اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

ماجراى راه‌اندازى کسب‌و‌کار خانگى با خمیربازى/ همه چیز از علاقه دخترم به خمیربازى شروع شد

در این روزهای قرنطینه مادران زیادی به خانم فلاحی سفارش خمیربازی خانگی می‌دهند تا فرزندانشان در خانه سرگرم بشوند. اگر شما هم می‌خوانید بدانید خمیربازی خانگی چیست و چه فرقی با خمیربازی‌های صنعتی دارد، این گفت‌ و گو را از دست ندهید.

ماجراى راه‌اندازى کسب‌و‌کار خانگى با خمیربازى/ همه چیز از علاقه دخترم به خمیربازى شروع شد

گروه خانواده: گاهی ایده‌های خلاقانه در شرایطی به ذهن آدم‌ها می‌رسد که فکرشان را هم نمی‌کنیم. تصور کنید فرزندی دارید که به یک بازی بسیار علاقه‌مند است. یک روز که طبق معمول از شما می‌خواهد در بازی موردعلاقه‌اش با او همراهى کنید ناگهان به ذهن‌تان می‌رسد که چرا بازی‌اش را برای او سالم‌تر و هیجان‌انگیزتر نکنم؟

این داستان کسب‌وکاری است که زینب فلاحی 32 ساله اهل تنکابن به راه انداخته است. خانم فلاحی تحصل‌کرده دروس حوزوی در جامعه‌الزهرای قم است. یک روز که فرزند پنج‌ساله‌ا مثل همیشه از او خواسته تا برای خمیربازی برایش خمیر نان تهیه کند، فکر خشک شدن سریع و اسراف خمیرهای نان، این مادر را به ایده تهیه خمیربازی خانگی رسانده است.

کمی تحقیق و پرس وجو، ساخت خمیربازی‌های خانگی با رنگ‌های خوراکی و در نهایت چیزی که دوست و آشنا در دست بچه‌های خانم فلاحی می‌بینند تاریخچه صفحه کسب و کار «خمیربازی حسنا» است. در این روزهای قرنطینه مادران زیادی به خانم فلاحی سفارش خمیربازی خانگی می‌دهند تا فرزندانشان در خانه سرگرم بشوند. اگر شما هم می‌خواهید بدانید که خمیربازی خانگی چیست و چه فرقی با خمیربازی‌های صنعتی دارد، این گفت‌گو را از دست ندهید.

 

ایده ساخت خمیربازی خانگی از کجا به ذهن‌تان رسید؟

دخترم علاقه زیادی به خمیربازی داشت. همیشه از من می‌خواست که برایش خمیر نان درست کنم. خمیرهای نان هم اکثرا زود خشک می‌شوند. همین باعث شد با پرس‌وجو و کمی تحقیق با خمیربازی خانگی آشنا بشوم. ابتدا فقط برای دخترم این خمیرهای خانگی را درست می‌کردم. بعد دوستان و آشنایان هم با این خمیرها آشنا شدند و خواستند برای بچه‌های آن‌ها هم این خمیرها را درست کنم. فروردین پارسال بود که ایده تجاری کردن این خمیرهای خانگی و تولید بیشتر برای فروش به ذهنم رسید.

اول در پیام‌رسان‌ها کانال زدم تا دوستان و آشنایان خمیرهای خانگی را ببینند. بعد هم در شبکه‌های اجتماعی دیگر صفحه فروش به راه انداختم و با تبلیغ و تبادل با دیگران توانستم صفحه خمیربازی حسنا را مطرح کنم.

الان فروشگاه‌های محصولات کودکان به صورت عمده به من خمیرخانگی سفارش می‌دهند. این فروشگاه‌ها معمولا آن‌هایی هستند که اجناس ارگانیک و بدون ضرر برای کودکان به فروش می‌رسانند.

 

تفاوت خمیرهای خانگی با خمیرهای صنعتی چیست؟

خمیر نان که خیلی‌ها جهت اطمینان و سلامت بیشتر نسبت به خمیربازی‌های کارخانه‌ای برای فرزندانشان درست می‌کنند از ترکیب آرد و روغن و آب به دست می‌آید. اما خمیرهای خانگی مواردی از ترکیب شیرینی‌ها و کیک‌ها را هم دارند. یعنی کاملا مواد خوراکی با رنگ‌های خوراکی هستند. به همین خاطر بچه‌ها از یک سال و نیم به بالا می‌توانند با این خمیرها بازی کنند و خوردن آن‌ها هیچ ضرری ندارد.کار با خمیربازی‌های کارخانه معمولا از سه سال به بالا توصیه می‌شود اما باز هم آن‌ها مواد نگهدارنده و موادی مثل اسیدبوریک در داخل خود دارند.

 

مادرانی که از شما خرید می‌کنند، نظرشان نسبت به خمیربازی‌های خانگی چیست؟

اولین چیزی که مادرها بعد از خرید به من می‌گویند نرمی خوب خمیرها برای کارهای دست‌ورزی بچه‌هاست. من خودم مواردی را دیده‌ام که بچه نتوانسته به خاطر خشکی و سفتی خمیر صنعتی با آن بازی کند. اما خمیربازی‌های خانگی نرم هستند و به همین خاطر ما اسم آن‌ها را «نرمینه» گذاشته‌ایم. به خاطر استفاده از رنگ‌های خوراکی، خمیرهای خانگی خیلی شفاف هستند و همین توجه بچه‌ها را جلب می‌کند. این خمیرها بویی که خمیربازی‌های کارخانه‌ای دارند را ندارند و کاملا بدون بو هستند. خمیرهای خانگی اصلا به دست نمی‌چسبند و حتی اگر روی مبل و فرش برای چندساعت هم بمانند به راحتی تمیز می‌شوند.

 

ثبت سفارش در این ایام قرنطینه بیشتر شده است؟

سفارشات ما این روزها خیلی بیشتر شده است. به خاطر فرزندان شش و سه ساله‌ای که دارم هنوز نتوانسته‌ام کارگاه بزنم اما سفارشات این روزها واقعا نیاز به داشتن کارگاه دارد. سال گذشته هم تا پانزدهم اسفند بیشتر سفارش قبول نکردم. اما از دهم فروردین امسال هم که دوباره سفارش گرفتن را شروع کردم، تعداد زیادی از مادران سفارش ثبت کردند. اکثرشان هم می‌گفتند به خاطر شرایط قرنطینه می‌خواهیم بچه‌ها بازی جدید داشته باشند و خیالمان از سلامت بازی هم راحت باشد.

 

وقتی کارگاه ندارید حتما کار تهیه سفارش‌ها در خانه خیلی پردردسر می‌شود!

خیلی پردردسر است(می‌خندد) مخصوصا وقتی سفارش در حجم بالا و شامل دوازده رنگ باشد، تهیه آن خیلی کار می‌برد. اول باید مواد و رنگ‌ها مخلوط بشوند. بعد خمیر باید پخته بشود. گاهی سفارش خمیر اکلیلی هم هست و باید از اکلیل خوراکی در تهیه خمیر استفاده کنیم.

بعد از آن نوبت بسته بندی است که رنگهای خمیر باید به یک اندازه بریده، ورز داده شده و پلاستیک بشوند. روی خمیرها و بسته‌بندی هم اسم کار زده می‌شود. یک پک تولد هم داریم که بیشتر به صورت گیفت‌های تولد سفارش داده می‌شود. گاهی وقت‌ها تمام اعضای خانواده با هم، هرکدام یک گوشه کار را می‌گیریم و سفارش مشتری‌ها را حاضر می‌کنیم.

 

معمولا وقتی قید «خانگی» در کنار یک محصول می‌نشیند قیمت آن از مشابه‌های کارخانه‌ای بسیار بیشتر می‌شود. درباره خمیربازی‌های حسنا هم همینطور است؟

هر رنگ خمیربازی‌های صنعتی معمولا بیست الی بیست و دو گرم است. ما علاوه بر پک نرمینه پنجاه گرمی، مینی نرمینه بیست وهفت گرمی، تک رنگ‌های سیصد گرمی، نیم کیلویی و یک کیلویی هم داریم که آنها را بیشتر خانه‌های بازی و مهدکودک‌ها و فروشگاه‌های اسباب‌بازی فروشی سفارش می‌دهند. از نظر رنگ هم پک‌های شش، هشت، ده و دوازده رنگ داریم.

 

از نطر قیمتی هم با اینکه به هرحال ما از مواد خانگی و قابل بلع استفاده می‌کنیم و از آن‌طرف هر رنگ خمیر ما هم وزن بیشتری از خمیرهای صنعتی دارد اما به هم‌قیمت خمیرهای صنعتی به فروش می‌رسانیم. به عنوان مثال پک نرمینه 12رنگ ما اکنون 42هزارتومان است.

برای من بالا بردن قیمت خمیرها با توجه به مواد خام و غیره به صرفه‌تر است اما چون دوست دارم هرکس با هر توانایی مالی، امکان خرید یک بازی سالم را برای فرزندش داشته باشد فعلا قیمت خمیربازی‌ها را بالا نبرده‌ام. به هرحال ما هم در جامعه هستیم و وضعیت معیشتی مردم را می‌بینیم. این هم کمکی است که من در حد خودم می‌توانم برای بقیه انجام بدهم. حتی اضافه شدن مدل مینی نرمینه به این خاطر بود که قیمت تمام شده پک نرمینه به علاوه هزینه پیک برای بعضی افراد به صرفه بود.

 

 

 

                                           

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول