانع را برداریم.

اولین مانع عدم باور برخی از مسوولان است که راه نجات را فقط در سر تعظیم فرود آوردن به بیگانگان و جلب رضایت زورمداران عالم می‌دانند. همچنین مشکلات متعدد و مزمن فضای کسب و کار، بوروکراسی‌های موجود در مسیر تولید و راه‌اندازی کسب و کار و رانت‌های موجود از سایر موانع جهش تولید است.

یکی دیگر از عواملی که در این زمینه ایفا نقش می‌کند مبارزه با فساد است که قوه قضائیه و سایر نهادهای مربوطه نیز باید بیشتر از قبل به آن اهتمام ورزند؛ چرا که این مسئله می‌تواند به کاهش فشارها بر سرمایه‌گذاران و ایجاد امنیت برای آنها منجر شود.

عامل دیگری که در این فضا اهمیت می‌یابد اجرا و نظارت دقیق بر قوانین حوزه تولید و تجارت است؛ موضوعی که می‌تواند به ایجاد رقابت واقعی و شفاف میان فعالان اقتصادی در مسیر منافع ملی منجر می‌شود.

همچنین اصلاح سیاست‌های بانکی، ادامه عملی سیاست‌های مهار تورم و کنترل افزایش سطح عمومی قیمت‌ها، ایجاد خطوط اعتباری لازم برای بانک‌ها در جهت کمک و مساعدت به واحدهای تولیدی، مدیریت بازار ارز نیز می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

تکیه بر مزیت‌های بومی با توجه به شرایط مساعد آب و خاک و افزایش تولید، هدفگذاری ظرفیت‌های تولیدی کشور متناسب با ظرفیت‌های بازار کشور و بازار‌های بین‌المللی با اولویت کشور‌های منطقه و مشخص کردن سهم هر استان و هر منطقه از کشور متناسب با توانمندی‌ها و استعدادهایشان و حمایت گسترده از پارک‌های علم و فناوری، استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های کوچک و متوسط از دیگر عوامل مطرح نظر است.

هر کشوری بایستی به سمت مولفه تولید پیش برود زیرا دانایی را به همراه می‌آورد؛ جهش تولید نیازمند عزم ملی و تعامل و هماهنگی فراگیر است. اگر این واقعیت در ذهنیت سیاستگذاران و سیاست‌ورزان قرار گیرد آنگاه از محدوده‌های تنگ و تاریک عبور می‌کنیم، در مسیر مدیریت انقلابی مورد نیاز کشور پیش می‌رویم و جهش تولید به معنای جهش ارزش افزوده امکان تحقق بیشتری پیدا می‌کند.

بنا بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب باید با کار ده‌برابری، تولید به جایی برسد که در زندگی مردم اثر بگذارد و با توجه به ارکان اقتصاد مقاومتی باید همه ظرفیت‌های دولتی و مردمی، حمایت از تولید ملی، مدیریت منابع ارزی و مدیریت مصرف در این خصوص مورد توجه جدی قرار گرفته و فعال شوند.

«جهش تولید» نیازمند سیاست‌گذاری‌های خاص خود است؛ از این رو تعریف و تدوین سیاستگذاری‌های کلی بخش تولید و تدوین بخشنامه‌های جدید متناسب با این سیاست‌گذاری‌ها برای ایجاد نوعی وحدت رویه و اجتناب از پراکندگی و آشفتگی در بخشنامه‌های مختلف ضروری بنظر می‌رسد.

«جهش تولید» نیازمند جهشی شگرف در بکارگیری استعداد‌ها و ایده‌های جوانان خلاق و پرانگیزه در تمامی بخش‌های اقتصادی و مدیریت کشور است. دست گذاشتن روی جهش تولید در زمانی که ظاهرا مشکلات تمام‌نشدنی است، نوید می‌دهد کسی هست که در کوران بحران‌ها به یک راه حل چند وجهی می‌اندیشد؛ راه حلی که تحریم را کم اثر می‌کند، اقتصاد ملی را جان می‌بخشد و از رنج محرومین می‌کاهد.

از این‌رو در سال جاری با توجه به شعار سال و همچنین تاکیدات معظم‌له در بیانیه گام دوم انقلاب باید توجه ویژه به نظام استعدادیابی و شایسته‌سالاری برای جذب جوانان انقلابی و توانمند و زمینه‌سازی و مقدمه‌سازی برای مدیریت کارآمد و با کفایت در تمامی سطوح سازمانی بایستی در دستور کار مسوولان وقت قرار گیرد.

برای «جهش تولید» باید بیش از پیش به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور نقش داد و آن‌ها را به نوعی برای ورود سازنده‌تر و کارآمدتر تهییج کرد. دانشگاه‌ها نیز باید با  تحقیقات کاربردی خود بتوانند اقدامات موثری برای حل مشکلات تولیدکنندگان کشور بیاندیشند و در همین راستا وزارت صمت نیز در تعامل با تولیدکنندگان بایستی آن‌ها را برای دریافت مشاوره‌های علمی و تخصصی به سمت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور سوق دهد.

با اتکا به نظرات نخبگان دانشگاهی و صنعتی، مدل‌ها و الگو‌های موفق در خصوص رونق و جهش تولید می‌تواند بومی‌سازی شود و مورد استفاده مسوولان و فعالان مرتبط قرار گیرد تا بتوانیم شاهد برنامه‌ریزی‌های بلندمدت در این خصوص باشیم.

در این شرایط، رشد جهشی تولید می‌تواند علاوه بر تولید ثروت، رفع نیاز‌های کشور و بسترسازی برای توسعه صادرات و ایجاد ذخایر راهبردی با تاکید بر افزایش کمی و کیفی تولید، اشتغال را هم برای کشور به ارمغان بیاورد چرا که تولید یک شاخصی است که می‌تواند شاخص‌های دیگر اقتصاد را هم به حرکت وا دارد و درآمد‌های چند جانبه برای کشور از یک سو و از سوی دیگر رفاه عمومی در کشور را به دنبال داشته باشد.

امروز به واسطه‌ ظرفیت‌های خالی زیادی که در بازار داخلی ما به وجود آمده است؛ اقتصاد ایران - به شرط حُسن استفاده از این فرصت‌ پدید آمده و شناسایی ظرفیت‌های درونی و داخلی - در آستانه‌ یک شکوفایی و جهش در تولید ناخالص ملی قرار بگیرد که اگر این جهش رقم بخورد، مردم پیامدهای مثبت ناشی از آن مثل کاهش نرخ بیکاری، افزایش قدرت خرید، رفاه و... را به شکل محسوسی لمس خواهند کرد.

در شرایط حال حاضر با توجه به درگیربودن جامعه جهانی در خصوص مسائل سلامتی و بهداشت و تمرکز صرف برآن، نباید از فضای اقتصادی و رونق آن غافل شد؛ چراکه پس از عبور از این مسائل، تولید و اهمیت جهش در حوزه‌های مختلف کشور دوچندان می‌شود؛ همانطور که در این برهه بسیاری از شرکت‌ها درگیر در حوزه بهداشت و سلامت توانستند با برنامه‌ریزی دقیق و عمل سریع و حساب شده نیازهای داخل کشور را برآورده سازند، روشن است که باید این رویکرد به سایر بخش‌ها نیز تسری یابد.

کشور ما در حال حاضر می‌تواند ارزش‌افزوده ایجاد کند و تولید ناخالص داخلی را افزایش دهد و فایده آن نصیب کل جامعه شود و این مهم نیازمند واقعیت‌گرایی برنامه‌ها، بازبینی دقیق، دوری از هر گونه شعارزدگی و نگاه علمی مبتنی بر توانمندی‌های داخلی است.

در حقیقت رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید مجدد بر روی تولید به عنوان شعار سال، تلاش کردند با تمرکز توان مدیریتی کشور در این بخش فرایند تحقق این جهش را تسهیل و تسریع نمایند و با همین امر بر تحقق ارزش‌های انقلاب و پیشرفت همه جانبه کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تلاش کنند.

«جهش تولید» اتفاق نمی‌افتد مگر با جهش کار و تلاش فردی و جمعی و خودباوری در سطح جامعه؛ از این‌رو از مسوولان و متولیان امر این انتظار می‌رود که برای بسط و گسترش فرهنگ کار و تلاش با رویکرد انقلابی و عملکرد جهادی، زمینه‌های لازم و مشوق‌های انگیزشی را فراهم کرده و پرکاری و پرتلاشی در سطح جامعه به عنوان یک ارزش در بین آحاد مردم ترویج داده شود.

انتهای پیام/2330/70

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول